Štvrtok, 22 september 2011
Najmenší Nissan Micra pozná svet od roku 1982. Praktický malý automobil s nemenej praktickou päťdverovou karosériou poskytoval napriek priliehavému názvu veľmi slušný vnútorný priestor. Vonkajšie oblé tvary karosérie boli v súlade s trendom, ktorý sa nosil v osemdesiatych rokoch. Ľahká a malá Micra nosila pod kapotou výhradne benzínové motory.
Prvá generácia modelu Micra sa udržala na scéne až desať rokov. Jej tvary nestarli rýchlo a natoľko, aby sa museli skôr meniť a tak aj druhá generácia nastúpená v roku 1992 bola tvarovo dosť blízka pôvodnej guľatej. Model druhej generácie sa, možno prekvapivo, tak páčil, že novej Micre sa dostalo cti byť európskym Autom roka 1993. Micra mala úspech nielen u novinárov, ktorí jej prisúdili toto ocenenie, ale sa páčila aj zákazníkom a tak sa najmenší Nissan veľmi dobre predával už aj u nás.
Aj model druhej generácie Micry sa udržal na scéne dlhých desať rokov, keďže tretia generácia prišla až v roku 2002. Aj ona mala ešte oblé tvary, ale podobne ako iné modely medzigeneračne narástla. Pridané centimetre ju však opticky nezväčšili tak, aby nebola stále tým malým a milým automobilom, ktorý milovali najmä ženy.
Dlhovekosť potvrdila aj tretia generácia, aj keď bola na scéne oproti predchádzajúcim dvom o dva roky menej, teda osem rokov. Ani táto Micra dizajnovo príliš nezostarla, modelová obmena však bola nutná a aj príliš oblé tvary bolo treba osviežiť modernými dizajnovými prvkami. Štvrtú generáciu predstavil Nissan na jar v roku 2010 a na jeseň si ju zákazníci mohli kúpiť už aj u nás.
Nissan uľahčuje zákazníkom výber novej Micry aj tým, že pod kapotu montuje len jeden motor v dvoch výkonových verziách. Slabší má 80 koní a výkonnejší s turbom 98 koní. Malá pestrosť výberu pohonných jednotiek býva zvyčajne nevýhodou, ale Nissan vsadil na osvedčenú kartu – na malý ľahký a úsporný trojvalcový motor s dostatočne vysokým výkonom. Neponúka žiadny diesel, ktorý si zákazníci kupujú najmä kvôli nižšej spotrebe. Nissan totiž tvrdí, že na diesel je zbytočné si priplácať, keďže ich benzínové motory majú nízku spotrebu, sú navyše kultivovanejšie a tichšie ako naftové. Túto prednosť podporil japonský výrobca navyše na túto kategóriu aj neštandardne bohatou výbavou.
Nami testovaná svetlozelená Micra mala slabší z dvoch ponúkaných motorov. Ak by ste si mysleli, že malý 1,2litrový benzínový trojvalec s päťstupňovou manuálnou prevodovkou (na prianie sa dodáva aj prevodovka CVT s plynule meniteľným prevodom) toho veľa nedokáže, veľmi by ste sa mýlili. Jeho 80 koní sa síce viac prejavuje vo vyšších otáčkach, keďže aj najvyšší výkon dosahuje až pri šiestich tisícoch. S krútiacim momentom 110 Nm je to podobné – dostaví sa až pri štyroch tisícoch otáčok, ale aj pri otáčkach blízko dvom tisícom vie zabrať.
Motor malej Micry je točivý a ide bez reptania do vysokých otáčok. "Dvojka" dokáže prekonať stokilometrovú rýchlosť, trojka až neuveriteľných stopäťdesiat. A to stále je reč o slabšej 80koňovej verzii! Čo potom silnejšia, takmer stokoňová? Jej motor s priamym vstrekovaním a preplňovaním môže robiť s malou Microu ešte väčšie divy!
Ak by ste tipovali, že s dynamikou Micry rastie aj spotreba, mýlili by ste sa. Aj keď pravej nohe nekladie vodič žiadne limity, akou silou tlačiť na plynový pedál, spotreba je vždy v optimistických číslach. A to sa u každého auta cení. Malá Micra je v tomto smere ukážkovým príkladom. Počas celého týždňového jazdenia, vrátane meraní, sme na konci testu zaregistrovali priemernú spotrebu neuveriteľných 5,6 litrov benzínu na sto kilometrov! Pri bežnom jazdení v dennej premávke je však spotreba okolo päť litrov reálne dosiahnuteľná. Aj preto sme za vetou o spotrebe dali výkričník ako veľké uznanie malej Micre.
Okrem výkonného motora a nízkej spotreby ponúka Micra aj príjemne útulný a priestranný interiér a mimoriadne bohatú základnú výbavu. Jej zoznam je rozsiahly a takto bohatá výbava láka a teší každého zákazníka. V testovanej Micre sme našli takmer všetko, na čo sme si spomenuli. Nechýbal tempomat a obmedzovač rýchlosti s ovládaním na volante, združený systém Nissan Conect zahŕňajúci Bluetooth, pripojenie pre iPod, USB, Aux, CD a MP3 prehrávač a navigáciu, tiež parkovacie senzory vzadu a systém merania parkovacieho miesta, stačidlo štart/stop namiesto kľúčika, automatické zapínanie svetiel i dažďový senzor.
Ak by sme vymenovávali ďalej, tak spomenieme ešte palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, automatickú klimatizáciu, elektrické sťahovanie okien a nastavovanie vonkajších zrkadiel, šesť airbagov, protiblokovací systém ABS so systémom rozdeľovania brzdnej sily EBD a brzdovým asistentom, stabilizačný systém ESP a rad iných užitočných prvkov pre vodiča i posádku. To síce má Micra v najvyššej výbave Tecna, ale mnohé z toho má aj nižší stupeň výbavy Acenta.
Čo nám na Micre trošku prekážalo, je nižšia kvalita materiálov použitých v interiéri, najmä plastov. A to platí aj o najvyššej výbave Tecna. V cenovej hladine, v ktorej sa nová Micra pohybuje, by si zaslúžila vyššiu kvalitu použitých materiálov. Ak však porovnávame priestrannosť interiéru s konkurenciou, treba uznať, že priestoru je tu dosť, najmä ak berieme do úvahy vcelku malé vonkajšie rozmery Micry. Viac miesta je oproti predchádzajúcej generácii pre vodiča i spolujazdca v okolí ramien, ale ani cestujúci na zadných sedadlách si na nedostatok priestoru nemôžu sťažovať. Poteší vzdušná kabína vďaka väčším preskleným plochám, dobrý výhľad z nej, i konkurencieschopný 265litrový kufor.
O trojvalcových motoroch, najmä o ich zvukovom prejave, kolujú rôzne zvesti. Ten v Micre sa hneď po naštartovaní ustáli na rovnomernom a tichom voľnobehu. Tri valce prezradí až počiatočné rozbiehanie, ale vzápätí sa zvuk trojvalca zmení na celkom príjemný monotónny. Dobrý záťah motora je dôsledkom jeho objemu 1194 cm³ (čo je na tri valce slušný veľký objem), ale aj vyššieho krútiaceho momentu 110 Nm. Pokiaľ však motor vytočíte do vyšších otáčok, objavíte jeho možnosti. Napríklad, že stovku zvládne pod 14 sekúnd a ak si všimnete otáčkomer, zistíte, že 6000 nie je pre tento motor konečná. Nespokojní sme však neboli ani so záťahom motora v nižšom spektre otáčok.
Keďže Micra je globálnym celosvetovým modelom, konštruktéri nastavili podvozok tak, aby vyhovoval aj našim cestám, najmä aby auto zvládalo aj jazdu cez mestské výmole, aby jazda bola aj na takýchto cestách príjemná a aby vodič nestratil nad autom kontrolu ani pri vyšších rýchlostiach. Práve takto sa nám Micra v jazde javila, aj keď mäkší podvozok pri rýchlejšej jazde nedokázal tlmiť všetky nárazy od cesty. Čo však nedokázal podvozok, vyvážilo riadenie s elektrickým posilňovačom, príjemné, trošku ľahké, ale pritom dosť presné. Tak sa prejavovalo aj pri rýchlej jazde. Mať tak pod kapotou Micry jej silnejší preplňovaný motor, môžeme s ňou aj na národné majstrovstvá v rallye.
Malé autá nás môžu zaujať svojim vzhľadom, cenou, vnútorným priestorom, zábavnosťou, nízkou spotrebou, praktickosťou využitia a iným. Každé má niektorú z týchto vlastností. Ak by sme Micru porovnávali s konkurenčnými modelmi, tak pred ňou by boli napríklad Ford Fiesta, Mazda2 alebo VW Polo, prípadne aj Škoda Fabia. Micru by sme zaradili hneď za ne. Napríklad aj z dôvodu malej ponuky pohonných jednotiek a tým pár výčitkám, ktoré sme skôr spomenuli. Na druhej strane Micra, aj keď nemá na špičku triedy, prevyšuje priemer prakticky vo všetkých zásadných oblastiach. Absolutórium si však Micra zasluhuje za spotrebu i bohatú výbavu, ktorú ponúka.
Páčilo sa
- triezvy dizajn
- priestranný interiér
- nízka hmotnosť vozidla
- komplexná bezpečnostná výbava
- pružný a výkonný motor
- jazdné vlastnosti
- bohatá základná výbava
- variabilný batožinový priestor
- nízka spotreba
- výhľad z vozidla
Páčilo sa menej
- hluk motora pri dynamickej jazde
- absencia dieselového motora
- len výškové nastavovanie volantu
- malá ponuka motorov
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 3valec, benzín, 1198 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 59 kW/80 k pri 6000 ot/min |
Krút. moment | 110 Nm od 4000 ot/min |
Príprava paliva | priame vstrekovanie |
Spotreba komb. | 6,0 l/100 km |
Emisie CO2 | 115 g/km |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | 170 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 13,7 s |
Hmotnosť prevádzková | 980 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 3780/1675/1525 mm |
Rázvor náprav | 2450 mm |
Rozchod kolies p/z | 1470/1475 mm |
Rozmer pneumatík | 175/60 R15 |
Objem batož. priestoru | 265/605 l |
Objem paliv. nádrže | 41 litrov |
Ceny
prvá cena modelu | 9 700 € – 1,2i/80 k Visia |
testovaný model | 12 500 € – 1,2i/80 k Tecna |
testovaný model s príplatkovou výbavou | 13 400 € – 1,2i/80 k Tecna |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
50 km/h | 3100 | 2100 | 1600 | ||
90 km/h | 4300 | 3000 | 2500 | ||
110 km/h | 4900 | 3800 | 3000 | ||
130 km/h | 3400 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,9 |
0-80 | 8,6 |
0-100 | 12,3 |
0-125 | 21,4 |
Pružné zrýchlenie
km/h | čas (s) |
30-60 | 4,3 |
50-80 | 4,8 |
60-90 | 5,9 |
80-110 | 8,5 |
100-125 | 10,2 |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 58/6800 |
2. | 106/6800 |
3. | 152/6500 |
4. | 168/5700 |
5. | 170 – max. rých. podľa výrobcu |
Spotreba
- Celková počas testu - 5,6 l/100 km
Vybrané prvky výbavy
- Airbagy čelné, bočné a hlavové
- ABS s EBD a brzdovým asistentom
- Stabilizačný systém ESP
- Úchytky detskej sedačky Isofix
- Parkovacie senzory vzadu + systém merania parkovacieho miesta
- Elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
- Predné hmlovky
- Elektrické nastavovanie, vyhrievanie
- a sklápanie vonkajších spätných zrkadiel
- Automatické zapínanie svetiel a dažďový senzor
- Palubný počítač
- Tempomat a obmedzovač rýchlosti s ovládaním na volante
- Diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie
- Automatická klimatizácia
- Nissan Connect (Rádio, Bluetooth, pripojenie pre iPod, USB, Aux-in, CD a MP3 prehrávač, navigácia, 6 reproduktorov)
- Multifunkčný volant potiahnutý kožou
- Sklopné operadlá zadných sedadiel delené v pomere 60/40
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Elektrické ovládanie predných okien
Príplatková výbava
- Presklená strecha + Inteligentný kľúč s tlačidlom start/stop - 900 €
Foto: Autor