Utorok, 29 január 2008
Nové Twingo je vyspelý a moderný minautomobil. Chýba mu možno iba jedinečnosť jeho predchodcu. Aj tak je to však autíčko na zjedenie.
TEST Renault Twingo 1,2 Expression
Už prvá generácia Renaulta Twingo bola neuveriteľne úspešná. Veď za štrnásť rokov výroby, od roku 1993, sa ho vyprodukovalo celých 2,4 milióna. Twingo malo revolučný dizajn, keď prišlo ako prvý miniautomobil s riešením jednopriestorovej karosérie. Obľúbili si ho najmä ženy ako svoju mobilnú nákupnú tašku. Po sklopení zadných sedadiel vznikol totiž za sedadlom vodič(a)čky a spolujazdca ucelený priestor pre veľký nákup. Aj pri meganákupoch bol problém zaplniť celý priestor. Ženy mali radi svoje Twingo. Bolo malé a originálne!
Jeho nástupca sa predstavil najprv ako koncept na autosalóne v Paríži v roku 2006 a začiatkom roku 2007 v Ženeve už sériový model. U nás sa začal predávať na jeseň minulého roku. Oproti predchodcovi je nový model väčší o 17 cm, do šírky pribral centimeter, do výšky narástol o 7 cm a vzdialenosť osí náprav je väčšia o dva centimetre. Batožinový priestor nového Twinga pri posunutí zadných sedadiel úplne dopredu má až 285 litrov, čo sa v tejto kategórii radí k tým najväčším.
Ak predchádzajúci model poskytoval pohodlie štyrom cestujúcim a menší priestor aj pre batožiny, svižne sa pohyboval v mestskej premávke a tu aj bezproblémovo dokázal zaparkovať, nový model je v niečom iný. Tým, že je väčší, je aj dospelejší. Priestor pre štyroch je akoby z kategórie o triedu vyššej, ale pre jazdu v meste a v parkovaní sa vlastne takmer nič nezmenilo. Určite si nájde svojich obdivovateľov.
Malé Twingo má aj zdravé srdce. Aj keď neveľké, keďže jeho atmosférický štvorvalec s objemom len 1,2 litra má pod kapotou 75 koníkov (s motorom 1,2 CTE s turbom až 100 k), schopných veľmi slušne zrýchľovať (0-100 km/h za 11,7 s), aj ísť rýchlo (168 km/h). Je aj dostatočne pružný, takže predbiehanie nie je preň žiadny problém. Chod motora je mimoriadne tichý aj vo vyšších otáčkach. Jeho zvuk neruší ani pri vyššej rýchlosti, kde navyše ešte aj viditeľne akceleruje.
Prílišné výhrady nemožno mať ani k prevodovke, až na to, že by mohla precíznejšie radiť. Je päťstupňová a ak si pri 110 km/h myslíte, že otáčky motora sa blížia k svojmu maximu a stotridsať je najvyššia rýchlosť, tak ste na omyle, pretože čo má Twingo na papieri, to platí aj v skutočnosti. Sklamaním môže byť fakt, že prevodovka má len päť stupňov dopredu. Milým prekvapením pre nás bola spotreba 6,5 l/100 km počas týždňového testu. Twingo však ukázalo, že spotreba pod šesť litrov je pri každodennom jazdení veľmi reálna.
Na hladkom asfalte sa Twingo nesie elegantne, podvozok funguje spoľahlivo. V zákrutách sa nakláňa len minimálne a priľnavosť má na rozdávanie. Citlivé je však na priečne nerovnosti na nekvalitných cestách, kde tvrdší podvozok má tendencie k odskakovaniu, čo uberá Twingu z jazdného komfortu. Ale ani séria nerovností malé Twingo nerozhádže a svoju stopu si s veľkou istotou udrží. Ku komfortu riadenia prispieva elektrický posilňovač, výborný v každom režime jazdy.
Interiér je bez ohľadu na malé vonkajšie rozmery auta (dĺžka len 3,6 m a šírka 1,64 m) pre štyroch cestujúcich dostatočne priestranný. Aj pre osoby vysoké 185 cm je vzadu dosť miesta pre hlavu i kolená. Vysoké operadlá predných sedadiel sú fajn, rovnako bočné vedenie. Pohodlie je aj vzadu, najmä vďaka samostatným sedadlám, ktoré možno pozdĺžne posúvať (zmenšovať alebo zväčšovať batožinový priestor od 165 do 285 litrov) a nastavovať aj sklon operadiel. Tiež jednoducho sklápať a vytvoriť za prednými sedadlami plochu s rovnou podlahou 105x100 cm. Aj odkladacích priestorov je v Twingu viacero, navyše sú aj vtipne riešené. Napríklad priestor pred vodičom na prístrojovom paneli, ktorý vypĺňa gumová podložka s "protišmykovým ježkom".
Twingo nás presvedčilo, že môže byť úspešné práve tak, ako jeho predchodca. Má tri benzínové motory s výkonmi 60 k, 75 k a 100 k (turbodiesel sa u nás predávať nebude – zatiaľ), dobrý podvozok i jazdné vlastnosti. V ponuke štyri stupne výbav: Acces, Expression, Dynamique a GT. A k tomu aj zaujímavé ceny.
Páčilo sa
- dizajn karosérie
- kultivovaný, dynamický a pružný motor
- na dynamický motor nízka spotreba
- jazdné vlastnosti
- dostatok priestoru vpredu i vzadu
- posuv a sklápanie zadných sedadiel
- variabilita batožinového priestoru
- dobrý výhľad z automobilu, aj pri parkovaní
- veľký otvor batožinového priestoru
Mohlo by byť lepšie
- hodil by sa otáčkomer
- nepresný palivomer so skokovitým grafickým zobrazovaním
- mohlo by byť pozdĺžne nastavenie volantu
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový štvorvalec, benzín, 1149 cm³ |
Výkon | 75 k (55 kW) pri 5500 ot/min |
Krút. moment | 105 Nm pri 4250 ot/min |
Spotreba komb. | 5,7 l/100 km |
Emisie CO2 | 135 g/km |
Prevodovka | 5stup. manuál |
Naj. rýchlosť | 168 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 11,7 s |
Hmotnosť | od 950 kg |
Cena
základná modelu | 239 900 Sk (Access 1,2 8V 43 kW/60 k) |
model s testovaným motorom | 305 900 Sk (Expression 1,2 16V 55 kW/75 k) |
testovaný model s pridanou výbavou | 356 300 Sk |
Bezpečnosť
- ABS s elektronickým rozdeľ. brzdnej sily brzdovým asistentom
- Airbagy vodiča a spolujazdca
- Elektrický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
- Bezpečnostné pásy, vpredu s predpínačmi
- Automatické zapínanie výstražných svetiel pri prudkom brzdení
- Svetlomety do hmly: 3 900 Sk
Komfort
- Mechanická klimatizácia: 25 000 Sk
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Elektrické ovládanie okien dverí
- Elektrické ovládanie vonkajších spätných zrkadiel
- Rádio 4 x 20 W s prehrávačom CD MP3
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Výškovo nastaviteľný volant
- Zadné samostatné sedadlá, posuvné a sklopné: 7 500 Sk
- Hliníkové ráfiky kolies 14": 14 000 Sk
Namerané hodnoty (Ren Twingo - komplet)
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 |
60 – 90 km/h | 3,4 | 7,7 | ||
90 – 120 km/h | 9,7 | 15,2 | ||
Max. rých. km/h | 80 | 113 |
Spotreba l/100 km: 6,5
Autor: J. GoldbergerFoto: autor