Pondelok, 16 december 2013
Potešila nás ponuka zastúpenia značky Suzuki na Slovensku vyskúšať si v redakčnom teste modernizovaný päťdverový Swift s motorom 1,2 litra a výkonom 94 koní. Mal vyššiu z dvoch ponúkaných výbav, nevšednú zlatú metalízu, štýlové hliníkové disky kolies a na tachometri len niečo cez päťtisíc kilometrov.
Odkedy prišiel Swift novej generácie na náš trh, pravdepodobne iba málokto mu predpovedal tak úspešnú kariéru. Pomerne krátky a dosť vysoký kompaktný hatchback však zaujal hneď od svojho uvedenia na trh v roku 2006, udržiava si solídnu pozíciu u slovenských zákazníkov a veľmi dobre sa predáva.
Modernizácia po troch rokoch
Úspešnú druhú generáciu Swiftu v jeho novodobej histórii, ktorá je prvou európskou, uviedol Suzuki v roku 2010, takže pri tohtoročnom facelifte nemusel výrobca pristúpiť k príliš rozsiahlej modernizácii. A tak zmeny na karosérii majú skôr kozmetický ako zásadný charakter, napriek tomu novému Swiftu na vzhľade dosť pridali.
Čo modernizovanému Swiftu výrobca pridal? Na exteriéri predovšetkým elegantné LED denné svietenie v tvare písmena L, bočné smerovky premiestnené z blatníkov do vonkajších zrkadiel a predný nárazník má výraznejšie prelisy. Nové sú tiež hliníkové disky kolies so štýlovým dizajnom.
Swift nehrá šachy so zákazníkmi
O modeloch japonskej automobilky Suzuki je známe, že výrobca nehrá so zákazníkmi šachy o prvky výbavy, ale radšej ponúkne v aute všetko to, čo užívateľ potrebuje. Vyšší z dvoch stupňov výbav ponúka kompletný balík tak, aby sa už nič ďalšie nemuselo dokupovať. Nanajvýš ak metalický lak, čo bol aj jediný príplatkový prvok testovaného Swifta.
Swift silný už v základe
Základný päťdverový Swift 1,2/94k s prvou výbavou GLX sa predáva za 9250 eur a nami testovaný 1,2/94 s vyššou výbavou GS za 10 990 eur, s príplatkovou metalízou za 11 340 eur. Základný model je oproti testovanému chudobnejší o automatickú klimatizáciu (má mechanickú), o vyhrievanie predných sedadiel, nemá Bluetooth, tempomat, predné hmlovky ani bezkľúčový vstup a štartovanie.
Interiér a výbava
Interiér Swiftu nás milo prekvapil. Je príjemný, na svoju kategóriu dostatočne priestranný s množstvom odkladacích priestorov, navyše aj s praktickou priehradkou v hornej časti palubnej dosky. Príjemne pôsobí aj palubná doska, ktorú akoby inšpiroval väčší model Kizashi. Dojem z interiéru je, že je väčší ako v skutočnosti, ale to je dané asi tým, ako šikovne ho tvorcovia obstavali. Je, samozrejme, päťmiestny, ale štyria aj urastenejší pasažieri tu nájdu dostatok miesta i pohodlia.
Testovaný model mal vyššiu z dvoch ponúkaných výbav, čo v prípade Swiftu je komfort špičkovej úrovne. Veď inteligentný bezkľúčový vstup a štartovanie, iba s kľúčom vo vrecku či kabelke, nie je bežným štandardom ani vo vyšších kategóriách.
V B segmente je iba výnimočne štandardom automatická klimatizácia, tempomat či palubný počítač, alebo elektricky vyhrievané predné sedadlá. Podobne ani elektrické ovládanie predných a zadných okien či elektrické vonkajšie zrkadlá, kožou potiahnutý multifunkčný volant a radiaca páka, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, vstup USB a bezdrôtové pripojenie telefónu Bluetooth, či delené a sklopné zadné sedadlá a ďalšie prvky komfortu.
Bezpečnosť na prvom mieste
Čo by Swiftu mohli závidieť aj modely vyšších kategórií je jeho bezpečnostná výbava: má sedem airbagov, vrátane kolenného pre vodiča, elektronický stabilizačný systém ESP, ABS s EBD, brzdový asistent, výstuhy dverí, bezpečnostné zámky dverí a ďalšie. Navyše Swift je jedným z mála modelov vo svojej kategórii, ktorý má v ponuke aj verziu s pohonom všetkých kolies, alebo model s automatickou prevodovkou.
Malý výber motorov
Obľúbenosti Swiftu neprekáža, že ponúka len dva benzínové motory a jeden turbodiesel. Menší benzínový 1,2 VVT má výkon 94 koní, silnejší 1,6 VVT disponuje s výkonom 136 koní a montuje sa pod kapotu ostrej verzie Sport. Swift s naftovou pohonnou jednotkou 1,3 DDiS a výkonom 75 koní je u zákazníkov menej žiadaný ako verzia s benzínovým motorom 1,2 VVT.
Náš Swift 1,2 VVT/94k bol v kombinácii s päťstupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením, ktorá sa štandardne dodáva k modelom Swift. Ďalšou možnosťou pri voľbe prevodovky je štvorstupňový automat alebo verzia s pohonom štyroch kolies. Verzia Swift Sport s motorom 1,6 VVT/136k má výhradne 6stupňový manuál.
Malý výber motorov nie je slabou stránkou Swiftu. S výkonom 94 koní (69 kW) patrí medzi najsilnejšie pohonné jednotky v segmente malých áut. S týmto motorom pri svojej nízkej pohotovostnej hmotnosti len 995 kg a s dobre odstupňovanou 5stupňovou prevodovkou (50 km/h "točí" na štvorke 1800 otáčok, 90 km/h na päťke 2500 otáčok a 130 km/h na päťke 3700 otáčok) urobil Suzuki dobre premyslený krok k dynamike i čipernosti svojho modelu, ale aj k úspornej prevádzke.
Klasika, žiadny downsizing
Swift so svojím atmosférickým štvorvalcom s objemom 1,2 litra jasne ukazuje, že k nízkej spotrebe a skvelej dynamike nemusí siahať k ohurujúcemu downsizingu prostredníctvom trojvalcového motora, nákladnému a zložitému preplňovaniu, ani málo prínosnému systému stop/start. Pre Suzuki postačí spoliehať sa na kvalitnú techniku z vlastného vývoja.
Živý aj úsporný
Motor Swiftu by väčšine motorov vo svojom segmente mohol dávať lekcie z kultivovanosti chodu, pričom ani v živosti za nimi nezaostáva. Vďaka svojmu variabilnému časovaniu ventilov a pomerne vysokému stupňu kompresie 11:1 má dostatok pružnosti aj v nízkych otáčkach, aj keď jeho najvyšší krútiaci moment 118 Nm je až pri 4800 otáčkach. Napriek tomu dokáže aj v mestskej premávke jazdiť so spotrebou do 6,1 litra, ktorú pre mesto udáva výrobca. Takže nás neprekvapilo, keď na konci nášho testu sme si na displeji palubného počítača odčítali výslednú spotrebu 5,8 litra na sto kilometrov. Jazdiť so Swiftom pod 5,5 litra na sto kilometrov, pokiaľ nejazdíte na bežných cestách ako na rallye, je celkom reálna spotreba.
Zákazníci uprednostňujú benzín
Dosiahnutá spotreba 5,8 l/100 km v našom teste je pre Swift s benzínovým motorom neprikrášlená realita. A to, tak ako sme sa už o tom zmienili, so štvorvalcovým motorom bez preplňovania a systému stop/start a nie s tromi valcami a turbom. Bez prostriedkov, ku ktorým sa utiekajú mnohí výrobcovia v snahe vyrobiť úsporné auto. Suzuki ide svojou cestou, tak ako aj Swift – s benzínovým atmosféricky plneným štvorvalcom. Faktom je, že benzínová 1,2ka je úsporné auto a že výrazne konkuruje vo svojom segmente modelom iných značiek s naftovými motormi. Výrazne poráža aj vlastnú naftovú verziu 1,3 DDiS, ktorá je síce oproti benzínovej úspornejšia, ale predajne menej úspešná. Takže aj vy chcete radšej benzín?
Vzorový podvozok
Ani krátky rázvor náprav a väčšie 16palcové kolesá nie sú na prekážku dobre naladenému a utlmenému podvozku na to, aby sa nesprával na ceste každého druhu bezpečne, spoľahlivo a aj dostatočne komfortne. Najmä vďaka dobre naladenému a utlmenému podvozku patrí Swift medzi najlepšie autá vo svojom segmente. Je hravý, obratný, dobre drží stopu a zvolený smer v zákrutách. Ak k tomu pridáme presné riadenie, potom je potešením sedieť za volantom Swiftu a užívať si jazdu. Malý Japonec vďaka svojím jazdným vlastnostiam sa radí vo svojom segmente medzi to najlepšie, čo táto kategória ponúka.
Má Swift slabé miesta?
Ak by ste cestovali na dovolenku a beriete si so sebou len náhradnú košeľu, plavky a prášok na pranie, potom batožinový priestor Swiftu s objemom 211 litrov je dostatočne veľký. Vystačí však na stredne veľký nákup?
Na veľké batožiny však Swift potrebovať asi nebudeme. Ak predsa, potom po sklopení zadných sedadiel vznikne pomerne veľký priestor aj na prevážanie väčších predmetov. Keďže však sedáky zadných sedadiel sú pevne uchytené, vznikne po sklopení operadiel neželaný schod. Navyše je tu ešte aj vyššia nakladacia hrana, ktorá tak môže, najmä slabšiemu pokoleniu, sťažiť nakladanie batožín cez piate dvere.
Lenže – tento automobil nie je pre veľké rodiny a na dlhé cesty za dovolenkou, ale predovšetkým na jazdu po meste a na menšie vzdialenosti, hoci aj dlhé trasy zvláda bravúrne. Z malých áut je jedným z najvhodnejších aj na cestovanie na vzdialené ciele.
Výčitku vznášame aj k palubnému počítaču, vlastne k jeho ovládanie. Ovláda sa tlačidlom aké sa používa na nulovanie počítača denných kilometrov, ktoré je skryté pod volantom, na otáčkomere. Zle sa ovláda a pri jazde nie je ani bezpečné ho používať. Určite by stálo za to pouvažovať pri najbližšom facelifte o jeho premiestnení na vhodnejšie miesto.
Resumé
Ak by sme vychádzali zo sloganu známej reklamy, tak potom presvedčivo povieme: lepšie (malé auto) nehľadajte. Swift zaujme tak svojim dizajnom ako aj svojou cenovkou, aj keď je vyššia ako ponúkajú niektoré iné značky. Ale tak kompletnú a bohatú výbavu, či už ide o bezpečnosť alebo komfort, len ťažko inde nájdeme. Swift je aj úsporné auto, vhodné do mesta (parkovanie), ale aj na dlhšie cesty, na ktorých nás neunaví. Bezpečne sa ovláda a tak aj jazdí. Swift je spoľahlivý, čo znamená, že nevyprázdňuje peňaženky návštevami autoservisov. Je to dynamické auto, plné života a radosti. Ochotne reaguje na pokyny vodiča, dobre žehlí aj horšie cesty a vždy správne reaguje na pokyny spoza volantu. To sú dostatočne pádne dôvody na to, aby si vás Swift získal. Práve tak, ako si získal aj nás počas týždňa, ktorý sme s ním jazdili.
Páčilo sa nám
- nevšedný dizajn
- bohatá bezpečnostná i komfortná výbavavýkon a prejav motora a ochota vytáčať sa k 6000 otáčkam
- komfortne naladený podvozok
- priestor, hlavne na predných sedadlách
- presné a tuhé riadenie
- nízka spotreba
- jazdné vlastnosti a jazdný komfort
Páčilo sa nám menej
- ovládanie palubného počítača
- malý objem batožinového priestoru
- malá ponuka motorov
Typy pre facelift
- premiestnenie ovládania palubného počítača z kolíka na otáčkomere na vhodnejšie miesto
Dôležité údaje
Motor | radový 4valec, benzín, 1242 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 69 kW/94 k pri 6000 ot/min |
Krút. moment | 118 Nm od 4800 ot/min |
Systém vstrekovania | viacbodové vstrekovanie |
Spotr. mesto/mimo mesta/ komb. | 6,1/4,4/5,0 l/100 km |
Emisie CO2 | 116 g/km |
Prevodovka | 5stupňová mechanická |
Max. rýchlosť | 165 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 12,3 s |
Hmotnosť pohotovostná | 995 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 3941/1728/1524 mm |
Rázvor náprav | 2430 mm |
Rozchod kolies p/z | 1480/1485 mm |
Rozmer pneumatík | 185/55 R16 |
Objem batož. priestoru | 211 litrov |
Objem paliv. nádrže | 42 litrov |
Ceny
Prvá cena modelu | 9 250 € – 1,2 VVT/94 k GLX AC |
Testovaný model | 10 990 € – 1,2 VVT/94 k GS AAC |
Testovaný model s príplatkovou výbavou | 11 340 € – 1,2 VVT/94 k GS AAC |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
50 km/h (ot/min) | 2800 | 2200 | 1750 | 1300 | |
90 km/h (ot/min) | 4200 | 3200 | 2500 | ||
110 km/h (ot/min) | 4000 | 3100 | |||
130 km/h (ot/min) | 3700 |
Akcelerácia
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,3 |
0-80 | 8,6 |
0-100 | 12,3 |
0-125 | 17,2 |
Najvyššia rýchlosť
Prevod. st. | (km/h/ot) |
1. | 49/6300 |
2. | 91/6300 |
3. | 132/6300 |
4. | * |
5. | 165 ** |
* - nemerané
** - max. rýchlosť udávaná výrobcom
Spotreba
- Celková počas testu - 5,8 l/100 km
Prvky výbavy
- ABS + EBD (elektronická regulácia rozdelenia brzdnej sily)
- ESP - elektronický stabilizačný systém
- Brzdový asistent
- Tretie brzdové svetlo (LED)
- Denné LED svetlá
- Hmlové svetlomety vpredu
- Predné, bočné a hlavové SRS airbagy
- Kolenný airbag vodiča
- Úchyty detských sedačiek Isofix
- Imobilizér
- Bezpečnostné zámky dverí
- Bezkľúčové odomykanie a štartovanie
- Výstraha použitia bezpečnostného
- pásu vodiča a spolujazdca
- Automatická klimatizácia
- Audio s CD a MP3 a USB
- Bluetooth s ovládaním na volante
- Tempomat s ovládaním na volante
- Vyhrievanie predných sedadiel
- Volant potiahnutý kožou, multifunkčný
- Ovládanie audiosústavy na volante
- Palubný počítač
- Elektrické okná predné a zadné
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
- Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
- Indikátor otvorených dverí
- Pripomenutie zapnutých svetiel
- Tmavé sklá
Príplatková výbava
- metalický lak - 350 €
Foto: Autor