Utorok, 26 február 2013
"Vstupné" do pomyselného klubu BMW po uvedení nového základného modelu 114i v závere minulého roku je teraz nižšie o pár tisíc eur. Nový cenovo najdostupnejší BMW prišiel tak na náš trh nielen s najnižšou cenou v modelovom rade 1, ale s emblémom BMW vôbec.
Ak chcete mať "bavoráka" a nemáte na vytúženú značku poriadny balík peňazí, môžete sa aj s menším balíkom eur zaradiť medzi tých, čo si budú užívať kvalitu a hrdiť sa imidžom auta prémiového segmentu. Dostanete sa do bavoráckeho "spolku", vo vrecku budete mať kľúč od elegantného BMW, navyše jedného z najúspornejších áut s benzínovým motorom a solídnym výkonom.
Najlacnejšie BMW
Je tu nové BMW 114i, v sériovej výbave sa trojdverová verzia ponúka za 22 000 tisíc eur (päťdverová je o 2200 eur drahšia), čo je najnižšia cena spomedzi všetkých modelov BMW. Ani tomuto základnému modelu však nechýbajú prvky výbavy potrebné pre bezpečnú jazdu a taký komfort, ktorý iným modelom tohto segmentu chýba. Či už je to ABS, DSC, šesť airbagov, automatická dvojzónová klimatizácia, kožený multifunkčný volant, tempomat, hmlovky a ďalšie.
Keď nám importér ponúkol na víkend zajazdiť si na najnovšej verzii najnižšieho modelového radu jedna, model 114i, nedalo sa lákavú ponuku neprijať a tak sme sa podujali vyskúšať si tento zaujímavý "najľudovejší" model z Mníchova. Že ste o tomto modeli doteraz nič nepočuli? Tak si prečítajte postrehy z nášho (mini)testu.
Poddimenzovaný motor
Testovaný trojdverový hatchback mal pod kapotou iba priemerne výkonný štvorvalcový motor s objemom 1,6 litra. V osvedčení o technickom preukaze sa v kolónke výkon krčil zápis 75 kW/102 k, čo na turbodúchadlom preplňovaný motor je výkon značne poddimenzovaný. Navyše, tento výkon dosahuje pri 4000 otáčkach, takže máte pocit, že buď ide o omyl, alebo pod kapotou nie je benzínový, ale naftový motor. Nie, nie je to chyba, údaje sú správne a najvyšší výkon 102 koní má benzínový motor skutočne pri takto nízkych otáčkach. Ale, najvyšší krútiaci moment 180 Nm má BMW 114i už pri 1100 otáčkach. To práve vďaka spomínanému turbu.
Čaro absurdného značenia
Keďže sme zvyknutí na absurdné označovanie modelov mníchovskej automobilky, vedeli sme, že pod označením 114i nie je "jednaštvorka", ale motor s iným vyšším objemom. V skutočnosti je pod kapotou motor s objemom 1,6 litra s výkonom 102 koní. V podobnom duchu označovania ide BMW ďalej, keď model 116i má motor s rovnakým objemom, ale výkon 136 koní pri 4350 otáčkach. Aj BMW 118i má objem 1,6 litra, ale výkon 170 koní, ibaže pri 4800 otáčkach.
Výkon 102 koní testovaného BMW 114i pôsobí vo svetle súčasných motorov trošku zvláštne, keďže takýto výkon bežne dosahujú motory s nižším objemom a bez preplňovania. V BMW však išli inou cestou. Turbodúchadlo tam dali preto, aby najvyšší výkon dosiahol motor už pri 4000 otáčkach a nemusel sa vytáčať do vysokých otáčok a zároveň aby mal silný "spodok". Veď aj údaj 180 Nm pri 1100 otáčkach znie dosť nedôveryhodne: tak vysoký krútiaci moment je na úrovni nepreplňovaných motorov s omnoho vyšším objemom a 1100 otáčok je z ríše super dieselových motorov.
Žiadny lenivec
Od týchto daností sa potom odvíja napríklad spotreba a nízke emisie. V BMW tak vymysleli zasa niečo také, na čo iní nedosiahnu. Čo tento najslabší BMW dokáže na ceste? Nie je to žiadny lenivec: na stovku zrýchli za 11,2 sekundy, dokáže ísť najvyššou rýchlosťou 195 km/h, kombinovanú spotrebu má len 5,5 litra na sto kilometrov a do vzduchu vypúšťa iba 129 gramov CO2 na 100 kilometrov. A na to v BMW nepotrebujú žiadny downsizing a objem 0,9 či 1,2 litra.
Čo s motorom 1,6 litra a výkonom 102 koní BMW 114i dokáže na ceste? Odpoveď je jednoduchá: veľa. Motor je tichý, kultivovaný i dostatočne živý, slušne akceleruje a výkon je primeraný pre priemerne náročného vodiča, ktorý sa nechce hrať na pretekára v bežnej premávke. Auto presne reaguje na pokyny volantu, v zákrutách sa takmer nenakláňa a od vodiča nevyžaduje profesorské vedenie, aby bezpečne jazdil. Miesta a pohodlia je na predných sedadlách v každom smere až-až, a ani pasažieri na zadných sedadlách si nemôžu sťažovať na jeho nedostatok – tak pre nohy ako aj nad hlavou je ho dostatok. Komfort pre posádku zaisťuje výbava, ktorej nič podstatné nechýba.
Aj prvky vyššieho komfortu
Kabína neprekypuje bombastickou výbavou, ponúka však dostatok priestoru, veľmi slušný komfort a pohodlie. Ani tomuto základnému BMW 114i nechýbajú výdobytky typu bixenónové hlavné svetlomety, dvojzónová automatická klimatizácia, pneumatiky typu Runflat s núdzovým dojazdom, elektrické zamykanie a alarm s diaľkovým ovládaním, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat s funkciou brzdenia, automatické stmavovanie spätného zrkadla, rádio BMW Profesional, bezdrôtové pripojenie telefónu a USB konektor a ďalšie výdobytky techniky.
Pravdaže nie všetko z tohto ponúka sériová výbava, základné bezpečnostné a bežné komfortné prvky však v nej nechýbajú. Napríklad automatická klimatizácia, kožený multifunkčný volant, tempomat, hmlovky a ďalšie. Základnej výbave najlacnejšieho modelu BMW nechýbajú prvky výbavy potrebné pre bezpečnú jazdu, práve tak ani základné prvky komfortu. Napríklad protiblokovací systém bŕzd (ABS), dynamická kontrola stability (DSC), dynamická kontrola trakcie (DTC), šesť airbagov, pasívne hlavové opierky, senzor nárazu, Isofix uchytenie pre detské sedačky, imobilizér, elektrické ovládanie okien, klimatizácia, nastaviteľný volant, tempomat, hmlovky a ďalšie.
Záverečný verdikt
BMW sa uvedením nového vstupného modelu v základnej cene 22 000 tisíc eur, čo je najnižšia spomedzi všetkých modelov BMW, vydalo správnou cestou k zákazníkovi. Nový model BMW 114i má pre určitú skupinu zákazníkov zmysel z viacerých dôvodov. V prvom rade je to cena, ďalej vlastníctvo auta renomovanej značky, potom imidž, ktorý získava majiteľ vlastníctvom prémiového modelu a v nemalej miere aj ďalšie praktické stránky ako spoľahlivosť, kvalita a ekonomická prevádza. Výhody určite prevyšujú to, kvôli čomu by sme mali odvrhnúť tento zaujímavý model.
Páčilo sa nám
- nízka cena
- kultivovaný, tichý a úsporný motor
- záťah motora od najnižších otáčok
- bezpečnostná výbava
- vyvážený podvozok
- príjemné ovládanie
- priestranný interiér a kufor
- jazdné vlastnosti
Páčilo sa nám menej
- drahá doplnková výbava
- v základnej výbave len oceľové disky kolies
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, benzín, 1598 cm³ |
Uloženie | vpredu pozdĺžne |
Výkon | 75 kW/102 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 180 Nm od 1100 ot/min |
Systém vstrekovania | priame vstrekovanie |
Spotreba | 7,1/4,6/5,5 l/100 km |
Emisie CO2 | 129 g/km |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Max. rýchlosť | 195 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 11,2 s |
Hmotnosť prevádzková | 1360 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4324/1765/1421 mm |
Rázvor náprav | 2690 mm |
Rozchod kolies p/z | 1535/1569 mm |
Rozmer pneumatík | 195/55 R 16 |
Objem batož. priestoru | 360 – 1200 litrov |
Objem paliv. nádrže | 52 litrov |
Ceny
prvá cena modelu | 22 000 € - 114i/102 k |
testovaný model | 22 000 € - 114i/102 k |
testovaný model s príp. výbavou | 27 834 € - 114i/102 k |
Cena doplnkovej výbavy | 5 834 € |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 km/h (ot/min) | 2900 | 1900 | 1400 | 1100 | ||
90 km/h (ot/min) | 2700 | 2200 | 1800 | |||
110 km/h (ot/min) | 3200 | 2600 | 2200 | |||
130 km/h (ot/min) | 3100 | 2500 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,2 |
0-80 | 8,1 |
0-100 | 11,3 |
0-125 | 18,3 |
Pružné zrýchlenie
km/h | čas (s) |
30-60 | 3,5 (2. prev. st.) |
60-90 | 5,1 (3. prev. st.) |
80-110 | 8,3 (3. prev. st.) |
100-125 | 11,2 (4. prev. st.) |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 61/6800 |
2. | 109/6800 |
3. | 164/6600 |
4. | * |
5. | * |
6. | * |
* - nemerané
Spotreba
- Celková počas testu - 5,8 l/100 km
- Najnižšia počas testu - 5,4 l/100 km
Sériová výbava (vybrané prvky)
Airbagy predné, bočné a hlavové, pasívne hlavové airbagy, pasívne hlavové opierky, ochrana pred bočným nárazom, Isofix uchytenie, protiblokovací systém bŕzd (ABS), dynamická kontrola stability (DSC), dynamická kontrola trakcie (DTC), kolesá s pneumatikami Runflat, elektronický posilňovač riadenia, manuálna 6stup. prevodovka, režimy jazdy vrátane Eco-Pro, indikátor preraďovania, brzdové svetlá s odstupňovanou intenzitou v závislosti od brzdnej energie, funkcia denného svietenia, nastaviteľný volant, imobilizér, elektrické ovládanie okien, diaľkové ovládanie, stop/start systém.
Výbava za príplatok (vybrané prvky)
Alarm s diaľkovým ovládaním, automatická dvojzónová klimatizácia, automatické stmavovanie vnútorného zrkadla, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat s funkciou brzdenia, rádio BMW Profesional, Bluetooth a USB konektor, balík BMW Basic Service Inclusive (päť rokov/100 000 km), Advantage Plus balík
Autor: J. Goldberger