Štvrtok, 22 október 2015
V redakčnom teste sme si vyskúšali modernizovanú Hondu CR-V s novým menším vznetovým štvorvalcovým motorom s dvomi turbodúchadlami, s pohonom štyroch kolies, s novou deväťstupňovou automatickou prevodovkou a v najvyššej výbave. Splnila očakávania, uspokojí budúcich zákazníkov faceliftované SUV japonského výrobcu?
Model štvrtej generácie je na trhu od roku 2012 a už má za sebou prvý facelift. Dizajn CR-V za tento krátky čas nezovšednel a tak karoséria výrazné zmeny nepotrebovala. Podstatné zmeny sa udiali pod jej povrchom a vynútili si ich asi najviac emisné limity. Vznetový motor 2,2 iDTEC (150 k) nahradil menší 1,6 i-DTEC, ktorému k zvýšenému výkonu na 160 koní poslúžili dve turbodúchadlá.
Na výber: nafta i benzín
Okrem tohto modelu s "malým" 1,6 litrovým turbodieselom má Honda v ponuke pre tento model aj s benzínovým štvorvalcom 2,0 i-VTEC s výkonom 155 koní a tretím pohonným agregátom je naftový 1,6 i-DTEC naladený na 120 koní. Oba tieto motory môžu byť s pohonom prednej nápravy alebo oboch náprav, a to so 6stupňovou manuálnou alebo 5stupňovou automatickou prevodovkou. Nový motor 1,6 i-DTEC s výkonom 160 koní sa dodáva len s novou 9stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom štyroch kolies.
Komfort navyše
Testovaná Honda CR–V bolo vo výbave Executive, najvyššej z piatich ponúkaných, vo výbave, ktorá má azda všetko, čo by ste si vo svojom aute vedeli predstaviť z pohľadu používateľa náročného na komfort a potrebného k účelnému a bezproblémovému používaniu. Napriek tomu slovenský dovozca Honda Slovakia pridal testovanej Honde CR-V ešte niečo navyše.
Kúpiť? Za dvadsať, ale aj za štyridsať
Je síce pravda, že testovaný model CR-V bez spomínanej príplatkovej výbavy stojí 37 590 eur, ak však k tejto sume prirátame dodatkovú výbavu 2309 eur, potom náš vyšperkovaný model bude za 39 899 eur. Ak si však prajete mať len "spartanské" CR-V, čo však na základný model CR-V vonkoncom nesedí, potom ušetríte viac ako 18 a pol tisíc eur. Predajca si od vás za model s najnižšou cenou vypýta len 21 350 eur.
Už v cene základného modelu CR-V a základnom stupni výbavy označenej S je okrem protikolízneho systému City Break Active System kompletná bezpečnostná výbava, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, elektrické ovládanie predných a zadných okien, asistent pre jazdu z kopca (len pre automatickú prevodovku), radiace páčky na volante (len pre automatickú prevodovku), tempomat, predná lakťová opierka alebo 17palcové kolesá z ľahkej zliatiny.
Priestor, komfort a pohodlie
Testované CR-V ponúka päť miest na sedenie, pohodlné sedenie a dosť miesta na predných sedadlách, priestranný interiér s veľkou variabilitou v priestore zadných sedadiel a batožinového priestoru. A nový "malý" turbodiesel s objemom 1,6 litra a 160 pracovitými koníkmi a 350 newtonmetrami krútiaceho momentu zasa radosť z jazdy. Navyše aj čerešničku na torte v podobe 9stupňovej automatickej prevodovky ZF, ktorú zatiaľ používa len pár vyvolených modelov renomovaných značiek.
Komfort na palube, ako pohodlie sedenia, dostatok priestoru nad hlavou, v okolí ramien či pre nohy pre vodiča a spolujazdca, ale aj pre pasažierov na zadných sedadlách, automatická dvojzónová klimatizácia s výdychmi aj dozadu, satelitná navigácia, parkovacie senzory vpredu i vzadu, adaptívny tempomat, vyhrievané sedadlá, pocit bezpečnosti zo šiestich airbagov, to všetko vytvára pre posádku upokojujúci pocit tak z komfortu ako aj bezpečia.
SUV do mesta, nie močiara
Pri testovacích jazdách sme brali do úvahy, že Honda CR-V nie je off-road, ale len SUV. Má síce permanentný pohon štyroch kolies, ale i tak sme sa cez žiadny močiar alebo iný ťažko priechodný terén nebrodili. Či by Honda CR-V túto skúšku zvládla? Model staršej generácie pred pár rokmi dokázal, že bahnitý terén pri mŕtvom ramene Dunaja za bratislavskou Petržalkou to zvládol, tak prečo by novší model mal zostať v hanbe.
Pripusťme, že by sme do ťažšieho terénu predsa len museli. Napríklad na poľnej ceste pri návrate z osamotenej chalupy nás zastihne dážď a poľná cesta sa premení na bahno. CR-V nemá problém. K pohonu predných kolies sa pripojí pohon kolies zadnej nápravy a CR-V so svojou svetlou výškou 165 milimetrov by zaručene neuviazla na rozmoknutej ceste.
S prejazdom v teréne by to s CR-V bolo určite v poriadku aj v náročnejšom teréne, to aj napriek tomu, že prechodové a nájazdové uhly nemá v číslach off-roadu. Vlastné skúsenosti z tohto testu z ťažšieho terénu s testovaným CR-V nemáme, sme však presvedčení po skúsenostiach s modelom predchádzajúcej generácie, že aj s ním sa dokáže úspešne popasovať.
Tempomat pomocníkom vodiča
Jazdu s testovaným CR-V sme si vychutnávali v meste, po okresných cestách a na diaľnici. Ale aj v kolóne na bratislavskom diaľničnom obchvate s častým prerušovaním jazdy kvôli dopravným zápcham. Tu adaptívny tempomat fungoval tak precízne a komfortne, že bolo naň stopercentné spoľahnutie. Myslí aj za vodiča, spomaľoval a zrýchľoval tak, ako vozidlo pred nami, bez toho, aby sme mu do jeho jazdnej réžie zasahovali. Vraví sa, dôveruj ale preveruj, tak sme boli vždy pripravení podať adaptívnemu tempomatu pomocnú ruku a noha na brzde bola pripravená zasiahnuť. Naša CR-V si ju však ani raz nevypýtala.
Číta dopravné značky
Honda CR-V má aj ďalšiu veľmi užitočnú a inteligentnú vymoženosť: dokáže čítať dopravné značky. Určite dobrá funkcia, najmä pre menej pozorných vodičov. Funguje vždy a každých okolností spoľahlivo, takže ak by ušla našej pozornosti napríklad značka obmedzujúca rýchlosť, dopravná značka na prístrojovej doske nás na to upozorní. Chráni to našu peňaženku, ale aj bezpečnosť, ak by sme sa napríklad rútili po ceste s nebezpečnými zákrutami a značku so zníženou rýchlosťou by sme prehliadli.
Deväť prevodov = hospodárna jazda
Deväť prevodových stupňov robí jazdu s Hondou CR-V plynulejšou, komfortnejšou, ale aj hospodárnejšou. Prevodovka si v každej situácia a každom momente vyberie z tých deviatich ťahúňov práve ten, ktorý je k aktuálnej rýchlosti najvhodnejší. Motor potom beží v optimálnych otáčkach, ktoré efektívne vplývajú na spotrebu a jazda je tak maximálne plynulá a hospodárna. Ak iné prevodovky pri jazde v meste najčastejšie využívajú tretí a štvrtý prevod, testovaná CR-V mala tu zaradený piaty prevodový stupeň a motor točil 1500 otáčok.
Pri rýchlosti 90 km/h išli otáčky len mierne nad túto hranicu pri zaradenom prevodovom stupni šesť alebo sedem. Na diaľnici pri 110 kilometrovej rýchlosti sme registrovali siedmy prevodový stupeň a 1750 otáčok. Na limitnej rýchlosti 130 km/h poskočili otáčky k hranici 2000 otáčok, ale potom sa ustálili na 1750 až 1800, to pri zaradenom ôsmom prevode. Najvyšší deviaty prevod si žiadal vyššiu rýchlosť alebo ručné preradenie v manuálnom sekvenčnom móde.
Prečo deväť?
Je deväť prevodových stupňov potrebných, keď bežné autá ich majú najčastejšie päť prípadne šesť? Ak prémioví automobiloví výrobcovia ponúkajú stále viac prevodov, niečo na tom určite je. Keby tak nebolo, prečo by ich potom napríklad Land Rover Discovery Sport a mnohé ďalšie modely iných značiek ponúkali. Medzi nimi aj Honda CR-V, kde sme si jej prednosti mohli dokonale užiť a vychutnať.
Deväťstupňový automat z dielne renomovanej nemeckej spoločnosti ZF je u Hondy súčasťou tohtoročnej modernizácie modelu CR-V. Honda ju montuje výhradne s turbodieselovým motorom 1,6 i-DTEC s výkonom 160 koní (118 kW) a výlučne s pohonom všetkých kolies. Deväť prevodových stupňov je oproti doterajším piatim až nečakane veľký skok, keďže doteraz toto stredne veľké SUV používalo iba 5stupňový automat. Honda pri tomto SUV ho naďalej používa, ale len v kombinácii s dvojlitrovým benzínovým motorom.
Downsitzingová spotreba
Pretože na tak veľké auto, ako je Honda CR-V, bola prekvapujúco nízka. V reálnej jazde sme si ju odskúšali na 150 kilometrov dlhom okruhu, ktorý zahŕňal jazdu v meste v dĺžke 24 kilometrov, 70 kilometrov bolo po diaľnici a ďalších 56 km viedlo
po okresných cestách. Pri dodržiavaní predpísaných rýchlostných limitov sme dosiahli až neuveriteľne nízku kombinovanú spotrebu 5,4 litrov nafty na sto kilometrov, čo je len približne o 0,1 litra viac ako je "papierová" spotreba výrobcu.
Našu výslednú spotrebu z týždeň trvajúceho redakčného testu, počas ktorého sme najazdili takmer sedemsto kilometrov, nám palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 6,4 litra na sto kilometrov. Bola vyššia ako na "našom" vybranom testovanom okruhu preto, že sme jazdili v meste na krátke vzdialenosti, v dopravnej zápche na diaľničnom obchvate a testovanú CR-V sme aj sem tam aj trošku viac prehnali, užívali si ju naplno, skúšali jej jazdné, akceleračné a iné schopnosti.
Honda CR-V 1,6 i-DTEC 118 kW/160k a jej konkurenti
Model | Honda CR-V | VW Tiguan | Kia Sportage | Nissan Qashqai |
Motor | 1,6 i-DTEC | 2,0 TDI | 2,0 CRDi | 1,6dCi 130 |
Zdvih. objem (cm³) | 1597 | 1968 | 1995 | 1598 |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Max. výkon (kW/k/ot) | 118/160/4000 | 110/150/4000 | 100/136/4000 | 96/130 |
Krút. mom. (Nm/min) | 350/2000 | 340/1750-3000 | 320/1800-2500 | 320/1750 |
Prevodovka | 9A | 7 DSG | 7A | Bezstup.CVT |
Max. rýchlosť (km/h) | 197 | 191 | 194 | 190 |
Zrých. 0-100 km/h (s) | 10,6 | 9,8 | 9,8 | 10,5 |
Pohot. hmot. (kg) | 1728 | 1711 | 1676 | 1606 |
Priem. spotr. (l/100km) | 5,1 – 5,3 | 5,7 | 7,2 | 4,9 |
Svet. výška (mm) | 165 | 200 | 172 | 180 |
Cena zákl. modelu (€) | 21 350 | 20 700 | 28 680 | 18 240 |
Cena porovnávaného modelu (€) | 37590 | 33 710 | 30 080 | 31 100 |
Záverečný verdikt
Myslíme si, že Honda CR-V, úhľadný a na prvý pohľad príťažlivý a elegantný automobil, patrí medzi najlepších zástupcov svojho segmentu. Toto stredne veľké SUV je vhodné tak na každodenné dochádzanie do práce, do mesta i divadla, ale aj na dlhé cesty za dovolenkou či na víkendové pobyty vďaka pomerne objemnému batožinovému priestoru aj na chalupu či chatu, tam aj vďaka pohonu 4x4. Interiér CR-V má až prekvapivo veľký vnútorný priestor, poskytuje komfortné cestovanie štyrom osobám na dlhé cesty a pohodlné pre piatich cestujúcich. Má výkonný motor, nízku spotrebu, bohatú bezpečnostnú výbavu, ale aj nadmieru vysoký komfort, výborné jazdné vlastnosti, pohon štyroch kolies elektronicky riadený lamelovou spojkou a zvláda aj športovú jazdu. Nevýhodou nemusí byť ani menšia svetlá výška 165 milimetrov, ktorá v segmente patrí medzi tie menšie. Priam skvelá je jednoduchá manipulácia so zadnými sedadlami a tým aj úžasná variabilita sedadiel a batožinového priestoru.
Plusy
- Triezvy dizajn karosérie
- Výborný podvozok
- Množstvo inteligentných systémov pre bezpečnú jazdu
- Komfortný a priestranný interiér
- Absolútna výbava
- Výkonný a pružný motor
- Jazdný komfort
- Ovládateľnosť a jazdné vlastnosti
- Excelentná prevodovka
- Nízka spotreba
Mínusy
- Nižšia svetlá výška
- Cena s bohatšou výbavou
- Veľa stupňov výbavy
Technické údaje
Motor | radový vznetový štvorvalec, 1597 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 118 kW/160 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 350 Nm pri 2000 ot/min |
Systém plnenia | dvojstupňové preplňovanie TwinPower s premenlivými sekvenciami |
Spotreba kombinovaná | 5,1-5,3 / 100 km |
Emisie CO2 | 134-139 g/km |
Emisná norma | Euro6 |
Prevodovka | 9stupňová automatická |
Max. rýchlosť | 197 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 10,6 s |
Hmotnosť prevádzková | 1728 – 1794 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4605/1820/1685 mm |
Rázvor náprav | 2630 mm |
Rozchod kolies p/z | 1585/1590 mm |
Rozmer pneumatík | 225/60 R18 |
Objem batož. priestoru | 589/1146/1590 litrov |
Objem palivovej nádrže | 58 litrov |
Spotreba
- Počas testu - 6,4 l/100 km
Ceny
najnižšia cena modelu | 21 350 € - 2,0 i-VTEC 155k 2WD 6M S |
najnižšia cena s diesel. mot. | 24 490 € -1,6 i-DTEC 120k 2WD 6M Comfort |
model s test. motorom | 29 990 € - 1,6 i-DTEC 160k 4WD 6M Elegance |
testovaný model | 37 590 € - 1,6 i-DTEC 160k 4WD 9A Executive |
testovaný model s dodat. výbavou | 39 899 € - 1,6 i-DTEC 160k 4WD 9A Executive |
* Cena dodatkovej výbavy - 2 309 €
Prvky výbavy
- Airbag vodiča (dvojstupňový),
- SRS Airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie
- Bočné airbagy vpredu
- Hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny
- Aktívne hlavové opierky na predných sedadlách
- Protiblokovací brzdový systém ABS
- Rozdeľovač brzdnej sily EBD
- Brzdový asistent BA
- Stabilizačný systém VSA
- Stabilizačný systém pre jazdu s prívesom
- Predpínače bezpečnostných pásov na predných sedadlách
- Asistent pre rozjazd do kopca
- Systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách
- Systém uchytenia detskej sedačky ISOFIX
- Svetelná signalizácia pri núdzovom brzdení
- Stierače s dažďovým senzorom
- Automatické zapnutie svetiel pri zotmení
- Protikolízny systém do 30 km/h
- Diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie
- Bezkľúčový vstup a štartovanie (Smart Entry & Start)
- Imobilizér
- Alarm
- Multiinformačný displej
- Spínač ekonomického režimu ECON
- Aktívny elektrický posilňovač riadenia
- Indikátor radenia pre ekonomickú jazdu
- Asistent pre jazdu z kopca
- Páčky radenia pod volantom
- Zadná parkovacia kamera
- Kožený interiér
- Vyhrievané predné sedadlá
- Panoramatická sklenená strecha
- Elektricky ovládané dvere batožinového priestoru
- Elektr. nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou
- Výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca
- El. nastaviteľná tuhosť bedrovej opierky sedadla vodiča a spolujazdca
- Zadné sedadlá delené v pomere 60:40
- Automatické sklápanie zadných sedadiel jedným pohybom
- Predná a zadná lakťová opierka
- Duálna automatická klimatizácia
- Zadný výdych klimatizácie
- Kožený volant
- Elektrické ovládanie okien vpredu i vzadu automatizované
- Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
- Vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou
- 12V zásuvka v prednom i stredovom paneli a v batož. priestore
- Multimediálny systém Honda Connect + so 7" displejom s dotykovým ovládaním, CD a MP3 prehrávačom, DAB Audio, Bluetooth a aplikáciou MirrorLink
Príplatková dodatková výbava
- Bezpečnostný balík Sensing - 1750 €
- systém pre zmienenie následkov nehody
- systém pre udržovanie sa v jazdnom pruhu
- adaptívny tempomat
- systém rozpoznávania dopravných značiek
- upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu
- systém detekcie objektov v mŕtvom uhle a autá blížiace sa z boku
- upozornenie na čelnú zrážku
- Metalický lak - 559 €