Utorok, 11 december 2012
Má športové až pretekárske vlastnosti, pod kapotou 200 koní, stovku z pokoja zdolá za 7,7 sekundy, dokáže vyvinúť najvyššiu rýchlosť 237 km/h a jeho cena je nižšia ako dvadsaťdvatisíc eur. Peugeot 308 GTi , automobil s levom na kapote v redakčnom teste.
Francúzska automobilka má s rýchlymi hatchbackmi bohaté skúsenosti, najmä s veľmi vydareným a nezabudnuteľným 205 GTi, ale aj s väčším 309 GTi. Žiadny ďalší "lev" takúto obľúbenosť nedosiahol, aj keď sa Peugeot viackrát oživoval legendárne GTi modelmi 206, 207 a 307. Najnovšie to Peugeot skúša s 308 GTi. Výkon má, keďže pod jeho kapotou sa skrýva v motore s objemom len 1,6 litra až 200 koní, ale má aj hravosť a zábavnosť 205 GTi?
Za málo peňazí, veľa muziky
Model 308 GTi obohatil slovenský trh v modernizovanej podobe pred vyše rokom. Vo vynovenej podobe, najmä svojou prednou časťou, dosť pripomína väčší Peugeot 508. Hlavne vďaka dozadu pretiahnutým hlavným svetlometom, ale aj mohutnému otvoru pre vstup vzduchu a štýlovým hmlovým svetlám. Peugeot 308 GTi nie je a ani nemôže byť pultový trhák, ale je dobré, že je tu a že záujemcovia o výkonný a rýchly automobil si ho za primeranú cenu (pri porovnaní s približne rovnako ostrými modelmi iných značiek) môžu dovoliť.
Najostrejší, ale nekričí
Peugeot 308 GTi si medzi športovými autami nezakladá na vysokootáčkovom motore, na extra športovo či pretekárskom vzhľade, alebo na skúsenostiach z pretekárskych okruhov. Nemá na karosérii špeciálne pridané prvky, ktoré by zvýrazňovali jeho športové zameranie. Na pohľad vyzerá 308 GTi ako bežný automobil, ani nijako zvlášť na ceste či pred domom majiteľa na seba neupozorňuje. Má svoje poslanie, zvonku nevyzerá divoko, a to je možno práve to, čo mu mnohí vyčítajú. Navyše aj cenou, vzhľadom na 200 koní a vlastnosti, ktoré s tým súvisia, patrí 308 GTi v ponuke športových áut svojou základnou cenou necelých dvadsaťdvatisíc eur medzi najdostupnejšie, čo je určite pozitívna správa.
Nenápadne hatchback
Najostrejšia 308čka nevyzerá na to, čím je v skutočnosti. Že pod kapotou má dvesto koní, že dokáže ísť takmer 240 kilometrov za hodinu, že na stovku zrýchľuje za 7,7 sekundy a podobne. Na exteriéri nemá žiadne prídavné aerodynamické či iné prvky, ak sem nerátame predný nárazník prevzatý z 308 CC, či zadný nárazník s difúzorom v čiernej farbe, alebo samozrejmosti, ako nenápadný spojler nad zadným oknom, zdvojenú chrómovanú koncovku výfuku, nenápadné označenie GTi na bokoch, alebo sivé 18palcové zliatinové kolesá na nízkoprofilových pneumatikách 225/40 R18, ktoré však k bielemu laku karosérie testovaného auta pôsobia príliš kontrastne.
Komfort v kabíne
Tak ako vonkajší vzhľad, ani interiér GTi sa príliš nelíši od základného modelu. Až na vyšší komfort, ako polokožené čalúnenie sedadiel, ktoré majú zvýrazniť športovú orientáciu ostrého GTi. Presvietiť interiér má veľká panoramatická strecha s elektricky ovládanou clonou. Dostatočne priestranný interiér GTi sa od základného modelu odlišuje len výrazne anatomicky tvarovanými športovými sedadlami s logom GTi, športovým volantom s hrubším vencom obšitým kožou. Tiež opierka ľavej vodičovej nohy, hliníková hlavica radiacej páky, na čierno nakovaná stredová konzola palubnej dosky a hliníkové dierované pedále. Sedadlá s polokoženým čalúnením chválime za pohodlné sedenie a za dobré bočné vedenie a pohodlie.
Bohatá výbava
V štandardnej výbave má 308 GTi šesť airbagov, stabilizačný a protipreklzový systém ESP a ASR, LED denné svietenie, automatické svetlomety, tempomat, palubný počítač, predné hmlovky, zadný parkovací asistent, dvojzónovú klimatizáciu, rádio s CD a MP3 prehrávačom, šesť reproduktorov, Bluetooth , dažďový senzor, vyhrievané sedadlá, navigačný systém, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, automaticky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, osvetlenie priestoru pre nohy a mnoho iného. To všetko spríjemňuje posádke pobyt v kabíne – od priblíženia sa k autu i počas jazdy.
Ak by pre niekoho bola takáto výbava málo, má možnosť si svoj 308 GTi vyšperkovať dodatkovou príplatkovou výbavou. Pridať si môže napríklad zadné bočné airbagy, predný parkovací asistent a ďalšie "čerešničky". Niektoré z nich, ako navigačný systém WIP NAV2 (RT6) s farebnou 7'' obrazovkou, rádio CD RDS, trituner MP3, WMA, bluetooth audio Hi-Fi, presklenú panoramatickú strechu s elektrickou clonou a vyhrievané predné sedadlá už testovaný automobil mal.
Dvestokoňová jednašestka
Päťdverový ostrý hatchback 308 GTi má osvedčený štvorvalec 1,6 THP, ktorý najvyšší výkon 200 koní (147 kW) dosahuje pri otáčkach od 5500 do 6000 min-1, pričom obmedzovač otáčok krotí motor až pri 6800 otáčkach. To všetko pri uchu lahodiacej zvukovej kulise. Najvyšší krútiaci moment 275 Nm dosahuje už od 1700 až po 4500 otáčok. Ak vodič plynový pedál zatlačí na podlahu, získa nesmierne lahodný pocit z úžasnej akcelerácie a dynamickej jazdy. Za to vďačí najmä o 10 mm zníženému a upravenému podvozku s viac dimenzovanými čapmi prednej nápravy, väčším ložiskám kolies, inému nastaveniu predných i zadných tlmičov pruženia a ďalším úpravám, ale aj už spomínaným 18palcovým kolesám a pneumatikám 225/40.
Lepší nehľadajte
Motor 1,6 THP, ktorý Peugeot vyvinul v spolupráci s BMW, používa aj vo svojom kupé RCZ. Je to pravdepodobne najlepší benzínový motor, aký Peugeot momentálne má. Palivo sa do valcov vstrekuje priamo pod tlakom 120 barov. Vzduch do valcov dodáva dvojkomorové turbodúchadlo Twin-scroll. Nasávacie ventily disponujú premenlivým zdvihom i časovaním, výfukové iba premenlivým časovaním. Motor nemá v nasávacom potrubí klasickú škrtiacu klapku na dávkovanie paliva. Túto úlohu plní meniaci sa zdvih nasávacích ventilov, čo pri nižšom zaťažení, teda v najčastejšom režime jazdy, vplýva na nižšiu spotrebu. Aj preto vie byť tento výkonný 200koňový motor pri bežnej jazde až neuveriteľne úsporný.
Pre bezpečnú jazdu
Rýchle a dynamické auto treba občas aj krotiť. To majú v 308 GTi na starosti kotúčové brzdy na predných i zadných kolesách, predné s vnútorným chladením a priemerom až 340 mm, pričom zadné vystačia s priemerom 290 mm. Udržať auto na ceste pre menej skúsených pomáha systém elektronickej stability ESP, pri prudkej akcelerácii protipreklzový systém ASR a počas brzdenia protiblokovací ABS, elektronický rozdeľovať brzdného tlaku a brzdový asistent. Ak však kontrolu stability, protipreklzový systém a brzdový asistent vypnete, potom si skúsený vodič môže za volantom 308 GTi viac užívať jazdu bez obmedzení. Aj preto, že GTi má šesťstupňový manuál a nie automatickú prevodovku.
Nadšenie zo spotreby
Počas týždňového testu sme s Peugeotom 308 GTi najazdili 660 kilometrov. Na konci nám palubný počítač vypočítal priemernú spotrebu 7,8 litra na sto kilometrov. Na testovacie podmienky to nie je veľa, keďže naše GTi podstúpilo plnú záťaž počas merania, čo priemernej spotrebe vždy poriadne pridá na spotrebovaných litroch. Pri bežnej jazde sa spotreba pohybovala v rozsahu 5,9 až 6,3 litra, z čoho sme mali naozajstnú radosť. Pritom sme nejazdili ako na ekonomickej rallye. To nás utvrdilo v tom, že motor pri nízkom zaťažený v bežnej premávke vie byť úsporný.
Náš verdikt
Peugeote 308 GTi je určite príjemným oživením ponuky francúzskej automobilky. Po dvojdverovom kupé RCZ s motorom ako má 308 GTi, je päťdverový športovo ladený hatchback ďalším príjemným vkladom Peugeotu do svojho portfólia rýchlych a na jazdu zábavných áut. Aj keď doplnením modelového značenia o tri magické písmenká nie je pokračovaním legendárnych modelov GTi so znakom Peugeot. Automobilke však zrejme išlo o niečo iné – ponúknuť zákazníkom Peugeotu dynamický, športový, rýchly, komfortný a pohodlný päťmiestny rodinný kompakt. To sa podľa nášho názoru francúzskemu výrobcovi v plnej miere podarilo.
Páčilo sa nám
- výkonný a pružný motor
- nízka spotreba
- priestranný interiér
- dynamika
- jazdné vlastnosti
- komfortná a postačujúca výbava
- pohodlné sedadlá
- dobrý výhľad z auta
- výklopné riešenie navigačného prístroja
- presné a hladké radenie
- nízky aerodynamický hluk
- záťah motora od nižších otáčok
Páčilo sa nám menej
- nenápadný dizajn
- málo výnimočný vzhľad
- navigácia nemá slovenčinu
- citlivosť na priečne nerovnosti
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, benzín, 1598 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 147 kW/200 k pri 5800 ot/min |
Krút. moment | 275 Nm od 1700 ot/min |
Systém vstrekovania | priame vstrekovanie |
Spotreba komb. | 6,9 l/100 km |
Emisie CO2 | 159 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | 237 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 7,7 s |
Hmotnosť prevádzková | 1 474 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4276/1815/1498 mm |
Rázvor náprav | 2608 mm |
Rozchod kolies p/z | 1535/1530 mm |
Rozmer pneumatík | 225/40 R 18 |
Objem batož. priestoru | 348 litrov |
Objem paliv. nádrže | 60 litrov |
Ceny
prvá cena modelu | 12 190 € - 1,4 VTi/98 k Access |
testovaný model | 21 950 € - 1,6 HTP/200 k GTi |
testovaný model s príp. výbavou | 23 570 € - 1,6 1,6 HTP/200 k GTi |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 km/h (ot/min) | 3600 | 2500 | 1900 | 1500 | 1300 | |
90 km/h (ot/min) | 4600 | 3500 | 2800 | 2400 | ||
110 km/h (ot/min) | 4300 | 3500 | 2900 | |||
130 km/h (ot/min) | 4100 | 3500 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,9 |
0-80 | 6,2 |
0-100 | 8,0 |
0-125 | 13,1 |
Pružné zrýchlenie
km/h | čas (s) |
30-60 | 3,5 |
60-90 | 3,9 |
90-125 | 8,1 |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 54/6800 |
2. | 92/6800 |
3. | 129/6800 |
4. | 172/6500 |
5. | * |
6. | * |
* - nemerané
Spotreba
- Celková počas testu – 7,8 l/100 km
- Najnižšia pri bežnej jazde – 5,9 l/100 km
Prvky sériovej výbavy GTi
- ESP, ABS, REF a AFU + automatické rozsvecovanie výstražných svetiel
- 6 airbagov (vodič + spolujazdca - deakt., bočné a hlavové)
- Úchyty Isofix 2x - bočné sedadlá vzadu
- Denná svetlá s LED efektom
- Hmlové svetlomety
- Vnútorné elektrochromatické zrkadlo
- Automatická dvojzónová klimatizácia + klimatizovaná príručná skrinka
- Elektr. ovládanie okien vpredu i vzadu
- Hliníkové disky "Lincancabur" 18'' sivé Storn
- Kožený volant Sport GTi, hliníkové pedále a prahy dverí
- Automatické rozsvecovanie svetiel a dažďový senzor
- Bedrová opierka sedadla vodiča
- Tempomat a obmedzovač rýchlosti
- Palubný počítač
- Centrálne zamykanie s diaľk. ovládaním
- Elektrické vyhrievanie a sklápanie spätných zrkadiel
- Výškovo i osovo nastaviteľný volant
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca
- Sklápateľné zadné sedadlá delené v pomere 1/3 - 2/3
- Stredová opierka rúk vpredu s odkladacím priestorom
- Výklopná opierka rúk s otvorom na lyže vzadu
- Polokožený poťah sedadiel
- Variabilný posilňovač riadenia
- Zadný spojler a dvojitá koncovka výfuku
Výbava za príplatok
Navigačný systém WIP NAV2 (RT6) s farebnou 7'' obrazovkou, rádio CD RDS, trituner MP3, WMA, bluetooth | 790 e |
Presklená panoramatická strecha s elektrickou clonou | 530 e |
Vyhrievané predné sedadlá | 300 e |
Foto: Autor