Streda, 26 máj 2010
Dacia prišla iba prednedávnom na náš trh s novým modelom Sandero Stepway, v poradí piatym v novodobej histórii tejto rumunskej automobilky. Bude na trhu o pseudoterénny automobil záujem? Stepway vyzerá dobre a môže aj na nespevnené cesty. Napriek tomu, že nejde o SUV, ani o automobil s pohonom štyroch kolies, iba o klasický "predokolkový" hatchback, ktorý skrášľujú plastové doplnky a zdvihnutý podvozok. Čo o modeli Stepway napovedal náš test?
Junior SUV od Dacie
Nový model Dacie je rozhodne milým prekvapením. Aj keď je Stepway siluetovo verným obrazom Sandera, predsa je to však iný automobil. Už na pohľad je o voľačo vyšší a robustnejší. Vďačí za to oplastovaným lemom blatníkov, nástavcom prahov v imitácii hliníka, čiernym plastovým nárazníkom s pridanými hliníkovými krytmi vpredu i vzadu, predovšetkým však o 20 milimetrov vyššej svetlej výške oproti bežnému Sanderu. Vonkajší vzhľad Sandera Stepway ozvláštňujú aj do hliníkového hávu odeté kryty vonkajších spätných zrkadiel, pozdĺžny strešný nosič a kľučky dverí. Všetky tieto exteriérové "doplnky" vyniknú na farebných kontrastoch, v našom prípade to bolo na červenej metalizovanej farbe a čiernych a strieborných doplnkoch. Punc všetkému dodávajú 16palcové hliníkové kolesá s pneumatikami rozmeru 195/55.
Aj keď 20 milimetrov nie je veľa, už na prvý pohľad je Stepway vyšší ako bežné Sandero. Z vyššieho posedu pocitovo ťaží najmä vodič a spolujazdec na prednom sedadle, ale tak to vidí aj pozorovateľ zvonku, na ktorého Sandero Stepway pôsobí pseudoterénnym dojmom. Dobrý dojem z vyššie položeného sedenia majú aj pasažieri vzadu, keďže poloha ich sedadiel je oproti predným o pár centimetrov vyššia. Majú tak veľmi dobrý výhľad ako dopredu, tak aj do strán.
Všetky tieto pseudoterénne exteriérové doplnky vás nemajú presvedčiť, že nesedíte v bežnom hatchbacku, ale dajme tomu v malom ľahkom SUV. Veď Sandero Stepway je len bežná predokolka. Myslíme si však, že už exteriérové dizajnové ozvláštnenie a vyššia výška sú dôvody myslieť si, že náš Stepway je predsa len viac ako bežné Sandero. Okrem toho, Stepway nevedie Renault, resp. Dacia ako samostatný model, ale ako samostatný výbavový stupeň Dacie Sandero. Ozvláštňuje ho aj tým, že vybavenie modelu Stepway je konečné, bez možnosti doobjedať si ďalšie prvky výbavy. Je to dobré pre zákazníka z viacerých dôvodov. Po prvé: jeho cena je konečná, po druhé – dodávaná výbava je takmer kompletná a pre tento automobil aj postačujúca.
Sandero Stepway má v základe a bez príplatku protiblokovací brzdový systém ABS s brzdovým asistentom, posilňovač riadenia, airbag vodiča a spolujazdca, imobilizér, hliníkové disky kolies, predné svetlomety do hmly, mechanickú klimatizáciu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, otáčkomer, multifunkčný displej, elektrické ovládanie predných okien, rádio Pioneer, metalický lak, základný strešný nosič a mnohé ďalšie prvky. Ale naopak, hodil by sa napríklad palubný počítač, elektrické nastavovanie vonkajších zrkadiel, ukazovateľ vonkajšej teploty, ale to by Stepway bol s cenou asi niekde inde.
Výhodou Stepwaya môže byť aj skutočnosť, že nad výberom pohonných jednotiek nemusíte stráviť hodiny. Jeden zážihový a jeden vznetový motor je kompletná ponuka. Myslíme si však, že to stačí, keďže Stepway je skôr hobby auto ako čisté SUV. Majiteľovi však určite urobí radosť vtedy, keď v teréne so svojou svetlou výškou 210 mm nezachytí spodkom tam, kde by už napríklad Škoda Yeti so svojimi 180 mm svetlej výšky mohol mať problémy. Takže si nemôžeme myslieť, že Stepway je len okrášlené Sandero.
Pseudoterénnosť Sandera Stepway sme si zašli preveriť na trať, ktorá je vhodná skôr pre zdatnejšie SUV alebo skutočné off-roady a nachádza sa v blízkosti vodného diela neďaleko Čunova. Nešlo nám ani tak o prekonávanie pomerne ťažkej terénnej trasy so štrkovým podkladom, ale o to, ako sa bude Stepway správať na terénnych vlnách, či jej karoséria má dostatočnú torznú tuhosť, či pri krížovom zaťažení pôjdu otvoriť dvere tohto päťdverového hatchbacku. A Stepway presvedčil. Obstál vo všetkých skúškach až prekvapujúco perfektne. Dvere išli ľahko otvoriť aj v situácii, keď napríklad zadné koleso trčalo vo vzduchu až 40 centimetrov nad úrovňou terénu!
Je však Stepway dobrý aj na bežných cestách? Tu je odpoveď ešte jednoznačnejšia – je viac ako len dobrý. Je výborný. Skúšali sme ho na členitej ceste, kde perfektne držal stopu, nesprával sa nedotáčavo, ako väčšina áut s pohonom predných kolies, nemuseli sme korigovať stopu v rýchlych zákrutách brzdou alebo uberaním a znovu pridávaním plynu. Ani sa viac, ako je bežné v zákrutách, nenakláňal. Limitujúcim faktorom dynamickej jazdy je však 70 koní naftového motora. A ten má veľkú prednosť v množstve spapkanej nafty, keď priemerná spotreba počas týždňového testu bola len 5,1 l/100 km, no bežne sa so Stepwayom dá jazdiť so spotrebou tesne nad štyri a pol litra na stovku kilometrov.
Aby sme však len nechválili, spomeňme, že aj keď Stepway hravo zvláda úskalia našich nekvalitných ciest, doslova neznáša krátke priečne nerovnosti, ktoré akoby na protest prenáša len s nepatrným tlmením do kabíny. A keďže Stepway má len 5stupňovú prevodovku, inak veľmi dobre odstupňovanú, (s nie veľmi presným a hladkým radením), je v kabíne na diaľničnom limite vyšší hluk.
To, čo Sandero Stepway ponúka navyše oproti bežnému Sanderu, nie sú len plasty na karosérii a zopár hliníkových doplnkov, ale aj metalický lak, hliníkové disky kolies (za ktoré si iné automobilky nechajú platiť) a väčší imidž. Keďže ide o pomerne nový model na našom trhu, budil Stepway na ulici či parkoviskách značný záujem. Vo všeobecnosti možno povedať, že sa ľuďom páčil. Sympatická je aj cena testovaného Stepwaya so 70 koňovým turbodieslom, ktorá je oproti Sanderu Ambiance (z ktorého Stepway vychádza) drahšia len o 900 eur (27 113 Sk). Rovnaký príplatok 900 eur je aj v prípade Stepwaya s benzínovým 90koňovým motorom.
Páčilo sa
- štýlovo upravený dizajn
- priestranný interiér
- komplexná výbava
- kultivovaný a úsporný motor
- dostupná cena
Páčilo sa menej
- prenos hluku z priečnych nerovností do kabíny
- vyššia hlučnosť pri jazde na diaľničnom limite
- tvrdší podvozok
- horšie utlmený motor
Dôležité údaje
Motor | radový 4valec, nafta, turbo, 1461 cm3 |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 50 kW/68 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 160 Nm pri 1700 ot/min |
Príprava paliva | priame vstrekovanie common rail |
Spotreba komb. | 5,3 l/100 km |
Emisie CO2 | 140 g/km |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 157 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 15,0 s |
Hmotnosť pohotovostná | 1216 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4024/1753/1546 mm |
Rázvor náprav | 2588 mm |
Rozchod kolies p/z | 1480/1470 mm |
Rozmer pneumatík | 195/55 R 16 |
Objem batož. priestoru | 320 - 1200 litrov |
Objem paliv. nádrže | 50 litrov |
Ceny
model Sandero | 6 990 eur (210 581 Sk) – Sandero Access 1,4/75 k |
Sandero Stepway | 8 890 eur (267 820 Sk) – Stepway 1,6i/90 k |
testovaný model | 10 290 eur (309 996 Sk) – Stepway 1,5 dCi/68 k |
NAMERANÉ HODNOTY
PREVODOVÉ STUPNE A OTÁČKY
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
50 km/h (ot/min) | 3400 | 2200 | 2050 | ||
90 km/h (ot/min) | 3800 | 2150 | 1850 | ||
110 km/h (ot/min) | 3500 | 2700 | |||
130 km/h (ot/min) | 3200 |
AKCELERÁCIA
km/h | čas (s) |
0-50 | 5,1 |
0-80 | 10,6 |
0-100 | 16,2 |
0-125 | 26,8 |
PRUŽNÉ ZRÝCHLENIE
km/h | čas (s) |
30-60 | 5,1 |
50-80 | 6,4 |
60-100 | 9,1 |
80-110 | 10,2 |
100-125 | 11,4 |
NAJVYŠŠIA RÝCHLOSŤ
Prevod. stupeň | rýchosť (km/h) |
1. | 38/4800 |
2. | 74/4800 |
3. | 112/4800 |
4. | 144/4600 |
5. | * |
* nemerané
SPOTREBA
- Počas testu: 5,1 l/100 km
- Bežná cestovná: 4,6 l/100 km
VÝBAVA
- Základná
Foto: autor