Utorok, 01 september 2009
Do rozrastajúcej sa rodiny áut, ktoré môžu aj na poľné a lesné cesty a neodradí ich ani ľahší terén či nižšia priľnavosť, vstúpila značka Škoda s modelom Octavia Combi 4x4 ešte v roku 2004. O tri roky neskôr prišiel Scout, ktorý sa v závere minulého roka predstavil v Paríži v inovovanej podobe klasickej Octavie novej generácie a prednedávnom sa dostal aj do predajnej siete. Práve s týmto modelom sme si v uplynulých dňoch mohli zajazdiť v rámci nášho redakčného testu.
Môžete tam, kam sa iní nedostanú
Octavia Scout sa od bežnej Octavie Combi líši novým predným a zadným masívnym nárazníkom, bočnými ochrannými plastmi a nástavcami prahov, integrovanými hmlovými svetlami v nárazníku a plastovým lemovaním blatníkov. V prednej spodnej časti je kryt motora a prevodovky a prednú i zadnú časť chráni široký striebristý nájazdový kryt, ktorý imituje spodné ochranné plechy. Oproti klasickej Octavii 4x2 je Scout vyšší o štyri centimetre, od Octavie 4x4 o vyše poldruha centimetra. Iná, z lešteného kovu, je dvojitá koncovka výfuku. Toto všetko robí Octaviu Scout mohutnejšou a pridáva jej to na imidži. Plasty okrem toho chránia lak karosérie pred poškodením v prípade, že opustí asfalt.
V teréne sa Octavia Scout nestratí, najmä vďaka pohonu všetkých štyroch kolies a medzinápravovej spojke Haldex poslednej generácie. Nemožno ju síce porovnávať s off-roadom, keďže so svetlou výškou 179 milimetrov nemôže zdolávať väčšie terénne nerovnosti. Môže ju tu pribrzdiť aj prevodovka, pretože s prevodmi určenými na cesty s kvalitným povrchom by sme v skutočnom teréne obstáli iba ťažko a pomalú jazdu by zrejme neprežila spojka a asi veľmi rýchlo by sa odporúčala.
Príjemná v Scoute je už vyššia poloha sedenia a lepší výhľad na všetky smery a orientácia vodiča. Tak pri jazde dopredu ako aj pri cúvaní. Sympaticky pôsobí tuhší podvozok, ktorý značne prispieva k istejšiemu správaniu Scouta pri prechádzaní terénnych nerovností, ale pri prejazde zákrut. Účel svätí aj zvýšená svetlá výška 18 centimetrov, takže ani väčších nerovností sa Scout báť nemusí. Rýchlym reakciám spojky Haldex vďačí auto za okamžité pripojenie zadných kolies a k zlepšeniu trakcie v pravý moment. To sú vlastnosti, pre ktoré si Octaviu Scout určite zamilujete.
Po kapotou testovanej Octavie Scout bol turbodiesel 2,0 TDI so vstrekovaním čerpadlo-tryska s výkonom 140 koní, ktorý spĺňa emisnú normu Euro 4 a je alternatívou k základnej verzii 1,8 TSI/160 k – ten plní nový emisný štandard Euro 5. Oproti benzínovej verzii je turbodiesel drahší o 1510 eur (45 490 Sk), náš však bol doplnený o výbavu v hodnote až 7419 eur, takže cenníková cena 28 829 eur (868 502 Sk) nášho testovaného Scouta sa vyšplhala na 36 248 eur (1 092 007 Sk), a to je aj medzi bratmi suma privysoká.
Veľmi nás prekvapilo, že v príplatkovej výbave okrem "odôvodniteľných" položiek (napríklad metalíza, alarm, xenónové svetlomety, navigačný systém, parkovacie senzory a iné) sú aj také, ktoré by sa priplácať nemali. Máme na mysli napríklad prípravu na uchytenie detskej sedačky Isofix (35 eur – 1054 Sk), rezervu na oceľovom disku + zdvihák + kľúč na kolesá (40 eur – 1205 Sk), lakťovú opierku (30 eur - 904 Sk), prípravu na telefón GSM s Bluetooth (304 eur – 9158 Sk) a ďalšie. Nepoznáme dôvod prečo napríklad za zdvihák či kľúč na kolesá (alebo Isofix) sa pripláca, keď je to súčasť povinnej výbavy?!
So Scoutom boli nadmieru spokojní, cítili sme sa s ňou "blaze". Imponoval nám je vzhľad, jazda na asfalte, ale aj mimo neho, schopnosť zrýchľovať na svetlách na križovatke alebo pri predbiehaní, výkon a pružnosť motora – ochota zrýchľovať od najnižších otáčok, odhlučnenie motora, tvrdší, ale dobre vyvážený podvozok, nízka, priam úžasná spotreba. Nadmieru spokojní sme boli s priestranným a pohodlným interiérom z kvalitných materiálov a dobrým spracovaním, veľkým batožinovým priestorom a možnosťami jeho zväčšenia. Ak sme na nejakú ďalšiu chválu na adresu Octavie Scout zabudli, pripomeňte nám ju, my ňou náš test radi doplníme. To sme nemysleli vážne, bol to iba žart, faktom však je, že Scout nás, až spomínané výhrady k príplatkovej výbave, skutočne očaril.
V komfortnom interiéri testovaného Scouta prevládali kvalitné materiály, ktoré spríjemňujú pobyt v aute, zároveň však zdvíhajú cenu. Už pri nastupovaní na predné sedadlá je na prahovej lište neprehliadnuteľný emblém Scout, ktorý je ozdobou, zároveň však aj ochranou prahu dverí pred poškriabaním. Pred spolujazdcom je nové plastové madlo. Namiesto látkového čalúnenia mal náš Scout kožou a alcantarou čalúnené sedadlá, veniec volantu i hlavicu radiacej páky s emblémom 4x4 a madlo parkovacej brzdy. Mäkko obložená je aj palubná doska výplne dverí, lakťová opierka medzi prednými sedadlami s praktickým a objemným Jumbo boxom. Vzhľad interiéru vylepšuje aj nový dizajn volantu i stredového panela.
Prekvapení sme neboli jazdnými vlastnosťami Scouta, pretože spoľahlivosť v jazde, aj to, s akou bravúrnosťou zvláda prejazd zákrutami, sme očakávali. Pohon 4x4 obstaráva medzinápravová spojka Haldex. V medzných situáciách sa k poháňaným predným kolesám pripája aj pohon zadných kolies, čo potom vplýva na bezpečnosť jazdy. Tvrdšie odpruženie nemá negatívny vplyv na ovládateľnosť a nezhoršuje ani jazdnú pohodu. Svoj podiel na jazdnom komforte, o ktorom sme už po najazdení úvodných kilometrov nezapochybovali, má výkonný 140 koňový turbodiesel, ktorý bez výhrad reaguje na plynový pedál. Podobné výborné reakcie má aj na pedál, ktorý je hneď vedľa plynového – brzdový, ale v opačnom ponímaní, pri spomaľovaní. Keď sa brzdové strmene zahryznú do kotúčov všetkých štyroch kolies, Scout poslúchne na slovo a bleskovo spomalí či úplne zastaví.
Ak sa vám Scout po našom hodnotení zapáčil, môže byť vaša voľba správna. Čiastočne obrnený, mohutnejší a vyšší Scout vyzerá veľmi dobre, odlišuje sa od bežných Octavií, môžete sa spoľahnúť, že vás nenechá v štichu v blate, alebo na poľnej či horskej ceste, alebo v zime na snehu. Aj úžitkové vlastnosti Scouta sú mimoriadne: veľký takmer 600 litrový kufor, po sklopení zadných sedadiel väčší o ďalších vyše tisíc litrov s možnosťou variovať tento priestor podľa momentálnych potrieb. Scout ocenia najmä tí, čo uprednostňujú priestranný automobil s veľkým batožinovým priestor, pohodlie a nejazdia len po asfaltových cestách.
Páčilo sa
- pomerne atraktívny vzhľad
- priestranný interiér a batožinový priestor
- rýchlosť pripojenia pohonu zadnej nápravy
- jazdné vlastnosti mimo asfalt
- bohatá výbava
- úsporný motor
Máme výhrady
- cena
- pri nižších otáčkach hlučnejší motor
- spoplatnenie niektorých prvky príplatkovej výbavy
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, nafta, turbo, 1968 cm3 |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 103 kW/140 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 320 Nm pri 1750 - 2500 ot/min |
Príprava paliva | priame vstrekovanie čerpadlo-tryska |
Spotreba komb. | 6,4 l/100 km |
Emisie CO2 | 173 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 197 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 10,2 s |
Hmotnosť pohotovostná | 1570 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4584/1784/1475 mm |
Rázvor náprav | 2580 mm |
Rozchod kolies p/z | 1540/1515 mm |
Rozmer pneumatík | 225/50 R 17 |
Objem batož. priestoru | 580/1620 litrov |
Objem paliv. nádrže | 55 litrov |
Reálny dojazd | 750 km |
Cena
základná modelu | 27 319 eur (823 012 Sk) - Scout 1,8 TSI/160 k 4x4 |
testovaný model | 28 829 eur (868 502 Sk) - Scout 2,0 TDI/140 k 4x4 |
testovaný model s príplatkovou výbavou | 36 248 eur (1 092 007 Sk) - Scout 2,0 TDI/140 k 4x4 |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
60 km/h | 3800 | 2400 | 1600 | 1300 | ||
90 km/h | 3700 | 2500 | 1900 | 1700 | ||
130 km/h | 2800 | |||||
50 – 80 km/h | 3,8 | 5,6 | ||||
80 – 110 km/h | 5,3 | 7,3 | ||||
100 - 125 km/h | 6,1 | 7,4 | ||||
Max. rých.(km/h pri ot/min) | 43/5000 | 76/5000 | 120/5000 | 172/4700 | * | * |
* nemerané
Spotreba počas testu: 6,2 l/100 km
Bezpečnosť
- ESP + ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA + DSR + ESBS
- Imobilizér
- Ukazovatele smeru integrované do vonkajších spätných zrkadiel
- Airbag vodiča a spolujazdca, hlavové a bočné airbagy
- Signalizácia nezapnutého bezpečnostného pásu vodiča
- Isofix na sedadle spolujazdca + 2x na zadných sedadlách
- Predné aktívne hlavové opierky
- Predné hmlové svetlomety s natáčaním do zákrut
- Prerušenie prívodu paliva pri náraze
- Alarm
Komfort
- Dvojzónová automatická klimatizácia s vývodmi aj vzadu
- Elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Tempomat
- Palubný počítač
- Xenónové svetlomety s automatickým nastavovaním a ostrekovačmi
- Štvorramenný multifunkčný kožený volant
- Sedadlá v kombinácii alcantara, umelá koža, koža
- Navigačný systém Colombos
- Príprava na telefón GSM III s bluetooth
- Sound System s 12 reproduktormi
- Parkovacie senzory vzadu
- 17palcové disky kolies z ľahkých zliatin
- Vyhrievané predné sedadlá
- Metalický lak
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca
- Volant nastaviteľný pozdĺžne i výškovo
- Elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
- Klimatizovaná odkladacia schránka pred sedadlom spolujazdca
- Funkcia denného svietenia
- Tónované sklá
- Delené zadné sedadlo s lakťovou opierkou a odkladacou schránkou
- Malý kožený paket – volant, radiaca páka a rukoväť ručnej brzdy v koži
Foto: autor
P.s. Čo sa týka tých sp. zrkadiel , prešiel som z felície na octávku , ale s feldou sa cúva neporovnatelne lepšie , to je vlastne ďalšie malé mínus môjho miláčika , použijem staré známe ” keď miluješ , nieje čo riešiť ….. ale ja verím že dá sa riešiť , celkom by ma zaujímalo či táto novšia rada má taký istý problém s tlmením , rád by som porovnal , skúste zavolať . Môj mob. 0915 979 370, som z Ilavy Ďakujem, Jaro