Najlacnejšia štvorkolka. Jazdí za päť litrov.
Streda, 16 august 2017
Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4x4 AllGrip
Sympatický malý crossover Suzuki Ignis vhupol na slovenský trh s pôsobivým vzhľadom, benzínovým štvorvalcovým 90koňovým motorom, pohonom dvoch i štyroch kolies a príjemnými cenami. Nehrá sa na veľkého hráča, ale dopyt po najmenšej štvorkolke na trhu bude určite značný.
Už prvý pohľad na model novej generácie Ignisu je zrejmé, že nejde o pokračovateľa pôvodného modelu s rovnakým menom, ktorý bol skôr väčším kombi v segmente malých áut. Nový Ignis tretej generácie je menší, užší i vyšší, ale najmä modernejší a lepšie vybavený malý imidžový automobil veľkou charizmou a patrí do skupiny malých SUV či crossoverov.
Aj keď Ignis je dlhý len 370 centimetrov, poteší pomerne veľkým vnútorným priestorom, pohodlím pre štyroch až piatich cestujúcich, dynamikou, jazdnými vlastnosťami a nízkou spotrebou. Pre mladú štvorčlennú rodinu môže byť Ignis takmer ideálny automobil. Okrem vozenia detí do školy si s pohonom všetkých štyroch kolies môže dovoliť aj rodinné výlety do prírody a v zime na lyžovačku. Navyše je aj cenovo dostupný.
Pohon 4x4 má v génoch
Na nespevnené cesty či do terénu predurčuje Ignis pohon štyroch kolies a veľmi slušná svetlá výška 180 milimetrov. Ignis ako mestský crossover síce priamo nenadväzuje na malé povestné tereniaky Suzuki, akými boli modeli Samuraj, SJ 410 alebo stále aktuáĺny Jimny, či väčšie SX4 S-Cross alebo nová Vitara. Spoločné je však to, že všetky majú pohon všetkých kolies.
Aj keď svetovým lídrom pohonu 4x4 je Subaru, môžeme aj Suzuki radiť už desiatky rokov medzi významných výrobcov áut s pohonom 4x4, donedávna aj plnohodnotných off-roadov. Ak sa teda rozhodnete či už pre Ignis 2WD, teda s pohonom predných kolies, alebo AllGrip s pohonom 4x4, je to určite dobrá voľba. Suzuki má tak dnes znovu auto z kategórie malých, akým sa v súčasnosti môže chváliť len Fiat svojou malou Pandou 4x4.
Kompaktný a všestranný
Ignis už na pohľad vzbudzuje sympatie. Stotožňujeme sa s tým, čo o svojom najmenšom crossoveri hovorí samotný výrobca, keď vyzdvihuje jeho štýlový vzhľad, kompaktnosť karosérie, príjemný a jednoduchý interiér a všestrannú funkčnosť. Jeho kompaktná karoséria má až prekvapujúco priestranný interiér, napriek tomu, že sa radí do kategórie malých áut, má pohodlné predné sedadlá a aj dostatok miesta pre pasažierov na zadných sedadlách. Viac vo verzii 4x4, ktorá je len štvormiestna, zatiaľ čo Ignis s pohonom prednej nápravy je päťmiestny.
Užšia a až takmer 160 cm vysoká karoséria vzbudzuje dojem, že ide o auto kategórie mini, resp. na hranici segmentov A a B. Auto s karosériou dlhou 370 cm, širokou 169 cm a vysokou 159,5 cm by sa radilo skôr k tým menším, ale keďže rázvor 243,5 cm využili japonskí konštruktéri tak, že priestor v kabíne prekvapuje svojou priestrannosťou, akú majú len väčšie autá segmentu B.
Do mesta i do lesa
Zvýšená svetlá výška 180 mm tlačí Ignis do segmentu SUV. Toto malé a obratné auto nie je len do mesta, alebo na dochádzanie do práce v rámci okresu. Hravo zvládne aj rozbité poľné cesty a s pohonom všetkých kolies bez problémov zdolá aj cestu do horských oblastí.
Komplexne už zo showroomu
Ignis láka na pohon všetkých kolies. Hlavne tých, ktorý pohon 4x4 skutočne potrebujú. Pre ostatných môže byť lákavá cena. Začína na 8740 eurách a v nej je už takmer všetko. Suzuki používa totiž stratégiu, na rozdiel od iných značiek, vybaviť auto tak, aby si kupujúci už nemusel na nič priplácať. Maximálne za metalízu, resp. dvojfarebnú karosériu. Napríklad na Ignis 2WD v základnej výbave GL (stredná je GL+) si kupujúci priplatí len 400 eur na metalický lak. Ale výbavy GLX alebo aj GL s pohonom všetkých kolies majú metalízu zahrnutú v cene a nepripláca sa. Všetko ostatné má Ignis v štandardnej výbave.
Na čo vyjde pohon všetkých kolies, čo si zaň priplatí kupujúci? Ak porovnávame Ignis s pohonom predných kolies vo výbave GL, ktorý stojí 8740 eur, s Ignisom s pohonom 4x4 v rovnakej výbave GL, ktorý má cenu 11 640 eur, zistíme rozdiel 2900 eur, čo je vlastne príplatok za pohon 4x4. V skutočnosti je to však o 400 eur menej, pretože metalíza je už v cene Ignisu 4x4, takže skutočný doplatok za pohon 4x4 je 2500 eur.
Komfort a výbava
Nami testovaný Ignis bol s pohonom 4x4, mal najvyššiu výbavu GLX a cenovku 13 140 eur. Nespomenuli sme si však na nič, čo by nám chýbalo v tomto malom a príjemnom autíčku. Čo teda náš Ignis s pohonom všetkých kolies mal? Takmer všetko, čo nájdete až v autách vyšších kategórií.
Ignis má: bezkľúčový vstup a štartovanie, palubný počítač, automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, dotykový displej, navigáciu, audiosystém, hads-free telefonovanie, varovanie pred nechceným opustením jazdného pruhu, sledovanie únavy vodiča, elektricky ovládané predné i zadné okná, predné LED svetlomety denné svietenie, svetlá do hmly, chrómovanú masku chladiča, smerovky vo vonkajších spätných zrkadlách a kožený multifunkčný volant.
Pre bezpečnosť má Ignis šesť airbagov, ABS + EBD, stabilizačný systém ESP, systém pre rozjazd do kopca a asistent zjazdu z kopca, cúvaciu kameru, disky z ľahkých zliatin a ďalšie.
Priestor a pohodlie
Dojem z nezvykle úzkej a pritom vysokej karosérie Ignisu je veľmi dobrý. Do vyššej karosérie na vyššiu polohu sedadiel sa dobre nastupuje a je z nich dobrý výhľad dopredu i do strán. Pritom stále máte nad hlavou dostatok miesta, ani priestor okolo ramien vás nijako neobmedzuje. Prekvapujúco veľký priestor má vodič i predný spolujazdec aj v pozdĺžnom smere.
Zadné sedadlá sú oproti predným ešte o niečo vyššie položené, takže aj vzadu sediaci pasažieri majú z auta veľmi dobrý výhľad a dosť miesta aj nad hlavou a nemusia sa krčiť. Prekvapujúco dosť miesta majú vzadu sediaci pasažieri aj v pozdĺžnom smere. Horší výhľad má vodič dozadu pri cúvaní kvôli širokým zadným stĺpikom, ale cúvanie mu uľahčuje zadná kamera a obraz na displeji a veľké a dobre tvarované vonkajšie spätné zrkadlá.
Japonská variabilita
Interiér Ignisu sa môže chváliť svojou variabilitou, keďže zadná lavica môže byť aj posuvná. Vyššie výbavy GL+ a GLS ju majú delenú v pomere 50:50 a obe polovice možno nezávisle pozdĺžne posúvať v rozsahu 16,5 cm, navyše aj takto delené operadlá sa dajú nastavovať v niekoľkých polohách. V týchto prípadoch je však Ignis len štvormiestny. Základná výbava GL má nedelenú lavicu a operadlá delené 60:40. V tejto konfigurácii je Ignis päťmiestny.
Poloha posuvných zadných sedadiel ovplyvňuje aj veľkosť batožinového priestoru. Ak sú sedadlá v druhom rade posunuté dopredu, mal by byť jeho objem väčší. V skutočnosti nie je, pretože medzi časťami lavice a sklopenými operadlami je "skok" a podlaha nie je rovná, takže kufor s posuvnými sedadlami a sklopnými operadlami má objem 204 litrov, v prípade karosérie s operadlami vzpriamenej polohe je to 227 litrov. V základnom usporiadaní je tvar batožinového priestoru Ingnisu však celkom pravidelný.
Jazda
Už po prvých pár sto metroch nás príjemne prekvapila ľahkosť s akou sa Ignis pohybuje. Aj vďaka mimoriadne nízkej hmotnosti, ktorá je podľa vybavenia a pohonu (2WD či AWD) od v súčasnosti neskutočných 870 do 905 kg. Ignis sa pohybuje po ceste ako pierko vo vetre. S plynom musíte narábať citlivo, pretože 90 koní pod kapotou s malou hmotnosťou auta robí zázraky.
Vystačí jediný motor?
Istou nevýhodou Ignusu sa môže javiť skutočnosť, že ponúka len jediný motor, poctivý atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1,24 litra so solídnym výkonom 66 kW/90 k (120 Nm). Je potešiteľné, že Suzuki nesiaha po trendových trojvalcových motoroch a zostáva pri štyroch valcoch. Motor sa spája výlučne s 5stupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením. Na iných trhoch Suzuki ponúka navyše (mikro)hybrid s robotizovanou prevodovkou.
Suzuki pri malých autách postupne vypustil zo svojho programu dieselové motory. Napríklad Splash prestal diesel používať od roku 2013. Automobilka razí cestu pre benzínové motory, čo je aj prípad Ignisu. Dôvod je prostý: šetriť na výrobných nákladoch a aj svet i zákazníci pri menších autách uprednostňujú viac benzínové motory, ktoré dokážu spotrebou konkurovať drahším dieselom.
Spotreba ako diesel
Apropo, testovaný Ignis nás svojou spotrebou milo prekvapil. Počas týždenného jazdenia po viac ako 650 kilometroch ukázal palubný počítač priemernú spotrebu len 5,8 litra na sto kilometrov. Pri jazde s ľahkou nohou, keď sme sa nikam neponáhľali, spotreba neprekročila 4,2 litra na sto kilometrov. Tým sa nemôže pochváliť hocikto, ale Ignis to dokáže.
Pri rýchlosti 90 km/h s tempomatom sa okamžitá spotreba na palubnom počítači pohybovala od 3,2 do 3,7 litra pri 2100 ot/min. Pri 110 km/h motor už točil na päťke rovných 3000 otáčok a pri diaľničnom limite 130 km/h už 4200 otáčok, takže diaľnicu má Ignis radšej do rýchlosti 110 km/h. Červené políčko otáčkomera začína na 6200 otáčkach a tak ani 130 km/h nie pre malého Japonca žiadnou hranicou. Navyše ani pri tejto rýchlosti Ignis neruinuje svojho majiteľa spotrebou, keď sa pohybovala v rozmedzí od 8,0 do 9,0 l/100 km.
Jazdné dojmy
Pozíciu za volantom si vodič jednoduchým nastavením sedadla nájde ľahko. Navyše bezpečnostné pásy si vodič i spolujazdec môžu nastaviť aj výškovo, čo už dnes nie je bežné, my to však chválime. Keďže sa sedí vyššie ako v bežnom aute, výhľad z neho je veľmi dobrý. Volant sa nastavuje lev výškovo, čo však nijako neprekáža. Šesť airbagov je pri bežných kolíziách dostatočná ochrana pred vážnejšími poraneniami. Pri jazde bez "predného" spolujazdca sa jeho airbag dá vypnúť.
O komfortnú jazdcu sa starajú elektronickí pomocníci, systémy, ktoré bdejú nad bezpečnou jazdou. Napríklad už spomínaný adaptívny tempomat, ktorý stráži vzdialenosť od vpredu idúceho auta, alebo systém opustenia jazdného pruhu. Ďalej šesť airbagov, ABS + EBD, stabilizačný systém ESP, systém pre rozjazd do kopca a asistent zjazdu z kopca, cúvacia kamera, disky z ľahkých zliatin a ďalšie. To všetko má Ignis pre to, aby posádka dorazila do cieľa svojej jazdy bez problémov.
Tuhá zadná napráva je až príliš tuhá
Ignis celkom dobre zvláda aj nerovnosti slovenských ciest. Iné je to ak je auto plne obsadené. To pripisujeme tuhej zadnej náprave, ktorá je pri modeloch verzie 4x4 konštrukčne iná (uchytená v trojramenných závesoch, menšia o 2 litre je aj palivová nádrž) ako pri pohone len predných kolies. Zvláda dosť zle najmä priečne nerovnosti na vozovke a výsledkom sú tupé nárazy, ktoré sa hlučne prenášajú do kabíny a výrazne ich pociťujú aj pasažieri na zadných sedadlách. Možno iné to je pri verzii s pohonom len prednej nápravy, ktorá má modifikovanú zadnú nápravu oproti verzii s pohonom 4x4.
Rezumé
Príjemné, na vzhľad milé, veľmi dobre vybavené autíčko pre každodenné jazdenie, ktoré však hravo zvládne aj povinnosti menšej rodiny. Nielen na krátke cesty, ale aj dlhšie výlety, dokonca aj na miesta, kde bežný osobný automobil už ťažko prejde. Kúpiť si Ignis, na to je viac dôvodov. Cena základnej verzie v prvej výbave je za veľmi výhodnú cenu a na našom trhu sa radí medzi najnižšie. Významným faktorom je aj skutočnosť, že verzia s pohonom AllGrip všetkých kolies je najlacnejšou štvorkolkou u nás i v širokom okolí. A ak je vo výbave GLS, tak kupujúci dostane auto s tak bohatou výbavou ako keby si kupoval minimálne o stupeň vyššiu kategóriu.
Plusy
- Nezvyčajný dizajn
- Pohon 4x4 verzie AllGrip
- Nízka spotreba
- Príjemný a priestranný interiér
- Bohatá výbava
- Diódové osvetlenie
- Obratnosť a manévrovateľnosť
- Ovládateľnosť
Minusy
- Hlučná zadná náprava pri plnom obsadení
- Štvormiestna kabína verzie 4x4
- Tlmenie nerovností zadnej nápravy
- Menší batožinový priestor verzie 4x4
Základné technické údaje
Motor | radový štvorvalec, benzín, 1242 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Pohon | AWD (všetkých kolies) |
Prevodovka | 5stup. s ručným radením |
Výkon | 66 kW/90 k pri 6000 ot/min |
Krút. moment | 120 Nm pri 4400 ot/min |
Systém vstrekovania | priame vstrekovanie Dual Jet |
Spotreba mesto/mimo mesta | 5,9/4,5 l/100 km |
Spotreba kombinovaná | 6,4 l/100 km |
Emisie CO2 | 114 g/km |
Max. rýchlosť | 165 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 11,9 s |
Hmotnosť prevádzková | 870/905 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 3700/1690/1595 mm |
Rázvor náprav | 2435 mm |
Rozchod kolies p/z | 1460/1460 mm |
Polomer otáčania | 4,5 m |
Rozmer pneumatík | 175/60 R16 |
Objem batož. priestoru | 204/463/1086 litrov |
Objem paliv. nádrže | 30 litrov |
Spotreba počas testu -5,8 l/100 km
Ceny
Najlacnejší model 2WD | 8 740 € 1,2 2WD GL + 400 € metalíza |
Najlacnejší model 4WD | 11 640 € 1,2 4WD GL s metalízou |
Testovaný model | 13 140 € 1,2 4WD GLX s metalízou |