Štvrtok, 19 október 2017
Dajme tomu, že sa vám pokazí auto. Motor začne vynechávať, ale jazdiť sa s ním dá, pretože zo štyroch valcov pracujú ešte tri. Síce pokrivkáva na križovatkách keď naskočí zelená, nemôžete spoľahlivo predbiehať, vypúšťa do ovzdušia viac exhalátov a tých problémov s motorom je, samozrejme, viac. Pravdepodobne pôjdete čo najskôr, ak nie hneď, do autoservisu na odstránenie poruchy. Je dosť pravdepodobné, že sa vás hneď ujmú a nepovedia: príďte o päť dní. A určite vám neporadia, aby ste si kúpili kartu zákazníka, dajme tomu, za dvanásť eur, a až potom vám auto opravia.
Vezmime si iný príklad. Zaľahne vám v uchu a pociťujete v ňom nepríjemné a pravidelné bolesti. Banálny problém. Pravdepodobne urobíte to, čo urobil vodič auta, ktorému začal haprovať motor. Zájdete k svojej (obvodnej) lekárke, tá vám vypíše lístok na ORL vyšetrenie. Tam povedia, že teraz, to znamená hodinu a pol pred koncom ordinačných hodín, vás už nezoberú, navyše nemáte ani predplatnú kartu, pretože v tomto čase už berú len pacientov s platenou kartou.
Dozviete sa, že najbližší termín je o päť dní, kde síce už majú objednaných desať pacientov, ale možno aj vás stihnú vyšetriť. Vtedy vás napadne, ak máte doma internet a viete s ním narábať (koľko ľudí to nemá a s internetom nevie pracovať), že si vyhľadáte ušného lekára, teda ORL ambulanciu, a možno vás ošetria. Zadáte do Gogglea potrené údaje a potom vytáčate jednu ambulanciu za druhou, vrátane tých s označením TopDoktor. Zistíte, že najbližší termín u každého lekára v celej Bratislave je o päť dní!?
Nevzdávate sa, vytáčate a voláte do ďalších ambulancií. Ani to nepomáha, žiadni "ušiar" nemá voľný termín. Takže Pohotovosť? Možno, za úhradu. Alebo: čo tak vyštartovať do susedného Rakúska alebo Maďarska, čo je dosť absurdné. Možno tam majú v ambulanciách iný, lepší meter na pacienta. Veď aj benzín či naftu tankujeme u susedov, kupujeme tam maslo aj iné potraviny, vraj, podľa politikov, v lepšej kvalite. Že by tomu bolo tak aj v zdravotníckej službe?
Ešte pár slov k avizovanému prieskumu pre pána ministra zdravotníctva: pán minister, je nad hviezdy jasné, že o všetkých problémoch zdravotníctva nemôžete vedieť. A každý prieskum niečo stojí a vyžaduje čas. Tento je síce zameraný len na malý segment služieb vášho rezortu, ale snažil som sa, aby aspoň trochu vystihoval situáciu, kam možno oko ministra nedohliadne.
Ján Goldberger, šéfredaktor