Štvrtok, 08 november 2012
Máloktoré auto, vari okrem Golfa, reprízuje svoj model v tak početných vydaniach ako japonská Honda svoj model Civic. Dokazuje to aj posledná, deviata generácia tohto kompaktného modelu, ktorý doteraz vždy exceloval svojimi motormi, ale aj vyspelým podvozkom. Počínajúc ôsmou, teda predposlednou generáciou Japonci pridali k cnostiam podvozku a pod kapotou aj netradičný "futuristický" strih karosérie, ktorý si Civic v roku 2006 obliekol a ktorý vtedy vyvolal množstvo polemík.
Jedni vtedy nový model priam zbožňovali, iným sa pre zmenený vzhľad páčil menej. Mnohé z kritizovaného o šesť rokov neskôr, približne pred rokom, napravila deviata generácia Civika. Triezvejšie a trošku konvenčnejšie tvary karosérie opravili u časti priaznivcov tohto modelu názor na nový dizajn predošlej generácie a nový Civic sa znovu stal ich favoritom a bude vážnym hráčom v kategórii kompaktných áut.
Aj keď si Honda nepotrpí na počty predaných kusov, Civic ako by bol v tomto smere svetlou výnimkou. Za štyridsať rokov, čo sa model vyrába, z toho takmer desaťročie na britských ostrovoch, je viac ako dvadsať miliónov predaných civikov číslom, ktorému sa v Honde určite tešia. A keďže v našej garáži model Civic neparkuje, uvítali sme možnosť testovať tento mimoriadne príťažlivý automobil.
Umiernená extravagantnosť, väčšia praktickosť
Deviata generácia modelu nižšej strednej triedy má oproti predchodcovi umiernenú extravagantnosť a viac je zameraná na praktickosť. O novom Civiku by sa dalo povedať aj to, že ďalej rozvíja dizajnérsky štýl svojho predchodcu. Ten však bol podľa nás vzľadovo atraktívnejší ako je nový Cicic. Z funkčného hľadiska je však nový model konštrukčne vylepšený. Napríklad lepšie sú vyriešné piate dvere už so štandardným stieračom a vďaka tomu je aj lepší výhľad dozadu. Auto je teraz nižšie, širšie a má lepšiu aerodynamiku. S koeficientom odporu vzduch 0,27 sa radí medzi najnižšie vo svojej kategórii.
Je z čoho vyberať
Výbava Sport testovaného Civika je prvá najvyššia z piatich ponúkaných, čo u Hondy znamená, že k nej sa už takmer nič neprikupuje. V tejto konfigurácii zaplatí zákazník za Civika vo výbave Sport 22 090 eur. Prvá cena Hondy Civic vyjde kupujúceho na 15 590 eur a zaplatí ich za model 1,4 iVTEC v základnej výbave S. Silnejší benzínový motor má zdvihový objem 1,8litra, výkon 140 koní a cena tejto verzie sa začína na sume 17 190 eur. Najlacnejší diesel s rovnakým motorom, ako má testované auto, ale s výbavou S, stojí 19 990 eur. Takže dá sa z čoho vyberať.
Priestranný interiér, bohatá výbava
Interiér nového Civic pôsobí luxusnejším dojmom ako jeho predchodca. Príjemné sú mäkčené plasty prístrojového panela, volant má správnu veľkosť i hrúbku venca, sedadlá sú pohodlné a ľahko nastaviteľné. Textilné poťahy majú kvalitné spracovanie.
Posádka na predných i zadných sedadlách má dostatočne veľký priestor a v nižšej strednej triede patrí nový Civic určite medzi najpriestrannejšie hatchbacky.
O batožinovom priestore s objemom štedrých 477 litrov to platí rovnako. Navyše má dvojité dno, ale je bez rezervného kolesa, ktoré nahrádza kompresor a lepiaca súprava. Po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne takmer rovná plocha a objem úložného priestoru sa zväčší na 1200 litrov, ak je auto bez rezervy, potom až 1378 litrov. Ukážkou variability sú výklopné sedáky zadných sedadiel. Pri tomto usporiadaní vznikne medzi operadlami predných a zadných sedadiel nový veľký úložný priestor, v ktorom možno previezť napríklad aj dva bicykle. Aj vďaka ním je Civic jedným z najpraktickejších v triede.
Netradičná architektúra palubnej dosky
Dizajn palubnej dosky je zvláštny, až futuristický. Ale aj praktický, prehľadný a funguje dobre. Trom kruhovým prístrojom priamo pred vodičom dominuje analógový otáčkomer a asistujú mu teplomer chladiacej kvapaliny a palivomer. V pozadí kraľuje veľkosťou grafiky najmä digitálny rýchlomer, tiež informačný displej s aktuálnymi prevádzkovými údajmi. Takéto riešenie možno každému nevyhovuje, nám sa však páči. Navyše, nenájdete ho v každom aute.
Pod kapotou silný diesel
Pred samotným testovaním sme boli zvedaví, či novému Civiku zostalo niečo aj zo športového ducha. Aj to sme sa chceli počas týždňového testu o tomto krásavcovi dozvedieť. Najmä keď pod kapotou má motor s objemom 2,2litra a slušný výkon 150 koní. Je naftovým zástupcom Hondy nielen v modeli Civic, ale aj vo väčšom Accorde, ale aj v CR-V. Motor vďaka zníženým trecím stratám, optimalizovanému tvaru spaľovacieho priestoru, novému medzichladiču stlačeného vzduchu a ďalším vylepšeniam je úsporný – v Civiku má predpísanú spotrebu len 4,2 litra nafty na 100 kilometrov, emisie 110 g/km a svojimi parametrami spĺňa emisnú normu Euro 5.
Jazda: Civic - pán ciest
Ak ešte zoberieme do úvahy riešenie podvozku Civika, a to, že na prednej náprave nájdeme vzpery McPherson a vzadu nie viacprvkovú nápravu, ale vlečené ramená so skrutnou priečkou, že výkon motora sa na kolesá prednej nápravy prenáša cez šesťstupňovú mechanickú prevodovku s ručným radením, že Honda úspešne naladila pruženia, napriek tomu sme očakávali skvelú jazdu, čo sa aj v plnej miere potvrdilo. S autom sme sa dokonale zžili. Dalo vždy, za každých okolností a pri každej rýchlosti na naše pokyny, čo nás utvrdilo v presvedčení, že ani nový Civic nestratil nič z vlastností, ktoré ho vždy sprevádzali.
Páčilo sa nám, ako svoj výkon Civic počas jazdy prezentuje. Akcelerácia na stovku pod deväť sekúnd je výborná, ale nám lahodilo, že auto zrýchľuje akosi samovoľne, nenútene. Rovnako príjemné je radenie šesťstupňovej prevodovky, ktorej dlhšie odstupňovanie robí radosť napríklad pri jazde na diaľnici. Idete limitovanou rýchlosťou 130 km/h, pozriete sa na otáčkomer a ručička mieri na neskutočne nízkych 2100 otáčkach. Na druhej strane – potrebujete náhle zrýchliť? Žiadny problém: z 80 na 120 km/h to Civic dokáže len za niečo viac ako šesť sekúnd. Motor sa do 5000 otáčok vytáča neskutočne ochotne. Ak by ste skúšali, dajte si potom pozor, pretože na "trojke" to môže byť v okamihu až 155 km/h, a to policajti ani na diaľnici netolerujú.
Správanie sa na ceste má nový Civic neporovnateľne lepšie ako jeho predchodca. Zariadili to nové mäkšie pružiny a nové hydraulické silentbloky namiesto gumových na zadnej náprave. Jazda je tak komfortnejšia a pokojnejšia, náprava má lepšie tlmenie rázov, kolesá ani na zlej ceste neodskakujú a lepšie je aj pohlcovanie valivého hluku od vozovky.
Ekonomickej jazde pomáha aj farebná grafika
Pri jazde nás zaujala premenlivá farebná grafika pri zobrazovanej aktuálnej rýchlosti. Mení svoju farebnosť od zelenej po modrú podľa toho, ako ekonomicky alebo neúsporne jazdíte. Je to pre vodiča dobrá pomôcka vtedy, ak chce svoj jazdný štýl "naladiť" na úspornú jazdu. Potom sa výsledok v podobe nízkej spotreby určite dostaví. Pri takomto štýle nebol problém jazdiť v rozmedzí od 4,5 do 5,0 litrov na sto kilometrov. Výrobcom udávaných 4,2 l/100 km je pri reálnej jazde ťažko dosiahnuteľný. Spotreba okolo 5,6 l/100 km dosiahnutá počas testu je však pri bežnej cestovnej jazde reálna.
Záver
Deviate vydanie kompaktného hatchbacku Hondy Civic by malo byť pochuti európskemu zákazníkovi, pre ktorého je tento model šitý. Aj preto sa už desať rokov vyrába v Európe, na britských ostrovoch. Civic je v nižšej strednej triede jednou z tých "trvaliek", ktoré si aj po rokoch držia cenu. To, samozrejme, pri tradičnej kvalite, kultivovanosti, konštrukčnej vyspelosti, komforte, výkonoch, jazdných vlastnostiach, bezpečnosti, teda v tom, v čom možno Civic porovnávať s konkurenčnými modelmi. To sú vlastnosti, ktoré Hondu Civic držia v elitnej skupine rodinných hatchbackov ako VW Golf či Ford Focus.
Páčilo sa nám
- mimoriadny dizajn
- priestranný a variabilný interiér
- kultivovaný, silný a tichý motor
- odhlučnenie kabíny
- záťah motora od nízkych otáčok
- nízka spotreba
- naladenie podvozku
- jazdné vlastnosti
- bohatá výbava
- jazdný komfort
- presné a ľahké radenie
Mohlo by byť iné
- horší výhľad pri cúvaní
- na cúvanie s kamerou si treba zvyknúť
- vyššia cena
Najdôležitejšie údaje (Civic)
Motor | radový 4valec, nafta, 2199 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 110 kW/150 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 350 Nm od 2000 – 2750 ot/min |
Systém vstrekovania | priame vstrekovanie, common-rail |
Spotreba komb. | 4,2 l/100 km |
Emisie CO2 | 110 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | 217 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 8,3 s |
Hmotnosť prevádzková | 1425 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4300/1770/1440 mm |
Rázvor náprav | 2595 mm |
Rozchod kolies p/z | 1540/1540 mm |
Rozmer pneumatík | 225/45 R17 |
Objem batož. priestoru | 477/1200/1378 litrov |
Objem paliv. nádrže | 50 litrov |
Ceny
prvá cena modelu | 15 590 € - 1,4 i-VTEC/100 k S |
model s test. motorom | 19 990 € - 2,0 i-DTEC/150 k S |
testovaný model | 22 090 € - 2,0 i-DTEC/150 k Sport |
Namerané hodnoty (honda)
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 km/h (ot/min) | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
90 km/h (ot/min) | 2800 | 2100 | 1700 | 1500 | ||
110 km/h (ot/min) | 2600 | 2000 | 1800 | |||
130 km/h (ot/min) | 2400 | 2100 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,3 |
0-80 | 6,5 |
0-100 | 8,9 |
0-125 | 14,9 |
Pružné zrýchlenie
km/h | čas (s) |
30-60 | 3,5 |
60-90 | 4,9 |
80-120 | 6,4 |
100-130 | 6,8 |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 49/5000 |
2. | 96/5000 |
3. | 155/5000 |
4. | 208/5000 |
5. | * |
6. | * |
* - nemerané
Spotreba
- Celková počas testu: 5,6 l/100 km
VÝBAVA
Bezpečnostné prvky
- i-SRS airbag u vodiča (dvojstupňový)
- SRS airbag u spolujazdca s možnosťou deaktivácie
- Bočne airbagy vpredu
- Hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny
- Aktívne hlavové opierky hlavy s kompenzáciou ochrany krčnej chrbtice
- Protiblokovací systém bŕzd (ABS)
- Rozdeľovač brzdnej sily (EBD)
- Brzdový asistent (BA)
- Stabilizačný systém (VSA)
- Asistent pre rozjazd v kopci (HSA)
- Aktívny elektricky posilňovač riadenia (EPS)
- Predpínače bezpečnostných pásov na predných i zadných sedadlách
- Systém uchytenia detskej sedačky ISOFIX
Ochrana vozidla
- Imobilizér
- Selektívne otváranie dverí
- Alarm
- Diaľkovo ovládané centrálne zamykanie
Vyhotovenie interiéru
- Kožený volant hlavica radiacej páky
- Športove hliníkové pedále
Funkcie a technológie
- Inteligentný multiinformačný displej
- Spínač ekonomického režimu ECON
- Indikátor radenia pre ekonomickú jazdu
- Systém stop/start
Komfort
- Duálna automatická klimatizácia
- Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
- Stierače s dažďovým senzorom
- Zadný stierač
- Zadná parkovacia kamera
Audio a komunikácia
- Autorádio s podporou MP3
- USB/AUX vstup, kompatibilný s prehrávačmi iPod
- 6 reproduktorov
- Ovládanie autorádia na volante
- Mikroanténa v tvare žraločej plutvy
Vonkajšie osvetlenie
- Predné hmlové svetlá
- Denné svietenie – LED
- Tretie brzdové svetlo
Kolesá
- 17" kolesá z ľahkých zliatin
- Súprava na opravu pneumatiky
Foto: Autor