Piatok, 04 január 2008
Renault Clio iba s maloobjemovým motorom 1,2 l, turbom a výkonom rovných sto koní je ako keď vypustíte čerta z vreca. Našťastie má kolesá, volant, brzdy a dá sa teda ovládať. A čertovsky dobre jazdí.
TEST Renault Clio 1,2 TCE Rip Curl
Bolo pre nás veľkým potešením, že práve verziu Clio 1,2 s motorom TCE so stovkou koní pod kapotou a navyše v limitovanej sérii Rip Curl sme mali možnosť vyskúšať. Jeho najnápadnejším znakom nie sú nápisy Rip Curl na aute, čo je uznávaný výrobca a predajca surfov a snowboardov. Napriek tomu práve spolupráca a spojenectvo s týmto partnerom vyústila do limitovanej série tohto akčného modelu pomenovaného podľa austrálskeho výrobcu dvoch produktov, z ktorých jedno v letných a druhé v zimných mesiacoch symbolizujú voľnosť a rýchlosť pohybu vo vode a na snehu.
Najnápadnejším na Cliu 1,2 TCE je zrejme jeho preplňovaný motor so štvorventilovou technikou a na necelých tisíc dvesto kubických centimetrov až stokoňový výkon. Úžasný, tichý, s kultivovaným chodom a výborným ťahom najmä v strednom spektre otáčok, ktorý sa ochotne a bez reptania vytáča až k červenému políčku na otáčkomeri. A je jedno, ktorý z piatich prevodových stupňov máte práve zaradený. Clio s týmto motorom vie byť bleskové so zaradenou dvojkou, s ktorou to dotiahne až na 90 km/h, alebo trojkou, kedy sa ručička rýchlomera prehupne cez 130 km/h. A čo päťka? Tá je použiteľná už od šesťdesiatky, ale radšej od sedemdesiatpäť až po maximálnu rýchlosť 184 km/h. Proste – Clio má šmrnc a vy za volantom máte z toho ohromnú radosť a ste na toto mini hrdý.
Pozrime sa však na Clio inak. Kabát tejto druhej generácie akoby ušil iný krajčírsky majster. Má oproti predchodcovi značne zmenený vzhľad, moderné ladné tvary, narástol do dĺžky (+20 cm), do šírky (+8) a výšky (+7,5). Má aj väčší rázvor medzi prednou a zadnou nápravou (+10,5). Zväčšil sa tým aj jeho vnútorný priestor, viac miesta má vodič i spolujazdec, ale najmä cestujúci na zadných sedadlách majú kam dať svoje kolená. A ak vezú so sebou aj batožiny, môže byť ich objem až 290 litrov a pohodlne ich možno uložiť dobre prístupným otvorom piatych dohora vyklápacích dverí. Keď sme pri batožinovom priestore, páčili sa nám aj praktické prepážky na jeho plastovom dne s bočnicami (ľahko sa čistí), ktoré možno rozmiestniť podľa veľkosti prepravovaných predmetov.
Pochvaľovali sme si aj správnu tuhosť a tvarovanie sedadiel. Nastaviteľné sedadlo vodiča a volant v dvoch rovinách umožňoval nájsť si správnu polohu, ktorá ani pri dlhšej ceste neunavuje. Veľmi dobre je riešené sklápanie zadných sedadiel bez nutnosti vyberania opierok hláv – vtedy sa objem batožinového priestoru zväčší na takmer 700 litrov. Našli sme však aj niektoré ovládacie prvky, ktoré sú umiestnené mimo zorného pola vodiča a pri jazde sa hľadajú len po pamäti. Napríklad spínač tempomatu alebo obmedzovač rýchlosti umiestnené pri ľavom kolene vodiča. Malé sú a ťažko sa hľadajú aj tlačidlá voľby staníc autorádia umiestnené na stredovom paneli. Preto je dobré, že vyššie výbavy majú ovládanie autorádia páčkou pod volantom.
Najsilnejším dojmom zapôsobí Clio na vodiča svojou dynamikou a jazdnými vlastnosťami. Platformou z väčšieho Modusu a nápravami z Méganu i svojou dĺžkou takmer štyroch metrov atakuje Clio nižšiu strednú triedu a aj dojmy z jazdy sú bližšie tejto kategórii ako segmentu B, do ktorého Clio v skutočnosti patrí. K tomu jeden z najsilnejších motorov v triede, štvorvalec s objemom necelých tisíc dvesto kubíkov s podporou malého turba a rovnou stovkou koní, a cestné žihadielko sa môže predvádzať. Vďaka tomu je Clio (spolu s Twingom s týmto motorom) najrýchlejším supermini renaultu a aj v segmente patrí medzi najvýkonnejšie a najrýchlejšie.
Clio s týmto motorom vie ukázať svoje prednosti aj pri jazde v meste. Podvozok nie je tvrdý a motor veľmi kultivovaný aj pri pomalej jazde, pri čakaní na semaforoch ho takmer nepočuť a pri rozjazdoch dokáže bleskovo reagovať na plyn. Najlepšie, ako pstruh v horskom potôčiku, sa Clio cíti na okreskách. Chutia mu aj diaľnice. Pri limitnej stotridsiatke točí jeho motor síce tri a pol tisíc otáčok, ale do kabíny preniká iba veľmi málo hluku, pričom motor takmer nepočuť. Ani prúdenie vzduchu či hluk od pneumatík príliš neruší. To pri tri a pol tisíc otáčkach. Veľmi sa to nezmení ani pri takmer šiestich tisíckach, pri maximálnej rýchlosti 184 km/h, ktorú udáva výrobca. A to na piaty prevodový stupeň, pretože viac ich Clio v prevodovej skrini nemá.
Mierne sklamaní sme boli zo spotreby. Ani raz sme sa nedostali k hranici 5,9 l/100 km, ktorú ako kombinovanú udáva výrobca. Bola takmer vždy približne o poldruha litra vyššia, čo však môže súvisieť s častým štartovaním a jazdami na krátke vzdialenosti v zimnom období. Rovnako aj s testovacím režimom a razantnejším pridávaním plynu, ku ktorému ostrý motor "nabrúseného" Clia zvádza. A tak priemerná spotreba 8,1 litra na stovku kilometrov počas celého testu a najazdení takmer 600 km sa nemusí javiť ako vysoká.
Renault Clio tretej generácie si môžeme kúpiť v najlacnejšej verzii a už so slušnou výbavou za 335 tisíc korún. Model s testovaným motorom príde však už na 467 tisíc. To si však už kupujeme automobil, ktorý vzhľadom na svoje dynamické schopnosti dokáže takmer lietať. Nové Clio tým, že vyrástlo vo všetkých rozmeroch, ponúka priestranný interiér na hranici blízkej autu vyššej kategórie a to isté konštatovanie platí aj o jazdných vlastnostiach, komforte jazdy i veľkosti batožinového priestoru. Je dobrým automobilom so širokým využitím aj ako rodinný automobil pre mladé rodiny, ale aj pre mladých mužov, ktorí hľadajú za volantom zábavu.
Páčilo sa
- dizajn karosérie
- priestranný a variabilný interiér
- kvalitné materiály a spracovanie interiéru
- výkonný a kultivovaný motor
- veľkosť a prístup k batožinovému priestoru
- dynamika a jazdné vlastnosti
Mohlo by byť lepšie
- nárast ceny pri výkonnejších motoroch
- umiestnenie niektorých ovládačov
- vyššia ako očakávaná spotreba
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový štvorvalec, benzín, 1149 cm³ |
Výkon | 100 k (74 kW) pri 5500 ot/min |
Krút. moment | 145 Nm pri 3000 ot/min |
Spotreba komb. | 5,9 l/100 km |
Emisie CO2 | 139 g/km |
Prevodovka | 5stup. manuál |
Naj. rýchlosť | 184 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 11,1 s |
Hmotnosť | 1100 kg |
Cena
základná modelu | 284 900 Sk * (Clio 1,2 Autentique 3-dv.) |
model s testovaným motorom | 391 900 Sk * (Clio 1,2 TCE Expression 3-dv.) |
testovaný model | 438 900 Sk * (Rip Curl 1,2 TCE 5-dv.) |
* aktuálna akciová cena
Bezpečnosť
- ABS + EBD (rozdeľovač brzdnej sily) + brzdový asistent
- Elektronický stabilizačný systém
- Adaptabilné airbagy vodiča a spolujazdca
- Bočné airbagy vpredu
- Stropné airbagy
- Elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom
- Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
- Isofix – príprava na uchytenie detskej sedačky
- Predpínače bezpečnostných pásov s predpínačom a obmedzovačom sily
- Automatické rozsvietenie výstražných svetiel pri núdzovom brzdení
- Predné svetlá do hmly
- Prídavné svetlá do zákruty
- Systém stálej kontroly tlaku v pneumatikách
- Kotúčové brzdy vpredu i vzadu
- Predné svetlá do hmly
- Parkovací asistent
Komfort
- Multifunkčný volant s koženým vencom
- Manuálna klimatizácia s prachovým filtrom
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Elektrické ovládanie panoramatického strešného okna
- Imobilizér
- Palubný počítač
- Držiak nápojov vpredu i vzadu
- Tempomat s ovládaním na volante
- Elektrické ovládanie predných okien
- Elektrické ovládanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel
- Rádio s CD a MP3 prehrávačom
- Ráfky kolies 16" z ľahkej zliatiny
- Snímač vonkajšej teploty
- Výškovo nastaviteľný volant
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Dažďový senzor
- Metalizovaný lak karosérie
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 |
40 – 80 km/h | 6,7 | 10,1 | ||
60 – 90 km/h | 5,3 | 7,6 | ||
90 - 120 km/h | 9,1 | |||
60 km/h | 2750 | 2000 | 1550 | |
90 km/h | 3050 | 2480 | ||
130 km/h | 3550 | |||
Max. rých. km/h | 90 | 132 |
Spotreba počas celého testu l/100 km: 8,1
Autor: J. GoldbergerFoto: autor