Piatok, 18 júl 2008
Pred necelými siedmimi rokmi vstúpila Škoda modelom Superb medzi elitu strednej triedy. Druhá generácia tejto elegantnej vlajkovej lode českej automobilky už brázdi európske i slovenské cesty. Aký je nový Superb?
TEST Škoda Superb 2,0 TDI Elegance
Oproti pôvodnému je nový Superb originálnejší. Napríklad v tom, že si ho už nebudeme mýliť s Octaviou alebo Passatom. Nový model je originálnejší aj dvojitým otváraním piatych dverí Twindoor, má obrovský batožinový priestor a ponúka modernejšiu techniku. Už prvá generácia Superbu bola vstupom medzi elitu strednej triedy a najmä ponúkaným vnútorným priestorom atakoval tento automobil vyššiu strednú triedu. Aj preto sa predával na viacerých trhoch práve tak dobre, ako mnohé drahšie modely vyššej strednej triedy, ale za cenu strednej triedy.
Nový Superb je oproti predchodcovi dlhší o 3,5 cm, širší o 5 cm, nižší o 1 cm, ale rázvor náprav je menší o 4,5 cm. Napriek tomu popri veľkom batožinovom priestore ponúka kráľovsky veľa miesta aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. Motor je teraz oproti pozdĺžnemu uloženiu prvej generácie Superbu uložený priečne, čo zrejme dovolilo zväčšiť priestor kabíny, ale zväčšením deformačných zón pomohlo zvýšiť aj pasívnu bezpečnosť . Priestranný interiér je pre nový Superb veľkým tromfom pred jeho konkurentmi. Superb k svojim priestorovým prednostiam pridáva teraz aj veľmi bohatú výbavu, v najvyššej Elegance dokonca skvelú.
Tým, ktorí si potrpia na luxus určite zaimponujú prvky, z ktorých mnohé sa nosia skôr vo vyšších triedach. Veď napríklad turbodieselový Superb 2,0 TDI s výkonom 140 koní a výbavou Alegance, ktorý sme v redakčnom teste sedlali, má v základe bez príplatkov kožou čalúnený interiér, dvojzónovú elektronicky riadenú klimatizáciu, elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel, tempomat, parkovacie senzory vpredu i vzadu, parkovací asistent (auto samo zaparkuje do radu zaparkovaných áut), systém kontroly tlaku v pneumatikách a rad ďalších luxusných vymožeností. Do najvyššej výbavy chýbal "nášmu" Superbu azda len navigačný systém, adaptívny tempomat, prípadne systém, ktorý kontroluje jazdu v jazdných pruhoch.
Dizajn nového Superbu je na rozdiel od konzervatívnejšieho predchodcu výrazne nový a modernejší. Má tiež nové a originálne riešenia. Už na prvý pohľad upúta elegantne riešená a zaoblená čelná partia s novým tvarom svetlometov, ktorá dodáva Superbu agresívnejší vzhľad. Pri pohľade z profilu najlepšie vyniknú jeho elegantné línie a cez veľký rázvor náprav aj veľkosť kabíny, v ktorej dominuje výnimočný priestor. Veľkosť priestoru sa vzťahuje nie len na nohy, ale aj na výšku, keďže strecha je aj v tejto časti rovná a zvažovať sa začína až v časti, kde končí strecha a spája sa so zadným strmšie skloneným sklom piatych dverí. Vyšší a relatívne krátky zadok je rajom pre batožiny, keďže ich objem môže byť až 565 litrov.
Osobitú pozornosť venoval výrobca interiéru a ocení ho aj užívateľ. Jeho veľkosti zodpovedá aj vstup rozmernými dvermi, kde pri nastupovaní nemôžu vzniknúť pre pasažiera žiadne problémy a pohodlne sa môže usadiť do rozmerných a dobre tvarovaných, kvalitnou kožou čalúnených a na vysokej profesionálnej úrovni vyrobených sedadiel. Kvalitné mäkké materiály má aj obloženie prístrojového i stredového panela. Zladenie interiéru tmavosivej farby sedadiel a ostatku spodnej časti proti svetlosivej farbe hornej časti interiéru určite poteší. Rovnako aj dekoratívne drevené obklady z imitácie ušľachtilého dreva na prístrojovom paneli a predných i zadných dverách.
Vodič i spolujazdec na predných sedadlách majú dostatok priestoru na pohodlné usadenie sa, navyše uľahčuje to aj elektrické nastavovanie oboch týchto sedadiel. Vzadu je v pozdĺžnom smere miesta na rozdávanie, i výška od sedadiel po strop vyhovie aj vyšším postavám tak, aby mohli sedieť v prirodzenej polohe. Navyše sedadlá sú dostatočne dlhé a účinne podopierajú stehná cestujúcich. Komfort zvyšuje trojstupňové vyhrievanie predných i zadných krajných sedadiel.
Revolučnou novinkou, ktorú si výrobca nechal aj patentovať, je dvojité otváranie batožinového priestoru. Novinku nazvali Twindoor a tak nový Superb má otváranie "kufra" ako sedan alebo liftback. Pri prvom sa do batožinového priestoru dostávame po vyklopení menšieho plechového veka, pri "liftbackovom" otváraní sa zdvihne celá výklopná stena aj so zadným sklom (jednoduché a efektné!). Škoda len, že po sklopení zadných operadiel (sedadlá sa nesklápajú) nevznikne rovná, ale sklonená plocha, čo znižuje využiteľnosť vzniknutého priestoru. Určitým hendikepom je aj pomerne vysoká nakladacia hrana batožinového priestoru, hlavne pri nakladaní objemnejších a ťažších predmetov. Pochvalu si naopak zasluhuje sieťkový záchytný systém na dne i bokoch batožinového priestoru.
Zaujímalo nás správanie sa pomerne veľkého automobilu na členitých okresných cestách a na diaľnici. Ako sa správa pri jazde v priamom smere a ako pri jazde pri rýchlom prechádzaní ostrých zákrut, hoci už dopredu sme vedeli, že dvojlitrový turbodiesel a jeho 140 koní je tou pohonnou jednotkou, ktorá svojim výkonom i vysokým krútiacim momentom už od nízkych otáčok zariadi počas jazdy všetko potrebné. Jazda nás presvedčila, že v očakávaniach sme sa nemýlili. Superb poslušne zrýchľoval už vtedy, keď sa ručička otáčkomera blížila k dvom tisíckam. Po ich prekročení nárast newtonmetrov už tlačil chrbát do operadla.
Prísun výkonu neprestával ani pri vyšších rýchlostiach na diaľnici. Tu sa Superb aj vďaka svojmu veľkému rázvoru správal ako veľký zámorský parník, pri slalome v zákrutách zasa len o málo ťarbavejšie ako malý hatchback. Vždy však bezpečne a aj komfortne a nikdy sme nepotrebovali zásah stabilizačného systému na korigovanie prípadného nedostatku v jazde. Superb za to vďačí dobre naladenému a vyváženému podvozku i najširším (až 17palcovým) na tento model dodávaným pneumatikám.
Čím ďalším dokáže ešte Superb potešiť? Určite spotrebou. Počas testu sme namerali priemernú spotrebu 6,8 litra nafty na stovku kilometrov, čo je na tak výkonný motor a predsa len špecifické testovacie jazdy spotreba veľmi príjemná. Bežne sa však s týmto automobilom dá jazdiť aj pod šesť litrov.
Superb však nie je súťažný ani športový automobil, ale solídna limuzína a od toho sa odvíja aj jeho jazdný výkon na ceste. Nikdy sme však nepociťovali nedotáčavosť z ťažšieho predku zaťaženého ťažším dieselovým motorom. S rýchlosťou už nad 50 – 60 km/h sa motor stával takmer nepočuteľným a zvyšovala sa kultivovanosť jeho chodu, ktorý pri nízkych otáčkach alebo pri voľnobehu je typicky volkswagenovský, teda hlučnejší.
Ako Superb ochotne zrýchľuje, tak vďaka kotúčovým brzdám na všetkých štyroch kolesách a brzdovému systému aj spomaľuje. S plynulým nábehom brzdového účinku i dostatočne účinne. Aj radenie krátkou pákou mechanickej 6stupňovej prevodovky s presným vedením v krátkych dráhach sme hodnotili ako ukážkové. A vyhovovalo a páčilo sa nám aj riadenie s dostatočným účinkom posilňovača pri pomalej jazde, a klesajúcim pri náraste rýchlosti.
Komfort jazdy Superbu zvyšuje kvalitný a dobre odhlučnený podvozok, nízky aerodynamický hluk ale aj ukážkové odhlučnenie interiéru od motora. A tak v kabíne Superbu vláde ticho, ktoré môže spríjemňovať kvalitný audiosystém Bolero. Potom aj dlhá cesta s takto tichým a príjemným autom môže byť veľmi príjemná.
Páčilo sa
- nový vzhľad, svieži dizajn
- kvalitné materiály a spracovanie interiéru
- priestor na zadných sedadlách
- praktické a elegantné riešenie twindoor
- veľký batožinový priestor
- pružný, výkonný a úsporný motor
- výbava a cena základnej verzie
Mohlo by byť iné
- hlučnosť motora
- ladenie klimatizácie vyžaduje zrakový kontakt
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, nafta, turbo, 1968 cm³ |
Výkon | 140 k (103 kW) pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 320 Nm pri 1800 - 2500 ot/min |
Spotreba komb. | 5,9 l/100 km |
Emisie CO2 | 155 g/km |
Prevodovka | manuálna 6stupňová |
Naj. rýchlosť | 207 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 10,2 s |
Hmotnosť | 1490 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4838/1817/1462 mm |
Rázvor náprav | 2761 mm |
Hmotnosť | 1490 kg |
Rozmer pneumatík | 225/45 R17 |
Objem batož. priestoru | 565 – 1670 litrov |
Objem paliv. nádrže | 60 litrov |
Cena
základný model | 789 900 Sk (1,4 TSI 125 k Comfort) |
model s testovaným motorom | 879 900 Sk (2,0 TDI 140 k Comfort) |
testovaný model | 1 019 900 Sk (2,0 TDI 140 k Elegance) |
testovaný model vrátane príplatkov | 1 041 450 Sk (2,0 TDI 140 k Elegance) |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 – 80 km/h | 3,7 | 4,1 | 6,4 | ||
80 – 110 km/h | 4,9 | 5,7 | 7,8 | ||
100 - 125 km/h | 5,3 | 6,0 | 7,5 | ||
60 km/h | 3450 | 2200 | 1650 | ||
90 km/h | 3300 | 2450 | 2000 | ||
130 km/h | 3600 | 2850 | 2400 | ||
Max. rých. km/h (pri 4800 ot/min) | 85 | 130 |
Spotreba počas testu (l/100 km): 6,8 l/100 km
Pre bezpečnosť
- Airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy
- Kolenný airbag vodiča
- Predné hmlové svetlomety s Corner funkciou
- Vyhrievané trysky ostrekovačov čelného skla
- Výsuvné integrované ostrekovače svetlometov
- Dažďový senzor
- Disky z ľahkých zliatin Venus 17"
- Výsuvné integrované ostrekovače svetlometov
- Kontrola tlaku v pneumatikách
Pre komfort
- Dvojzónová klimatizácia Climatronic s ellektronickou reguláciou
- Vyhrievanie predných a zadných sedadiel
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- El. ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá s integrovanými bočnými smerovkami
- El. ovládanie okien vpredu a vzadu s detskou poistkou
- El. nastaviteľné sedadlo vodiča (s pamäťou) a spolujazdca
- Štvorramenný multifunkčný volant pre ovládanie rádia
- Vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmievaním
- Tempomat
- Variabilné otváranie 5. dverí "TwinDoor"
- Informačný displej vzadu
- Rádio Bolero s CD (menič 6CD) a MP3 prehrávačom
- Klimatizovaná odkladacia schránka pred sedadlom spolujazdca
- Dekór Noblesse - imitácia dreva
- Chrómový paket vnútorný
Doplnková výbava
- Mechanické slnečné rolo pre zadné a bočné okná: 3 950 S;
- Parkovací asistent, parkovacie senzory vpredu a vzadu: 17 500 Sk
Foto: autor