Streda, 17 október 2012
Rozhodli ste sa cestovať na dovolenku k moru autom? Je vás sedem a vaše auto je len pre piatich, takže uvažujete požičať si väčšie? Napríklad viacmiestny van? Alebo niečo nie celkom bežné, napríklad minibus Renault Trafic pre sedem pasažierov,či deväťmiestny Opel Vivaro, prípadne Nissan Qashqai+2 pre sedem pasažierov?
Sedemmiestny Trafic je dobrá voľba, navyše, ak má pod kapotou úsporný turbodiesel 2,0 dCi so slušným výkonom 115 koní a komfortnou výbavou Generation. Vpredu dve samostatné sedadlá pre vodiča a spolujazdca, rovnako dve samostatné sedadlá aj v druhom rade. Tretí rad sedadiel je pohodlná trojmiestna lavica s pozdĺžnym nastavovaním a polohovateľnými operadlami. Na všetkých je dostatok priestoru pre nohy cestujúcich, okolo ramien i nad hlavou.
Otáčanie sedadiel v prvom i druhom rade umožňuje zostaviť ich tak, že cestujúci môžu sedieť proti sebe a krátiť si cestovanie napríklad spoločenskými hrami – pri státí má túto možnosť aj vodič. Podobná konštelácia vznikne aj vtedy, keď sa cestujúci druhého radu sedadiel otočia o 180 stupňov, teda proti smeru jazdy. Tak vznikne "konferenčná" zostava piatich cestujúcich.
Pri konfigurácii sedadiel 2 + 2 + 3 má všetkých sedem pasažierov dostatok priestoru, voľnosti i pohodlia, čo je najmä na dlhých trasách dôležité. Pohodlie zvyšuje aj možnosť výškového nastavenia sedadla vodiča a spolujazdca, ale aj lakťové a bedrové opierky, ktoré sú na všetkých samostatných sedadlách.
Rodinné auto pre viacčlennú rodinu typu minibus má viacero odlišností oproti osobnému, na ktoré si však vodič, ale aj ostatná posádka ľahko privykne. Predovšetkým vyššie sedenie dáva lepší rozhľad na všetky smery. Vodičovi aj smerom dozadu, najmä vďaka veľkým vonkajším spätným zrkadlám. A keďže sú dvojité, tak pomáhajú aj pri cúvaní. Väčší volant, ktorý má len pozdĺžne nastavovanie, nie je na prekážku, aby si vodič našiel za volantom čo najoptimálnejšiu polohu.
Nekritizujeme ani trošku vzdialenejšie ovládacie prvky autorádia a klimatizácie na stredovej konzole, aj keď vyžadujú menšie vyklonenie vodiča. Nevadili nám ani tvrdé plasty prístrojového panela, pretože ich štruktúra má príjemný vzhľad, sú presne zlícované a vyzerajú dobre. Odlišnosť od osobného auta pripomína aj množstvo užitočných odkladacích priestorov, ktoré obklopujú posádku na oboch predných radoch sedadiel.
Palubná doska je nápadne podobná tým, s ktorými sa stretávame v osobných autách, prirodzene, najmä tých od Renaulta. To, samozrejme, pomáha vodičovi rýchlejšie sa adaptovať v novom prostredí. Prístrojový štít s kruhovým otáčkomerom a rýchlomerom a dva malé displeje uprostred nich – jeden pre údaje palubného počítača, druhý informačný – sú prevzaté zo sesterských modelov. Stredová konzola uprostred palubnej dosky s ovládaním autorádia a dvojzónovej automatickej klimatizácie sa ničím neodlišuje od tých, čo vídame v osobných autách. Navyše údaje rýchlomera i otáčkomera sú za denného svetla i v noci dobre viditeľné i prehľadné.
Náš Trafic s výbavou Generation by sme pokojne mohli porovnávať s komfortom osobných áut. Veď napríklad dvojzónová automatická klimatizácia by sa mohla vydávať aj za štvorzónovú, keďže má vývody klimatizovaného vzduchu aj pre druhý rad sedadiel, navyše aj s ovládaním z tohto miesta.
Veľkou devízou Renaulta Trafic je variabilita sedadiel, vrátane dvoch predných. Dajú sa posúvať, otáčať, sklápať, druhé dve aj úplne vybrať a dokonca vytvoriť z dvoch radov zadných sedadiel posteľ na pohodlné spanie pre dvoch. Medzi druhým a tretím radom sedadiel je na ľavom boku auta výklopný stolík, ktorý poslúži na jedenie, hranie spoločenských hier alebo na inú zábavu.
Na vyššie položených sedadlách majú vodič i spolujazdec na prednom sedadle nadpriemerné pohodlie a veľmi dobrý výhľad na cestu, ale aj do strán a vďaka väčším vonkajším zrkadlám aj dozadu. Môžu si navyše aj polohovať výšku sedadla a sklon operadla a prípadne si aj zapnúť ich vyhrievanie. Sedenie s dobrým komfortom je aj na dvoch samostatných sedadlách v druhom rade. Platí to aj o zadnej lavici pre troch pasažierov, ktorá sa dá pozdĺžne posúvať a má nastaviteľný sklon operadla. Dá sa však aj zložiť a vyklopiť dopredu – to vtedy, keď potrebujeme zväčšiť vzadu priestor na batožiny.
Auto tohto typu sme testovali po prvý raz. Nesklamalo nás, naopak, boli sme z neho nadšení. Nakoniec, už fakt, že náš sedemmiestny Trafic bol vo vrcholnej výbave Generation, mal silnejší z dvoch ponúkaných naftových motorov, dvojlitrový 115 koňový turbodiesel dCi a šesťstupňovú manuálnu prevodovku, vždy poteší. S touto výbavou a vyhotovením sa na Slovensku ponúka za 32 390 eur, pričom v nižšej výbave Passenger, ale s rovnakým motorom a rovnako sedemmiestnom vyhotovení stojí len 26 490 eur. O ďalších 1200 eur lacnejší je Trafic Passenger s menej výkonným 90 koňovým motorom - stojí 25 290 eur.
Dostávame sa k pohonnej jednotke, dvojlitrovému štvorvalcovému turbodieselu, ktorý sa v tomto aute prejavuje v tom najlepšom svetle. Po naštartovaní si síce podľa zvuku nebudete myslieť, že pod kapotou je benzínový motor, ale jeho zvukový prejav je tak utlmený a kultivovane tichý, že jeho sýtejší zvuk vás nebude otravovať. Pri jazde si síce vodič uvedomuje, že neriadi osobný, ale úžitkový automobil, ale to príliš nesťažuje jeho prácu za volantom. Pomáha mu v tom o málo väčší volant ako majú osobné autá, ale vďaka vyváženému posilňovaču je riadenie primerane tuhé i presné. Aj radenie prevodov šesťstupňového manuálu je ľahké a presné.
Relatívne nie príliš vysoký výkon motora a jeho plynulý záťah už od nízkych otáčok robia jazdu pokojnou a veľmi príjemnou. Nárast krútiaceho momentu je plynulý už od 1500 otáčok. Dokonca v obci pri dodržiavaní rýchlosti 50 km/h môžete mať zaradenú "štvorku" a motor pobeží len na 1300 otáčkach. Iste, lepšie je zaradiť o jeden stupeň nižší prevod, tretí, potom kruhový prístroj ukazuje 2400 otáčok.
Motor Renaulta Trafic však dokáže aj slušne šprintovať, keď na 3. prevod dokáže ísť 94 km/h a na "štvorku" 142 km/h. Na strane druhej na diaľnici pri limite 130 km/h točí len 2500 otáčok. S tým je spätá aj úspornosť testovaného Trafika. Pri bežnej jazde sme na trase mesto – diaľnica – cesta 1. triedy – okresná cesta nám palubný počítač vyrátal neuveriteľných 5,9 litrov na sto kilometrov. S plnou 90-litrovou nádržou sme najazdili takmer 1100 km a ešte nebola prázdna a počítač nám vyrátal priemernú spotrebu 7,7 l/100 km.
Jazda s Trafikom aj pri obsadení piatimi cestujúcimi a ich batožinami pôsobila celkom športovo. Pri predbiehaní na bežnej komunikácii nebol problém dostať sa pred predbiehané vozidlo, pri jazde do kopcov nebol Trafic brzdou premávky pre výkonnejšie autá a na diaľnici nemal problém držať sa diaľničného limitu ani na stúpaniach. Tu vodičovi príde vhod asistent na udržanie nastavenej rýchlosti – tempomat. Šetrí vašu pravú nohu pred únavou, ale aj pred neželaným prekročením povolenej rýchlosti. Navyše tempomat disponoval aj praktickým ovládaním. V zákrutách dobre držal stopu a ESP sme ani raz nedonútili zasahovať. A ešte jedna cnosť: ani v rýchlych zákrutách sa Trafic príliš nenakláňal.
Ak by sme mali naše poznatky z testovania Renaultu Trafic stručne zhrnúť, tak tento Francúz nás potešil svojím poslaním ako minibus pre sedem cestujúcich, ako karavan pre poznávacie zájazdy s lôžkovou úpravou pre dvoch, ale aj ako dodávka na prevoz menších nákladov. Milo nás prekvapil úspornou prevádzkou a podľa nás aj komfortnou jazdou. Trafic nie je žiadny trhač asfaltu, ale na ceste sa rozhodne nedá zahanbiť. Vyzerá dobre zvonku i z vnútra. To všetko za neporovnateľne nižšiu nadobúdaciu cenu než za akú ponúkajú podobný automobil iní výrobcovia.
Páčilo sa nám
- príťažlivý dizajn
- dobrý výhľad na všetky smery
- bohatá a postačujúca výbava
- kultivovaný a tichý motor
- záťah motora od nižších otáčok
- priestranný interiér a jeho variabilita
- komfortná jazda
- presné a pomerne tuhé riadenie
- účinné kotúčové brzdy na všetkých kolesách
- nízka spotreba
- na minibus dobré a čitateľné jazdné vlastnosti
- veľmi slušný jazdný komfort
- po sklopení zadných sedadiel rovná plocha a lôžková úprava
Páčilo sa nám menej
- na zaobchádzanie so sedadlami si treba zvyknúť
- navigácia bez možnosti manuálneho nastavenia (má len diaľkové ovládanie)
- volant nastaviteľný len pozdĺžne
- iba grafický palivomer
- tvrdé plasty prístrojového panela
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, nafta, 1996 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 86 kW/115 k pri 3500 ot/min |
Krút. moment | 300 Nm pri 1500 ot/min |
Systém vstrekovania | priame vstrekovanie, common-rail |
Spotreba komb. | 7,8 l/100 km |
Emisie CO2 | 200 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | - |
Zrých. 0-100 km/h | - |
Hmotnosť prevádzková | 2124 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4782/1904/1952 mm |
Rázvor náprav | 3098 mm |
Rozmer pneumatík | 215/65 R16 |
Objem batož. priestoru | 510 litrov |
Objem paliv. nádrže | 90 litrov |
Ceny
prvá cena modelu | 25 290 € - 2,0 dCi/90 k Passenger |
model s test. motorom | 26 490 € - 2,0 dCi/115 k Passenger |
testovaný model | 32 390 € - 2,0 dCi/115 k Generation |
testovaný model s príplatkovou výbavou | 38 150 € - 2,0 dCi/115 k Generation |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 km/h (ot/min) | 3200 | 2100 | 1300 | ||
90 km/h (ot/min) | 2600 | 2000 | 1750 | ||
110 km/h (ot/min) | 2400 | 2100 | |||
130 km/h (ot/min) | 2900 | 2500 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 4,1 |
0-80 | 9,6 |
0-100 | 11,6 |
0-125 | 20,8 |
Pružné zrýchlenie
km/h | čas (s) |
30-60 | 4,1 |
60-90 | 6,4 |
80-110 | 9,9 |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 38/4200 |
2. | 66/4200 |
3. | 94/4200 |
4. | 142/4000 |
5. | * |
6. | * |
* - nemerané
Spotreba (Trafic)
- Celková počas testu - 7,8 l/100 km
Prvky výbavy
- ABS s EBV a s asistenčným systémom bŕzd
- Airbag vodiča a spolujazdca s možnosťou deaktivácie
- Imobilizér
- Hmlové svetlomety
- Výškovo nastaviteľný volant
- Kožený volant
- Palubný počítač
- Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
- Výklopný a posuvný stolík
- Slnečné clony na zadných oknách
- Kryt batožinového priestoru
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním v kľúči
- Automatické zamykanie vozidla za jazdy
- Dažďový a svetelný senzor + nastav. oneskorenie zhasínania svetiel
- Elektricky ovládané okná vpredu
- Elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá
- Integrovaný navigačný systém Carminat TomTom
- Automatická klimatizácia vpredu a vzadu, s posilneným kúrením a vývodmi vzadu
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca "Confort" - otáčateľné s lakťovou a bedrovou opierkou
- Trojmiestna lavica v treťom rade "Confort" s lakťovými opierkami – posuvná, rozložiteľná na lôžko
- Bočné posuvné dvere vpravo zasklené s otvárateľným oknom a zasklená predná ľavá časť nákladového priestoru s otvárateľným oknom
- Výklopné zadné dvere zasklené a vnútorné spätné zrkadlo
- Vyhrievané zadné sklo a zadný stierač
Príplatková výbava
Metalíza | 800 € |
Bočné a okenné airbagy vpredu | 480 € |
El. stabilizačný systém ESP so systémom ASR | 720 € |
Samostatné sedadlá v druhom rade – otočné, posuvné, sklopné a vyberateľná | 1600 € |
Zatmavené bočné a zadné okná | 200 € |
Parkovací senzor vzadu | 360 € |
Dve samostatné sedadlá "Confort" v druhom rade s lakťovou a bedrovou opierkou – otočné, posuvné, sklopné, vyberateľné | 1600 € |
Foto: autor