TEST Nissan Micra 1,2 Tecna

Štvrtok, 22 september 2011

Najmenší Nissan Micra pozná svet od roku 1982. Praktický malý automobil s nemenej praktickou päťdverovou karosériou poskytoval napriek priliehavému názvu veľmi slušný vnútorný priestor. Vonkajšie oblé tvary karosérie boli v súlade s trendom, ktorý sa nosil v osemdesiatych rokoch. Ľahká a malá Micra nosila pod kapotou výhradne benzínové motory.

Nissan Micra
Štvrtá generácia Nissan Micra osviežila svoj vzhľad novými dizajnovými prvkami

Prvá generácia modelu Micra sa udržala na scéne až desať rokov. Jej tvary nestarli rýchlo a natoľko, aby sa museli skôr meniť a tak aj druhá generácia nastúpená v roku 1992 bola tvarovo dosť blízka pôvodnej guľatej. Model druhej generácie sa, možno prekvapivo, tak páčil, že novej Micre sa dostalo cti byť európskym Autom roka 1993. Micra mala úspech nielen u novinárov, ktorí jej prisúdili toto ocenenie, ale sa páčila aj zákazníkom a tak sa najmenší Nissan veľmi dobre predával už aj u nás.

Aj model druhej generácie Micry sa udržal na scéne dlhých desať rokov, keďže tretia generácia prišla až v roku 2002. Aj ona mala ešte oblé tvary, ale podobne ako iné modely medzigeneračne narástla. Pridané centimetre ju však opticky nezväčšili tak, aby nebola stále tým malým a milým automobilom, ktorý milovali najmä ženy.

Dlhovekosť potvrdila aj tretia generácia, aj keď bola na scéne oproti predchádzajúcim dvom o dva roky menej, teda osem rokov. Ani táto Micra dizajnovo príliš nezostarla, modelová obmena však bola nutná a aj príliš oblé tvary bolo treba osviežiť modernými dizajnovými prvkami. Štvrtú generáciu predstavil Nissan na jar v roku 2010 a na jeseň si ju zákazníci mohli kúpiť už aj u nás.

Nissan Micra
Vďaka nižším hranám bočného zasklenia je kabína vzdušná a je z nej dobrý výhľad

Nissan uľahčuje zákazníkom výber novej Micry aj tým, že pod kapotu montuje len jeden motor v dvoch výkonových verziách. Slabší má 80 koní a výkonnejší s turbom 98 koní. Malá pestrosť výberu pohonných jednotiek býva zvyčajne nevýhodou, ale Nissan vsadil na osvedčenú kartu – na malý ľahký a úsporný trojvalcový motor s dostatočne vysokým výkonom. Neponúka žiadny diesel, ktorý si zákazníci kupujú najmä kvôli nižšej spotrebe. Nissan totiž tvrdí, že na diesel je zbytočné si priplácať, keďže ich benzínové motory majú nízku spotrebu, sú navyše kultivovanejšie a tichšie ako naftové. Túto prednosť podporil japonský výrobca navyše na túto kategóriu aj neštandardne bohatou výbavou.

Nami testovaná svetlozelená Micra mala slabší z dvoch ponúkaných motorov. Ak by ste si mysleli, že malý 1,2litrový benzínový trojvalec s päťstupňovou manuálnou prevodovkou (na prianie sa dodáva aj prevodovka CVT s plynule meniteľným prevodom) toho veľa nedokáže, veľmi by ste sa mýlili. Jeho 80 koní sa síce viac prejavuje vo vyšších otáčkach, keďže aj najvyšší výkon dosahuje až pri šiestich tisícoch. S krútiacim momentom 110 Nm je to podobné – dostaví sa až pri štyroch tisícoch otáčok, ale aj pri otáčkach blízko dvom tisícom vie zabrať.

Nissan Micra
Konkurencieschopných 265 litrov batožinového priestoru sa dá zväčšiť na 605 litrov

Motor malej Micry je točivý a ide bez reptania do vysokých otáčok. "Dvojka" dokáže prekonať stokilometrovú rýchlosť, trojka až neuveriteľných stopäťdesiat. A to stále je reč o slabšej 80koňovej verzii! Čo potom silnejšia, takmer stokoňová? Jej motor s priamym vstrekovaním a preplňovaním môže robiť s malou Microu ešte väčšie divy!

Ak by ste tipovali, že s dynamikou Micry rastie aj spotreba, mýlili by ste sa. Aj keď pravej nohe nekladie vodič žiadne limity, akou silou tlačiť na plynový pedál, spotreba je vždy v optimistických číslach. A to sa u každého auta cení. Malá Micra je v tomto smere ukážkovým príkladom. Počas celého týždňového jazdenia, vrátane meraní, sme na konci testu zaregistrovali priemernú spotrebu neuveriteľných 5,6 litrov benzínu na sto kilometrov! Pri bežnom jazdení v dennej premávke je však spotreba okolo päť litrov reálne dosiahnuteľná. Aj preto sme za vetou o spotrebe dali výkričník ako veľké uznanie malej Micre.

Okrem výkonného motora a nízkej spotreby ponúka Micra aj príjemne útulný a priestranný interiér a mimoriadne bohatú základnú výbavu. Jej zoznam je rozsiahly a takto bohatá výbava láka a teší každého zákazníka. V testovanej Micre sme našli takmer všetko, na čo sme si spomenuli. Nechýbal tempomat a obmedzovač rýchlosti s ovládaním na volante, združený systém Nissan Conect zahŕňajúci Bluetooth, pripojenie pre iPod, USB, Aux, CD a MP3 prehrávač a navigáciu, tiež parkovacie senzory vzadu a systém merania parkovacieho miesta, stačidlo štart/stop namiesto kľúčika, automatické zapínanie svetiel i dažďový senzor.

Nissan Micra
Trojvalcový motor nového modelu Nissan Micra s atmosférickým plnením môže byť kombinovaný s 5stupňovou manuálnou alebo bezstupňovou prevodovkou CVT

Ak by sme vymenovávali ďalej, tak spomenieme ešte palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, automatickú klimatizáciu, elektrické sťahovanie okien a nastavovanie vonkajších zrkadiel, šesť airbagov, protiblokovací systém ABS so systémom rozdeľovania brzdnej sily EBD a brzdovým asistentom, stabilizačný systém ESP a rad iných užitočných prvkov pre vodiča i posádku. To síce má Micra v najvyššej výbave Tecna, ale mnohé z toho má aj nižší stupeň výbavy Acenta.

Čo nám na Micre trošku prekážalo, je nižšia kvalita materiálov použitých v interiéri, najmä plastov. A to platí aj o najvyššej výbave Tecna. V cenovej hladine, v ktorej sa nová Micra pohybuje, by si zaslúžila vyššiu kvalitu použitých materiálov. Ak však porovnávame priestrannosť interiéru s konkurenciou, treba uznať, že priestoru je tu dosť, najmä ak berieme do úvahy vcelku malé vonkajšie rozmery Micry. Viac miesta je oproti predchádzajúcej generácii pre vodiča i spolujazdca v okolí ramien, ale ani cestujúci na zadných sedadlách si na nedostatok priestoru nemôžu sťažovať. Poteší vzdušná kabína vďaka väčším preskleným plochám, dobrý výhľad z nej, i konkurencieschopný 265litrový kufor.

Nissan Micra
Predné sedadlá Micry sú pohodlné, tvrdé plasty palubnej dosky by si však zaslúžili vyššiu kvalitu. Väčšiu pozornosť mali návrhári venovať aj farebnému riešeniu interiéru.

O trojvalcových motoroch, najmä o ich zvukovom prejave, kolujú rôzne zvesti. Ten v Micre sa hneď po naštartovaní ustáli na rovnomernom a tichom voľnobehu. Tri valce prezradí až počiatočné rozbiehanie, ale vzápätí sa zvuk trojvalca zmení na celkom príjemný monotónny. Dobrý záťah motora je dôsledkom jeho objemu 1194 cm³ (čo je na tri valce slušný veľký objem), ale aj vyššieho krútiaceho momentu 110 Nm. Pokiaľ však motor vytočíte do vyšších otáčok, objavíte jeho možnosti. Napríklad, že stovku zvládne pod 14 sekúnd a ak si všimnete otáčkomer, zistíte, že 6000 nie je pre tento motor konečná. Nespokojní sme však neboli ani so záťahom motora v nižšom spektre otáčok.

Nissan Micra
Kokpit vodiča je ergonomicky dobre riešený, systém Nissan Connect zasa praktický, ale svojím tvarovým riešením dosť "kričí"

Keďže Micra je globálnym celosvetovým modelom, konštruktéri nastavili podvozok tak, aby vyhovoval aj našim cestám, najmä aby auto zvládalo aj jazdu cez mestské výmole, aby jazda bola aj na takýchto cestách príjemná a aby vodič nestratil nad autom kontrolu ani pri vyšších rýchlostiach. Práve takto sa nám Micra v jazde javila, aj keď mäkší podvozok pri rýchlejšej jazde nedokázal tlmiť všetky nárazy od cesty. Čo však nedokázal podvozok, vyvážilo riadenie s elektrickým posilňovačom, príjemné, trošku ľahké, ale pritom dosť presné. Tak sa prejavovalo aj pri rýchlej jazde. Mať tak pod kapotou Micry jej silnejší preplňovaný motor, môžeme s ňou aj na národné majstrovstvá v rallye.

Nissan Micra
Jedinou príplatkovou výbavou je strešné presklenie a inteligentný systém štartovania

Malé autá nás môžu zaujať svojim vzhľadom, cenou, vnútorným priestorom, zábavnosťou, nízkou spotrebou, praktickosťou využitia a iným. Každé má niektorú z týchto vlastností. Ak by sme Micru porovnávali s konkurenčnými modelmi, tak pred ňou by boli napríklad Ford Fiesta, Mazda2 alebo VW Polo, prípadne aj Škoda Fabia. Micru by sme zaradili hneď za ne. Napríklad aj z dôvodu malej ponuky pohonných jednotiek a tým pár výčitkám, ktoré sme skôr spomenuli. Na druhej strane Micra, aj keď nemá na špičku triedy, prevyšuje priemer prakticky vo všetkých zásadných oblastiach. Absolutórium si však Micra zasluhuje za spotrebu i bohatú výbavu, ktorú ponúka.

Páčilo sa

  • triezvy dizajn
  • priestranný interiér
  • nízka hmotnosť vozidla
  • komplexná bezpečnostná výbava
  • pružný a výkonný motor
  • jazdné vlastnosti
  • bohatá základná výbava
  • variabilný batožinový priestor
  • nízka spotreba
  • výhľad z vozidla

Páčilo sa menej

  • hluk motora pri dynamickej jazde
  • absencia dieselového motora
  • len výškové nastavovanie volantu
  • malá ponuka motorov

Najdôležitejšie údaje

Motorradový 3valec, benzín, 1198 cm³
Uloženievpredu naprieč
Výkon59 kW/80 k pri 6000 ot/min
Krút. moment110 Nm od 4000 ot/min
Príprava palivapriame vstrekovanie
Spotreba komb.6,0 l/100 km
Emisie CO2115 g/km
Prevodovka5stupňová manuálna
Max. rýchlosť170 km/h
Zrých. 0-100 km/h13,7 s
Hmotnosť prevádzková980 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v3780/1675/1525 mm
Rázvor náprav2450 mm
Rozchod kolies p/z1470/1475 mm
Rozmer pneumatík175/60 R15
Objem batož. priestoru265/605 l
Objem paliv. nádrže41 litrov

Ceny

prvá cena modelu9 700 € – 1,2i/80 k Visia
testovaný model12 500 € – 1,2i/80 k Tecna
testovaný model s príplatkovou výbavou13 400 € – 1,2i/80 k Tecna

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň12345
50 km/h310021001600
90 km/h430030002500
110 km/h490038003000
130 km/h3400

Akcelerácia

km/hčas (s)
0-503,9
0-808,6
0-10012,3
0-12521,4

Pružné zrýchlenie

km/hčas (s)
30-604,3
50-804,8
60-905,9
80-1108,5
100-12510,2

Najvyššia rýchlosť

Prevod. st.(km/h/ot)
1.58/6800
2.106/6800
3.152/6500
4.168/5700
5.170 – max. rých. podľa výrobcu

Spotreba

  • Celková počas testu - 5,6 l/100 km

Vybrané prvky výbavy

  • Airbagy čelné, bočné a hlavové
  • ABS s EBD a brzdovým asistentom
  • Stabilizačný systém ESP
  • Úchytky detskej sedačky Isofix
  • Parkovacie senzory vzadu + systém merania parkovacieho miesta
  • Elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
  • Predné hmlovky
  • Elektrické nastavovanie, vyhrievanie
  • a sklápanie vonkajších spätných zrkadiel
  • Automatické zapínanie svetiel a dažďový senzor
  • Palubný počítač
  • Tempomat a obmedzovač rýchlosti s ovládaním na volante
  • Diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie
  • Automatická klimatizácia
  • Nissan Connect (Rádio, Bluetooth, pripojenie pre iPod, USB, Aux-in, CD a MP3 prehrávač, navigácia, 6 reproduktorov)
  • Multifunkčný volant potiahnutý kožou
  • Sklopné operadlá zadných sedadiel delené v pomere 60/40
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Elektrické ovládanie predných okien

Príplatková výbava

  • Presklená strecha + Inteligentný kľúč s tlačidlom start/stop - 900 €
Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra
Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.