Piatok, 10 august 2007
Prvý dojem: celkom fajn auto. Druhý a ďalšie dni: vyzerá skvele, jazdí výborne. Siedmy deň: ťažké lúčenie.
Test Altea XL 2,0 TDI Stylance
Pochybnosti o tom, či Altea je MPV alebo iba kompaktný hatchback definitívne vyvrátil väčší model Altea XL. Pridaním písmen XL sa nerozšíril len počet písmen v modelovom označení, ale o dosť sa zväčšil najmä vnútorný priestor automobilu, ktorý takto dorástol na minivan.
Altea XL narástla oproti sestre Altea aj zvonku: do dĺžky o 18,7 cm, do výšky o 1,3 cm, pričom šírka ani rázvor náprav sa nezmenili. Zväčšil sa však batožinový priestor zo 409 na úctyhodných 532 až 635 litrov (podľa polohy zadných posunovateľných sedadiel) a zlepšila sa aj variabilita interiéru. Karoséria XL sa oproti základnému modelu príliš nemenila. Predok zostal až na predný nárazník, ktorý je z Toleda, rovnaký ako má Altea, takže XL je spredu skôr Toledo a to dodáva jej vzhľadu väčšiu dynamiku
Výrazne sklonené čelné sklo, prakticky v jednej priamke s kapotou motora, ešte viac umocňuje dynamiku prednej časti. Navyše, zasahuje hlboko do strechy, takmer až nad hlavu vodiča a spolujazdca a zlepšuje výhľad z vozidla. Zadná pretiahnutá časť môže budiť spočiatku rozpaky, ale keď si na jej vzhľad zvyknete, budete určite súhlasiť s názorom, že Altea XL má veľmi vydarený dizajn.
Keď už poznáme auto zvonku, môžeme otvoriť dvere vodiča, sadnúť si za volant a prezrieť si priestranný interiér. Rozmerná prístrojová doska svojim tvarovaním pôsobí ucelene a dobrým dojmom, škoda, že výrobca použil tvrdé plasty, tie však možno pochváliť za dobrú kvalitu. Skvelý je multifunkčný trojramenný volant s hrubším tuhým vencom, ale aj dobre tvarované i dostatočne tuhé sedadlá s vyhovujúcim bočným vedením. Priestoru na predných i zadných sedadlách je v každom smere, vrátane priestoru pre nohy cestujúcich vzadu dostatok, ten sa však posúvaním delených sedadiel dá podľa potreby upraviť, sedadlá možno prípadne aj sklopiť.
Komfort ako automatická dvojzónová klimatizácia, elektrické ovládanie okien a vonkajších zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, tempomat, rádio s CD prehrávačom a podobné vymoženosti sú u Seatu Altea XL samozrejmosťou. Odkladacích miest by mohlo byť viac, najmä by mohli byť väčšie.
Pod kapotou Seatu Altea XL môže byť jeden z trojice benzínových (s výkonom 102, 150 alebo 160 koní) alebo troch dieselových motorov TDI (105, 140 alebo 170 k). Testovaný automobil mal dvojlitrové srdce štvorvalcového diesla so systémom vstrekovania čerpadlo-tryska v slabšej z dvoch výkonových verzií. No i tak jeho výkon 140 koní prenášaný na kolesá prednej nápravy je pre auto vážiace 1469 kg dostatočný na to, aby si majiteľ nemusel sťažovať na slabú dynamiku. Motoru skvele asistuje 6stupňová mechanická prevodovka s ručným radením. Radenie prevodov je presné a s optimálnymi dráhami. Jednotlivé prevody zapadajú hladko a plynule.
Motoru ťažko niečo vytýkať, azda iba typický "volkswagenovský" hrubší chod po naštartovaní. Krútiaci moment s vrcholom 320 Nm už od 1750 ot/min dáva dostatok sily na veľmi slušnú akceleráciu pri rozbiehaní (z nuly na 100 km/h za 10,0 s) a pružnosť pri predbiehaní. Krásnym údajom je aj najvyššia rýchlosť 201 km/h. Výrobcom udávaná spotreba v kombinovanom režime 6,0 l/100 km je pri trošku dynamickej jazde ťažko dosiahnuteľná. Nám sa podarilo stlačiť ju najnižšie na 6,2 litra, to však s veľkým dôrazom na splnenie cieľa jazdiť čo najúspornejšie. Bežnejšia je spotreba 7,5 až 7,8 l/100 km, pri športovej jazde okolo osem a pol litra.
Jazdné vlastnosti má Altea XL na úrovni kvality podvozku a ten je výborný. Dobre pohlcuje nerovnosti vozovky, auto sa príliš nenakláňa v zákrutách a aj pri razantnejšom prechádzaní zákrut má vodič istotu. Riadenie je aj vďaka elektromechanickému posilňovaču presné a poskytuje vodičovi dobrý kontakt s vozovkou. Na brzdy je s ABS a nadväzujúcimi systémami spoľahnutie aj pri kritickom brzdení, nábeh brzdenia je plynulý a brzdy "nevädnú" ani pri opakovanom prudkom brzdení.
S Alteou XL sme prežili zopár dní naplnených potešením z jazdy. A úprimne povedané, je nám za ňou po jej vrátení smutno.
Páčilo sa
- Dizajn karosérie
- Priestranný interiér
- Výborný podvozok
- Výkonný motor
- Dynamika jazdy
Mohlo by byť lepšie
- Plasty v interiéri
- Napadá vás niečo ďalšie?
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový štvorvalec, nafta, 1968 cm3, turbo |
Výkon | 140 k (103 kW) pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 320 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | 6-stup. manuál |
Naj. rýchlosť | 201 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 10,0 s |
Hmotnosť | 1469 kg |
Komb. spotreba | 6,0 l/100 km |
Cena
základný model | Altea XL 1,6i Reference 661 900,- Sk |
základná s testovaným motorom | Altea XL 2,0 TDI Stylance 875 900,- Sk |
testovaného automobilu | Altea XL 2,0 TDI Stylance 875 900,- Sk |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
60 – 90 km/h | 3,4 | 4,5 | |||
90 – 130 km/h | 6,7 | 10,1 | |||
60 km/h | 2300 | 1700 | 1300 | ||
90 km/h | 2600 | 2100 | 1700 | ||
130 km/h | 3000 | 2500 | |||
Max. rých. km/h | 80 | 120 |