Piatok, 16 január 2009
Keď Giorgetto Giugiaro navrhoval štúdiu Brera, pravdepodobne netušil, že raz z nej bude živý model automobilky Alfa Romeo. Vdýchol jej také tvary a dušu, že po autosalóne Ženeva 2002, kde obdiv a odozvy na unikátny a najobdivovanejší exemplár nebrali konca, nemohli v Alfe neuvažovať o jej nezaradení do výroby.
Čarovná talianska kráska
Samotný slávny dizajnér sa netají svojim obdivom k Alfe Romeo a verejne priznáva svoju slabosť k slávnej značke. Brera, ktorej základom je ženevská štúdia z roku 2002, je skutočne výnimočným dizajnérskym výtvorom. Štúdiou poverila Alfa Romeo Giugiara a jeho Italdesign okrem majstrovho srdečného vzťahu k značke aj preto, že už v minulosti stvárnil pre ňu viaceré legendárne modely, napríklad Alfettu GT alebo "masovku" Alfasud, ale aj niektoré štúdie.
Dôvodom, prečo značka potrebovala atraktívnu štúdiu, mohol byť aj fakt, že bolo potrebné pripraviť nástupcu pre odchádzajúce kupé GTV. A prečo ju poslal na skusy práve do Ženevy? Dôvodom bolo zistiť reakcie odbornej verejnosti, ale aj návštevníkov, ako by prijali takto koncipovaný model ako sériový automobil. Aj keď štúdia má vždy oproti sériovému modelu tradične voľné mravy, dokáže viac upútať. Konkrétny model pre výrobu potom po umravnení vyzerá civilnejšie, ale hlavné črty štúdie si ponecháva.
Inak tomu nebolo ani s Brerou. Sériový model dominuje aj vďaka štylistickým prvkom, ktoré sa vynímali na štúdii. Na prednej časti je to nárazník s maskou chladiča, trojica samostatných svetlometov (s hmlovými vlastne štvorica) a štýlová kapota. Brera je hodná obdivu aj z profilu, pri ktorom vynikne dlhý prevísajúci predok a objemnejšia zadná časť. Táto kombinácia spolu s výraznými bočným prelismi dverí a prahu Brere pristane a dodáva jej športový šmrnc. Eleganciu nezaprie ani pohľad zozadu, kde dominujú vypuklejšie blatníky, kapota batožinového priestoru, ale tiež charakteristické prvky z iných modelov značky Alfa Romeo. Napríklad dlhé a zužujúce sa zadné koncové svetlá, logo značky, ale najmä dva páry koncoviek výfukov.
Takmer štyri a pol metra dlhé kupé je krásavec na pohľadanie. Dizajnérsky krásavec, aké sa rodia najviac a najčastejšie práve v Taliansku. Navyše aj červený "alfovský" lak jej pridáva na exkluzivite a príťažlivosti a len máloktorý muž by sa do nej nezamiloval a nechcel ju mať vo svojej garáži. Brera mala byť možno kupé, a kupé aj veľmi pripomína, vlastne aj ním je, ale vyzerá skôr ako trojdverový hatchback v netradičnom vydaní. Sedadlá vo dvoch radoch (usporiadanie interiéru 2+2) dávajú nádej na zvezenie štyroch pasažierov, ale tie dve vzadu poskytujú skromný priestor a sú skôr núdzové. V každom prípade je dobré, že tam sú a že Brera štyroch aj uvezie, pričom tí dvaja vpredu pri "sólo" jazde majú dostatok priestoru na šírku i pre nohy, a to aj na dlhšie cesty. Dobré, ba priam vynikajúce je, že Brera má až nezvykle veľký 300 litrový, po sklopení operadiel zadných sedadiel až 610 litrový batožinový priestor.
Ale – jazdí Alfa Brera aj tak dobre ako vyzerá? Už samotný pohľad na ňu vyvracia pochybnosti, že by to mohlo byť inak. Takže zasúvame diaľkový ovládač do otvoru vpravo od volantu, na chvíľku podržíme tlačidlo Start-Stop a 2,4litrový päťvalcový turbodiesel tichučko zabrumká a uvedie do pohybu pár koníkov z celkových dvesto. Ani po stlačení plynového pedála sa zvuková hladina príliš nezdvihne, zato záťah motora a jeho 400 Nm po zvolení si D-čka na automatickej šesťstupňovej prevodovke (preraďuje pomerne rýchlo a plynulo) nás energicky pritlačí do sedadla.
Podvozok Brery s nezávislým štvorprvkovým uchytením vpredu a multilink vzadu si dokáže bez problémov poradiť s výkonom motora, ktorý sa ochotne vytáča až do päťtisíc otáčok. Kvality a nastavenie podvozku sa najviac prejavia na kľukatých okreskách, po ktorých sa talianska kráska veľmi rada prepletá. Ku cti jej slúži tiež to, že slušne nízkou spotrebou do šesť a pol až sedem litrov, podľa štýlu jazdy, je Brera ohľaduplná k jej majiteľovi. Trošku ľúto nám však bolo za tým, že ako športovo sa tváriaci automobil nevydáva motor pri vytočení k najvyšším otáčkam aj primerane športový zvuk. To jej však vzhľadom k použitému turbodieselu nemožno vyčítať. O to je však jazdný komfort s Brerou kultivovanejší a príjemnejší.
Jazda s Brerou je vždy príjemná. Je jedno, či jazdíte pomaly a vychutnávate si každý centimeter prejdenej trasy, svižne, alebo na hranici . Z nuly na 100 km/h sa dostanete za menej ako osem a pol sekundy. S nezmeneným zrýchľovaním a veľkým apetítom ide do rýchlosti až nad 180 km/h. Tak ako rýchlo akceleruje, podobne razantne dokáže aj spomaliť vďaka účinným kotúčovým brzdám na všetkých štyroch kolesách a podporným systémom ako sú protiblokovací ABS, rozdeľovanie brzdného tlaku EBD či stabilizačnému systému.
Alfa Romeo Brera je veľmi príjemný a príťažlivý automobil. Poskytuje dostatok pohodlia, komfortu vodičovi a spolujazdcovi na predných sedadlách, s menej pohodlia dvom ďalším na zadných sedadlách, zato dostatočne veľký a praktický batožinový priestor. Je veľmi dobre vybavená bezpečnostnou výbavou, ale aj maximálnym komfortom. Brera je imidžová, jazdí skvele, má výkonný a kultivovaný motor, navyše aj primerane úsporný. A mohli sme si ju kúpiť za cenu pod jeden milión korún, dnes po prechode na euro za 32 600 eur.
Páčilo sa
- výnimočný dizajn
- bohatá výbava
- sedadlá vpredu
- príjemný interiér
- jazdné vlastnosti a jazdný komfort
- výkonný a kultivovaný motor
- vyvážený a dobre nastavený podvozok
- riešenie prístrojovej dosky
- pomer hodnota a cena
- veľký batožinový priestor
Páčilo sa menej
- tiesnený priestor na zadných sedadlách
- suma príplatkovej výbavy
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 5valec, nafta, turbo, 2387 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 147 kW/200 k pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 400 Nm pri 2000 ot/min |
Príprava paliva | priame vstrekovanie Multijet |
Spotreba komb. | 7,9 l/100 km |
Emisie CO2 | 208 g/km |
Prevodovka | 6tupňová automatická Q-Tronic |
Naj. rýchlosť | 225 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 8,3 s |
Hmotnosť pohotovostná | 1595 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4410/1830/1593 mm |
Rázvor náprav | 2528 mm |
Rozmer pneumatík | 235/45 R18 |
Objem batož. priestoru | 300/610 litrov |
Objem paliv. nádrže | 70 litrov |
Cena
základná modelu | 32 600,- € (2,2 JTS 185 k) |
najnižšia s testovaným motorom | 35 600,- € (2,4 JTD 210 k) |
testovaného modelu | 37 600,- € (2,4 JTD Q-Tronic 200 k) |
testovaného modelu s dodatočnou výbavou | 44 560,- € (2,4 JTD Q-Tronic 200 k) |
Namerané hodnoty
ZRÝCHLENIE
km/h | čas |
0-50 | 3,0 |
0-80 | 5,6 |
0-100 | 8,1 |
0-125 | 12,2 |
0-145 | 16,2 |
0-160 | 19,5 |
PRUŽNÉ ZRÝCHLENIE
50-80 | 2,6 |
80-110 | 3,9 |
100-125 | 6,2 |
125-160 | 8,3 |
NAJVYŠŠIA RÝCHLOSŤ
1. | 48 |
2. | 83 |
3. | 124 |
4. | 172 |
OTÁČKY PRI RÝCHLOSTI
90 km/h | – 1600 ot/min |
130 km/h | (6. Aut) - 2400 ot/min |
SPOTREBA
Počas testu | 9,8 l/100 km |
Najvyššia | 10,5 l/100 km |
Cestovná | 7,8 l/100 km |
Štandardná výbava
- ABS, ASR, MSR, EBD
- El. stabilizačný systém VDC
- Q2- elektronický diferenciál
- 7 airbagov
- Automatická dvojzónová klimatizácia
- Ovládanie rádia a telefónu na volante
- Autorádio s CD a MP3 prehrávačom
- Tempomat
- Palubný počítač
- El. ovládanie okien + vonk. zrkadiel (s vyhrievaním)
- Hliníkový obklad interiéru
- Športový volant v koži
- Centrálne zamykanie s diaľ. ovládaním
- Zadný cúvací senzor
- Výškovo aj osovo nastaviteľný volant
- Predné hmlovky
Príplatková výbava
- Ostrekovače svetiel : 240,- €
- Bi-xenónová hlav. svetlomety: 650,- €
- Radenie na volante: 130,- €
- El. sklopné spät. zrkadlá s pamäťou: 160,- €
- Konvergencia C1 - BlueTooth, Mediaplayer, USB Port a hlas ovládanie telefónu: 280,- €
- Hi-Fi systém Bose: 610,- €
- Presklená pamoramatická strecha: 380,- €
- Svetelný paket 2 - dažď., pachový a protizahmlievací senzor, monochrom. zrkadlo a svetel. senzor: 250,- €
- Červený pastelový lak: 200,- €
- Interiér v koži: 2500,- €
- Predné koberčeky: 80,- €
- Elek. ovlád. sedad. s pamäťou + vyhrievanie : 1100,- €
- Alarm: 380,- €
- 19palcové hliníkové disky: 990,- €
Foto: autor