Piatok, 01 jún 2012
Ak máte zálusk na stredne veľké SUV, potom dobrou voľbou môže byť Honda CR-V. Tretia generácia, ktorá sa v súčasnosti ponúka, má už viac ako dva roky po facelifte a teda nemá žiadne muchy. Ale vlastne u áut od Hondy to ani nepripadá do úvahy, pretože s kvalitou a spoľahlivosťou CR-V nie sú problémy. A ak sa ku kvalitnej technike pridá aj pekný kabát, a tretia generácia si ho od svojich dizajnérov vyžiadala v roku 2006, potom na takýto automobil môže byť jeho majiteľ naozaj pyšný.
Dôvod k spokojnosti mali už majitelia prvých CR-V z konca roku 1995, kedy bol tento model uvedený. Vlastne už vtedy sa stal bestsellerom medzi modelmi SUV. Napriek tomu, že ponúkal len jeden, aj to iba benzínový motor. Prvý diesel začala Honda montovať do CR-V až o desať rokov neskôr pri facelifte druhej generácie. Tretia, súčasná generácia so značne zmeneným dizajnom dostala po faclifte pred vyše dvoma rokmi samočinnú prevodovku aj pre naftovú verziu – dovtedy ju mala len benzínová CR-V. Takže komfort automatu má teraz nielen benzínová, ale aj naftová verzia.
Kto vážne uvažuje o kúpe Hondy CR-V, môže si toto japonské SUV vybrať buď so základným benzínovým dvojlitrom, alebo turbodieselom s objemom 2,2litra. Výkon oboch je 150 koní, o naftovú verziu je však medzi zákazníkmi väčší záujem. Nafta je všeobecne u nových áut viac v kurze najmä kvôli nižšej spotrebe, ale dnes už aj preto, že tichý a kultivovaný chod motora sa takmer úplne vyrovná benzínovému. Benzínová verzia má však nižšiu cenu a má tiež svojich prívržencov.
My sme pri výbere, či si vziať naftovú alebo benzínovú verziu, boli postavení pred hotovú vec, keďže importér nám pridelil model s naftovým motorom a šesťstupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením a druhou najvyššou výbavou Lifestyle. Úprimne povedané, fajn, že práve takto rozhodol. Zákazník má však na výber a môže sa rozhodnúť aj pre päťstupňový automat, a to tak k benzínovému ako aj naftovému motoru. Pestrejší výber má však pri výbere výbavy, kde Honda pre CR-V ponúka päť stupňov – od základnej S cez Comfort, Elegance a spomínaný Lifestyle až po najvyšší Executive.
Už základná výbava za najnižšiu cenu modelu s jednoduchým označením S má šesť airbagov, bezpečnostné systémy ABS, EBD, BA, VSA a TSA, predpínače bezpečnostných pásov, aktívne opierky hláv, či dokonca systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách. Z luxusných prvkov napríklad manuálnu klimatizáciu, tempomat či diaľkovo ovládané centrálne zamykanie alebo disky kolies z ľahkých zliatin. "Naša" Lifestyle výbava mala okrem všetkých prvkov nižších výbav duálnu automatickú klimatizáciu, tmavé bočné zadné sklá, multifunkčný kožený volant, polokožený interiér s prvkami alcantary, vyhrievané predné sedadlá a ďalšie.
Aj po takmer šiestich rokoch výroby patrí tretia generácia CR-V medzi najobľúbenejšie SUV. Na rozdiel od mnohých iných má systém pohonu oboch náprav, teda všetkých štyroch kolies, už v "génoch" a pri kúpe si zákazník nemusí ohrýzať nechty a rozhodovať sa, či si kúpiť dvoj- alebo štvorkolku. Navyše CR-V dokáže presvedčiť aj svojím vzhľadom. Pocit z dobrého rozhodnutia pretrváva aj po tom, keď si na sedadle vodiča zavriete za sebou dvere, naštartujete motor a vydáte sa na jazdu.
Príjemne znejúci a kultivovaný motor vás uistí, že sedíte v tom správne zvolenom aute, v ktorom vás obklopuje kvalita. V interiéri použité materiály i ergonomické riešenia rozmiestnenia ovládacích i informačných prvkov. Je to aj o pohodlných a ľahko nastaviteľných predných sedadlách, o priestore pre nohy pre vodiča, spolujazdca i cestujúcich vzadu, ale o priestore nad hlavou či okolo ramien. Tiež o výhľade na všetky smery, dokonca aj dozadu pri cúvaní, čo nemožno povedať o každom SUV.
Podobné pohodlie a dostatok priestoru v každom smere, ako má vodič a spolujazdec, poskytuje CR-V aj cestujúcim na zadných sedadlách, ktoré sú asymetricky delené a pozdĺžne posuvné. Za nimi je potom veľký batožinový priestor s objemom 524 litrov, po ľahkom a jednoduchom sklopení zadných sedadiel zväčšený na 955 litrov. Pre menšie osobné veci je v interiéri niekoľko praktických odkladacích miest: v predných i zadných dverách, medzi prednými sedadlami, skrinka pred spolujazdcom a viacero ďalších.
CR-V nás v jazde zaujala ako mrštne, rýchle a s pocitom istoty dokáže prechádzať zákrutami a ako presné má riadenie. Aj ako dokáže zrýchľovať, čo vodič ocení najmä pri predbiehaní v kolóne. Tvrdšie naladený podvozok sme nevnímali ako niečo negatívne, skôr sa dá povedať, že si to takmer ani nevšimnete, najmä ak má auto obuté kolesá s vyšším profilom. Aj keď sme s CR-V jazdili takmer výlučne po okresných cestách a diaľnici, kde systém pohonu štyroch kolies nechýba, jeho prítomnosť v prípade potreby určite poteší.
Hondu CR-V sme na nespevnených povrchoch potrápili iba málo. Pri nízkej svetlej výške len 155 mm sa vraj s Hondou CR-V nemá chodiť do terénu. Nás však aj dávnejšia skúsenosť uistila, že aj s rozbahneným terénom si CR-V dokáže celkom hravo poradiť. Aj keď ide o pomerne jednoduchý systém pohonu 4x4, v jazde je vždy veľmi účinný a pomôže aj v tých horších podmienkach, ale najmä na snehu alebo blate.
Honda sľubuje pre VR-C kombinovanú spotrebu 6,5 litra na sto kilometrov. Na pomerne veľké SUV je to dosť ambiciózny údaj a pri redakčných testoch sa málokedy podarí udržať výrobcom udávanú spotrebu. Najmä keď sa pri meraniach akcelerácie a pružnosti poriadne tlačí na plynový pedál, keď motor s výkonom 150 koní a pohonom 4x4 poriadne vytáčame - krátkodobo ho môžete vyhnať bez obáv na 5000 otáčok! To však naozaj len mimoriadne, pretože vysoký krútiaci moment 350 Nm už od 2000 otáčok to nikdy v jazde nevyžaduje.
Keď predné kolesá začínajú mať problém s adhéziou, automaticky sa pripoja zadné a ide sa ďalej. Je to úžasné napríklad pri jazde do strmého kopca na kamenistej ceste, ale najmä v zime na zasneženej či zľadovatenej ceste. Takže mať štvorkolku bez zbytočného železa v podobe prídavnej prevodovky a iného zbytočného železa na aute a pocit istoty z pohonu štyroch kolies, ako ho má CR-V, sa určite vyplatí.
Možno si poviete, že o Honde CR-V píšeme iba samé chvály, ak hodnotíme vlastnosti tohto Japonca. Ak sa však spýtate v značkových servisoch Hondy na najčastejšie poruchy CR-V a dostanete odpoveď, že je ich naozaj málo alebo že sú výnimočné, potom je to len preto, že CR-V je spoľahlivé a má dlhodobú bezporuchovú funkčnosť. Aj preto sa Honda CR-V aj po rokoch používania relatívne dobre predáva a stráca pravdepodobne najmenej z hodnoty vo svojej kategórii.
Honda CR-V patrí k málo modelom segmentu SUV, ktoré môžeme označiť za športové. Ale stredne veľké SUV, jeho interiér i batožinový priestor sú dostatočne veľké na to, aby CR-V spĺňalo úlohu aj rodinného auta. S pomerne jednoduchým pohonom všetkých kolies má veľmi dobré schopnosti na snehu i v ľahšom teréne, kde dokáže príjemne prekvapiť. Príjemným zistením je nízka spotreba testovaného CR-V – nad spotrebou 6,6 l/100 km sme na konci testu mohli jasať!
Napriek všetkým spomínaným pozitívam je po šiestich rokoch výroby tretej generácie CR-V čas na modelovú obmenu. Vedia to aj v Honde, aj preto štvrtá generácia CR-V už zaklopala na dvere. V Ženeve v marci tohto roku predstavili prototyp európskej verzie a sériovú podobu by nová Honda CR-V mala ukázať na jeseň v Paríži. Americká je však už na svete.
Páčilo sa nám
- moderný a účelný dizajn
- priestranný a pohodlný interiér
- umiestnenie ovládacích prvkov
- výhľad z auta
- veľký batožinový priestor
- tichý, kultivovaný a úsporný motor
- výborné jazdné vlastnosti
- schopnosť podvozku tlmiť rázy
- výborne svietiace svetlomety
- veľké vonkajšie spätné zrkadlá
Chýbalo nám
- alarm
- navigácia
- xenónové svetlomety
- svetlá pre denné svietenie
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, nafta, 2199 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 110 kW/150 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 350 Nm od 2000 – 2750 ot/min |
Systém vstrekovania | common-rail 3. generácie |
Spotreba komb. | 6,5 l/100 km |
Emisie CO2 | 171 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | 190 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 9,6 s |
Hmotnosť prevádzková | 1645 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4570/1820/1675 mm |
Rázvor náprav | 2630 mm |
Rozchod kolies p/z | 1570/1585 mm |
Rozmer pneumatík | 225/60 R18 |
Objem batož. priestoru | 524/955 litrov |
Objem paliv. nádrže | 58 litrov |
Ceny
prvá cena modelu | 22 950 € - 2,2 iVTEC/150 k S |
model s test. motorom | 26 200 € - 2,2 i-DTEC/150 k Comfort |
testovaný model | 30 950 € - 2,2 i-DTEC/150 k Lifestyle |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 km/h (ot/min) | 3000 | 1900 | 1400 | |||
90 km/h (ot/min) | 3400 | 2500 | 2100 | 1800 | ||
110 km/h (ot/min) | 3100 | 2600 | 2200 | |||
130 km/h (ot/min) | 3100 | 2600 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,4 |
0-80 | 7,5 |
0-100 | 9,8 |
0-125 | 16,4 |
Pružné zrýchlenie
km/h | čas (s) |
30-60 | 3,2 |
60-90 | 4,3 |
80-110 | 5,4 |
100-125 | 6,7 |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 41/5000 |
2. | 79/5000 |
3. | 131/5000 |
4. | * |
5. | * |
6. | * |
* - nemerané
Spotreba
- Celková počas testu - 6,6 l/100 km
Bezpečnostné prvky
- Airbagy - čelné, hlavové, bočné
- ABS + EBD + BA + VSA + TSA
- Možnosť deaktivácie predného airbagu spolujazdca
- Predpínače bezpečnostných pásov
- Predné aktívne opierky hlavy
- Systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách
Ochrana vozidla
- Diaľkovo ovládané centrálne zamykanie
- Imobilizér
- Alarm systém
Vnútorná výbava
- Elektrické otváranie predných a zadných okien
- Elektrické ovládanie vonkajších spätných zrkadiel
- Elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou
Luxusné prvky
- Duálna automatická klimatizácia
- Tempomat
- Tmavé bočné a zadné sklá
- Multifunkčný kožený volant a rukoväť radiacej páky
- Polokožený interiér s prvkami alcantary
- Dažďový senzor
- Vyhrievané predné sedadlá
- Parkovacie senzory
Vonkajšia výbava
- Predné hmlové svetlá
- Chrómované vonkajšie kľučky dverí
- Disky kolies z ľahkých zliatin 18"
Audio
- Prémiový audio systém s 6CD
- Ovládanie autorádia na volante
- Konektor vstupu AUX
- Konektor vstupu USB
Foto: Autor