Pondelok, 06 júl 2009
Najmenšia v Európe predávaná Honda Jazz je zameraná predovšetkým prakticky. Nie iba kvôli vyššej stavbe karosérie, ale najmä svojim priestranným a variabilným interiérom porovnateľným s automobilmi nižšej strednej triedy. Aj vďaka tomu si Jazz získal obľubu zákazníkov. Iba v Európe sa tohto modelu predalo vyše dva milióny exemplárov. Uvítali sme preto možnosť vyskúšať si v redakčnom teste jeho druhú generáciu.
Priestor, flexibilita, dynamika a výkon
Už predchádzajúca generácia si získala veľkú popularitu a priazeň zákazníkov najprv doma v Japonsku a neskôr aj v USA. Tu dostala rad ocenení a ujala sa aj v Európe, až tak, že na starom kontinente sa "malý" Jazz stal najpredávanejším modelom Hondy. Aj preto japonský výrobca pri navrhovaní druhej generácie Jazzu zvolil radšej cestu evolučného prerodu a pôvodnú koncepciu iba doviedol do väčšej dokonalosti. Oproti predchodcovi je nový Jazz o málo dlhší i širší, pričom výška zostala nezmenená.
Väčšími zmenami prešiel interiér. Modernejšia je prístrojová doska a lepšie je aj sedenie na predných i zadných sedadlách. Vpredu si najmä vodič nájde za volantom pozíciu, ktorá mu najviac vyhovuje a môže si volant nastaviť aj pozdĺžne, čo pri staršom modeli možné nebolo. Dosť miesta je aj pre cestujúcich na zadných sedadlách vďaka zväčšenému rázvoru náprav, ale aj na šírku, pre nohy i nad hlavou. To najmä vďaka väčšej vnútornej dĺžke, na druhej strane má však nový Jazz kvôli dlhšiemu interiéru o 45 litrov menší batožinový priestor ako jeho predchodca. Napriek tomu je s objemom 337 litrov jeden z najväčších v segmente malých áut.
Jazz si vás získa už tým ako vyzerá. Má svoje kúzlo a štylistickú výnimočnosť. Aj napriek tomu, alebo práve preto, že jeho karoséria je postavená v štýle minivanu a vyzerá dynamicky. Vo vnútri ladí nový moderný a ergonomicky veľmi vyvážený priestor, multifunkčný volant s hrubším vencom, palubná doska podobná tej zo Civicu. Agresívnejším a dynamickejším dizajnom a modernejším interiérom má Jazz druhej generácie prilákať nových zákazníkov, najmä z radov mladšej generácie. Aj nový model, podobne ako starší, ponúka Honda buď s benzínovým motorom 1,2 litra (len vo výbave S a Trend), alebo 1,4 (vlastne 1,3 litra, keďže objem je 1339 cm³) s tromi stupňami výbav Comfort, Sport a Ecxlusive. My sme testovali Jazz so silnejším motorom vo verzii Comfort.
V interiéri upúta najviac to, čomu konštruktéri venovali najviac pozornosti: maximálna praktickosť, flexibilita a z toho vyplývajúca užitočnosť. Napríklad variabilita zadných sedadiel: sedáky sa dajú unikátne vyklopiť smerom hore, čím vznikne za operadlami predných sedadiel veľký priestor vhodný aj na prevážanie vyšších predmetov, čo by ste u iných značiek hľadali zbytočne. Alebo – jednoduchým sklopením zadných sedadiel možno jediným pohybom vytvoriť za prednými sedadlami "malé letisko" s takmer rovnou podlahou. Stačí si to vyskúšať a hneď si položíte otázku, prečo takto jednoduchú a praktickú vec ľudia nevymysleli už skôr. A ďalej: pod zadnými sedadlami je pri bežnom usporiadaní sedadiel priestor na ukladanie menších batožín. Alebo: batožinový priestor má viacpolohovú poličku, ktorá umožňuje tento priestor rozdeliť podľa vašich požiadaviek a vytvoriť "dvojitý kufor".
Benzínový motor Hondy Jazz má z objemu 1,4 litra oproti predchodcovi zvýšený výkon z 83 na rovných 100 koní, čo sa na ceste prejavuje vyššou dynamikou i väčšou pružnosťou. Teraz nemusíme pri každom spomalení podraďovať, alebo naopak – pri predchádzaní pomalších áut preraďovať na vyšší prevod. Je to dané vyšším výkonom motora, jeho vcelku dobrým záťahom aj v oblasti nižších otáčok, ale najmä novým systémom plynule premenlivého časovania a zdvihu ventilov i-VTEC.
Nie je úplne bežné, aby motor s objemom len 1339 cm³ mal výkon sto koní, u Hondy to však neprekvapuje. Najvyšší výkon dosahuje pri 6000 otáčkach a krútiaci moment 128 Nm vrcholí pri 4800 otáčkach. Popri vysokom výkone si pozornosť zasluhuje aj pozoruhodne nízka spotreba paliva – nám počas testu nameral palubný počítač neuveriteľných 5,2 l/100 km, s ľahšou nohou sme však zaznamenali aj spotrebu len 4,6 l/100 km.
Motoru dobre asistuje päťstupňová manuálna prevodovka (Jazz s týmto motorom sa dodáva aj so 6stupňovou automatickou), ktorá má dobre odstupňované prevody a presne a ľahko radí. Aj vďaka nej dokáže Jazz jazdiť veľmi úsporne. Napriek tomu si myslíme, že Honda Jazz s týmto silnejším motorom by mala byť vybavená nie s päť-, ale so šesťstupňovým manuálom. Najmä jazda po diaľnici si to doslova pýta, pretože pri rýchlosti 130 km/h sa otáčkomer zastaví až na číslici 3800, kedy už zvuk motora začína viac prenikať do kabíny.
Šiesty prevodový stupeň by znížil otáčky, hluk i spotrebu paliva. Pri väčšine jázd sme vystačili s otáčkami od dvoch do tri a pol tisíc, kde Jazz odvádza najlepšiu prácu. Vtedy sa motor prejavuje príjemne kultivovane a jazdí v priemere od päť do päť a pol litra na sto kilometrov. V rozmedzí od 4000 do 6000 otáčok už "žije" naplno, je však aj hlučnejší, ťahá viac benzínu z nádrže a aj spotreba sa šplhá k hranici siedmich litrov.
Okrem toho, že motor Jazzu je až neuveriteľne tichý, podobnú chválu môžeme vysloviť aj kvalite jazdy. Podvozok je dostatočne odhlučnený, takže posádku nerovnosti vozovky príliš nerušia. Jazz dokáže celkom dobre odfiltrovať aj výraznejšie výtlky, pretože to hravo zvládajú jeho tlmiče. V zákrutách sa nakláňa iba minimálne, čo platí aj o ostrejších prejazdoch. Riadenie sa nám videlo dostatočne intuitívne i dostatočne citlivé. Pochvala patrí brzdám, ktoré sú síce ostrejšie, ale na to sa dá zvyknúť. Majú rýchly nástup i dobrý účinok v každej situácii.
Honda Jazz je spoľahlivá a veľmi praktická. Kto od automobilu požaduje tieto vlastnosti, môže zamerať pozornosť práve na toto supermini. Perfektne vyzerá, má priestranný a veľmi variabilný interiér, bohatú a praktickú výbavu, veľmi dobré jazdné a dynamické vlastnosti, nízku spotrebu, kultivovaný i dostatočne výkonný motor. Je to auto pre ľudí, ktorí majú radi primerané pohodlie. Ak hľadáte automobil s týmito vlastnosťami, potom Honda Jazz môže byť tou správnou voľbou.
Páčilo sa
- príťažlivý dizajn
- priestranný a variabilný interiér
- tichý, kultivovaný, dynamický a úsporný motor
- "čitateľné" jazdné vlastnosti
- presné riadenie
- hladké a presné radenie
- vynikajúca spotreba
- účinné brzdy
- výborné predné sedadlá
Páčilo sa menej
- vyššia cena
- pri vyšších otáčkach vyššia hlučnosť motora
- chýba 6stupňová prevodovka
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, benzín, 1339 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 73 kW/100 k pri 6000 ot/min |
Krút. moment | 128 Nm pri 4800 ot/min |
Príprava paliva | elektronicky riadené vstrekovanie |
Spotreba komb. | 5,4 l/100 km |
Emisie CO2 | 128 g/km |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 182 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 11,4 s |
Hmotnosť pohotovostná | 1071 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 3900/1695/1525 mm |
Rázvor náprav | 2500 mm |
Rozchod kolies p/z | 1480/1460 mm |
Rozmer pneumatík | 175/65 R 15 (zimné) |
Objem batož. priestoru | 337/883 litrov |
Objem paliv. nádrže | 42 litrov |
Ceny
základný model | 11 900 eur (358 499 Sk) – 1,2/90 k S |
testovaný model | 15 050 eur (453 396 Sk) – 1,4/100 k Comfort |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
60 km/h (ot/min) | 3800 | 2600 | 2000 | 1700 | |
90 km/h (ot/min) | 4050 | 3100 | 2600 | ||
130 km/h (ot/min) | 3800 | ||||
50 – 80 km/h (s) | 4,1 | 5,4 | 8,5 | ||
80 – 110 km/h (s) | 6,1 | 9,0 | 11,7 | ||
100 – 125 km/h (s) | 8,8 | 11,6 | |||
Max. rýchl. (km/h pri ot/min) | 51/6500 | 102/6500 | 142/6500 | 175/6000 |
Bezpečnosť
- ABS + EBD
- Stabilizačný systém VSA
- Airbagy čelné, bočné a hlavové
- Predpínače bezpečnostných pásov
- Kotúčové brzdy vpredu i vzadu
- Posilňovač riadenia
- Vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
- Aktívne opierky hlavy vpredu
- Imobilizér
- Uchytenie detskej sedačky ISOFIX
- Kontrolka zapnutia bezpečnostných pásov
- Smerové svetlá v spätných zrkadlách
Komfort
- Automatická klimatizácia
- Palubný počítač
- Multiinformačný display
- Autorádio s prehrávačom CD+MP3
- Ovládanie autorádia na volante
- Konektor vstupu AUX
- Diaľkovo ovládané centrálne zamykanie
- Elektricky ovládané predné okná
- Elektricky ovládané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá
- Výškovo i pozdĺžne nastaviteľný volant
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Delené a sklopné zadné sedadlo v pomere 3:2
- Indikátor radenia pre ekonomickú jazdu
- Metalická farba
Foto: autor