Utorok, 26 apríl 2011
Tentoraz sme netestovali nový model od slovenského importéra, ale starší jazdený, ktorý nám na krátky test zapožičalo Autocentrum AAA Auto, spoločnosť s najväčšou sieťou autobazárov na Slovensku i v Česku. Našim prvým testovaným objektom bol čierny Suzuki Swift 1,3, rok výroby 2007 s 31 100 najazdenými kilometrami.
Spolupráca s AAA Auto
Prvým test, ktorý spúšťame v rozbiehajúcej sa spolupráci s AAA Auto, je 5dverový Suzuki Swift 1,3i 16V. Vyrobený bol v roku 2007, je od prvého majiteľa a na tachometri má najazdených 31 100 kilometrov. Ide o model druhej generácie, ktorý sa predáva od roku 2005 a od konca roku 2010, po šiestich rokoch, ho nahrádza nový model.
Zákazníkom AAA Auto sa tento veľmi zachovalý "swiftík" prihovára cenovkou 5990 eur. Čierna metalizovaná farba veľmi pristala jeho zovňajšku, práve tak, ako interiéru sivá farba a výrazné sivo-červené textilné čalúnenie sedadiel. Pod kapotou mal náš Swift výkonnú benzínovú jednotku, ktorej 92 koní na kolesá prednej nápravy prenášala 5stupňová manuálna prevodovka.
Výborný motor
Malý štvorvalec so štvorventilovým rozvodom, aj keď nemá extrémny výkon, nepatrí medzi priemer, ale k tomu lepšiemu. Takmer nepočuteľný pri voľnobehu, tichý aj pri stredných otáčkach. Zvukovo sa začína prejavovať až nad 4000 otáčok. Najvyšší výkon podáva pri 5800 otáčkach a krásne točí až do takmer 7000 otáčok a pri zaradenej "dvojke" dokáže vyhnať rýchlosť k stovke. Z nuly na stovku to dokáže za rovných 11 sekúnd a vyvinie najvyššiu rýchlosť 175 km/h no a pri diaľničnom limite 130 km/h točí necelých 3500 otáčok.
Spotreba je parameter, ktorý poteší mladého i staršieho vodiča. Potešil aj nás, keďže počas celého testu, po najazdení približne 550 kilometrov, nám palubný počítač nameral spotrebu 5,8 litra benzínu na sto kilometrov. Je to menej ako predpisuje výrobca (6,1 l/100 km), čo sa pri testoch stáva len výnimočne.
Chvála interiéru
Aj keď Swift je malé auto (B segment), jeho interiér to nepripomína. Ak si vodič a spolujazdec nastavia sedadlá na pohodlné cestovanie, cestujúci vzadu na nedostatok priestoru trpieť určite nebudú. To vďaka úctyhodnej šírke 169 cm a výške 150 cm. Navyše, z vyššieho posedu profitujú – majú dobrý výhľad dopredu i do strán. Menší batožinový priestor s objemom 213 litrov by mohol byť prekážkou pri turistických výletoch alebo cestách za dovolenkou. Cestovanie môžu spríjemniť aj odkladacie priestory, napríklad na nápoje, ktorých je vo Swifte dostatok.
Postačujúca výbava
Spokojní sme boli aj s výbavou Swiftu. Nemal síce žiadne nadštandardné prvky, nechýbala však klimatizácia (manuálna), centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním (dvojité odmykanie !!!), elektrické ovládanie predných okien a vonkajších spätných zrkadiel, rádio s CD prehrávačom, palubný počítač na meranie spotreby, volant (správna veľkosť i hrúbka venca) s ovládaním rádia, výškové nastavenie volantu a sedadla vodiča a iné. Našu pochvalu si zasluhujú anatomicky tvarované predné sedadlá – sedí sa na nich pohodlne a neunavujú ani na dlhších cestách. Testovaný Swift mal zabezpečenie proti krádeži uzamykaním spiatočky.
Jazda môže byť zábavou
Swift je malé hravé autíčko. Milé svojim vzhľadom, prívetivým interiérom a pohodlné k pasažierom. Navyše aj spoľahlivým dopravným prostriedkom, ktoré odvezie z miesta A do B bezpečne, celkom pohodlne a aj rýchlo. Nie veľký rázvor a široký rozchod kolies dovolia vodičovi využiť počas jazdy všetok jazdný potenciál tohto auta. To pri dynamike, ktorú Swiftu môže závidieť mnoho jeho konkurentov. Práve vďaka nej je jazda s Swiftom príjemná i zábavná. Vďaka výkonnému motoru a nízkej hmotnosti je Swift malým cestným šampiónom. Motor reaguje už od nízkych otáčok, na poriadny záťah si však počkáte až po vytočení nad 5000 otáčok.
Spoľahlivý Japonec
Suzuki Swift je automobil pomerne jednoduchý, nekomplikovaný. Obsahuje len vyskúšané riešenia, preto je aj pomerne málo poruchový. Nevyžaduje časté návštevy servisov či opravovní. Stačí dodržiavať servisné intervaly, dbať pokynov výrobcu a Swift sa za to odmení spoľahlivosťou a bezporuchovosťou. Ako pravý Japonec.
Suzuki Swift 1,3 (technické údaje)
Motor | radový 4valec, benzín, 1328 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 68 kW/92 k pri 5800 ot/min |
Krút. moment | 116 Nm pri 4200 ot/min |
Príprava paliva | vstrekovanie |
Spotreba komb. | 6,1 l/100 km |
Emisie CO2 | 143 g/km |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 175 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 11,0 s |
Hmotnosť pohotovostná | 1045 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 3760/1690/1500 mm |
Rázvor náprav | 2380 mm |
Rozchod kolies p/z | 1470/1480 mm |
Rozmer pneumatík | 185/60 R 15 |
Objem batož. priestoru | 213/562 litrov |
Objem paliv. nádrže | 45 litrov |
Ceny nových modelov
Najnižšia 3dv. modelu | 9 180 eur (Swift 1,2 VVT/94 k GC) |
Najnižšia 5dv. modelu | 9 990 eur (Swift 1,2 VVT/94 k GLX AC) |
Model v najvyššej výbave | 12 990 eur (1,2 VVT/94 k GS AAC/AT) |
Stručne z histórie modelu
História Suzuki Swift siaha do roku 1982. Už vtedy mal okrem predného pohonu aj pohon všetkých kolies. V roku 1990 dostal novú 3dverovú karosériu, v r. 1997 nasledoval facelift a o tri roky neskôr prešiel celý Swift detailnou obmenou. V roku 1996 sa časť výroby Swiftu presunula z Japonska do Maďarska. Zásadná zmena nastala v roku 2004, kedy sa v Paríži predstavil Swift úplne novej generácie a rok nato sa už začal aj vyrábať.
Niekoľko modernizácií počas ďalších rokov zmenilo jeho vzhľad, základná silueta však zostala. Ani nový model z jesene 2010 sa v podstatných rysoch príliš nemenil. Dizajn Swiftu sa páči mladým, ale obľúbila si ho aj staršia generácia. Vyrábala sa s troj- a päťdverovou karosériou. Základom je pohon predných kolies, ale vždy bol naporúdzi aj pohon všetkých kolies. Swift sa radí do druhého najmenšieho B-segmentu. Jeho konkurentmi sú napríklad Škoda Fabia, Seat Ibiza, Mazda2, Renault Clio a iné. Základnou vlastnosťou motorov modelu Swift je v porovnaní s konkurenciou vyšší výkon a nízka spotreba.
Ponuka motorov
Swift druhej generácie (2005 – 2010) ponúkal na výber tri benzínové motory a jeden turbodiesel.
Základným je 1,3i 16V – radový štvorvalec, výkon 68 kW/92 k pri 5800 ot, 116 Nm/4200 ot, max. rých. 175 km/h, 0-100 km/h – 11,0 s, komb. spotreba 6,3 l/100 km. Je najrozšírenejšou voľbou prevažnej väčšiny kupujúcich. Dodával sa s 5stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 5stupňovou robotizovanou (automatizovanou). Pohodlnejšia jazda je s tou druhou. So spotrebou sú obe prevodovky na tom približne rovnako.
Výkonnejší 1,5i 16V 110 k – radový štvorvalec, výkon 75 kW/102k pri 5900 ot, 133 Nm/4100 ot, max. rých. 185 km/h, 0-100 km/h – 10,0 s, komb. spotreba 6,9 l/100 km. Prevodovky: 5stupňový manuál alebo 4stupňový automat.
Športový 1,6 Sport – radový štvorvalec, výkon 92 kW/125 k pri 6800 ot, 148 Nm/4800 ot, max. rých. 200 km/h, 0-100 km/h – 8,9 s, komb. spotreba 7,1 l/100 km. Prevodovka: 5stupňová manuálna.
Turbodiesel 1,3 DDiS – radový štvorvalec, výkon 55 kW/75 k pri 4000 ot, 190 Nm/2250 ot, max. rých. 185 km/h, 0-100 km/h – 13,7 s, komb. spotreba 4,5 l/100 km. Prevodovky: 5stupňový manuál.
Rady pre užívateľov
Výrobca odporúča výmenu motorového oleja po každých 15 tisíc najazdených kilometroch, vymeniť tiež olejový filter. Vôľa ventilov benzínových motorov sa nastavuje vymedzovacími podložkami a odporúčaná doba nastavenia, resp. kontroly, je po najazdení 30 tisíc kilometrov. Tento servisný pokyn treba dodržiavať, aby nedošlo k podpáleniu ventilov a vážnemu poškodeniu motora.
Maďarský či japonský
V roku 1996 sa model Swift začal vyrábať aj v Maďarsku, v meste Ostrihom. Väčšina modelov predávaných u nás pochádza práve z tejto výroby. Z Japonska pochádzajú všetky modely s pohonom všetkých kolies a niektoré s najvyššou výbavou. Japonský Swift má údajne presnejšie zlícovanie dielov interiéru. Rozpoznať ich možno najjednoduchšie napríklad podľa spôsobu upevnenia kolies. Na maďarských modeloch je to skrutkami do kotúčov a bubnov nábojov kolies, japonské sa pripevňujú maticami.
Bezpečnosť
V teste Euro NCAP dostal model Suzuki Swift štyri hviezdičky (v r. 2005) za ochranu posádky pri náraze.
Plusy
- Efektný dizajn
- Priestranný interiér
- Nižšia strata hodnoty
- Dostatok miesta na zadných sedadlách
- Výkonný motor
- Nízka spotreba
- Výborná ergonómia ovládacích prvkov
- Jazdné vlastnosti
- Zábavná jazda
- Dobre zladená prevodovka s motorom
Mínusy
- Hlučnejší podvozok na zlých cestách
- Hlučnosť motora pri vyšších otáčkach
- Vyšší aerodynamický odpor
- Menší batožinový priestor
- Malý rozsah funkcií palubného počítača
Naše hodnotenie
Vzhľad | 1, 5 |
Imidž | 2,0 |
Vnútorný priestor | 1,5 |
Dynamika jazdy | 1,5 |
Spotreba | 1,5 |
Spoľahlivosť | 1,75 |
Ceny – servis a ND | 2,0 |
(Známky od 1 do 5. Najlepšia - 1, najhoršia - 5. Hodnotíme vo vzťahu ku konkurentom)
Autor: J. Goldberger