Štvrtok, 22 december 2022
Dacia Spring, malé, zábavné a cenovo najdostupnejšie elektrické auto u nás i v Európe. Prvý sériovo vyrábaný elektromobil rumunsko-francúzskej proveniencie brázdi po európskych cestách od roku 2021. Aký je tento malý trpaslíček na cestách, to sme chceli preveriť v našom týždennom redakčnom teste.
Pri preberaní na redakčný test nás elektrická Dacia Spring, prvý elektrický automobil rumunského výrobcu, zaujala svojou útlosťou. Ale aj vcelku veľmi interesantným vzhľadom.
Spring je prvé elektrické auto rumunskej značky. Jej výrobu podmienili zákony Európskej únie a jej emisné normy. Aby automobilky splnili limity za celú produkciu, alebo sa im priblížila, vrhli sa na výrobu hybridov a elektromobilov, navyše elektrifikácia automobilov je trend presadzovaný Európskou úniou. Riešením pre automobilky sú aj menšie a cenovo dostupnejšie modely, len aby sa priblížili limitom za celú flotilu.
Emisie a Spring
Európska únia prikazuje a automobiloví výrobcovia sa musia prispôsobiť jej nariadeniam o emisiách. Automobilky sa preto zameriavajú na modely, ktoré produkujú menej, alebo lokálne žiadne exhaláty, len aby sa vyhli pokutám za nesplnené limity za celú produkciu. Aj Dacia, podobne ako ostatní výrobcovia, musela dbať na európske emisné limity.
Prvým krokom rumunského výrobcu bolo dať do výroby plne elektrický automobil. Základom bol automobil, ktorý ponúkal Renault pre rozvojové trhy, čo bola najkratšia a najjednoduchšia cesta k elektrifikovanému automobilu.
Malý Spring postavila Rumuni na báze Renaultu Kwid určeného pre Čínu a Indiu. Renault ho pripravil tak, aby auto vyzeralo k svetu a zvládalo premávku aj na horších cestách v krajinách pôvodného určenia. Model Renault Kwid týmto požiadavkám vyhovel, preto Dacia siahla práve po ňom a na jeho báze postavila svoj prvý elektrický model.
Prvá drahá Dacia ?
Spring je v Európe i na Slovensku najdostupnejší elektromobil. Na Slovensku s cenou 20 700 eur - vo výbave Expression. Lacnejší o 1700 eur je, resp. bol Spring Essential, ten však pravdepodobne už žiadny slovenský predajca nemá vo svojom showroome.
Doteraz sme pri modeloch Dacia boli zvyknutí, že sú to lacné autá. Je ním aj elektrický Spring? Aj keď je v Európe cenovo najlacnejším elektromobilom, použité technológie mu nadiktovali vyššiu cenu.
Za cenu elektrickej Dacie Spring sa dá kúpiť od rovnomennej značky napríklad Duster s naftovým motorom a pohonom 4x4, prípadne kompaktné SUV inej značky. Potom elektrický Spring môže pripadať ako drahý.
Je preto na namieste konštatovanie, že Spring je v porovnaní s väčšími a lepšie vybavenými autami pre súkromnú klientelu drahý. Zvlášť keď na Slovensku štát kúpu elektrických áut nepodporuje dotáciami. Za tejto situácie sa Spring určite nebude ľahko predávať.
Benefity Springa
Nie je toho málo, čo zákazník pri kúpe elektrickej Dacie dostane. Spring v metalickom laku a na veľmi úhľadných 14" kolesách označených ako Flewheel Doria má v cene bez príplatku množstvo benefitov. Okrem metalického laku karosérie, za ktorý sa pripláca 420 eur, je takmer všetko ostatné v cene auta.
V cene je množstvo prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti, ako predné, bočné a hlavové airbagy, ABS i systém núdzového brzdenia, stabilizačný systém a ďalšie. Z komfortných centrálne zamykanie
s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných i zadných okien, manuálna klimatizácia a ďalšie.
Vo výbave elektrického Springu je ďalej rádio MP3 so vstupom USB, Bluetooth handsfree, multimediálny a navigačný systém s veľkým displejom v strede palubnej dosky, asistenti vodiča pre jazdu, ako obmedzovač rýchlosti, zadné parkovacie senzory s parkovacou kamerou, posilňovač riadenia, denné LED svietenie atď.
Exteriér oživujú oranžové dekoratívne doplnky na bokoch karosérie a strešné lišty. V rovnakej farbe aj kryty vonkajších spätných zrkadiel a na prednom nárazníku.
Všetky tieto benefity, až na metalický lak, ktorý sa pripláca, sú v cene vozidla ako bezpríplatková výbava, nepochybne zvyšujú hodnotu elektrického Springa. Z tohto pohľadu sa potom zákazník možno ľahšie rozhoduje o jeho kúpe.
Na zdieľanie
Pre koho je Spring vhodný? Napríklad pre podniky a firmy, ak ho budú využívať v programe svojej ekonomiky ako zdieľané auto a šetriť tak prevádzkové náklady. Zároveň si tak môžu znížiť emisný priemer flotily služobných áut. Priestor je tu aj pre operatívny lízing.
Riešením môže byť aj dvojmiestny Spring, ktorý sa už teraz dá objednať. Má väčší nákladový priestor (už od predných sedadiel), a tak môže byť vhodný pre remeselníkov, a ako elektromobil dostupnejší aj pre živnostníkov.
Dizajn a dojem
Spring je sympatický malý trpaslíček. Zaujme malými vonkajšími rozmermi, ale aj sympatickým vzhľadom. Svojim výzorom však pripomína väčšie a dospelejšie auto ako je v skutočnosti.
Zaujme aj detailmi exteriéru. Zaujímavá je jeho predná časť s rozdelenými svetlami, maska chladiča či plastmi obložený spodok a vyššia svetlá výška. Vzhľad Springa oživujú oranžové detaily na bokoch karosérie, ale aj falošné lišty na streche.
Ozdobné oranžové prvky na bokoch a streche karosérie sú len nefunkčnou dekoráciou. Má ich však len výbava Expression, ktorá sa ponúka od júna tohto roku, predchádzajúci Essential ich nemal.
S týmito doplnkami vyzerá Spring ako malý mestský crossover, aj keď je skôr trpaslíček ako automobil segmentu B, ktorý pri sesterských modeloch Logan či Sandero vyzerá ako miniauto. Napriek tomuto prirovnaniu vyzerá Spring v skutočnosti ako väčšie a dospelejšie auto.
Navyše jeho vyššia svetlá výška evokuje prirovnanie, akoby išlo o mestský crossover. Nemá síce pohon 4x4, ale aspoň sa tvári ako malé SUV.
Štíhly, ľahký a praktický
O veľkosti Springu najlepšie hovoria čísla o jeho rozmeroch. Na dĺžku meria 3734 mm, široký je len 1579 mm. Na výšku je to už o niečom inom, keď je vysoký 1516 milimetrov.
Spring má hmotnosť len 970 kg, je elektromobil a v podlahe vozí ťažké batérie! Auto s takto malou hmotnosťou sa dnes ťažko nájde aj medzi autami segmentu B so spaľovacím motorom, ktoré nevozia ťažké batérie.
Kufor s 290 litrami akoby patril väčšiemu autu. Po sklopení operadiel zadných sedadiel je to až 620 litrov. To sú skvelé hodnoty, navyše keď pod podlahou batožinového priestoru je rezervné dojazdové koleso. Veď ešte prednedávnom najväčší kufor v segmente B mal Citroën C3, a to rovných 300 litrov.
Interiér
V interiéri nie je žiadny prepych, páčil sa nám však výber použitých materiálov na prístrojovom paneli či obložení dverí a čalúnení sedadiel umelou kožou. Bez kritických námietok hodnotíme aj predné sedadlá s mierne vystupujúcimi bokmi a náznakom anatomického tvarovania. Ponúkajú slušné sedenie a primeranú pohodu.
Spring je široký len necelých 158 centimetrov a má úzku kabínu, ale jej riešenie je v celku veľmi dobré. Vodič a spolujazdec na prednom sedadle si napriek tomu na užší priestor nesťažujú, aj keď priestoru okolo ramien nie je nazvyš.
Sedenie vzadu pre osobu s výškou 182 centimetrov, to keď ja ako testovací jazdec si sadnem za seba na zadné sedadlo, je akceptovateľné na kratšie jazdy v meste, alebo na pár kilometrov do najbližšej obce, nie však z Bratislavy do Žiliny alebo do Košíc.
Elektrickej Dacii sem tak aj niečo chýba. Nemá nastaviteľný volant ani výškové nastavenie sedadla aspoň pre vodiča. Na nezvyklom mieste je otváranie kapoty a veka k nabíjacej zásuvke. To je pár maličkostí, ktoré možno odstráni facelift v najbližších dvoch-troch rokoch.
Výbava a komfortné doplnky
S výbavou Dacie Spring je to celkom dobré. Testovaný exemplár s výbavou Expression má z aktívnej bezpečnosti protiblokovací systém ABS, asistent núdzového brzdenia, stabilizačný systém, asistent rozjazdu do kopca, systém núdzového volania, predné, bočné a hlavové airbagy pre vodiča a spolujazdca.
Naozajstným komfortom pôsobí volant, žiadalo by sa dodať, že multifunkčný. Úžasne padne do ruky a má správnu hrúbku venca. Lenže k tomu by musela byť funkčná aj jeho priečka napravo od stredu. Tá má len výlisky pre umiestnenie ovládacích prvkov, napríklad autorádia, ale ich nemá. Má však na ľavej priečke volantu ovládanie obmedzovača rýchlosti. Takže možno budúci facelift to vyrieši.
Nechýba obmedzovač rýchlosti, posilňovač riadenia, zadné parkovacie senzory a komfort parkovania dopĺňa parkovacia kamera. Ďalej má Spring centrálne zamykanie, manuálnu klimatizáciu, elektrické ovládanie okien vpredu i vzadu, sedadlá čalúnené umelou kožou, sklopné zadné sedadlo nedelené, chrómované prvky interiéru a ďalšie.
To a mnohé ďalšie doplnky má Spring v sériovej výbave. Aj spomínané prvky či bezpečnostné systémy, doplnky exteriéru, napríklad kľučky dverí vo farbe karosérie sú tu v základe. Nie je tomu tak dávno, keď mnohé z tohto bolo u nových áut za príplatok. Springu chýba tempomat, ale aj systém udržania sa v jazdnom pruhu.
Komplexnosť výbavy dopĺňajú nabíjacie káble, AC pre jednosmerný prúd do 6,6 kWh je v cene auta, DC kábel pre rýchle nabíjanie striedavým prúdom je za príplatok. Ten však je súčasťou každého verejného nabíjacieho stojanu a preto v aute nemusí byť.
Staršia technika
V interiéri Springu nájdeme ovládacie prvky od starších renaultov. Keďže tento model vznikal z modelu Kwid, bolo jednoduchšie ponechať v aute už osvedčené. Preto ovládanie okien dverí nie je na dverách, ale na stredovom paneli a palubný počítač sa ovláda kolíkom na prístrojovom štíte. Berme to ako dôsledok minimalizácie nákladov.
Volant sa nedá nastavovať, tu je len pevný stĺpik riadenia, chýba aj výškové nastavenie sedadla vodiča. Na nezvyklom mieste je umiestnené otvárania kapoty a veka k nabíjacej zásuvke, čo však už s Kwidom nesúvisí. Na druhej strane sa však s tým pri cenovo dostupnom aute musí počítať.
Springu chýba aj nejaký ten asistenti vodiča, napríklad asistent pre jazdu v jazdných pruhoch alebo asistent varovania pred únavou. Iné, ako napríklad asistent automatického brzdenia, nereaguje na chodcov alebo cyklistov, registruje však motorové vozidlá. Považujme to za maličkosti, ktoré zákazníka neodradia od kúpy.
Hmotnosť: ľahká welterová
Dacia Spring svojim vzhľadom vonkoncom nepripomína malé auto, pokiaľ nestojí napríklad pri Renaulte Clio, ktorý pri Springu je obor, ako auto z vyššej kategórie. Spring napriek tomuto prirovnaniu pripomína väčšie a dospelejšie auto ako je v skutočnosti.
O veľkosti Springu najlepšie hovoria čísla o jeho rozmeroch. Je dlhý 3734 mm, široký 1579 mm, výška 1516 mm. Na výšku je to 1516 milimetrov. Rázvor je 2423 mm, a to je predpoklad dlhšej a teda priestrannejšej kabíny.
Hmotnosť Springu s hodnotou 970 kg je ako ľahká welterová z boxu. Pritom Spring je elektromobil a v podlahe vozí ťažké batérie! Auto s takto malou hmotnosťou sa dnes ťažko nájde aj u áut so spaľovacím motorom v segmente B.
Motor, jazda
V ponuke Springu je jediný motor, elektromotor s výkonom 33kW/45k pri 3000 až 8200 otáčkach a krútiacim momentom 125 Nm už od 500 do 2500 otáčok. V jazde sa malý výkon príliš nejaví ako nízky, čomu prispieva aj malá hmotnosť Springa. Aj vzhľadom k tomu má celkom dobré "odpichy" z križovatky a vie zrýchliť.
Elektrický Spring poháňa synchronný elektromotor s permanentným magnetom, ktorý sa roztočí najviac na 8200 otáčok. Výkon posiela na kolesá prednej nápravy, ľahučkému autu vydá na slušnú dynamiku úmernú výkonu motora.
Spring vie rýchlo zareagovať ak treba zrýchliť, ale aj opačne. Brzdy sú natoľko účinné, že superľahké auto s hmotnosťou 970 kg spomalí až nečakane rýchlo. Rekuperačné spomalenie pri ubratí plynu však takmer necítiť.
Malý výkon elektromotora sa prejavuje na cestách mimo mesta, v rýchlosti nad 80 km/h, ešte viac nad 100 km/h, kde Spring prakticky nezrýchľuje. Pri maximálke, ktorá je podľa technických údajov 125 km/h a je reálna, ale vydolovateľné maximum. Spring sa však najlepšie cíti v mestskej premávke, alebo v exteriéri do 100 km/h.
Elektrická dacia nevyniká v meranej akcelerácie na stovku, kde na papieri píše výrobca 19,1 sekundy. V premávke však tento handicap necítiť. Rýchlosť 50 km/h však stihne za veľmi krátkych 5,2 sekundy.
Veľmi sme si pochvaľovali podvozok, ktorý s rutinou zvládal aj nekvalitné bratislavské cesty, a problém Springu nerobili ani priečne nerovnosti na ktorých auto neodskakovalo a príliš sa prenášali do kabíny auta. Aj vďaka pneumatikám 165/70 R14, teda s výškou normálneho profilu. Mestské cesty zvládal Spring celkom bravúrne.
Spring má úžasne malý polomer otáčania, a umožňuje mu otočiť sa na veľmi malom priestore. Hračka je s ním zaparkovať aj v stiesnených priestoroch, a to hlavne malej ani nie 158 centimetrovej šírke. Nápomocné pri parkovaní sú zadné parkovacie senzory, ale aj zadná parkovacia kamera.
Primárne do mesta
Spring je hlavne do mesta, alebo na prímestské jazdy. V meste sa cíti ako ryba vo vode. Je praktickejší ako dvojlitrový diesel, ktorý sa pri dochádzaní do práce vzdialenej len pár kilometrov ani nezohreje na prevádzkovú teplotu.
Studené štarty elektrickému Springu nehrozia, neprekážu mu, ani keď v priebehu dňa otočíte kľúčikom hoci aj desaťkrát a prejdete dohromady čo len 40 kilometrov. Spring žiadne studené štarty nemá, nepotrebuje si zohriať svoj pohonný agregát. Otočením kľúčika (neštartuje sa tlačidlom), je pripravený na jazdu.
Nabíjanie, spotreba
S batériou s kapacitou 27,4 kWh, prejde Spring na jedno nabitie reálne približne 180 kilometrov, papierovo 230 km, my sme prešli 236 kilometrov a na displeji svietil dojazd 31 km a 23 % kapacity batérie. Jazdili sme s ľahkou nohou, ale neboli sme brzdou v premávke. Nabitie batérie na 80 % nám potom trvalo približne trištvrte hodiny, na 100 % celú hodinu.
Spring je priateľský k spotrebe. Ak sme na akcelerátor príliš netlačili, potom spotreba kolísala v rozmedzí od 9 do 14 kWh/100 km, a to aj hustej a pomalej premávke, a priemerná spotreba sa ustálila k hodnote 15 kWh na stovku kilometrov.
Spotreba pri maximálnej rýchlosti 125 km/h oscilovala k 19,5 kWh/100 km. Na tejto úrovni sa rýchlosť dá udržiavať, ale potom tá spotreba! Lepšie je držať sa na rýchlosti okolo 110 km/h, vtedy je spotreba okolo 17 kWh. Výsledný priemer počas celého týždňového jazdenia bol 14,3 kWh na sto kilometrov.
Výrobca udáva v kombinovanom cykle dojazd 230 km (podľa WLPT – Worldwide Harmonized Light Vehicle, test s priemernými rýchlosťami nízka, stredná, vysoká a extra vysoká) a v mestskom cykle až 305 km, čo môže byť reálne asi len za veľmi ideálnych podmienok.
Záver
Prvý elektrický model Dacie je vykročenie rumunskej automobilky správnym smerom. Dostupný elektrifikovaný model Spring je myšlienka vlastná pre značku Dacia, ktorej cesta s dostupnými autami je prvotná. Aj keď cena Springu je pre slovenského zákazníka pridrahá, pre firmy môže byť pre ich flotilový park užitočná. Pre fyzické osoby a rodiny na Slovensku je Spring z hľadiska ceny málo atraktívny.
Aj keď Spring je v mnohých ohľadoch jednoduchý malý spoločník, prepravu osôb v mestskej a prímestskej doprave zvláda perfektne. Jazdí spoľahlivo, za lacno, ľahko sa s ním parkuje a v meste sa s ním jazdí úžasne. Pokiaľ ide o komfort Springu, tak lacnejšie stvárnenie malej kabíny, vybavenie jednoduchším a zrozumiteľným ovládaním, sedenie a jazda nikoho neurazia. Poteší pomerne komfortný podvozok, kompaktné rozmery, vonkajší vzhľad autíčka, ľahká manévrovateľnosť i príjemné jazdenie v meste a na kratšie vzdialenosti.
Najlacnejšia verzia 19 000 eur (Essential Electric 45)
resp. 177 eur – mesačná splátka
Testovaná verzia 20 700 eur (Expression Electric 45)
resp. 192 eur – mesačná splátka
Dacia Spring Electric 45 Expresion
Pohon elektromotor, predné kolesá
Využiteľná kapacita batérie 26,8 kWh pri 3000 – 8200 ot/min
Výkon 33/44 kW/k
Max. krútiaci moment 125 Nm
Dojazd kombinovaný (WLTP) 230 km
Mestský cyklus (WLTP) 305 km
Maximálna rýchlosť 125 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 19,1 s
dĺžka/šírka/výška 3734/1579/1516 mm
Rázvor 2423 mm
Kombinovaná spotreba 12 kWh/100 km
Cena modelu 20 700 eur
Plusy
- milé a pohľadné autíčko
- výborné do mestskej premávky
- úsporná jazda
- ľahké parkovanie
- malý polomer otáčania
- dynamická jazde v meste
Mínusy
- drahé pre slovenský trh
- obmedzená výbava
- strohejší a malý interiér
- ovládacie prvky zo starších modelov
- bezpečnosť podľa testu Euro NCAP
- chýbajú vyspelejšie asistenčné systémy
Autor: J. GoldbergerFoto: J. Goldberger, M. Görözdös