Streda, 13 apríl 2011
Už štúdia S60 ukázala budúcnosť a naznačila, že nová generácia limuzíny S60 i z nej odvodené kombi V60 by mali zaujať pevné miesto medzi prémiovými modelmi strednej triedy. Splnili sa Volvu predpovedané očakávania? My sme sa o tom chceli presvedčiť v teste verzie kombi V60, s ktorým sme najazdili takmer tisíc dvesto kilometrov.
Podľa predstaviteľov bude mať nové Volvo také športové jazdné vlastnosti, aké nemalo doteraz žiadne iné. Vo Volve hovorili o dramatickom novom prístupe, čím sa myslelo umocnenie vizuálnej stránky nového Volva. Už exteriér štúdie indikoval, čo môžu zákazníci očakávať od budúcej generácie Volva strednej triedy.
Aj sériový model, rovnako ako štúdia, upútal dizajnom. Páčil sa S60 sedan, ktorý sa začal predávať koncom minulého roka, rovnakému záujmu sa tešil aj model s kufrom, kombi V60. Vzhľadovo zaujali obe karosárske verzie, vyznávačov automobilovej krásy a dizajnu možno o voľačo viac kombi. Aj preto nás v redakcii potešilo, že testovaným automobilom je V60 D3, kombi s dvojlitrovým turbodieselom, ktorého päť priečne uložených valcov vie poslať na kolesá prednej nápravy prostredníctvom 6stupňovej automatickej prevodovky výkon až 163 koní a maximálny krútiaci moment 400 Nm.
Volvo S60/V60 ponúka päť stupňov výbavy. Už prvý Baze má ABS s EBD, systém na zníženie následkov a predchádzanie kolíziám, stabilizačný a protišmykový systém, systém kvality vzduchu v interiéri, elektronicky riadená dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat a iné. Ďalšie sú Kinetic a Momentum. Náš testovaný kus mal štvrtý stupeň Summum. Najluxusnejší je R-Design.
Nové modely Volva radu 60 ponúkajú pestrú paletu motorových jednotiek. Základnou z pätice benzínových sú štyri štvorvalce a jeden šesťvalec, všetky prepĺňané a s priamym vstrekovaním benzínu: T31,6/150 k, T4 1,6/180 k, 2,0T/203 k, T5 2,0/240 k a T6 3,0 T/304 k.
Len o málo chudobnejší je výber naftových agregátov. Základný štvorvalec 1,6 DRIVe má 115 koní. Ďalšie dva sú päťvalce D3 2,0/163 k, D5 2,4/205 k. Všetky štandardne poháňajú kolesá prednej nápravy, posledný sa dodáva aj s pohonom všetkých kolies.
Naše testované kombi V60 s výbavou Summum bolo značne vyšperkované prvkami luxusu i bezpečnosti, ako je kožené čalúnenie interiéru, multifunkčný volant s kožou potiahnutým vencom, veľký farebný 7palcový displej pre informácie, navigáciu, automatickú klimatizáciu, vysokokvalitný audiosystém a celý rad ďalších ovládačov.
Už prvé usadnutie za volant a pár najazdených kilometrov naznačili viac dynamiky, ako sme od tohto auta očakávali. Cítili sme, že dynamika testovaného volva je zároveň aj odrazom jeho dizajnu. Prekvapivo sa dralo dopredu už od najnižších otáčok.
Kto by si myslel, že Volvo po jeseni 2010, odkedy patrí čínskemu gigantu Geely Holding Group, sa len hľadá, veľmi by sa mýlil. Hmatateľným dôkazom je dizajnový výtvor, ktorý výzorom a jazdou odzbrojí aj tých najväčších skeptikov tejto severskej značky. Symbolické spojenie čísel 60, ktoré majú podľa Volva evokovať športové vlastnosti a dynamiku, majú vo svojom označení modely XC60, C60 a najmladší prírastok V60.
Posledné z menovaných je športové kombi, ktoré nemalo v histórii značky predchodcu. Je nové, svieže, ale predsa inšpirované už pre Volvo typickými rysmi karosérie. Myslíme tým zadnú časť, nespochybniteľnú spoločnými črtami značky, na ktoré sme si od uvedenia modelov S80 a V80 zvykli. Vpredu dominuje veľká a výrazná predná maska a agresívne nasávače vzduchu v harmonickej dizajnovej symbióze so svetlami. Spodný kryt nárazníka zdobí strieborný difúzor s miernym nádychom SUV. Ako celok vyznie predná časť majestátne a športovo. Dynamického ducha potvrdzuje aj väčší rázvor náprav 2776 mm a krátke previsy karosérie vpredu aj vzadu. Klinovitý tvar a výraznú líniu zužujúcich sa okien smerom dozadu dopĺňajú výrazné bočné proporcie s jasným športovo elegantným identikitom.
Interiér kráča ruka v ruke s vydareným zovňajškom. Musíme vzdať hold človeku, ktorý je zodpovedný za vyšpecifikovanie testovanej V60. Metalická čierna farba je veľmi vhodne skombinovaná s hnedo-červenou kožou. Palubná doska je z kvalitných mäkkých materiálov, kombinovaná so všadeprítomným vysoko lešteným hliníkom, ktorý je decentne zapracovaný do interiérového celku.
Veniec športového volantu je dobre tvarovaný a sadne do ruky. Multifunkčné prvky - na ľavej strane ovládame tempomat a na pravej audio a palubný počítač. Testovaná verzia mala aj adaptívny tempomat tretej generácie za príplatok balík Driver Support Package obsahuje Adaptive Cruise Control (ACC) s asistentom pre jazdu v kolónach a funkciou upozornenia na vzdialenosť, varovný systém na predchádzanie nehodám s automatickým brzdením (CWAB) a funkciou na ochranu chodcov, Driver Alert Control (DAC), Lane Departure Warning (LDW) a Systém BLIS, upozorňujúci na vozidlá v mŕtvom uhle, ktorý vodiča na diaľnici alebo v zápche odbremení od neustáleho brzdenia a pridávania plynu kvôli pomalším autám.
Za nevýhodu považujeme neopodstatnené brzdenie, ktoré vodiča sprevádza počas cestovania po diaľnici v ľavom rýchlom pruhu vo chvíli, keď v tiahlej zákrute pri stotridsiatke v aute zabudovaný radar spozoruje v pomalom pruhu kamión. Ten vás neobmedzuje, on tam proste je a ide si svojou deväťdesiatkou. Nezmyselné brzdenie sa ale dá eliminovať pridaním plynu, jednoduchým nastavením reakčného času a vzdialenosti vozidla pred vami. Musíte ten pocit mať v podvedomí a počítať s tým. Dá sa však na to zvyknúť, ale aspoň to drží vodiča v strehu.
Tento komfortný doplnok má však svoje opodstatnenie v každodenných zápchach. Tam stačí aktivovať tempomat, určiť vzdialenosť jedným z piatich nastavení a auto si samo udržiava vzdialenosť, dobrzďuje a pridáva. Zostáva byť už len bdelým pánom situácie a s pripravenou nohou na brzde pobavene sledovať premávku pred sebou namiesto únavného preraďovania, brzdenia a pridávania plynu. Keď vás bdelosť na stotinku opustí, Švédi zakomponovali do tempomatu varovný systém na sledovanie bdelosti vodiča.
Ovládanie palubného počítača z multifunkčného volantu je vcelku jednoduché a pohotové pomocou otočného gombíka. Nie je superrýchle, zato však vyžaduje zvyk. Ovládacie prvky klimatizácie na typickej stredovej konzole sú pri Volve tradičné, ľahko ovládateľné a intuitívne. Medzi ostatnými funkciami je možné ho prehliadnuť a jeho hľadanie môže odpútať pozornosť od jazdy. Keď však ovládame hlasitosť, predvoľby rádia a palubný počítač z volantu, ubudnú nám vrásky na čele. Sedempalcový multifunkčný displej s jemným rozlíšením je dobre čitateľný a vyhovovalo aj jeho umiestnenie.
Sedenie je vo V60 príjemné. Anatomické vypracovanie sedadiel v kombinácii s kožou je na vysokej úrovni. Taktiež elektrické ovládanie s troma pamäťami je skvelý komfortný doplnok. Dvaja vzadu sediaci primerane vysokí pasažieri majú miesta na nohy aj na hlavu dosť. Mohlo by však byť lepšie bočné vedenie. Sedadlá však i tak hodnotíme pozitívne. Odkladacích priestorov je požehnane. Piate dvere po otvorení odkrývajú nízku nakladaciu hranu a 430litrový batožinový priestor, ktorý má správnu dĺžku. Kufor je vďaka jeho variabilite veľmi dobre využiteľný.
Motor je ďalšia z vecí, ktorá upúta. Kto ho nejazdil, o päťvalci dlho diskutuje, potom s prihliadnutím na tabuľkové hodnoty mierne kritizuje jeho 9,4 s akceleráciou z 0-100 km/h. Krútiaci moment 400 Nm zasa hovorí v jeho prospech. Je jediný v triede s piatimi valcami pod kapotou a výkon má 163 konských síl. Päťvalcový zvuk a krútiak má oproti štvorvalcom naozaj niečo navyše: mohutný záťah z veľmi nízkych otáčok pripomínajúci vznetový trojlitrový šesťvalec a neopakovateľný zvuk motora, pri ktorom sú štvorvalce iba štvorvalce. Faktom však je, že očarujúci spodok vädne už pri 3000 otáčkach, potom už len pekne pradie. Čo štvorvalce dole stratia, rýchlo získajú vo vyšších otáčkach. Kto chce vytáčať motor do 8000, ten si kúpi benziňák. Pri agregáte D3 sme našli nesmierne veľa potešenia z jazdy, ktoré by štvorvalce možno neposkytli. S Volvom V60 to všetko pri športovej aj ustálenej jazde len za 6,8 l na 100 km. Dobré, nie?
Automatická šesťstupňová prevodovka Geartronic s možnosťou sekvenčného radenia je dobre zladená s motorom. Nejazdili sme verziu s manuálom, ale vzhľadom na tabuľkové hodnoty auta sme nemali pocit, že by automat nepracoval nezodpovedne v prospech auta. Svedčí o tom aj fakt, že má rovnakú hodnotu akcelerácie z 0-100 km/h ako manuálna prevodovka. Je pohotová a dôkazom dobrej spolupráce s motorom je priaznivá spotreba paliva. Krátka voliaca páka je dobre ergonomicky umiestnená, má ľahký chod a manipuláciu.
Podvozok je tvrdší, umocnený nízkoprofilovými pneumatikami 235/40 R18. Aj keď je V60 klasická predokolka, nespráva sa príliš nedotáčavo. Pri dynamickej jazde je podvozok najpokojnejší na perfektne upravených cestách. Tam sme si prednosti V60 vedeli užiť naplno. Na Slovensku to však nie vždy tak, avšak aj s horším povrchom sa V60 dokáže so cťou vysporiadať. Podvozkové ústrojenstvo pracuje aj tu spoľahlivo a nekompromisne vďaka už spomínanému dlhému rázvoru a samozrejme, rozumnému športovo-mestskému vyladeniu tlmičov. Zaujímalo by nás, ako V60 jazdí na základných pneumatikách.
Mimoriadne sympatická a hlavná črta Volva je od nepamäti bezpečnosť. Spomeňme preto niektoré, ktoré v testovanej V60 neustále dohliadajú na bezpečnosť. Ochranu chodcov má na starosti radarový senzor za maskou chladiča a digitálna kamera za čelným sklom s dosahom 150 metrov. Snaží sa nepretržite monitorovať za denného svetla a pri rýchlosti do 35 km/h stojacich alebo pohybujúcich sa chodcov. Ak do dráhy vozidla nečakane vstúpi chodec, zaznie intenzívna signalizácia a auto začne brzdiť.
Digitálna kamera sníma dopravné značenie na vozovke a pri vybočení z pruhu, mysliac si, že sa to stalo vodičovou nepozornosťou, dáva akustické varovanie. Systém LDW – lane Departure Warning vyhodnotí pri použití smerovky tento krok ako bezpečný, rozpozná riziko a systém sa neaktivuje (vodiča neupozorní). Kombinácia xenónových svetiel a natáčacích svetlometov výrazne zlepšuje výhľad do zákruty pri nočnom jazdení. Kladne hodnotíme aj známy systém BLIS, ktorý detekuje mŕtvy uhol pri začínajúcom predbiehacom manévri. Cúvacia kamera s navádzacím systémom vám život asi nezachráni, ale môžete predísť minimálne nie veľmi príjemnej komunikácii s poisťovňou.
Čo povedať na záver? Volvo V60 v nás zanechalo výborný dojem. V dnešnej dobe, keď len máloktoré značky dokážu byť dizajnovo samy sebou a všetko, čo sa týka dizajnu sa zdá byť už vymyslené, musíme mať pred Volvom veľký rešpekt. Bolo to markantne vidieť aj na pohľadoch ľudí na chodníkoch. V60 je motoricky a podvozkovo harmonicky vyvážené športové kombi. Poskytuje vodičovi i posádke primeranú dávku komfortu a pohodlia. Ak sa rozhodujete kúpiť si kombíka do 50 tisíc eur, prevetrajte poriadne konkurenciu, veríme však, že Volvo V60 môže byť aj potom tým najvážnejším adeptom.
Páčilo sa
- moderný dizajn
- elegancia vo vnútri i vonku
- priestranný interiér
- bohatá bezpečnostná výbava
- jazdný komfort
- adaptívny tempomat, úžasný v zápchach
- odhlučnenie kabíny
- kultivovaný, pružný a úsporný motor
- jazdné vlastnosti
- odpruženie a odhlučnenie podvozku
- rovná plocha po sklopení zadných sedadiel
Páčilo sa menej
- na kombi trochu malý batožinový priestor
- veľký priemer otáčania
- zišiel by sa head-up systém
- na ovládacie prvky si treba zvykať
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 5valec, nafta, turbo, 1984 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 120 kW/163 k pri 3000 ot/min |
Krút. moment | 400 Nm od 1400 do 2750 ot/min |
Príprava paliva | priame vstrekovanie, common rail |
Spotreba komb. | 6,1 l/100 km |
Emisie CO2 | 162 g/km |
Prevodovka | 6stupňová automatická Geartronic |
Naj. rýchlosť | 215 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 9,4 s |
Hmotnosť pohotovostná | 1582 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4628/1865/1484 mm |
Rázvor náprav | 2776 mm |
Rozchod kolies p/z | 1590/1585 mm |
Rozmer pneumatík | 235/40 R18 |
Objem batož. priestoru | 430 l |
Objem paliv. nádrže | 68 litrov |
Ceny
Prvá cena modelu | 24 833 eur - DRIVe 1,6/115 k Base |
model s test. motorom | 27 692 eur - D3 2,0/163 k Base |
testovaný model | 41 370 eur - D3 2,0/163 Summum |
testovaný model s príplatkovou výbavou | 49 540 eur - D3 2,0/163 Summum |
NAMERANÉ HODNOTY
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,5 |
0-80 | 7,4 |
0-100 | 9,6 |
0-125 | 16,7 |
Pružné zrýchlenie
50-80 | 3,7 |
60-90 | 4,8 |
80-110 | 5,3 |
100-125 | 5,8 |
125-160 | 13,1 |
Najvyššia rýchlosť (km/h/ot)
1. | 39/4200 |
2. | 74/4200 |
3. | 104/4200 |
4. | 142/4000 |
5. | * |
6. | * |
* - nemerané
Otáčky pri ustálenej rýchlosti
Rýchlosť | Otáčky |
50 km/h | 1400 (4.) |
90 km/h | 1520 (6.) |
110 km/h | 1900 (6.) |
130 km/h | 2200 (6.) |
Spotreba
Celková počas testu | 6,8 l/100 km |
Bežná cestovná | 5,6 l/100 km |
Vybrané prvky výbavy
- ABS s EBD (rozdelenie brzdnej sily)
- Predné airbagy s dvoma stupňami nafúknutia + bočné a hlavové
- Bezpečnostné osvetlenie "Home safe" ( 30 sek. )
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- City Safety - systém na zníženie následkov, prípadne zabránenie kolízií do 30 km/h
- DSTC - stabilizačný a protišmykový systém
- Dynamický podvozok
- EBA - elektronický brzdový asistent
- Elektrická ručná brzda s automatickým uvoľnením pri rozjazde
- Elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
- Palubný počítač
- Elektronický imobilizér
- Filter pevných častíc DPF
- Adaptívny tempomat
- Obmedzovač rýchlosti
- Ochrana proti bočnému nárazu
- Systém kvality vzduchu v interiéri
- Rádio s CD a MP3/WMA prehrávačom + Bluetooth
- Dažďový senzor
- Elektricky sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá s osvetlením
- Elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo
- Zadný parkovací asistent
- Čalúnenie koža
- Aktívne Dual-xenónové svetlomety (GDL)
- Elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou
- Ostrekovače svetlometov
- Pochrómovaná dekorácia na prednom spojleri
- Trojramenný kožený volant s hliníkovým dekorom
Doplnková výbava
- Šesťstupňová automatická prevodovka Geartronic: 1900 eur
- Bezpečnostný komunikátor s bezkľúčovým štartom: 750 eur
- Elektricky nastaviteľné sedadlo spolujazdca: 430 eur
- Vyhrievané predné sedadlá: 290 eur
- Elektricky ovládané strešné okno: 1020 eur
- Bezpečnostné skrutky na kolesá: 40 eur
- Ember Black: 960 eur
- Balík podpora vodiča: 1870 eur
- Balík bezpečnosť: 1010 eur
- Balík Xenium: 3080 eur
- Šesťstupňová automatická prevodovka Geartronic: 1900 eur
- Rodinný balík: 190 eur
- Zliatinové kolesá Sleipner 8 x 18" s pneu 235/40 R 18: 1020 eur