Štvrtok, 18 apríl 2013
Chevrolet vyzbrojil svoju vlajkové loď pre Európu zbraňami, ktoré by jej mali priniesť úspech v predajnosti. Po modeli Cruze je Malibu jeho väčším bratom a rád by sa presadil v silnej konkurencii modelov ako Ford Mondeo, Honda Accord, Toyota Camry alebo Hyundai i40.
Malibu je dizajnovo i vzhľadovo najvyspelejší automobil z kórejskej vetvy Chevroletu. Predchádzajúca vlajková loď Epica (ešte z dielní Daewoo) má k Malibu veľmi ďaleko. Siluetou má nový model črty kupé. Malibu je nízke, široké, pôsobí stabilne a spája v sebe znaky športových modelov Chevroletu, napríklad modelu Camaro, a to ho robí viac príťažlivým. Eleganciu vonkajšiemu vzhľadu pridávajú aerodynamicky tvarované predné xenónové svetlomety, ale aj dizajn zadných koncových svetiel.
Historický názov
História Chevroleta Malibu siaha do polovice päťdesiatych rokov minulého storočia. Súčasná generácia je v poradí ôsma a aj ňou by americký výrobca rád posilnil svoju pozíciu na európskom trhu. Aký je americký štvordverový sedan, o tom nás mal presvedčiť v redakčnom teste. Poďte si amerického krásavca vyskúšať s nami.
Turbodiesel žiadanejší
Model Malibu sa v Európe začal predávať na jar 2012. Vtedy iba s nepreplňovaným benzínovým motorom s objemom 2,4 litra a automatickou prevodovkou. Už vtedy bolo nad slnko jasné, že kupcov s týmto pohonom bude treba naháňať a tak Chevrolet na jeseň minulého roka začal montovať do Malibu aj úsporný dvojlitrový turbodiesel a spojil ho s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Práve tento model vo výbave LTZ, vyššej z dvoch ponúkaných, sme v našom teste mohli vyskúšať.
Malibu stojí na platforme spoločnej s Opelom Insignia a Saabom 9-5, ktorý mal zachrániť škandinávsku automobilku. Už tento fakt hovorí o mimoriadnej solídnosti modelu, a tiež o tom, že Chevrolet vyzbrojil svoju európsku vlajkovú loď dostatočne solídne na to, aby zákazníkov na starom kontinente zaujala.
Lepší ako v Insignii
Použitý dvojlitrový turbodiesel nie je ten, ktorý sa vyrába v Kórei a má ho napríklad Chevrolet Cruze, ale aj nemecký z Opela Insignia. Navyše, v Malibu je tichší a lepšie utlmený a má kultivovanejší chod, takže jazda je komfortnejšia a svojím komfortom prekonáva aj Insigniu. Ak pridáme k tomu aj benefit v podobe mimoriadnej úspornosti tohto motora, potom to potenciálneho majiteľa určite poteší.
Aj keď Malibu nepatrí medzi mušie či ľahké váhy, napriek hmotnosti 1620 kg sú reakcie motora na pridávanie plynu okamžité a zodpovedajú výkonu 160 koní. Potešilo nás aj primerane tuhé riadenie, a bez pripomienok na presnosť sa správa aj pri priamej jazde. V tomto duchu hodnotíme aj radenie mechanickej prevodovky, ktoré je hladké i presné a spoľahlivo pracuje aj synchronizácia medzi jednotlivými prevodmi.
Tichý, kultivovaný a úsporný
Za priateľské považujeme auto, ktoré je šetrné k peňaženke svojho majiteľa. S tým bude určite spokojný každý, kto sa rozhodne pre tento dvojlitrový 160koňový turbodiesel. Malibu má dostatočnú výkonovú rezervu na to, aby podľa pokynov plynového pedálu zrýchľovalo aj pri zaradenom vyššom prevodovom stupni, čo je dobré pri predbiehaní.
Motor je tichý aj pri diaľničnom limite 130 km/h. Navyše aj pri tejto rýchlosti stále úsporný. Počas celého testu nám palubný počítač zrátal, že na takmer 900 kilometrov nám vyšla priemerná spotreba len 5,5 litra nafty na stovku kilometrov! V tom sú zahrnuté aj merania i jazdy pod "plynom". Na druhej strane svoj podiel na nízkej spotrebe má určite aj dobre odstupňovaná prevodovka, keď motor pri diaľničnom tempe točí len 2300 otáčok za minútu.
Interiér pre Európana
Interiér lahodí európskemu zákazníkovi, ale nepohŕdol by ním ani náročnejší Američan. Priestranný a pohodlný je dostatočne, a keďže dobre zvolili aj materiály, cestujúci sa v ňom cítia výborne. V rozložitých predných sedadlách sa vodičovi i spolujazdcovi sedí veľmi pohodlne a nerušene. Sťažovať si nebudú ani tí, čo sedia vzadu, keďže miesta i pohodlia je aj tu dosť. Navyše aj výhľad z auta dopredu i do strán je dobrý. Kabína je od podvozku dobre utlmená, čomu napomáha aj kvalitný podvozok s nezávislým zavesením kolies i uloženie motora aj s pomocou izolovaného nosníka, takže posádka si v aute užíva tichú a pohodlnú jazdu. To sa obzvlášť cení na dlhých cestách.
Komfortná výbava
Testovaný Malibu bol vo výbave LTZ, najvyššej z dvoch ponúkaných. Už základná LT+ ponúka množstvo komfortných prvkov, pohodlné sedadlá, prehľadný prístrojový panel s dobre riešenou stredovou konzolou, kožou potiahnutý volant s ovládaním tempomatu, autorádio s výklopným 7" displejom a skrytým odkladacím priestorom, ovládacie prvky na pripojenie telefónu cez Bluetooth, konektory USB, MP3, bezkľúčový vstup a zamykanie auta, štartovanie pomocou tlačidla na prístrojovom paneli, len s kartou vo vrecku a množstvo odkladacích priestorov.
"Batoh" na 545 litrov
S priestranným interiérom korešponduje v sedane Malibu aj batožinový priestor, ktorý patrí s objemom 545 litrov v strednej triede medzi najväčšie. Nevýhodou každého sedana, teda aj Malibu je, že prístup do kufra cez menší otvor je horší ako má liftback či hatchback. Plusom zasa to, že zadné sedadlá sú sklápacie, takže v Malibu sa dajú prevážať aj dlhšie predmety a pri obsadení len predných sedadiel sa kapacita priestoru na prevoz batožín značne zväčší.
Jazda = zážitok
Každá jazda s Malibu je zážitok. Do auta si rád sadáte a každú jazdu si určite poriadne vychutnáte. Tak to bolo v našom prípade a určite takto si to užíva každý, kto si sadne za volant tohto elegána. Tuhá karoséria je základom, že auto vás bude dobre poslúchať a každú situáciu na ceste zvládnete. Z riadenia cítite spätnú väzbu a viete vždy odhadnúť, ako máte natočené kolesá. Šesťstupňová prevodovka s ručným radením (pre Malibu je k dispozícii aj 6stupňový automat) je v tomto prípade tou najlepšou voľbou. Ľahko sa radí a má veľmi dobré odstupňovanie. Aj vďaka tomu je Malibu úsporné, aj keď hlavný podiel má na tom už spomínaný motor z dieselovej Insignie. Iba zdôrazníme, že v Malibu sa prejavuje ešte kultivovanejšie a aj úspornejšie.
Záverečný verdikt
Chevrolet Malibu je dobrý tip pre každého, kto chce mať pohodlný, elegantne vyzerajúci automobil strednej triedy a chce mať sedan. Myslíme si, že Malibu môže uspieť aj ako manažérske auto. Uspokojí svojím vzhľadom, bohatou výbavou, priestranným a komfortným interiérom, veľkým batožinovým priestorom, dynamickou jazdou, jazdnými i ďalšími vlastnosťami. Poteší aj cena, ktorá teraz v základe a v akcii je pod hranicou 25 tisíc eur a v najvyššej výbave LTZ a s turbodieselom stojí necelých 27 tisíc eur. Kto túži po stredne veľkom, pohodlnom aute s komfortnou výbavou a záleží mu aj na cene, pre toho je Chevrolet Malibu dobrou voľbou.
Páčilo sa
- štýlový dizajn
- komfortný a priestranný interiér
- široké a pohodlné sedadlá
- bohatá výbava
- komfortný podvozok
- kultivovaný, dynamický a úsporný motor
- priaznivá cena
- jazdné vlastnosti
Páčilo sa menej
- len verzia sedan
- malá ponuka motorov
- neznáša priečne nerovnosti
- nená slovenský softvér
Dôležité údaje
Motor | radový 4valec, nafta, 1956 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 118 kW/160 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 350 Nm od 1750 ot/min |
Systém vstrekovania | vstrekovanie common rail |
Spotreba | 6,6/4,2/5,1 l/100 km |
Emisie CO2 | 134 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | 213 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 9,7 s |
Hmotnosť prevádzková | 1620 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4865/1855/1465 mm |
Rázvor náprav | 2737 mm |
Rozchod kolies p/z | 1537/1585 mm |
Rozmer pneumatík | 225/45 R18 |
Objem batož. priestoru | 545 litrov |
Objem paliv. nádrže | 73 litrov |
Ceny
prvá cena modelu | 24 540 € * (26 540 € ** ) – 2,0 CRDi/160 k LT Plus |
testovaný model | 26 840 € * (28 840 € ** ) – 2,0 CRDi/160 k TLZ |
* akciová cena** cenníková cena
Päťročná predĺžená záruka
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 km/h (ot/min) | 2700 | 1700 | 1200 | |||
90 km/h (ot/min) | 3200 | 2200 | 1800 | 1500 | ||
110 km/h (ot/min) | 3900 | 2800 | 2200 | 1800 | ||
130 km/h (ot/min) | 2700 | 2300 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,4 |
0-80 | 6,1 |
0-100 | 8,9 |
0-125 | 12,9 |
Pružné zrýchlenie
km/h | čas (s) |
30-60 | 2,8 |
60-90 | 3,2 |
80-110 | 5,2 |
100-125 | 5,7 |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 47/4800 |
2. | 89/4800 |
3. | 138/4800 |
4. | * |
5. | * |
6. | 213 ** |
* - nemerané** - rýchlosť udávaná výrobcom
Spotreba
- Celková počas testu - 5,5 l/100 km
- Najnižšia v našom teste - 4,8 l/100 km
Sériová výbava Malibu LTZ
Protiblokovací brzdový systém ABS, brzdový asistent BAS, systém elektronickej kontroly stability ESC, protipreklzový systém TCS, kožené čalúnenie interéru, airbagy predné (spolujazdcov vypínateľný), bočné a okenné, aktívne predné hlavové opierky, predpínače bezpečnostných pásov, kontrolka upozornenia nezapnutých bezpečnostných pásov - aj vzadu, úchyty Isofix, multifunkčný volant, 18” disky z ľahkej zliatiny, xenónové predné svetlomety, predné hmlovky, dažďový senzor, duálna automatická klimatizácia, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním, audio systém s CD a MP3 prehrávačom, so 7" dotykovou obrazovkou a skrytým odkladacím priestorom, vstup AUX pre MP3 a USB, Bluetooth, zadné parkovacie senzory, elektricky ovládané predné a zadné okná, elektricky ovládané spätné zrkadlá s integrovanými smerovkami, vyhrievané a sklopné, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, bezkľúčové diaľkové centrálne zamykanie a zapaľovanie s tlačidlom Start/Stop, denné svietenie, tempomat, súprava na opravu pneumatík, posilňovač riadenia, kontrola tlaku v pneumatikách, elektronická parkovacia brzda, pamäť nastavenia sedadla vodiča a spätných zrkadiel, predné sedadlá elektricky nastaviteľné s bedrovou výstuhou a vyhrievaním, delené sklopné zadné sedadlo 60/40, zabezpečenie proti krádeži - alarm, senzor vniknutia
Príplatková výbava
Bezkľúčové diaľkové centrálne zamykanie a zapaľovanie s tlačidlom Start - 200 €
Autor: J. GoldbergerFoto: Autor