TEST Nissan X-Trail 2,0 dCi

Utorok, 18 november 2008

Podľa Nissana je jeho model X-Trail vstupenkou do sveta zábavy. Je tento model skutočne výnimočnou štvorkolkou? Ako jazdí na asfalte a ako sa správa mimo neho? Pokúsili sme sa to zistiť v našom krátkom teste.

Aj osvedčený model možno ešte vylepšiť

Nissan X-Trail Nissan X-Trail Nissan X-Trail

Už prvá generácia Nissanu X-Trail si získala u prívržencov kompaktných SUV pravdepodobne väčší úspech ako predpokladal samotný výrobca. To svedčí o tom, ako sa tento model japonskému výrobcovi vydaril. Aby jeho nástupca nestratil nič z charizmy pôvodného modelu, musel na novej generácii X-Trailu ponechať všetko to, kvôli čomu si tento hranatý SUV získal priazeň zákazníkov.

Teda predovšetkým hranatý tvar karosérie, tiež to, že používal veľmi sofistikovaný pohon štyroch kolies (all-mode 4x4i), v ktorom je Nissan priekopníkom medzi terénnymi autami. Už prvá generácia X-Trailu bola veľmi schopným SUV na ceste i v teréne, mala priestranný, praktický i komfortný interiér, čo ešte vo väčšej miere platí o novej generácii.

Nissan X-Trail Nissan X-Trail Nissan X-Trail

Nissan X-Trail vznikal v čase, keď mnohé automobilky modernizovali svoje modely SUV, alebo chystali úplne nové. Do rýchlo sa rozvíjajúceho segmentu vstupovali automobilky, ktoré vo svojom programe športovo úžitkové automobily doteraz nemali. Faceliftom prešli Honda CR-V, Toyota RAV4, Freelander, nové modely pridali Ford (Kuga), VW (Tiguan), Mitsubishi (Outlander), Citroën (C-Crosser), Peugeot (4007) a ďalšie.

Nissan robil veľa pre to, aby si udržal klientelu a záujem o X-Trail. Urobil si podrobný prieskum o tom, prečo si jeho model získal obľubu, čo na ňom majú jeho vlastníci radi. Toho sa potom pri tvorbe druhej generácie X-Trailu držal. Aj preto, na rozdiel od niektorej z početnej konkurencie nepristúpil k revolučnej zmene dizajnu, ale radšej zvolil cestu evolučnej zmeny, základom čoho bolo ponechanie hranatej karosérie a iba jej jemné štylistické doladenie. Všetko ostatné, čo bolo dobré a kvalitné u prvej generácie, malo zostať zachované.

Nissan X-Trail Nissan X-Trail Nissan X-Trail

Ak chcel Nissan obstať v stále ostrejšej konkurencii v segmente SUV, každá iná cesta by nebola správna a neviedla by k úspechu. Inou zmenou, žiadanou, sú väčšie vonkajšie rozmery. Na dĺžku narástol X-Trail o 120 mm (má 4630 mm), do výšky o 20 mm (1685 mm) a do šírky o 20 mm (1785 mm). Vzdialenosť medzi nápravami narástla len o 5 mm na 2630 mm. Vnútorný priestor kabíny sa zväčšil len málo, ale väčšia celková dĺžka (4630 mm) umožnila zväčšiť batožinový priestor o 70 litrov na 480 litrov (pri sklopených zadných sedadlách 1773 litrov). Pod dvojitou podlahou je ešte ďalší priestor, ten vpravo dokonca s vysúvateľnou priehradkou pre ukladanie menších predmetov, a ním sa celkový objem zväčší na 603 litrov.

Väčšie zmeny nastali pod povrchom karosérie. Z crossoveru Qashqai, poslednej moderny Nissanu, prevzal X-Trail prednú nápravu MacPherson a zadnú viacprvkovú multi-link. Aby sa dosiahla dostatočná tuhosť karosérie, lepšie odhlučnenie podvozku a kabíny ale aj vylepšenie jazdných vlastností, použil Nissan na nový model pomocný rám, ktorý je od karosérie ešte izolovaný gumovými podložkami. Nové pod kapotou sú aj tri zo štyroch pohonných jednotiek. Dva turbodiesely s objemom 1995 cm³ sa od seba líšia výkonom. Základný má 150 koní a 320 Nm, druhý s medzichladičom 173 koní a 340 Nm. Novou benzínovou jednotkou je 2,0/140 k, staršou 2,5/169 k.

Nissan X-Trail Nissan X-Trail Nissan X-Trail

Väčšie zmeny zaznamenal interiér. Tu považujeme za dobrú zmenu najmä premiestnenie prístrojového štítu zo stredu prístrojového panela na tradičné miesto pred vodiča. Takto má väčšinu informačných a ovládacích prvkov viac poruke. Dobrý výhľad má na dominantné prístroje otáčkomer a rýchlomer, medzi ktorými je informačný displej s údajmi palubného počítača. Škoda jeho menších rozmerov a ružového podsvietenia, čo pri dennom svetle zhoršuje jeho čitateľnosť. Skvelý je trojramenný volant so správnou hrúbkou venca a s väčším počtom ovládacích tlačidiel, na ktoré si však treba zvykať. Zato na dobre tvarované a pohodlné predné sedadlá sme si zvykli hneď.

O niečo menej pohodlia je na zadných sedadlách, ktoré sú posadené vyššie, ale sú plochejšie ako predné. Je z nich síce dobrý výhľad z auta, ale pre vyššie postavy menej priestoru nad hlavou. Páčilo sa nám množstvo odkladacích priestorov, viaceré pre nápoje, niektoré dokonca s možnosťou chladenia. Z X-Trailu je cez veľké zasklené plochy veľmi dobrý výhľad dopredu i do strán, v noci pri jasnej oblohe vďaka veľkému strešnému oknu aj na hviezdy.

Nissan X-Trail Nissan X-Trail Nissan X-Trail

Komfortným interiérom a veľmi bohatou výbavou sa X-Trail usiluje dostať sa o triedu vyššie. Všetky tri verzie výbav, od základnej XE cez SE až po LE sú "nabité" komfortnými prvkami výbavy. Už základná je omnoho viac ako sme u iných značiek a modelov zvyknutý, keď má stabilizačný systém ESP s asistentom rozjazdu do kopca (USS) a asistentom jazdy z kopca (DDS – aktivuje sa tlačidlom na prístrojovom paneli a automaticky udržiava aj z najprudšieho kopca rýchlosť 8 km/h), ABS s EBD a BA, šesť airbagov, automatickú klimatizáciu a rad ďalších prvkov. My sme k najvyššej výbave LE mali ku koženému interiéru, dvojzónovej klimatizácii, elektricky ovládanému strešnému oknu a ďalším luxusným prvkom pridaný navyše integrovaný strešný nosič so svetlami Safari, DVD navigáciu s veľkým farebným LCD displejom a zadnou parkovacou kamerou. Jednoducho: luxus ako hrom, a to nepotrebuje zvláštny komentár.

Nissan X-Trail nikdy netrpel neduživosťou. V začiatkoch výroby mal pod kapotou dva benzínové motory, oba dvojlitrové. Základný s výkon 150 koní, výkonnejší s turbom a výkonom 280 koní. K nim v roku 2002 pribudol preplňovaný diesel s objemom 2,2 litra , mal však len 114 koní. Vývoj odvtedy tak pokročil, že súčasný turbodiesel s rovnakým objemom v testovanom X-Traile s výkonom 150 koní (druhý dvojliter má 173 koní) možno s tým pôvodným iba ťažko porovnávať. Súčasný má úctyhodný výkon, je pomerne tichý a má veľmi kultivovaný chod. Je dostatočne pružný a jazda s X-Trailom a týmto motorom je veľmi príjemná. Spokojní sme boli aj so spotrebou, ktorá počas testu činila 8,4 l/100 km, čo je iba o málo viac ako uvádza výrobca.

Nissan X-Trail Nissan X-Trail Nissan X-Trail

Aj keď nie sme prívržencami automatických prevodoviek, s touto v X-Traile sme si celkom dobre rozumeli. Dokonca až tak, že sekvenčné radenie sme ku koncu testu prestali takmer používať. Preraďovala plynule a rýchlo tak smerom hore, ako aj na nižšie prevodové stupne. O spolupráci motora s prevodovkou by sa dalo povedať, že si sadli, a to aj vďaka vysokému krútiacemu momentu motora v širokom rozsahu otáčok, ale aj kvalitnému automatu.

S kompaktným SUV X-Trailom môžeme jazdiť tak, ako si to navolíme voličom na stredovom paneli. Napríklad len s pohonom predných kolies 2WD, alebo s pohonom AUTO, pri ktorom elektronika vyselektuje, kedy je kvôli spotrebe výhodný iba pohon predných kolies a kedy treba zvýšiť trakciu a pripojiť k predným poháňaným kolesám aj pohon zadných. Tretí režim LOCK vyrovnáva rozdeľovanie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu (50:50) a používa sa len v teréne do rýchlosti 40 km/h (potom sa samočinne vypne).

Nissan X-Trail Nissan X-Trail Nissan X-Trail

Všetky tri režimy sme poctivo odskúšali na rôznych povrchoch mimo spevnených ciest. Svojej roly dobyvateľa terénov sa X-Trail zhostil so cťou a ani raz nás neprinútil siahnuť z núdze k režimu "lock". Samozrejme, že ho vyskúšali, odporúčame však siahať naň iba v prípade núdze (do nej však X-Trail tak ľahko nedostanete).

Druhý spôsob pohonu "auto" sa nám vidí byť najvhodnejší aj preto, že pri dobrej trakcii sa výkon motora prenáša iba na kolesá prednej nápravy a jazdíme tak úsporne, ale v prípade straty adhézie niektorého z nich sa pripája aj pohon zadných kolies, čo je hľadiska bezpečnosti veľmi významné. Inak sme sa v X-Traile cítili skutočne bezpečne, pohodlne a nanajvýš komfortne. Čo sme si cenili mimoriadne? Bezpečné jazdné vlastnosti, výkon motora s dobrým ťahom a vysoký jazdný komfort na každom povrchu – či na rozbitej okresnej ceste, alebo na kvalitnom povrchu diaľnice, kde jazda s ním pripomína malý expresný minibus. Nissan X-Trail nás presvedčil o tom, že aj osvedčený model možno ešte vylepšiť.

Páčilo sa
- klasický hranatý dizajn
- veľký vnútorný priestor
- luxusný interiér
- bohatá výbava
- použité materiály v interiéri
- cena v pomere k hodnote
- veľkosť batožinového priestoru
- dobrý v teréne
- množstvo a rozmiestnenie odkladacích priestorov

Páčilo sa menej
- horšia čitateľnosť informačného displeja
- vyššia spotreba s automatickou prevodovkou

Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, nafta, turbo, 1995 cm³
Uloženie vpredu naprieč
Výkon 110/150 pri 4000 ot/min
Krút. moment 320 Nm pri 2000 ot/min
Príprava paliva priame vstrekovanie common rail
Spotreba komb. 8,1 l/100 km
Emisie CO2 216 g/km
Prevodovka 6stupňová automatická
Naj. rýchlosť 181 km/h
Zrých. 0-100 km/h 12,5 s
Hmotnosť pohotovostná 1637 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 4630/1785/1685 mm
Rázvor náprav 2630 mm
Rozchod kolies p/z 1530/1535 mm
Rozmer pneumatík 215/60 R 17
Objem batož. priestoru 603/1773 litrov
Objem paliv. nádrže 65 litrov
Cena
základná modelu 732 062 Sk* (2,0/141 k XE)
modelu s testov. motorom 813 402 Sk* (2,0 dCi/150 k XE)
testovaného modelu 967 045 Sk* (2,0 dCi/150 k LE)
testovaného modelu
s príplatkovou výbavou 1 152 545 Sk (2,0 dCi/150 k LE)

* akčné ceny

Namerané hodnoty

ZRÝCHLENIA
km/h čas
0-50 3,3 s
0-80 6,9 s
0-100 10,2 s
0-125 14,7 s
0-145 18,9 s

PRUŽNÉ ZRÝCHLENIE
50-80 3,6 s
80-110 5,6 s
100-125 6,5
125-160 12,8

NAJVYŠŠIE RÝCHLOSTI
1. 30 km/h
2. 70 km/h
3. 114 km/h
4. 152 km/h
5. 180 km/h
6. nemeraná

SPOTREBA
Počas testu 8,4 l/100 km

Bezpečnosť
ESP + DDS2 + USS (podpora pri jazde z kopca a rozjazde do kopca)
B-LSD - systém obmedzovania preklzu diferenciálu
ABS + EBD + BA (protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdných síl a brzdovým asistentom)
6 airbagy (vpredu, bočné a hlavové)
Aktívne opierky hlavy vpredu
17" disky z ľahkých zliatin, pneu 215/60 R17
Xenónové svetlomety so samočinnou reguláciou sklonu
Predné hmlové svetlá

Komfort
Automatická klimatizácia s ventilačnými otvormi pre zadné sedadlá
Kožené sedadlá
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou
Lakťová predná stredová opierka s integrovanou odkladacou schránkou
Delené zadné sedadlá, v pomere 60/40
Volant a radiaca páka s koženým poťahom
Inteligentný kľúč
Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
Automatické zapínanie svetiel a dažďový senzor
Rádio s CD prehrávačom
Bluetooth hands free
Elektricky ovládané strešné okno
Zatmavené sklá zadných bočných okien
Vonkajšie spätné zrkadlá s el. nastavovaním a vyhrievaním
Vyhrievané a elektricky nastaviteľné predné sedadlá
DVD navigácia, 7" farebný LCD display, zadná parkovacia kamera

Dodatková výbava
Automatická prevodovka 70 000 Sk
Metalíza 15 500 Sk
Strešný nosič so svetlami Safari 20 000 Sk
DVD navigácia, farebný displej a cúvacia kamera 80 000 Sk

Záruky
Záruka na nové vozidlo - 3 roky alebo 100 000 km
Záruka na lak - 3 roky
Záruka na prehrdzavenie - 12 alebo 6 rokov
Záruka na originálne diely a príslušenstvo - 1 rok

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.