Pondelok, 24 august 2009
Veľkopriestorové MPV nie sú pre Citroën módou, pretože francúzsky výrobca patrí už od 90rokov k veľkovýrobcom tejto kategórie. K známym modelom Xsara Picasso, C4 Picasso a Grand C4 Picasso (ale aj C8) pribudol prednedávnom najmenší s menom slávneho umelca - C3 Picasso.
Najmenší, najvydarenejší, najúžasnejší
Rozširovanie radu úspešných veľkopriestorových MPV smerom k menším má logické zdôvodnenie, aj keď vznik najmenšieho Picassa možno priamo nesúvisí so súčasnou hospodárskou situáciou, ktorá kvári Európu i svet. Francúzskemu výrobcovi však nový model štvormetrového C3 Picasso prichádza vhod aj preto, že šetriť sa musí. Šetrí sa vo výrobe, rozumnejšie a lacnejšie chcú nakupovať záujemcovia o nový automobil, svoju rolu zohráva spotreba, ale aj ostatné náklady potrebné na denné prevádzkovanie. Aj preto sa vyrábajú autá menších vonkajších rozmerov, ale čo možno s najpriestrannejším interiérom. A práve tu vyhráva veľkopriestorová kategória MPV, kam sa radí aj nový C3 Picasso.
Najmenší C3 Picasso ani nie je zasa až tak malý. Veď aj jeho štvormetrová dĺžka ho radí medzi tie väčšie empévéčka. Aj konfrontácia s vnútorným priestorom nám dá za pravdu, keďže v jeho útrobách sa vcelku pohodlne odvezie päť cestujúcich, s väčším komfortom štyria. To bol prípad aj nami testovaného modelu, ktorý vo verzii N1 ako malý nákladiak (?!) má v technickom preukaze povolené prevážať len štyroch cestujúcich. Kovová mriežka za operadlami zadných sedadiel je v tomto prípade tou bariérou, ktorá síce zabráni batožinám uloženým vzadu padať pri prudšom brzdení na hlavy cestujúcich na zadných sedadlách, zároveň však likviduje veľmi slušnú variabilitu priestoru od predných sedadiel až po piate dvere. To však nie je údel len najmenšieho Picassa, ale všetkých N1 pretypovaných z M1 a odľahčených o DPH.
Štvrtý člen rodiny Picasso spĺňa podmienky rodinného automobilu takmer do bodky. Disponuje priestranným interiérom, za čo vďačí dokonalému krabicovému tvaru a ten ho stavia do role takmer ideálneho kompaktného MPV. Má mimoriadnu vzdušnosť a vďaka enormne veľkému preskleniu je z C3 Picasso veľmi dobrý výhľad do všetkých strán. O priestore vpredu je zbytočné diskutovať, pretože v každom smere je ho tu dostatok.
Na zadných sedadlách je nad hlavou i pre nohy tiež výnimočne veľa miesta. Posúvanie zadných delených sedadiel v rozsahu 15 centimetrov (posunutím dopredu sa primerane zväčšuje batožinový priestor) a nastavovanie sklonu operadiel má zmysel predovšetkým pri osobnej verzii. Pri testovanej N1 táto vymoženosť kvôli deliacej stene prakticky odpadá a znižuje aj obsadenosť z piatich na štyri miesta. Väčšiu pozornosť by si však zaslúžilo tvarovanie zadných sedadiel, ktoré sú takmer ploché a neposkytujú cestujúcim žiadnu oporu. Pochvalu za veľký priestor vyslovujeme batožinovému priestoru, ktorý nielen že je jedným z najväčších v kategórii, ale má aj ideálne proporcie a dvojité dno na odkladanie menších predmetov.
Kvalita materiálov a spracovania nebýva vždy vizitkou malých áut. C3 Picasso je v tomto smere iný a jeho interiér pôsobí na svoju kategóriu viac ako luxusne. Palubná doska nielen kvalitne vyzerá, ale má aj na dotyk veľmi príjemný povrch. Aj ďalšie doplnky čalúnenia interiéru sú z kvalitných materiálov a zanechali v nás veľmi dobrý dojem. K nemu prispieva aj celková ergonómia usporiadania a rozmiestnenia ovládacích prvkov a prepínačov, vrátane množstva odkladacích priestorov. Platí to aj o trojprvkovom informačnom displeji, ktorý síce nie je priamo pred vodičom, ale v strede palubnej dosky, zato však prehľadný a dobre čitateľný.
Najmenší Picasso stojí na platforme staršej C-trojky. Aj techniku podvozku vpredu so zavesením McPherson a vzadu s torznou priečkou zdedil z tohto modelu. Pod kapotou môže mať C3 Picasso niektorý z dvoch benzínových štvorvalcov 1,4 a 1,6 litra s výkonmi 95 a 120 koní alebo turbodiesel 1,6 HDi s výkonmi 90 a 110 koní. Style, Confort a Exclusive sú tri ponúkané stupne výbav, v súčasnosti aj v tzv. prázdninovej akcii Holiday Style, kde kupujúci môže ušetriť kopec peňazí. V základnej výbave nášmu C3 Picasso nechýbala klimatizácia s manuálnym ovládaním, ani palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších zrkadiel, rádio s CD prehrávačom, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant a iné, ktoré u mnohých iných značiek sú za príplatok. V prípade nášho testovaného kusa by sme navyše platili iba za úpravu na N1 (500 eur) a za metalízu (395 eur).
Náš testovaný C3 Picasso bol v najlacnejšej základnej výbave Holiday Style, poháňal ho 90koňový turbodiesel 1,6 HDi a oproti bežnej osobnej verzii mal za zadnými sedadlami deliacu kovovú mrežu. Tá je vždy neklamných znakom toho, že ide o úžitkovú verziu N1 pre živnostníkov a malých podnikateľov. Protipólom k nižšej nákupnej cene (bez DPH) je značné obmedzenie variability interiéru. U C3 Picasso sa tak stráca výhoda, ktorú inak poskytuje posúvanie zadných sedadiel a čiastočne aj nastavovanie sklonu operadiel. Cieľ (nižšia cena o DPH) a účel (malé nákladné auto?) však svätí prostriedok.
C3 Picasso u nás bodoval aj tým, že pod kapotou mal úsporný a pomerne výkonný turbodiesel. A s týmto motorom bude zrejme aj najpredávanejšou verziou na našom trhu. Výkonom 90 koní síce príliš kupujúceho neoslní, nie každý je však blázon do výkonov a rýchlostí a tak aj s týmto stádočkom si vystačí, najmä ak ide o úžitkovú verziu. Kto túži mať pod kapotou C3 Picasso výkonnejší turbodiesel, môže siahnuť po 110koňovom motore. Ten sa však montuje len do osobnej verzie, pre úžitkový automobil v ponuke nie je.
Malým paradoxom je, že lacnejší benzínový základ s objemom 1,4 litra má oproti slabšiemu turbodieselu C3 Picasso výhodu vo vyššom výkone motora a dosahuje aj vyššiu maximálnu rýchlosť (+ 5 koní, + 5 km/h). Pritom kupujúci za benzínovú verziu v najnižšej výbave Holiday Style zaplatí o 2150 eur (64 771 Sk) menej ako za 90koňový turbodiesel v tej istej výbave. Kupujúci drahšej naftovej verzie síce ušetrí v premávke na každých sto kilometrov 2,1 litra, rozdiel v nákupnej cene sa mu však vráti až po najazdení približne 90 tisíc kilometrov. Napriek tomu si však myslíme, že psychologický efekt z lacnejšieho každodenného jazdenia zaberá viac ako počiatočná vyššia investícia do auta a že 90koňový turbodiesel bude najžiadanejším C3 Picasso.
Akceleráciou na stovku za 12,8 sekundy patrí C3 Picasso skôr k tým priemerným. Motor však disponuje dostatočným krútiacim momentom v stredných otáčkach a vďaka 215 Nm a veľmi dobrému odstupňovaniu päťstupňovej mechanickej prevodovky s ručným radením nás pri predbiehaní nikdy nenechal v štichu. Výhrady z našej strany nesmerovali ani na riadenie, podľa nás dostatočne intuitívne a presné. A brzdy? Prekvapivo kotúčové aj vzadu, čo je dobrý počin Citroëna, sú dostatočne účinné, trochu preposilované. Čo nás však očarilo, bola spotreba. Citroën uvádza pre C3 Picasso kombinovanú spotrebu 4,8 l/100 km. My sme počas celého testu namerali priemer 4,7 litra. Klobúk dole pre takto úsporným autom. Aj pred skvelým vzhľadom C3 Picasso a vlastnosťami, ktorými nás počas necelého týždňa tešil.
Páčilo sa
- skvelý vzhľad
- zaujímavý dizajn
- priestranný a príjemný interiér
- úsporný motor
- jazdný komfort
- veľký batožinový priestor
- výhľad z auta
- prehľadné informačné displeje
Naše výhrady
- tvarovanie zadných sedadiel
- výkonnejší turbodiesel aj pre N1
- nervózna jazda na horšom povrchu
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, nafta, turbo, 1560 cm3 |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 66 kW/90 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 215 Nm pri 1750 ot/min |
Príprava paliva | vysokotlakové vstrekovanie common-rail |
Spotreba komb. | 4,8 l/100 km |
Emisie CO2 | 128 g/km |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 173 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 13,4 s |
Hmotnosť pohotovostná | 1344 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4078/1766/1631 mm |
Rázvor náprav | 2540 mm |
Rozchod kolies p/z | 1472/1470 mm |
Rozmer pneumatík | 195/60 R 15 |
Objem batož. Priestoru | 385/1506 litrov |
Objem paliv. nádrže | 50 litrov |
Cena
základná modelu | 10 950 eur (329 880 Sk)* - 1,4 VTi/95 k Holiday Style |
model s testovaným motorom | 13 100 eur (394 651 Sk)* - 1,6 HDi/90 k Holiday Style |
testovaný model | 11 336 eur (341 508 Sk)** - 1,6HDi/90 k Holiday Style N1 |
* limitovaná séria Holiday / ** cena bez DPH
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
60 km/h | 3500 | 2600 | 1500 | ||
90 km/h | 3200 | 2300 | 2000 | ||
130 km/h | 2700 | ||||
50 - 80 km/h | 4,8 | 5,3 | 6,8 | ||
80 - 110 km/h | 6,7 | 7,6 | 9,1 | ||
100 - 125 km/h | 8,1 | 8,7 | |||
Max. rýchl. (km/h pri ot/min) | 46/5000 | 81/5000 | 127/4700 | 165/4500 | * |
* nemerané
Spotreba počas testu: 4,7 l/100 km
Bezpečnosť
- Airbag vodiča a spolujazdca
- ABS s brzdovým asistentom a rozdeľovačom brzdného účinku
- Automatická aktivácia výstražných svetiel pri prudkom brzdení
- Bezpečnostné uchytenia Isofix detských sedačiek na zadných sedadlách
Komfort
- Klimatizácia s manuálnym ovládaním
- Palubný počítač
- Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Elektricky ovládané predné okná
- Elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
- Posuvné zadné sedadlá s nastaviteľným operadlom, delené v pomere 40/60
- Autorádio s CD prehrávačom
Dodatková výbava
- Úprava na N1: 500 eur (15 063 Sk)
- Metalický lak karosérie: 395 eur (11 900 Sk)
Foto: autor