Pondelok, 26 január 2009
Atleon patrí do rodiny najväčších úžitkových Nissanov. Nám ponúkol zástupca značky verziu s celkovou hmotnosťou sedem ton s užšou kabínou a so skriňovou nadstavbou.
Nákladiak elegán
Úžitkových Nissanov sa po našich cestách pohybuje čoraz väčší počet, ale i tak sa v početnej plejáde malých a stredných nákladných automobilov stratia ako ihla v kope sena. No, nie je to jedna ihla, je ich viac, ale i tak ich jazdí zatiaľ na našich cestách pomerne malý počet. Chce to však čas, aby terajší (ne)pomer k iným značkám sa zmenil tak, že nákladné Nissany budeme stretávať častejšie.
Už pohľad na Alteon vyvoláva pocit, že pred vami stojí nákladiak elegán. Vpredu upúta výrazná maska chladiča doplnená veľkým strieborným znakom Nissan a dodáva Atleonu odvážny vzhľad. Ten zvýrazňujú aj vypuklé blatníky, vkusný nárazník so zabudovanými svetlami, čisté línie kabíny a disky kolies, pričom veľa napovedajú aj o jeho schopnostiach. Koncept kabíny nad motorom dovoľuje maximálne využiť podvozok na ložný priestor pre náklad a zachováva pohodlie v kabíne.
Testovaný Nissan Atleon mal skriňovú nadstavbu (ďalšie varianty sú valník, sklápač a iné) a typové označenie 70.14, čo znamená, že jeho celková hmotnosť je sedem ton a motor má 140 koní. Nadstavba je namontovaná na podvozku s celkovou hmotnosťou od 3,5 do 8 ton (zosilnený podvozok je pre hmotnosti nadstavieb od 9,5 do 15 ton). Náš model mal o 20 centimetrov užšiu kabínu oproti väčšiemu modelu, napriek tomu je trojmiestna.
Dobre tvarované sedadlo vodiča má vzduchové odpruženie, je v širokom rozsahu pozdĺžne i výškovo nastaviteľné s možnosťou nastavenia sklonu operadla, takže mu poskytuje celkom slušný komfort. Vodič si tak nájde tú najlepšiu polohu za volantom, keďže aj stĺpik riadenia je nastaviteľný. Vpravo je skromnejšia, ale celkom pohodlná lavica pre dvoch spolujazdcov, uprostred sediacemu spolujazdcovi však chýba opierka hlavy a bezpečnostný pás je len dvojbodový.
Páčilo sa nám aj pomerne ľahlo prístupná kabína, ktorá aj keď je dosť vysoko nad úrovňou cesty, nastupovanie i vystupovanie sa dá pomerne ľahko zvládnuť vďaka dobre rozmiestneným nášľapnej stupačke a madlám pre ruky. Z bohato presklenej kabíny je perfektný výhľad do všetkých smerov, ale najmä na cestu. Vďaka veľkoplošným vonkajším spätným zrkadlám aj dozadu, a to aj pri cúvaní. Pochvaľovali sme si aj prehľadne rozmiestnené a dobre čitateľné prístroje na palubnej doske. Trošku nám vadilo, že pri jazde v noci v spätných zrkadlách sa odrážali svetlá z prístrojovej dosky.
Nadstavba (dĺžka/šírka/výška 4460/2210/2200 mm) je vhodná tak na sťahovanie nábytku ako aj na prevážanie objemných predmetov. Dobre riešené je jej otváranie šikovne vymyslenými uzávermi pre samostatné otváranie zadných symetrických dverí. Nevedeli sme si poradiť s výsuvno-sklopným schodíkom, ktorý má uľahčiť prístup osôb na plochu nadstavby, ktorá je pomerne vysoko nad úrovňou cesty (javil sa ako nefunkčný). Všetko však v takýchto prípadoch môže vyriešiť obyčajná stolička, prípadne fyzická zdatnosť .
Najmä z časových dôvodov sme nemali možnosť vyskúšať si jazdu s plne obsadeným Atleonom. No i tak sme presvedčený, že štvorvalcový turbodiesel v objemom 4462 cm³ a výkonom 140 koní a krútiacim momentom 550 Nm (v rozsahu otáčok 1250 až 2100) aj vďaka dobrému odstupňovaniu 5stupňovej mechanickej prevodovky s ručným radením by aj plné povolené zaťaženie 3640 kg zvládal k našej spokojnosti. Videlo sa nám však, že prvý prevodový stupeň by mal trošku "dlhší", keďže autá tohto typu jazdia väčšinou po asfalte a nie v teréne. Dobré je odhlučnenie kabíny, najmä pri cestovnej rýchlosti.
Použitý motor Cummins mal postačujúci výkon, a Atleon s ním je veľmi dobrým riešením tak pre krátke ako aj pre stredne dlhé prepravy. Navyše vďaka selektívnej katalytickej redukcii spĺňajú normu Euro 4. S výkonom 140 koní a krútiacim momentom 550 Nm je vhodný aj dlhé prepravy. Výhodou Atleonu je okrem vysokého výkonu a nízkej spotreby aj servisný interval údržby predĺžený až na 60 000 km.
Jazdu s Nissanom Atleon sme si veľmi pochvaľovali, až tak, že sme sa s ním dosť ťažko lúčili. Ani s volantom tohto sedemtonového nákladiaku (pri plnom zaťažení) sa vodič nenadrie, pretože riadenie ide ľahko a je aj veľmi presné. Spotrebu sme očakávali určite vyššiu, než akú sme v skutočnosti dosiahli – pohybovala sa v rozmedzí od 11 do 14 l/100 km. Priemer na päťsto najazdených kilometrov bol necelých 14 litrov nafty na stovku kilometrov.
Najdôležitejšie údaje
Motor radový 4valec, turbodiesel s medzichladičom, 4500 cm³
Uloženie vpredu po kabínou
Výkon 140 k (103 kW) pri 2500 ot/min
Krút. moment 550 Nm pri 1250 - 2100 ot/min
Príprava paliva priame vstrekovanie common rail
Emisná trieda Euro IV
Prevodovka 5stupňová manuálna
Naj. rýchlosť 90 km/h (obmedzená)
Hmotnosť celková 7000 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v 6480/2300/3150 mm
Rázvor náprav 3200 mm
Rozmer pneumatík 205/75 R 17,5
Objem lož. priestoru 21,5 m³
Objem paliv. nádrže 135 litrov
Cena
základná modelu 50 000 € (bez DPH) (1 506 300 Sk)
Spotreba počas testu 13,8 l/100 km
Foto: autor