Utorok, 04 október 2011
Najmenšia Kia Picanto na nás príjemne zapôsobila už na prvý pohľad. Najprv svojim dizajnom a svetlosivým sfarbením svojho zovňajšku. Konštatovanie tohto druhu by si motoristický novinár pri teste auta mal nechať na úplný záver ako malú poznámku. My sme však tak urobili zámerne oveľa skôr, pretože aj následné sedemdňové jazdenie s Picantom nás presvedčilo o neomylnosti našich sympatií k tomuto oproti predchodcovi už podrastenému malému autu.
Kia Picanto je z kategórie najmenších áut, segmentu A. Picanto prvej generácie sa k nám dostalo v roku 2004. Už vtedy sa tento výhradne päťdverový hatchback ujal a dobre sa predával. Za sedem rokov výroby prvej generácie sa v Európe predalo až tristotisíc modelov Picanta, vo svete až 1,1 milióna. Svojimi rozmermi, parametrami a danosťami malé Picanto vhodne zapadalo do segmentu najmenších áut.
Úspech malého Kórejca podnietilo výrobcu dať si záležať na nasledovníkovi. A tak druhá generácia, ktorá prišla po siedmich rokoch, výrazne prevažuje predchodcu väčšími rozmermi i komfortnejšou a bohatšou výbavou. Druhá generácia malého Kórejca mala premiéru v marci tohto roku v Ženeve a u nás sa nové Picanto začalo predáva v apríli.
Dizajnéri európskeho centra automobilky Kia na čele s Petrom Schreyerom si dalo za cieľ navrhnúť dospelý automobil, ktorý bude zvonku príťažlivý, zvnútra dostatočne priestranný i komfortný s dobrou výbavou a dynamický s výbornými jazdnými vlastnosťami.
Dizajn karosérie pôsobí zaujímavo a príťažlivo. Inteligentná predná časť s menším horným a spodným masívnym otvorom na vstup vzduchu je navrhnutá inteligentne, podobne ako dvojica rozmerných hlavných svetlometov a hmlových na krajoch karosérie. Elegantná je aj stúpajúca bočná linka a vkusné sú tiež prelisy v spodnej častí oboch dverí.
Vzadu zaujmú rozmerné koncové svetlá a piate dvere s rozmernejším preklenutím. Škoda, že dvere nesiahajú nižšie, aby tak znížili pomerne vysoko položenú súčasnú nakladaciu hranu kufra s pomerne objemným 200 litrovým priestorom, ktorý po sklopení zadných sedadiel narastie ma 870 litrov.
Picanto je v ponuke s trojvalcovým litrovým a prepracovaným štvorvalcovým motorom, oba s benzínovým pohonom. Menší má výkon 69 koní pri 6200 otáčkach a krútiaci moment 95 Nm pri 3500 otáčkach. Sú to hodnoty na úrovni, akú majú lepšie konkurenčné japonské trojvalce. Testované "mini" malo pod kapotou z dvoch ponúkaných motorových jednotiek slabší 69 koňový motor.
Zákazník si môže vybrať z dvoch výbav, základnej LX a vyššej EX. Testovaný model mal základnú EX, napriek tomu sme mali dojem, že ide o tretí, neexistujúci stupeň, ktorý importér zabudol doplniť do cenníka.
Naše Picanto sa hrdilo centrálnym zamykaním a diaľkovým ovládaním, šiestimi airbagmi, protiblokovacím ABS i stabilizačným systémom ESP, úchytmi detských sedačiek Isofix, kotúčovými brzdami aj na zadných kolesách, elektrickým ovládaním predných okien, dodatkovou automatickou klimatizáciou, výškovo nastaviteľným sedadlom vodiča, rádiom s CD a MP3 prehrávačom, svetlometmi s denným svietením a svetlami do hmly, výškovo nastaviteľným volantom i ďalšími vymoženosťami bezpečnosti a komfortu.
Picanto ani pri vonkajších rozmeroch – dĺžke 359, šírke 159,5 a výške 148 centimetrov – nepôsobí vďaka inteligentným tvarom karosérie miniatúrne, zato však interiér ponúka viac priestoru ako sme očakávali. Tak v okolí ramien, nad hlavou i pre nohy, a to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Pre štyroch cestujúcich určite, s piatimi iba na kratšie vzdialenosti – ale to platí aj pre autá o triedu vyššej kategórie. Ako pohodlné a s dobrým bočným vedením hodnotíme aj predné sedadlá, ale sťažovať si nemôžu ani tí, čo sedia vzadu.
Príkladne riešená je palubná doska s prehľadnou stredovou konzolou s ozdobnou striebornou lištou, ovládaním klimatizácie a rádia s rozmerným displejom. Praktické pre orientáciu vodiča sú klasické budíky s otáčkomerom, rýchlomerom, displejom palubného počítača a palivomerom. Absentoval tu však teplomer chladiacej kvapaliny. Zato odkladacích priestorov je v Picante dostatok, aj pre poháre či menšie fľaše. Na druhej strane veľmi dobrý dojem sme mali z dvojramenného volantu so správnou veľkosťou a hrúbkou venca.
Pomerne hladké a presné radenie a dobré odstupňovanie päťstupňovej mechanickej prevodovky je odstupňované tak, aby spotreba nerobila vrásky majiteľovi Picanta. A tak priemerne spotrebovaných 5,8 litra počas testu vrátane merania dynamických vlastností je veľmi dobrá spotreba. Jazdiť pod päť litrov na sto kilometrov nie je však žiadny kumšt.
Trojvalec v testovanom Picante nás uspokojil dobrým záťahom už od nižších otáčok. V meste sme vystačili s rozsahom 1500 až 2200 otáčok, vonku sme nemali žiadne problémy ani pri predbiehaní. Aj pri svižnej jazde sme mali za volantom pocit istoty a bezpečnej jazdy. Pri dynamickej jazde sa motor musí viac vytáčať, ten s tým však nemá žiadne problémy a ochotne ide aj cez 6200 otáčok.
Záver
Kia dokázala u svojho najmenšieho zástupcu vysokú vyzretosť, akú zástupcovia iných značiek v tejto katerórii nie vždy majú. Picanto dokáže uspokojiť požiadavky majiteľov. Do tejto role ho stavia elegantný dizajn, bohatá bezpečnostná výbava, i tá, ktorá stojí za komfortom malého Kórejca. Ale aj jazdné vlastnosti, dynamická jazda a nízka spotreba. Navyše možno si ho obstarať aj za veľmi dobrú cenu. Ak to zhrnieme a podčiarkneme, potom Picanto je kultivované a komfortné malé veľké auto, ideálne najmä do mesta, dobré služby však vie preukázať aj na dlhších trasách. A ak o predchodcovi platilo, že je najmä pre ženy, do druhej generácie bez bázne a hany môžu sadať aj muži.
Páčilo sa nám
- štýlový dizajn
- priestranný a komfortný interiér
- bohatá výbava
- jazdné vlastnosti
- nízka spotreba
- kultivovaný a tichý motor
- dobrý výhľad z vozidla
Páčilo sa nám menej
- absencia turbodiesela
- vysoká nakladacia hrana kufra
- horšie tlmenie nerovností
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 3valec, benzín, 998 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 51 kW/69 k pri 6200 ot/min |
Krút. moment | 95 Nm od 3500 ot/min |
Príprava paliva | priame vstrekovanie benzínu |
Spotreba komb. | 4,2 l/100 km |
Emisie CO2 | 99 g/km |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | 153 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 14,4 s |
Hmotnosť prevádzková | 945 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 3595/1595/1480 mm |
Rázvor náprav | 2385 mm |
Rozchod kolies p/z | 1415/1418 mm |
Rozmer pneumatík | 165/60 R14 |
Objem batož. priestoru | 200 - 870 l |
Objem paliv. nádrže | 35 litrov |
Ceny
prvá cena modelu | 8 240 eur * – 1,0/69 k LX |
cenníková cena | 8 690 eur – 1,0/69 k LX |
testovaný model | 8 240 eur * – 1,0/69 k LX |
testovaný model s dodatkovou výbavou | 9 255 eur * – 1,0/69 k LX |
* cena po zľave
Namerané hodnoty
Prevod. stupeò | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
50 km/h (ot/min) | 3600 | 2300 | 1600 | ||
90 km/h (ot/min) | 4100 | 2900 | 2400 | ||
110 km/h (ot/min) | 5000 | 3600 | 3000 | ||
130 km/h (ot/min) | 4400 | 3700 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,5 |
0-80 | 9,1 |
0-100 | 14,7 |
0-125 | 22,5 |
Pružné zrýchlenie
km/h | čas (s) |
30-60 | 4,3 |
60-90 | 5,3 |
80-110 | 7,2 |
100-125 | 10,2 |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 44/6400 |
2. | 86/6400 |
3. | 132/6400 |
4. | 149/6400 |
5. | 153 (výrobcom udávaná max. rýchlosť) |
Spotreba
- Celková počas testu: 5,8 l/100 km
Vybrané prvky výbavy
- ABS (protiblokovací systém) + ESS (signalizácia v prípade núdzového brzdenia)
- ESC (elek. stabiliz. systém) + BAS (brzdový asistent) + HAC (asistent pre rozjazd do kopca) + VSM (ovládanie stability vozidla)
- Airbagy čelné (u spolujazdca s možnosťou deaktivácie), bočné a hlavové
- Isofix - uchytenie detskej sedačky
- Imobilizér
- Predné hmlové svetlomety
- Predné svetlomety s denným svietením
- Vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí vo farbe karosérie
- Posilňovač riadenia
- Výškovo nastaviteľný volant
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Centrálne zamykanie
- Diaľkové ovládanie centrálneho zamykania
- Elektrické ovládanie predných okien
- Palubný počítač
- Rádio s CD a MP3
- Delené a sklopné operadlá zadných sedadiel (60:40)
- Kryt a osvetlenie batožinového priestoru
Príplatková výbava
- Automatická klimatizácia - 750 €
- Perleťový lak - 265 €
Foto: Autor