Utorok, 28 apríl 2009
O novom crossoveri Fordu sa väčšinou konštatovalo, že prišiel neskoro a bude mať čo doháňať na Nissan Qashqai alebo VW Tiguan. Pravda však môže byť úplne inde. Tým, že si Ford s modelom Kuga dal načas, získal náskok a ten zhmotnil do elegantného modelu. Kuga je totiž špičkový model, jeden z najlepších vo svojom segmente. Užite si ho aj vy v našom teste.
Výborný na cesty i do terénu
Ford Kuga sa na Slovensku predáva s turbodieselovým motorom 2,0 TDCi s výkonom 136 koní, so 6stupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením a s pohonom dvoch alebo všetkých štyroch kolies. Obe verzie sa dodávajú s výbavami Trend a Titanium. V súčasnosti sa predáva Kuga aj v bohatšej základnej výbave Trend označovanej ako Trophy X a tiež vo vyššej Titanium ako Titanium X.
Existuje ešte špičková verzia s preplňovaným benzínovým päťvalcovým motorom 2,5 T s výkonom 220 koní, so 6stupňovou manuálnou alebo 5stupňovou automatickou prevodovkou. Táto verzia Fordu Kuga sa predáva u nás len na objednávku. Určite preto, že najmä v našich zemepisných šírkach je väčší záujem o úsporné naftové dvojlitre ako o benzínové preplňované päťvalce, ktoré oslovia len hŕstku ľudí, aj keď je stále dosť tých, najmä z radov mladšej generácie, ktorí chcú práve výkonné benzínové motory. Záujemcovia o silné a rýchle autá sa určite nájdu aj medzi staršou generáciou, tá však viac uprednostňuje automatické prevodovky, čo v prípade modelu Kuga je Durashift. S týmto motorom si však záujemca nemôže vybrať medzi pohonom dvoch kolies a 4x4, pretože sa ponúka len s pohonom všetkých štyroch.
Náš testovaný Ford Kuga mal pod kapotou 136 koňový štvorvalcový turbodiesel 2,0 TDCi a vyššiu výbavu Titanium X. Kuga je príjemný nielen svojim príťažlivým vzhľadom a fordovským kinetickým dizajnom, ale v prípade testovaného modelu aj krásnym bielo sa lesknúcim lakom, ktorý je veľkým hitom. Už exteriér Fordu Kuga prezrádza, že nový model patrí do Fordovej rodiny. V niečom pripomína S-Max, Mondeo či Focus. Najmä mu však nechýba sebavedomý výraz, ktorý ho stavia do pozície lídrov tohto segmentu, na samý vrchol triedy.
Kuga používa najviac základných prvkov z Focusu, na báze ktorého vznikol. Na strane druhej, ani jeden diel nie je spoločný. Aj rozmery má Kuga iné. Od Focusu je o pár milimetrov dlhší (+ 6) i širší (+ 3), ale najmä vyšší o 250 mm. Ani vzdialenosť osí náprav nie je rovnaká – Focus ju má väčšiu o 50 mm. V čom sa však najviac odlišuje Kuga od Focusu je hmotnosť, keďže je ťažší takmer o štvrť tony. Vyššiu hmotnosť mu pridali väčšie rozmery, ale najmä pridaný pohon zadných kolies – spojovací hriadeľ a poháňaná zadná náprava s diferenciálom. To aj napriek tomu, že ju využije vo väčšine prípadov možno raz za uhorský rok. Aj preto Ford urobil dobre, že má v ponuke okrem pohonu 4x4 aj verziu len s pohonom prednej nápravy.
V čom je však model Kuga najviac podobný Focusu je podvozok, čo je zaručene veľmi dobré. Veď práve podvozok je tou časťou Focusu, vďaka ktorej má vynikajúce jazdné vlastnosti a ktorá tento model najviac preslávila u tejto, ale aj u predchádzajúcej generácie. Vďačí za to vzperám McPherson vpredu a viacprvkovej náprave Control Blade vzadu. Práve vďaka ním sa aj Kuga cíti na ceste tak doma ako jeden z najlepších fordov.
Do predaja sa Kuga dostal s jediným motorom v ponuke – dvojlitrovým turbodieselom s výkonom 136 koní. To by sa na prvý pohľad mohlo vidieť dosť málo, keďže konkurencia ponúka viac pohonných jednotiek a aj výkon vyšší približne o 40 koní. Už na začiatku predaja však bolo jasné, že onedlho pribudne nový benzínový päťvalcový motor s výkonom až 220 koní známy z Focusu ST. V súčasnosti je v cenníku už dlhší čas a cena verzie s týmto motorom je od turbodieselovej vyššia o 620 eur (18 678 Sk).
Netajíme, že Fordom Kuga sme boli nadšení. Páčil sa nám jeho exteriér práve tak ako jeho vnútrajšok. Interiér útulný ako obývačka, dostatočne priestranný ako vpredu tak i na zadných sedadlách. Veľkej časti interiéru trónila koža – sedadlá, volant, radiaca páka i niektoré ďalšie čalúnené časti. Pocity sa znásobia po usadnutí za volant, kde si ľahko nájdete tú najlepšiu polohu. Umožní to rozsah nastavenia sedadla i volantu. Podobné možnosti na spríjemnenie cestovania má aj spolujazdec a skrátka si neprídu ani pasažieri na zadných sedadlách, aj keď pohodlnejšie ako trom sa tu sedí dvojici cestujúcich. Miesta pre nohy i nad hlavou je vo Forde Kuga aj pre vyššie postavy dostatok. Výhľad z predných i zadných sedadiel je aj kvôli vyššie položeným sedadlám veľmi dobrý, iba vodič má trošku obmedzený výhľad, hlavne šikmo doľava kvôli masívnejšiemu A-stĺpiku.
Pobyt v kabíne počas jazdy spríjemňuje bohatá výbava Titanium X, ktorú mal náš testovaný automobil. Z komfortu ani z prvkov bezpečnosti nechýba Fordu Kuga vari nič. Má všetky možné systémy vzťahujúce sa k brzdám, vrátane kotúčov na všetkých kolesách, stabilizačný systém, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, dvojzónovú klimatizáciu s elektronickým nastavovaním, palubný počítač, Bi-xenónové predné svetlomety, predné svetlomety do hmly, elektrické nastavovanie a vyhrievanie sedadla vodiča, parkovací asistent a ďalšie. Takže – ak príliš chválime, kritizovať nemáme čo.
Kuga patrí vo svojej kategórii k tým najľahším, napriek tomu by nebolo namieste očakávať od neho športové výkony v zrýchlení alebo v najvyššej rýchlosti. Hmotnosť cez 1,6 tony a výkon 136 koní dáva predpoklad solídnej jazdy. Rýchlosť v priamke vás možno neuspokojí, ale na kľukatejších okresných cestách si na dynamiku ani na zvládanie zákrut asi sťažovať nebudete. A určite budete spokojní na tomto druhu ciest aj so zábavou za volantom Fordu Kuga, presným riadením, kvalitou radenia s manuálnou 6stupňovou prevodovkou, ale aj účinnosťou bŕzd. Musíme mať však na mysli, že Kuga je o dosť vyšší ako osobný automobil a tak v zákrutách neoklame zákony fyziky.
Máme dôvod vysloviť pre Ford Kuga veľkú pochvalu za jazdné výkony. Aj za spotrebu, akou sa v kategórii crossoverov, resp. kompaktných SUV môže pochváliť len máloktorý jeho konkurent. Pri bežnej jazde, keď sme nemali príliš naponáhlo, ukázal palubný počítač priemernú spotrebu len 5,4 l/100 km! A pri značne svižnej jazde to bolo približne len o necelý liter viac. Aj celková spotreba počas testu, 7,3 l/100 km, je podľa nás fantastická, aj keď priznávame, že tých okolo 700 najazdených kilometrov nebolo až tak ostrých.
Ford Kuga patrí vo svojej kategórii určite k najpríťažlivejším automobilom. Má štýl, je šmrncový, pohodlný, napriek slabšiemu motoru aj dostatočne dynamický a pritom úsporný, nechýba mu komfort a vzbudzuje aj celkom slušný rešpekt. S pohonom 4x4, čo je aj prípad nášho testovaného kusa, sa nemusíte obávať
odbočiť z asfaltu na nespevnenú cestu alebo do ľahšieho terénu. Určite vás tam nenechá. A ak vás uspokojí iba pohon kolies jednej nápravy, máte i tak
imidžový automobil, aj keď s istým obmedzením, ale aj nižšou cenou.
Páčilo sa
- dynamický dizajn
- kvalitne spracovaný interiér
- bohatá výbava
- tichý, kultivovaný a úsporný motor
- výborné jazdné vlastnosti
- praktické dvojité otváranie kufra
Páčilo sa menej
- horší výhľad dozadu pri cúvaní
- menšia obratnosť, väčší polomer otáčania
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, nafta, turbo, medzichladič, 1997 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 100 W/136 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 320 Nm (krátkodobo 340) pri 2000 ot/min |
Príprava paliva | priame vstrekovanie common rail |
Spotreba komb. | 6,4 l/100 km |
Emisie CO2 | 165 g/km |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 180 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 10,7 s |
Hmotnosť pohotovostná | 1640 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4443/1842/1710 mm |
Rázvor náprav | 2690 mm |
Rozchod kolies p/z | 1580/1590 mm |
Rozmer pneumatík | 235/60 R 17 |
Objem batož. priestoru | 360/1355 litrov |
Objem paliv. nádrže | 56 litrov |
Ceny
základný model | 27 510 eur (828 766 Sk)- 2,0 TDCi/136 k 2WD Trend |
základný model verzie 4WD | 29 490 eur (888 416 Sk)- 2,0 TDCi/136 k 4WD Trend |
test. model | 31 180 eur (939 329 Sk)- 2,0 DTCi/136 k 4WD TitaniumX |
test. model s príplat. výbavou | 34 164 eur (1 029 225 Sk)-2,0 TDCi/136 k 4WD TitaniumX |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
60 km/h (ot/min) | 3900 | 2500 | 1750 | 1300 | ||
90 km/h (ot/min) | 3750 | 2600 | 2000 | 1700 | ||
130 km/h (ot/min) | 2950 | 2500 | ||||
50 – 80 km/h (s) | 4,1 | 5,3 | ||||
80 – 110 km/h (s) | 5,6 | 7,1 | 8,9 | |||
100 – 125 km/h (s) | 5,7 | 6,9 | 8,7 | |||
Max. rých. (km/h pri ot/min) | 41/5000 | 78/5000 | 119/5000 | 164/5000 |
- Spotreba počas testu – 7,3 l/100 km
- Najnižšia spotreba – 5,4 l/100 km
- Cestovná spotreba – 6,3 l/100 km
Bezpečnosť
- ABS + EBD + EBA + výstražná funkcia brzdových svetiel pri núdzovom brzdení
- ESP / IVD
- Kotúčové brzdy vpredu i vzadu
- Airbag vodiča a spolujazdca, bočné a hlavové (záclonové) airbagy
- Imobilizér
- Uzamykateľná predná kapota
- Dvojité centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Predné svetlomety do hmly
- Aktívny ukazovateľ smeru
- Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
Komfort
- Automatická klimatizácia
- Kožené sedadlá
- Elektricky vyhrievané sedadlá vodiča a spolujazdca
- Elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá s integrovanou smerovkou
- Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
- Kožený multifunkčný volant
- Dvojité otváranie veka batožinového priestoru
- Štartovanie tlačidlom FordPower
- Tónované sklá + elektricky ovládané predné i zadné okná
- Tempomat
- Palubný počítač
- Rádio + CD prehrávač
- Automatické zapnutie svetiel + funkcia "follow me home"
- Dažďový senzor
- Monochromatické spätné zrkadlo
Dodatková výbava
- Parkovací asistent vpredu i vzadu - 397 eur (11 960 Sk)
- Bi -Xenónové predné svetlomety - 1180 eur (35 549 Sk)
- Panoramatická presklená strecha - 1108 eur (33 380 Sk)
- Tmavé sklá zadných okien - 299 eur (9 008 Sk)
Foto: autor