Utorok, 23 október 2018
Alternatívou ku klasickým viacmiestnym a drahým a veľkým veľkopriestorovým autám s pohodlným cestovaním na väčšie vzdialenosti sú osobné verzie menších dodávok. Ako Renault Trafic. Luxusnú verziu Passenger sme si vďaka slovenskému zastúpeniu importéra a predajcu Renaultu Kestler vyskúšali v redakčnom teste.
Tradícia predchodcov dodávok modelu Trafic spadá do konca päťdesiatych rokov minulého storočia. Úžitkový automobil novej generácia, už pod označením Trafic, prichádza na scénu začiatkom 80tych rokov. Aktuálna generácia Trafica má v rodnom liste zapísaný rok 2014. Práve model tejto generácie v sedemmiestnej osobnej verzii Passenger s najvýkonnejším 145 koňovým turbodieselovým motorom v najkomfortnejšej výbave SpaceClass sme vyskúšali v našom redakčnom teste.
Trafic – alternatíva pohodlnej mobility
Trafic Passenger je čisto osobné vyhotovenie určené na komfortnú prepravu viac ako piatich cestujúcich. Model je vhodný na denné používanie, napríklad aj na každodenné dochádzanie do práce, alebo na dlhé dovolenkové či zahraničné služobné cesty. V porovnaní s drahými veľkopriestorovými MPV je Trafic lacnejšou alternatívou pohodlnej mobility pre viacčlennú rodinu, ale aj na komerčnú prepravu skupiny pasažierov.
Renault Trafic si zákazník kupuje hlavne preto, že kompaktné MPV ani väčšie kombi svojou veľkosťou vnútorného priestoru už nestačia uspokojiť jeho priestorovú potrebu, neponúknu mu sedem či deväť miest na sedenie, ani priestor na batožiny ako má Trafic. Pritom si môže zvoliť niektorú z dvoch dĺžok karosérie a z dvoch stupňov výbavy.
Kratšia verzia modelu Trafic s dĺžkou rázvoru 3098 mm je dlhá 4999 mm , široká 1956 mm a na výšku meria 1971 mm a má označenie L1H1P1. Dlhšia má rázvor väčší o 400 mm, teda 3498 mm a celkovú dĺžku 5399 mm a je označená ako L2H1P2. Obe verzie majú kabínu pre sedem alebo deväť cestujúcich na troch radách sedadiel.
Užitočný a variabilný
Pri plnom obsadení má Passenger v kratšej verzii základný batožinový priestor 1000 litrov, v dlhšej 1800 litrov. Pri kratšej verzii možno batožinový priestor po vybratí sedadiel druhého a tretieho radu zväčšiť objem na 4700 litrov, pri dlhšej až na 5700 litrov a z Trafica je praktická dodávka s komfortom ako osobné auto.
Ľahký úžitkový Renault Trafic je veľmi užitočný dopravný prostriedok. Ako dodávkový je na prepravu nákladov. Kombi verzia môže navyše prevážať tovar a piatich cestujúcich. Čisto osobná verzia Passenger preváža cestujúcich z bodu A do bodu B. Komfortne ako osobné auto. Prevezie až sedem alebo deväť osôb, a to je nad sily aj najluxusnejšej limuzíny.
Komfort nadovšetko
Praktickejší z dvoch osobných verzií je sedemmiestny Trafic. Vpredu má dve komfortné samostatné sedadlá pre vodiča a spolujazdca. Druhý rad ich má tiež dve, rovnako samostatné a vo viacerých smeroch nastaviteľné. Navyše aj posuvné v pozdĺžnom sme. V treťom rade sú tri sedadlá, dvojičky a jedno samostatné. Plnohodnotné, pričom stredné sedadlo tretieho radu sa dá upraviť sklopením operadla na stolík. Poruke pre cestujúcich vzadu je aj ovládanie klimatizácie a ventilácie.
Praktický na pohľadanie
Druhý i tretí rad Passengera má sedadlá pozdĺžne posuvné, s polohovateľným operadlom, druhý rad navyše aj otočné so stolíkom uprostred oboch. Všetky s dostatkom komfortu. Ak sedíte v druhom rade sedadiel a chceli by ste si počas jazdy zahrať napríklad karty s cestujúcimi na zadnom rade sedadiel, jednoducho si otočíte sedadlá chrbtom do smeru jazdy a môžete hrať mariáš alebo nič nerobiť a – napríklad hľadieť si do očí.
V Passengeri je množstvo odkladacích priestorov, tak pri vodičovi ako aj spolujazdcovi. Až toľko, že keď si do nich niečo odložíte, musíte si zapamätať do ktorej skrinky či priečinku, aby ste to potom nemuseli dlho hľadať. Platí to aj o objemnom priestore oboch predných dverí, kam uložíte aj väčšie predmety.
Unikátne v Passengeri vo vrcholovej verzii SpaceClass je to, že namiesto tretieho radu sedadiel sa dá za príplatok dokúpiť lavica, ktorú možno rozložiť na posteľ. Za príplatok sa dajú tiež zatmaviť zadné bočné okná, disky kolies môžu byť s diamantovým efektom a prvkov za príplatok je ďaleko viac. Ak by sme veľkosť interiéru parafrázovali, potom v Traficu je miesta na rozdávanie.
Praktické v Trafiku je aj to, že stredný a zadný rad možno jednoducho vybrať a vznikne tak priestor ako v bežnej dodávke. V prípade testovaného Passengera je to až 5700 litrový priestor. V ňom už preveziete aj dve motorky, niekoľko bicyklov či vrecia zemiakov.
Luxus nie je zadarmo
Náš Trafic Passenger bol vo vrcholovej verzii SpaceClass, kde základná cena je 34 990 eur. Množstvo príplatkovej výbavy však zvýšilo jeho cenu na 46 390 eur. Je v tom metalický lak, 17palcové disky kolies z ľahkej zliatiny so špeciálnym dizajnom, automatická klimatizácia, kožené čalúnenie, systém koľajníc na uchytenie sedadiel druhého a tretieho radu, najnovšie bezpečnostné a jazdné systémy, asférické vonkajšie spätné zrkadlo, svetlá do hmly a iné.
Aj pre lacnejší kraj
Pohľad do cenníka vie byť aj optimistickejší, keďže základný Trafic ponúka Renault už od 20 090 eur, Trafic Furgon už od 15 290 eur. Passenger Cool začína na cene 25 890 eur, verzia Business od 24 490 eur a vrcholový Passenger SpaceClass, testovaný exemplár, má základnú cenu 34 990 eur.
Na výber tri turbodieselové motory
Zákazník na Slovensku si môže vybrať niektorý z trojice vznetových motorov. My sme si na test nevyberali, ale Renault nám ponúkol Passenger s najvýkonnejším turbodieselom so 145 konskými silami (107 kW), krútiacim momentom 340 Nm (už od 1500 ot) a šesťstuňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením. Už po prvých metroch jazdy sme nadobudli presvedčenie, že k Trafiku Passenger napasoval Renault vari tú najvhodnejšiu pohonnú jednotku, v čom nás neskôr utvrdili ďalšie jazdy.
Nevybieli peňaženku
Výkon motora je postačujúci na to, aby ste v premávke na bežnej ceste nemali problém s predbiehaním pomalším áut aj v hustejšej premávke, na diaľnici zasa udržiavať limitovanú rýchlosť a nestrachovať sa, či vám vyššia spotreba nevymetie peňaženku. Počas jedného týždňa sme vystriedali mestské cesty v zápche, okresné i diaľnice v limitovanej 130 kilometrovej rýchlosti. Zdržali sme sa však štýlu "rallye" s prudkými akceleráciami. Pri bilancovaní spotreby nám potom vyšlo, že podľa palubného počítača sme jazdili za 7,3 litra nafty na sto kilometrov, čo je na veľké a vysoké auto viac ako slušná spotreba.
Obratný s dobrou manévrovateľnosťou
S Passengerom sa dá jazdiť svižne, bez výrazného dynamického obmedzenia, má malý rajd, teda polomer otáčania, takže aj manévrovanie v stiesnených priestoroch auto zvládne. Jeho väčšie rozmery, hlavne dĺžka auta, môžu menej skúsenému či zručnému vodičovi robiť problémy najmä pri parkovaní v meste. Aj keď parkovacie senzory či parkovací systém sú dobrými pomocníkmi.
Rezumé
Renault Trafic je ideálnym autom pre viacčlenné rodiny. Dá sa všestranne používať, o tom sme už hovorili. Užijete si ho na dlhých trasách, napríklad pri cestách na dovolenky, kde počet členov slovenskej rodiny nie je obmedzujúcim faktorom. Podobne ani veľkosť batožiny, môžete si viesť napríklad aj nafukovací čln alebo iné športové náradie. Renault Trafic Passenger je vďačné auto, ktoré majiteľa rodinu dokáže potešiť.
Plusy
- dizajn
- priestranný, variabilný a pohodlný interiér
- tichý a pružný motor
- výborná spotreba
- výhľad z auta
Mínusy
- vysoká cena
- parkovanie v meste
- nastupovanie pre menšie osoby
Ceny
Trafic Passenger Business | 24 490 € |
Trafic Passenger Cool | 25 890 € |
Trafic Passenger SpaceClass | 34 990 € |
Testovaný Passenger SpaceClass | 46 390 € |
Príplatková výbava | 11 400 € |
Základné technické údaje
Motor | radový štvorvalec, nafta, 1600 cm³ |
Uloženie | vpredu priečne |
Pohon | predných kolies |
Výkon | 107 kW/145 k pri 3500 ot/min |
Krút. moment | 340 Nm/1500 ot/min |
Spotreba kombinovaná | 6,1 l/100 km |
Emisie CO2 | 159 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | * km/h |
Zrých. 0-100 km/h | * s |
Hmotnosť prevádzková | 2061 - 2264 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 5399/2283/1791 mm |
Rázvor náprav | 3498 mm |
Rozmer pneumatík p/z | 215/60 R17 |
Objem batož. priestoru | 1800 – 5700 litrov |
Objem paliv. nádrže | 80 litrov |
* - neuvedené
Autor: J. GoldbergerFoto: autor