Piatok, 11 október 2013
Honde ešte donedávna chýbal menší turbodiesel a tak "malý" Civic nosil pod kapotou "veľkú" 2,2litrovú pohonnú jednotku. Od jari tohto roku je to všetko inak, pretože Honda vyvinula jeden z najlepších malých turbodieselov, ktorý Japonci namontovali do modelu Civic a potom aj do väčšieho CR-V. Práve Civic s novým 1,6 litrovým naftou poháňaným motorom sme vyskúšali v redakčnom teste.
Už na začiatok o modeli Civic môžeme povedať: úspornejšie auto nehľadajte. S novým motorom 1,6 i-DTEC si to konkurencia nemôže rozdať, pretože auto s tak nízkou spotrebou nikto nemá. Nahradenie staršieho a väčšieho 2,2 i-DTEC spomínaným menším turbodieselom má okrem nižšej spotreby aj ďalší významný efekt – ten menší nový je o takmer 50 kg ľahší a ak k tomu prirátame aj ušetrené kilogramy kompaktnejšej prevodovky, potom Civic s novým menším motorom je ľahší o vyše 55 kg. O toľko je ľahšie nielen celé auto, ale najmä jeho predok. A to je veľký prínos aj pre jazdné vlastnosti, takže Civic 1,6 i-DTEC je menej nedotáčavý a lepšie, bravúrnejšie a pri vyšších rýchlostiach zvláda zákruty.
Páčil sa aj "odťahovákom"
Náš testovaný Civic však nemal len nový motor, keďže pred vyše rokom dostal aj poriadnu dávku modernizácie, ale na jeho kabáte sa skvel nový zlatý metalický lak. S ním Civic na ceste doslova svieti a zrejme očaril aj bratislavských policajtov po tom, ako ho uvideli stáť v rade zaparkovaných áut na nábreží generála Svobodu, oproti hotelu Kempinsky. Kývli na odťahovaciu službu dopravného podniku a odviezli ho na "zhromaždisko" na Rožňavskú ulicu.
Vyhodnotenie tejto testovacej jazdy zatiaľ nepoznáme, vo finančnom vyjadrení to vyčíslil Dopravný podnik Bratislavy na takmer 2900 korún, vlastne na 95 eur. Z ústneho podania však vieme, že aj im sa nový Civic veľmi páčil. A nielen jeho farba, ale aj dizajn a detaily karosérie, takže si to všetko nafotili. Len na ozrejmenie dodávame: vraj medzi zaparkovaným testovaným autom a priľahlým múrom nezostalo na chodníku voľných 1,5 metra.
Správny turbodiesel
Venujme sa však ďalej nášmu redakčnému testu. Takže – nový Civic má teraz v pohonnej jednotke 1,6 i-DTEC ten správny turbodiesel, primeraný veľkosti auta, ktoré ho používa. Okrem toho, že je, ako sme už povedali, úsporný, je s výkonom 120 koní až prekvapujúco silný. Kto chce mať Civic s turbodieselom, má na výber dva: väčší so starším motorom s objemom 2,2 litra a výkonom 150 koní (350 Nm), alebo spomínaný nový s objemom 1,6 litra a 120 konskými silami (350 Nm) pod kapotou.
Rovnaký výber pohonných jednotiek je aj u benzínových atmosférických verzií, ale s tým rozdielom, že s motorom 1,4 litra (100 k, 127 Nm) sa dodáva len so 6stupňovým manuálom, zatiaľ čo model s motorom 1,8 litra (140 k, 174 Nm) môže spolupracovať s rovnakým manuálom, ale aj so 5stupňovým automatom. Priznávame, že pri výbere, ktorý z nich si kúpiť, by sme mali problém aj my. Máme pritom na mysli tak vznetové ako aj benzínové verzie. Výhodou pri voľbe naftového pohonu je teraz u Hondy to, že okrem špičkového a väčšieho motora ponúka aj striedmejší a veľmi úsporný, takže záujemca o menší diesel nemusí bežať ku konkurenčnej značke, ktorých je v tejto kategórii na trhu habadej.
Úspornejšie nehľadajte
Ak si teda vyberieme ktorýkoľvek Civic s ktorýmkoľvek motorom, nebudeme sklamaní, pretože Honda každému z nich nadelila špičkové parametre – tým je táto japonská značka povestná. Na pripomenutie môžeme uviesť, že "náš" testovaný Civic s motorom 1,6 i-DTEC, ktorý (a tu sa opakujeme) má pod kapotou 120 koní a 300 Nm, má kombinovanú spotrebu 3,6 litra a dokáže vytočiť tachometer nad 200 kilometrov za hodinu. Treba viac? Tu musíme ešte dodať, že motor sa poslušne a ľahko vytáča až do najvyšších otáčok, kde je hranica 4000 ot/min. Červené políčko na otáčkomery sa začína na číslici 4500, motor však krátkodobo znesie aj 5000 otáčok, tam však už zakročí obmedzovač.
Dizajn: bližšie k realite
Honda Civic však nemá kapotu iba na to, aby tam schovávala svoj potenciál. Krásny na pohľad zvonku je celý dizajn civika. Nová generácia z roku 2011 zmenila jeho kozmický výzor a viac ho priblížila vzhľadovo ku konvenčným modelom. Je síce pravda, že niektoré charakteristické znaky pôvodného nového modelu zostali aj súčasnému, tie však organicky zapadli a nepôsobia rušivo, naopak ho skrášľujú. Takým je napríklad aj dvojité zadné okno so spojlerom, ktoré síce zhoršuje výhľad dozadu (hlavne pri cúvaní), ale z aerodynamického pohľadu má svoje opodstatnenie.
Dizajn Hondy Civic je jedným z najkrajších. Na vonkajšom vzhľade nič nepôsobí rušivo. Každé zaoblenie a každá linka má svoje opodstatnenie a dobre zapadá. Uhladené tvary lahodia oku, pričom každý detail má spĺňať svoj účel. Z aerodynamického pohľadu sú zaujímavé okrem spojlera na zadnom okne napríklad aj aerodynamické krídelká na zadných blatníkoch pod koncovými svetlami, ktoré majú usmerňovať obtekanie vzduchu pri rýchlej jazde.
Priestor a variabilita
Z bočného pohľadu pripomína Civic kupé, ibaže má dva páry dverí. Nuž ale, sú aj štvordverové kupé, tejto Honde sa však na rozdiel od nich nezvažuje strecha už od B-stĺpikov a cestujúc na zadných sedadlách by nad hlavami mali mať dosť miesta. Lenže vyššie položené zadné sedadlá tomu čiastočne bránia. Je to škoda, pretože je to jedna z mála chýb, ktorú tomuto autu možno z funkčného hľadiska vytknúť.
Je to škoda aj preto, že zadná časť interiéru je tak variabilná, že to môže Civicu každý konkurent závidieť. Tie z batožín, ktoré sa nevojdú do zadného batožinového priestoru, môžu sa uložiť do priestoru pod zadnými sedadlami. Miesta je tam dosť a tam uložené predmety sú prístupné cestujúcim aj počas jazdy. Ak je však v aute len dvojica cestujúcich, potom po vyklopení zadných sedačiek (systém sklápania zadných sedadiel Magic Seats) vznikne vzadu ucelený priestor aj pre väčšie predmety.
Odklon od futurizmu
Testovaný Civic je model, ktorý Honda ako nový predstavila vo Frankfurte na jeseň roku 2011 a ktorý nahradil tzv. futuristický, predstavený v roku 2005. Testovaný Civic je po modernizácii ako model určený pre rok 2013. Nemá len nový motor 1,6 i-DTEC, ale aj ďalšie vylepšenia. Skvelé sú sedadlá, hlavne tie predné pre vodiča a spolujazdca, čalúnené textilom a alcantarou, aj keď ich Civic mal už predtým. Vylepšené by však malo byť ovládanie palubného počítača. Nám sa však vidí, že porozumiete mu až potom, keď sa nad jeho ovládaním poriadne zapotíte. Novú funkciu "folow me home" dostali predné svetlomety.
Výbave chýba len navigácia
Honde Civic 2013 pribudol ďalší stupeň výbavy Lifestyle (radí sa medzi tretí Sport a piaty Executive), práve tá výbava, v akej bol náš testovaný Civic. Z komfortných prvkov sme ocenili tie praktické, ako bixenónové svetlomety, zadnú cúvaciu kameru s prepojením na veľký displej umiestnený na palubnej doske, parkovacie čidlá vpredu i vzadu, tempomat, bezdrôtové pripojenie telefónu , dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel a ďalšie. Možno Honda mohla pridať do tejto výbavy ešte navigáciu, ktorú mnohé iné značky ponúkajú aj v nižších výbavách.
Na druhej strane ani základná výbava S (S, Comfort, Sport, Lifestyle a Executive) modelu Civic 1,6 i-DTEC netrpí na suchoty z výbavy, keď má šesť airbagov, ESP, ABS, EBD, BA, asistent rozjazdu, denné LED svietenie, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, multiinformačný dispelej LCD, ovládač režimu ECO, asistent radenia, elektrické ovládanie predných i zadných okien či iné.
Jazdí skvele
A ako Civic s menším turbodiesom jazdí? Na to by sa dalo odpovedať stručne: jazdí skvele! Trošku by sme prehnali, ak by sme pridali, že jazdí ako motokára. Ale boli by sme k takémuto hodnoteniu dosť blízko, pretože za volantom civiku sa vodič cíti nielen bezpečne, ale hravo zvláda aj vo vyšších rýchlostiach aj nepredvídané situácie. Civic má výkonný dynamický motor, agilný podvozok, presné riadenie a výborné brzdy. Motor dokáže zatiahnuť už od nízkych otáčok, má tichý a kultivovaný chod v každom režime (Civic 1,6 i-DTEC využíva funkciu aktívneho potlačovania hluku pomocou špeciálnych mikrofónov a reproduktorov autorádia, čo potom v kabíne vytvára protihluk), vrátane chodu na voľnobežné otáčky.
"Dlhá" prevodovka
Čím nás počas testu Civic mimoriadne prekvapil bola spotreba. Motor je úsporný v každom režime, najmä vďaka svojmu konštrukčnému riešeniu, ale aj veľmi dobre a precízne odstupňovaným prevodom šesťstupňovej mechanickej prevodovky s ručným radením. Tak pri rýchlosti 90 km/h na šiesty prevod sa motor vytočí len na 1500 otáčok, na "päťke" je to 1900 otáčok. Výborné je to aj na diaľnici, kde pri limite 130 km/h sme mali pri "šesťke" na otáčkomeri len 2200 otáčok a na piatom prevode 2700 otáčok.
Spotreba z ríše snov
Príjemne nás prekvapila spotreba, keď pri bežnej jazde sa spotreba na palubnom počítači ustálila na hodnote 3,7 litra (pri jazde s vyslovene ľahkou nohou len 3,2 l/100 km!). Celková spotreba počas sedemdňového jazdenia bola 4,6 l/100 km. Keď sme prinútili kone pod kapotou zaberať naplno, spotreba bola 5,7 litra na sto kilometrov. Pre úspornú jazdu je určený režim jazdy ECO, ktorý sa zapína tlačidlom na prístrojovom paneli. Vizuálne sa vodič môže počas jazdy riadiť farbami na displeji digitálneho rýchlomeru, kde sa menia farby od úspornej zelenej po neúspornú modrú.
K úspornej jazde prispieva aj systém stop/start, ktorý vypína a zapína motor pri neplánovanom státí, napríklad počas jazdy v kolóne alebo čakaní na križovatke na zelenú. Systém stop/start pracuje absolútne spoľahlivo a ani raz nás na križovatke nezradil. Kvôli požadovanej vyššej spoľahlivosti a dlhšej životnosti či výdrži musí však byť kvalitnejší s vyššou kapacitou. V Civiku má kapacitu 70 Ah a 620 A.
Verdikt
Honda Civic s novým menším turbodieselom je automobil, na ktorý môžu byť Japonci hrdí. Po 150 koňovej verzii má teraz Honda v ponuke aj menší, ale pritom dostatočne silný ďalší motor na naftu. Civic s týmto motorom okrem toho, že na ceste je rýchly a ľahko sa ovláda, je aj nesmierne úsporný. V ponuke konkurenčných značiek s rovnakým objemom motora ako má Civic sa nenájde ďalší tak úsporný. Príťažlivý je dizajn, možno aj preto, že je aj po facelifte ešte stále dosť extravagantný. Civic je aj praktický vďaka variabilite zadnej časti interiéru. Okrem vzhľadu láka najmä mladú klientelu aj na športové jazdné vlastnosti, za čo vďačí dobre vyladenému dynamickému podvozku. Výhodou Civika je aj široká a bohatá ponuka až piatich stupňov výbavy, pričom ani tej základnej nechýbajú potrebné prvky komfortu. Modelom s novým menším turbodieselom urobila Honda veľmi dobrý ťah na to, aby ešte viac zatraktívnila model Civic.
Plusy
- príťažlivý dizajn
- priestor vpredu a variabilita vzadu
- pohodlné sedadlá
- bohatá výbava
- dynamický podvozok
- úsporný a kultivovaný motor
- ovládateľnosť a jazdné vlastnosti
Mínusy
- výhľad dozadu pri cúvaní
- ovládanie palubného počítača
- miesto na zadných sedadlách
Technické údaje
Motor | radový 4valec, nafta, 1597 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 88 kW/120 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 300 Nm od 2000 ot/min |
Systém vstrekovania | priame vstrekovanie, common rail |
Emisie CO2 | 94 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | 207 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 10,5 s |
Hmotnosť prevádzková | 1310 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4300/1770/1440 mm |
Rázvor náprav | 2595 mm |
Rozchod kolies p/z | 1540/1540 mm |
Rozmer pneumatík | 225/45 R17 |
Objem batož. priestoru | 477/487 - 1210 litrov |
Objem paliv. nádrže | 50 litrov |
Spotreba
mesto | 4,0 l/100 km |
mimo | 3,3 l/100 km |
kombinovaná | 3,6 l/100 km |
Ceny
prvá cena modelu | 13 190 € * 15 590 € ** - 1,4 i-VTEC/100 k S |
model s test. motorom | 18 590 € - 1,6 i-DTEC/120 k S |
testovaný model | 22 690 € - 1,6 i-DTEC/120 k Lifestyle |
* akciová cena** cenníková cena
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 km/h (ot/min) | 2800 | 1700 | 1200 | |||
90 km/h (ot/min) | 3100 | 2300 | 1900 | 1500 | ||
110 km/h (ot/min) | 2800 | 2300 | 1900 | |||
130 km/h (ot/min) | 2700 | 2200 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,8 |
0-80 | 7,3 |
0-100 | 10,5 |
0-125 | 15,8 |
Pružné zrýchlenie
km/h | čas (s) |
30-60 | 3,4 |
60-90 | 4,6 |
80-110 | 6,3 |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 46/5000 |
2. | 89/5000 |
3. | 139/5000 |
4. | * |
5. | * |
6. | 207 km/h ** |
* - nemerané** - max. rýchlosť udávaná výrobcom
Spotreba
Celková počas testu - 4,7 l/100 km
Prvky výbavy
Airbag vodiča (dvojstupňový) a spolujazdca (možnosť deaktivácie), bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny, aktívne hlavové opierky na predných sedadlách, protiblokovací systém bŕzd (ABS), rozdeľovač brzdnej sily (EBD), brzdový asistent (BA), stabilizačný systém (VSA), asistent pre rozjazd do kopca (HSA), aktívny elektrický posilňovač riadenia (EPS), predpínače bezpečnostných pásov na predných sedadlách, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, systém uchytenia detskej sedacky Isofix, svetelná signalizácia pri núdzovom brzdení, systém pre zmiernenie následkov nehody (CMBS), adaptívny tempomat (ACC), alarm, imobilizér, inteligentný multiinformacný LCD displej (i-MID), spínač ekonomického režimu Econ, indikátor radenia pre ekonomickú jazdu (SIL), systém start-stop, kožený volant, kožená hlavica radiacej páky, športové hliníkové pedále, duálna automatická klimatizácia, tempomat s nastaviteľným obmedzovačom rýchlosti, stierače s dažďovým senzorom, zadný stierač
Autor: J. GoldbergerFoto: Autor