Streda, 19 október 2011
Športové kupé Hyundai Genesis sa pôvodne malo vyrábať len pre Ameriku, ale vraj Európa si ho vymodlila. Takže Genesis sa aj na starom kontinente začal predávať. A tak sme si ho v redakčnom teste mohli vyskúšať. Je to automobil, ktorý každého vyznávača výkonných motorov a rýchlych áut dokáže chytiť za srdce.
Už prvé sadnutie za volant vyvolá vo vás povznášajúci pocit, že sedíte za volantom neobyčajného auta. Genesis totiž veľmi dobre vyzerá a má dizajn, ktorý sa páči. Pod kapotou mu bije výkonný nepreplňovaný šesťvalec s vyše tristo konskými silami (v ponuke je aj štvorvalec s výkonom len 210 koní), čo je dostatočne veľké stádo koní na veľmi slušné rozpohybovanie. Navyše má poháňané správne, teda zadné kolesá. A má navyše mechanický samosvorný diferenciál. Či v prípade športového kupé Hyundai Genesis ide naozaj o zábavnú zadokolku, to sme sa pokúsili zistiť v našom teste. Poďte teda s nami, trošku si zadriftujeme.
Že Genesis je skutočne dobré driftovacie náradie, o tom sa dá presvedčiť tam, kde je to absolútne bezpečné. My také miesto máme, a tak sme tam vyrazili. Ak totiž bude niekto tvrdiť, že vyrazil na okresku a tam si s Genesisom poriadne užíval, neverte mu to. Aby sa k tomu odvážil, musel by mať najazdených nie stovky, ale niekoľko tisíc kilometrov. Pretože s autom, ktoré na zadné kolesá prenáša tristotri konských síl, a prešli ste s ním len pár desiatok kilometrov, museli by ste byť Loeb alebo Hirvonen či Räikkönen (aj on, než si na šmyky na úzkych cestách zvykol, pekných pár áut pokrčil) aby ste to bez rizika dokázali. Inak to rozprávajte v krčme svojim pivným kamarátom.
Skôr ako začneme driftovať, povedzme si, čo to vlastne je. Aby ste mohli driftovať, musíte mať auto s pohonom zadných kolies s výkonným aspoň dvesto koňovým benzínovým motorom. Vhodný je samosvorný diferenciál, najlepšie mechanický, a prevodovka s ručným radením. A nemalo by byť príliš ťažké, aby bolo obratné. Ostatné je už na vás. Brzdy v podstate nepotrebujete, stačí vám odvaha, rýchle ruky na volante a cit pravej nohy na plyne. Ostatné je už na vašej rutine. Nič z toho, čo sme vymenovali, Genesisu nechýbalo.
Jazda môže začínať napríklad takto: stačí mať zaradenú dvojku, potom mierny rozbeh, otočiť volantom napríklad doľava a poriadne šliapnuť na plynový pedál. Ešte predtým však musíte vypnúť stabilizačný systém. Zadok auta prejde do pretáčavého šmyku, držíte plyn pokiaľ auto nedokončí povedzme 180stupňový obrat, medzitým volantom a prednými kolesami korigujete a kontrolujete predok auta. Ak to plynulo zvládnete, vrátite sa do opačného smeru ako ste išli. Obrat nemusí byť zákonite 180stupňový, stačí aj 45 alebo deväťdesiat, či niečo medzitým, alebo niečo navyše, podľa toho, ako veľký priestor máte k dispozícii.
Takže už viete driftovať? Ak nie, kúpte si Hyundai Genesis Coupé, ten silnejší s motorom V6 3,8 a pokračujte v tréningu. Samozrejme na bezpečnej ploche, aby ste nikoho neohrozovali. Prečo Genesis? Predovšetkým preto, že je jedným z najvhodnejších náradí na elegantné driftovanie – to predovšetkým. A potom: vhodnejší nový stroj za tak nízku cenu nikde nekúpite.
Isteže, Genesis nie je Nissan GT-R s vyše 500 konskými silami, ale zážitky a pohoda za volantom sú mu dosť blízke (lepšie porovnanie by bolo so slabším Nissanom 370Z, ktorý je k Genesisu bližší svojim výkonom). Veď tento parádny žltý kus auta dlhý 463 centimetrov s rázvorom náprav 282 centimetrov a vidlicovým šesťvalcom pod kapotou má v sebe dostatok šťavy, vyzerá moderne, atraktívne a uspokojí aj náročnejšieho športovo založeného vodiča. Jemnú extravagantnosť vonkajšiemu vzhľadu dodáva pre tohto krásavca decentný zadný spojler.
U Genesisu poteší aj interiér, ktorý je na predných sedadlách pohodlný a priestranný, ale aj prehľadný a bez zbytočného luxusu. Kožené elegantne tvarované športové sedadlá tak vpredu ako aj tie zadné však k nemu patria. Rovnako automatická klimatizácia, elektrické vyhrievanie a nastavovanie predných sedadiel, či elektrické ovládanie vonkajších zrkadiel, kožený volant i športové hliníkové pedále.
Priestor pre cestujúcich by sme označili najskôr ako 2+2, keďže vzadu je iba symbolické miesto pre dospelých – málo tak pre nohy ako aj nad hlavou, kde obmedzenie predstavuje strmo sa zvažujúca strecha a zadné okno. Na krátku vzdialenosť je však aj riešenie 2 + 2 vítané.
Pri podrobnejšom hodnotení interiéru by sme mínusom ohodnotili napríklad fakt, že volant sa dá nastavovať iba výškovo a pozdĺžne už nie, že pádla na manuálne radenie sú malé, umiestnené ďaleko od venca a na volante, čo pri radení v zákrutách môže vytvárať problém. To však len pri športovo rýchlej jazde, nie pri bežnej. Aby sme však na pádla dosiahli, potrebovali by sme dlhšie prsty.
Nami testované kupé Genesis poháňal, ako sme už spomenuli, atmosférický vidlicový šesťvalec s objemom 3,8 litra. Svoju silu prenášal prostredníctvom šesťstupňového automatu, ktorý spolupracuje s motorom skutočne výborne. Genesis je prvý v Európe predávaný Hyundai, ktorý má pohon zadných kolies, navyše cez mechanický samosvorný diferenciál. Takže čo viac si športovo založený vodič môže priať. Výkonný šesťvalec má dostatok sily pri stredných i vysokých otáčkach, aby autu s hmotnosťou len niečo cez 1,5 tony dodal dostatočnú dynamiku, ale odvádzal slušnú prácu aj pri nižších otáčkach.
Zistili sme, že motor sa najlepšie cíti v stredných otáčkach, kde má aj príjemný zvuk a aj spotreba je na objem motora a jeho výkon pomerne nízka, len okolo deväť litrov. To pri plynulej jazde, bez prudkého zrýchľovania. Pri vyšších otáčkach a športovej jazde je to však už o niečom inom. Zvuk motora sa derie z výfuku s vyššou hlasitosťou, čo športovému kupé síce lepšie pristane, ale aj spotreba ide hore. Pri športovom štýle jazdy sme ju vedeli udržať na hranici pod 11 litrov. Avšak ani spotreba nad 13 litrov na 100 km nemusí byť výnimočná.
Genensis kupé nás potešil aj svojou stabilitou. Hravo sa ním korigujú náznaky pretáčavého šmyku buď ubratím plynu a korekciou volantom. A ak by ani to nepomohlo, potom je tu ešte jeden element – brzdy. Sú schopné zrovnať auto do požadovaného smeru a tak ho umravniť , prípadne na krátkej vzdialenosti bezpečne spomaliť alebo zastaviť. Odporúčame však, pokiaľ nemáte skúsenosti s rýchlymi a výkonnými autami, nevypínajte stabilizáciu, vtedy by totiž Ganesis mohol byť aj nebezpečný. Celkom sa nám páčilo aj pomerne tuhé riadenie, navyše aj dostatočne intuitívne.
Hyundai Genesis kupé vie ponúknuť vodičovi príjemné chvíle strávené za jeho volantom, ale má aj na to, aby sa predviedol ako zábavný automobil. Už jeho vzhľad pripomína, že máme v rukách aj krásny dizajnový exemplár (aj keď niekto môže mať iný názor), športové kupé, za ktorým sa na ulici takmer každý pootočí. Poteší jeho zvuk pri vyšších otáčkach motora i ovládateľnosť pri rýchlom prechádzaní zákrut. Takže – poďme si zadriftovať!
Páčilo sa nám
- športový dizajn
- jazdné vlastnosti
- výkonný a kultivovaný motor
- pomerne presné a tuhé riadenie
- odhlučnenie podvozku
- priestranný kufor
- plynulý záťah motora už od nižších otáčok
- spotreba v rozumných medziach
- veľký batožinový priestor
- obstarávacia cena
Páčilo sa nám menej
- málo priestoru na zadných sedadlách
- chýbajúce pozdĺžne nastavovanie volantu
- umiestnenie a veľkosť pádiel sekvenčného radenia
Najdôležitejšie údaje
Motor | V6, benzín, 3778 cm³ |
Uloženie | vpredu pozdĺžne |
Výkon | 223 kW/303 k pri 6300 ot/min |
Krút. moment | 361 Nm od 4700 ot/min |
Príprava paliva | viacbodové vstrekovanie |
Spotreba komb. | 9,9 l/100 km |
Emisie CO2 | 235 g/km |
Prevodovka | 6stupňový automat |
Max. rýchlosť | 240 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 6,3 s |
Hmotnosť prevádzková | 1615 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4630/1865/1385 mm |
Rázvor náprav | 2820 mm |
Rozchod kolies p/z | 1599/1615 mm |
Rozmer pneumatík | 225/40 R19 |
Objem batož. priestoru | 332 l |
Objem paliv. nádrže | 65 litrov |
Ceny
prvá cena modelu | 27 226 € – 2,0 TCI RS/210 k 6M |
model s test. motorom | 29 243 € – 3,8 V6 RS/303 k 6M |
testovaný model | 30 654 € – 3,8 V6 RS/303 k 6Aut |
Namerané hodnoty
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 2,5 |
0-80 | 4,8 |
0-100 | 6,4 |
0-125 | 9,2 |
Pružné zrýchlenie
30-60 | 2,1 s |
60-90 | 2,4 s |
80-110 | 3,6 s |
100-125 | 4,4 s |
Najvyššia rýchlosť (km/h)
1. | 45 |
2. | 89 |
3. | 142 |
4.* | |
5.* | |
6.* |
* - nemerané
Otáčky pri ustálenej rýchlosti
Rýchlosť | Otáčky |
60 km/h | 1300 |
90 km/h | 2000 |
110 km/h | 2350 |
130 km/h | 2750 |
Spotreba pri ustálenej rýchlosti
90 km/h | 6,8 l/100 km |
130 km/h | 8,7 l/100 km |
Spotreba
- Celková počas testu - 9,9 l/100 km
Prvky výbavy
Čelné, bočné a hlavové airbagy, aktívne predné opierky hlavy, alarm, ABS, EBD, ESP a TCS, kotviace body Isofix, integrované rádio, CD prehrávač, MP3, USB+AUX, ovládanie audiosystému na volante, 8 reproduktorov, automatická klimatizácia, automatické uzamknutie vozidla pri rozjazde/odomknutie pri náraze, bedrová opierka v sedadle vodiča, centrálne zamykanie a diaľkovým ovládaním, elektr. nastaviteľné sedadlo vodiča, elektr. ovládané, vyhrievané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, elektrické ovládanie okien dverí, fixačná sieť batožinového priestoru, inteligentný kľúč a štartovanie tlačidlom, kožené čalúnenie sedadiel, kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej pák, prístrojová doska Supervision, rozmrazovanie predného skla, samostmievajúce vnútorné spätné zrkadlo, športové kovové pedále, športové predné sedadlá, tempomat, tónované solárne sklá, vyhrievanie predných sedadiel, výškovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, zadné parkovacie senzory, disky kolies z ľahkých zliatin, predné hmlovky, strešné okno, nízkoprofilové pneumatiky vpredu 225/40 R19, vzadu 245/40 R19, vonkajšie zrkadlá s ukazovateľmi smeru a zadný spojler.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor