Pondelok, 13 júl 2009
Honda sa svojim Accordom usiluje preniknúť medzi Top modely strednej triedy a tomu zrejme podriadila aj dizajn a vonkajší vzhľad ôsmej generácie tohto modelu. Vidieť to na sedane, ale zameranie sa na vzhľad sa prejavuje aj na verzii kombi, Hondou označovanom ako Tourer, kde však vonkajší vzhľad ide dosť na úkor praktickosti. Štýlová karoséria modelu Tourer síce získala na štýlovosti, svojim dosť poddimenzovaným batožinovým priestorom však mierne stratila z praktickosti svojich predchodcov.
Dizajn a štýl na prvom mieste
Pri predchádzajúcich generáciách modelov kombi Honda sa dosť dbalo na to, aby sa v batožinovom priestore mohlo previezť čo najviac nákladu. Pri súčasnej ôsmej generácii je štýl na prvom mieste, pričom kufor má kombi menší až o 59 litrov ako sedan a s objemom 406 litrov (predchádzajúca generácia mala 625 litrov) sa radí v triede medzi tie menšie. Obdobne štýlovo zameraná Alfa 159 vo verzii kombi je s objemom kufra 445 na tom len o málo lepšie, ale kombi BMW 5 má už rovných 500 litrov a Audi A6 až 565 litrov. Accord Tourer však chválime za nízko položenú nákladovú hranu v úrovni zadného nárazníka a rovnú podlahu po sklopení zadných sedadiel, čím vznikne solídny priestor s objemom až 1250 litrov. Navyše – aj pri nesklopených zadných sedadlách sa do priestoru pred piate dvere vojdú dve sady golfových palíc. Takže – štýl aj účel svätia prostriedky.
Kvalitnou kožou čalúnené sedadlá, navyše v strednej časti perforované, poskytujú vodičovi, spolujazdcovi i na zadných sedadlách perfektné sedenie. Elektrické nastavovanie v rôznych smeroch umožní na oboch predných sedadlách nastaviť najvyhovujúcejšiu polohu, pričom vodič i spolujazdec majú pre pozdĺžne, na šírku i nad hlavou dostatok priestoru. Na šírku i hlavou cítia rovnaký komfort aj cestujúci na zadných sedadlách, len priestor pre nohy je závislý od toho, nakoľko dozadu sú posunuté predné sedadlá. Ak na predných sedadlách sedia basketbaloví dlháni, potom vzadu môže byť núdza v priestore pre nohy. Znižuje to síce komfort cestovania, ale kvalitné sedadlá to aspoň sčasti vynahradia.
S tak príjemným pracoviskom vodiča a priestorom pre spolujazdca sa nestretávame každý deň a ani nie v každom modeli strednej triedy. Od zaujatia polohy za volantom, šírky možností nastavenia sedadiel i volantu, dostupnosti a rozmiestnenia ovládacích prvkov i ovládania audiosústavy, až po prehľadnosť a čitateľnosť prístrojov a informačného displeja. Proste kokpit, v ktorom sa vodič i spolujazdec cítia perfektne. Vzhľad interiéru dotvára dekorácia prístrojového panela a dverí. Accord Tourer sa môže chváliť nielen perfektne vyzerajúcim a ergonomickým interiérom, ale aj prvotriednymi materiálmi v ňom.
Keďže importér nám zapožičal model s najvyššou výbavou Top Executive, náš Accord Tourer mal všetko, na čo si spomeniete. Z vrcholnej bezpečnostnej výbavy spomeňme adaptívny tempomat ACC, systém na zmiernenie následkov kolízie CMBS a systém na udržanie automobilu v jazdnom pruhu. Pri dlhšej jazde po diaľnici sme s obľubou využívali adaptívny tempomat ACC, ktorý podľa nastavenia vzdialenosti reagoval na dobiehané vozidlo jazdiace v rovnakom jazdnom pruhu a samočinne spomaľoval a pribrzďoval náš automobil. Zisťovali sme tiež, ako by sa zachoval v prípade hroziacej nehody systém na zmiernenie následkov kolízie, napríklad zrážky s iným automobilom. Využili sme na to náhly vyhýbací manéver, pri ktorom systém reagoval tak, ako by hrozilo bezprostredné nebezpečenstvo. Užitočným pomocníkom je aj systém pre udržanie jazdného pruhu. Na jeho neúmyselné opustenie (pri zníženej pozornosti vodiča alebo pri mikrospánku) upozorní na túto skutočnosť vodiča zvukovým signálom.
Keď sme pred časom posudzovali jazdné schopnosti štvordverového sedana Accord s benzínovým 2,4litrovým motorom, nevedeli sme si vynachváliť jeho jazdné vlastnosti. Pri verziách kombi býva zvyčajne kvalita jazdy oproti sedanu či liftbacku zmenená v neprospech kombi. Pri Accorde Tourer sme tento pocit nemali. Naopak, Accord kombi sa na ceste správal aspoň tak ako sedan, a to aj pri ostrom štýle jazdy. Jazdný komfort bol aj v tomto režime nad očakávanie. Vplýva na to aj vyššia hmotnosť turbodieselového motora, ktorý pri plnom zaťažení vozidla lepšie sedí na ceste, má vyššiu stabilitu a viac sa správa neutrálne. Kombi od Hondy ďakuje za to aj presnému riadeniu s citlivo dávkovaným účinkom posilňovača. A ak vodič zákrutu mierne preženie, resp. nesprávne odhadne nájazdovú rýchlosť, stačí, ak uberie plyn alebo mierne pribrzdí a Accord situáciu hravo zvládne.
Za komfortom interiéru a štýlom karosérie nezaostáva ani 2,2litrový turbodiesel pod kapotou. Pracuje ticho, kultivovane, ale odvádza skvelú prácu v každom režime otáčok. Nemá síce ohromujúci výkon, ale aj tých 150 koní ukrytých pod motorovou kapotou a 350 Nm dokáže Accord Tourer poriadne rozhýbať. Nečaká pritom na vysoké otáčky. Už od 1600 otáčok slušne zaberá a neprotestuje ani vtedy, ak ho vytočíte k hranici 5000 otáčok, ktorú stráži obmedzovač. Aj pri otáčkach nad tri tisíc je pomerne tichý, ale poznáme v tejto triede aj tichšie. Od rýchlosti a štýlu jazdy sa odvíja spotreba. Ak sa o Accorde Tourer hovorí, že jeho motor je veľmi úsporný, potom je to pravda dovtedy, ak je jazda pokojná, bez prudkého zrýchľovania a ak neprekročíte stovku na rýchlomere. Vtedy vám palubný počítač vypíše sympatickú hodnotu pod šesť litrov na stovku kilometrov. Ak však jazdíte svižne a po diaľnici na limite alebo tesne nad ním, rátajte so spotrebou okolo osem litrov.
Veľmi sa nám zahovárala 6stupňová manuálna prevodovka s dobre odstupňovanými prevodmi, s veľmi presným a hladkým radením po krátkych dráhach. Myslíme si, že by dokonca mohla byť vzorom pre mnohé automobily tejto triedy. Podobne presné je aj riadenie s dobre nastaveným účinkom posilňovača riadenia. Brzdy s kotúčmi na všetkých kolesách majú vyvážený účinok a aj pri prudkom brzdení má vodič auto perfektne pod kontrolou. Aj preto, že Accord Tourer má znamenito vyvážený podvozok, čo dáva vodičovi istotu aj pri ostrom štýle jazdy. A je dôležité, že aj pri ňom si zachováva vysoký jazdný komfort.
Nový Accord sa Honde vydaril, čo platí aj o verzii kombi. Možno Honda nedosiahla cieľ plne sa vyrovnať zavedenej prémiovej triedy, na takéto hodnotenie je však ešte priskoro. Ale už dnes z vlastných skúseností vieme, že japonský výrobca môže byť hrdý na svoj Tourer. Veľmi dobre vyzerá, má skvelý interiér, kultivovaný a tichý turbodiesel so širokým rozsahom krútiaceho momentu, jednu z najlepších prevodoviek v triede, jemné a presné riadenie, vyvážený podvozok a vďaka tomu všetkému vysokú kvalitu jazdy a jazdný komfort. A aj keď má menší kufor, nezatracujte toto kombi, pretože Accord Tourer je aj napriek tomu veľmi všestranný automobil.
Páčilo sa
- štýlový dizajn
- komfortný interiér
- bohatá výbava a kvalitné materiály
- úžasné sedadlá
- výkonný a kultivovaný motor
- jazdné vlastnosti a jazdný komfort
- radenie s krátkymi dráhami, hladké, presné
- odhlučnenie podvozku
Páčilo sa menej
- na strednú triedu malý kufor
- vyššia spotreba
- do karosérie zapadnuté kolesá, najmä vzadu
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, nafta, turbo, 2199 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 110 W/150 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 350 Nm pri 2000-2500 ot/min |
Príprava paliva | priame vstrekovanie common rail |
Spotreba komb. | 5,8 l/100 km |
Emisie CO2 | 154 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 212 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 9,4 s |
Hmotnosť pohotovostná | 1629 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4750/1840/1470 mm |
Rázvor náprav | 2705 mm |
Rozchod kolies p/z | 159,5/1600 mm |
Rozmer pneumatík | 225/45 R 18 |
Objem batož. priestoru | 406/1250 litrov |
Objem paliv. nádrže | 65 litrov |
Ceny
základný model | 25 650 eur (772 732 Sk) - 2,0 i-VTEC/156 k Comfort |
model s test. motorom | 29 500 eur (888 717 Sk) – 2,2 i-DTEC/150 k Elegance |
testovaný model | 39 950 eur (1 203 534 Sk) – 2,2 i-DTEC/150 k Top Executive |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
60 km/h (ot/min) | 3550 | 2200 | 1700 | 1350 | ||
90 km/h (ot/min) | 3400 | 2600 | 2000 | 1650 | ||
130 km/h (ot/min) | 2400 | |||||
50 - 80 km/h (s) | 3,9 | 4,5 | 5,9 | |||
80 - 110 km/h (s) | 5,3 | 6 | 7,2 | 9,9 | ||
100 - 125 km/h (s) | 7,1 | 8,1 | 9,9 | |||
Max. rýchl. (km/h pri ot/min) | 45/5000 | 85/5000 | 136/5000 | 177/5000 | nemerané | -- |
Spotreba počas testu 7,9 l/100 km
Bezpečnosť
- Protiblokovací systém ABS + EBD (elek. regul. rozdel. brzdnej sily)
- Stabilizačný systém VSA+ TSA (systém trakčnej kontroly)
- Adaptívny tempomat ACC + CMBS (systém na zmiernenie následkov kolízie)
- Airbagy čelné, bočné a hlavové
- Aktívny elektrický posilňovač riadenia
- Systém pre udržanie jazdného pruhu (LKAS)
- Stierače s dažďovým senzorom
- Predné hmlové svetlá
- Uchytenie detskej sedačky Isofix
Komfort
- Kožený interiér
- Kožený multifunkčný volant
- Automatická dvojzónová klimatizácia
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Palubný počítač
- Navigačný systém + parkovacia kamera a parkovacie senzory
- Multifunkčný displej
- Pripojenie telefónu systémom Bluetooht
- Xenónové svetlomety
- Elektrické ovládanie okien
- Elektrické ovládanie a vyhrievanie vonk. zrkadiel + sklápanie
- Elektricky ovládané strešné okno
- Elektrické nastavovanie a vyhrievanie pred. sedadiel (pre vodiča s pamäťou)
- Elektrické diaľkové ovládanie 5. dverí
- Perleťová farba
- Zatmavené bočné zadné sklá
- Systém pripomenutia servisného cyklu
Foto: autor