Piatok, 15 august 2008
Atraktívny dizajn, výborný motor, vyvážený podvozok, dynamická jazda, skvelé jazdné vlastnosti a nízka spotreba. Tým všetkým sa môže pýšiť nová Mazda2.
TEST Mazda2 1,5 GT Sport
Mazda2 novej generácie je skvele vyzerajúci malý automobil, štýlový, s perfektným dynamickým dizajnom. Nahradila starý model, ktorý bol síce veľmi praktický, s priestranným interiérom, ale značne nemoderným dizajnom. Možno práve preto sa nedokázal masívnejšie presadiť na trhu. Mazda však potrebovala malý automobil, ktorý by sa úspešne a vo väčších množstvách predával.
Japonská automobilka sa na novú dvojku poriadne pripravila. Pred troma rokmi na autosalóne vo Frankfurte predstavila štúdiu Sasou, ktorá sa stala základom pre novú dvojku. Dizajnéri a konštruktéri Mazdy štúdiu ďalej doladili a dopracovali. Hotový sériový model potom Mazda predstavila na jar v roku 2007. O necelý polrok sa nová Mazda už predávala aj na Slovensku a svojim agresívnym a dynamickým vzhľadom si získavala nových zákazníkov nielen u nás, ale v celej Európe.
Nová Mazda2 nie je aktualizáciou predchádzajúceho modelu. Je koncepčne úplne novým autom a s predchodcom má spoločné len meno. Nový dynamický dizajn v štýle Zoom-Zoom, skvelé tvary, menej hmotnosti, nový interiér i nové motory spôsobili, že terajšia Mazda2 sa páči a púta pozornosť všade kde sa objaví. Je ľahšia približne o osemdesiat kilogramov, čo sa priaznivo prejavuje v akcelerácii, nižšej spotrebe paliva, ale aj celkove väčšej dynamike. Nižšia hmotnosť sa u Mazdy2 dosiahla použitím vysokopevnostných ocelí, na čom profitoval skelet i karoséria, ale najmä automobil ako celok, ktorý je bezpečnejší.
Mazda2 je oproti staršiemu modelu kratšia o 40 mm a nižšia o 55 mm, takže je dlhá 3885 mm, šírku má 1695 mm, výšku 1475 mm a rázvor meria 2490 mm. Má skvelú aerodynamiku a vďaka tomu veľmi nízky súčiniteľ odporu vzduchu cx =0,31. Aj zmenšením rozmerov v dĺžke a šírke sa podarilo znížiť hmotnosť nového modelu Mazdy2 oproti predchodcovi. Mazda sa práve týmto modelom vydala na cestu znižovania hmotnosti na rozdiel od väčšiny výrobcov, ktorí svoje modely zväčšujú v každom rozmere a tie sú potom ťažšie a menej dynamické.
Zníženie hmotnosti Mazdy2 o takmer sto kilogramov zväčšilo jej dynamiku i obratnosť, znížilo spotrebu a jazda s ňou je skutočne zábavná. Pre porovnanie: oproti Cliu, Fabii alebo Corse je Mazda2 kratšia približne o desať až 12 centimetrov, ale vnútorný priestor je takmer rovnako veľký a batožinový len o málo menší. Alebo so svojimi 960 kg pohotovostnej hmotnosti je Mazda2 oproti Cliu alebo Peugeotu 207 približne o dvesto kilo ľahšia. Znamená to ušetrené litre pohonných látok a sekundy na akcelerácii. A neuberá jej to na komforte, ale ani na rýchlosti, naopak, testovaná Mazda2 s motorom 1,5 litra s výkonom 103 koní dokáže zajazdiť až 190 kilometrov za hodinu a stovku na tachometri stihne za 10,4 sekundy. Iba o málo horšie parametre má "dvojka" so slabšími motormi 1,3 litra (75 k a 86 k), pričom spotreba je nižšia ako s motorom 1,5 litra.
Testovaná Mazda2 bola päťdverová (v predaji je aj trojdverová) s najvýkonnejším 103 koňovým motorom a v najvyššej výbave Sport. Bohatá výbava je už v základe tejto najvyššej verzie, niektoré prvky však za príplatok. Z komfortných prvkov nechýbala automatická klimatizácia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané vonkajšie zrkadlá a okná vpredu i vzadu, kožený veniec volantu a hlavica radiacej páky, autorádio s CD a MP3 prehrávačom s ovládaním na volante, automatická aktivácia svetlometov, vyhrievanie predných sedadiel, ale aj bezkľúčový systém otvárania a štartovania. Z bezpečnostných ABS s EBD a EBA, stabilizačný systém DSC, čelné, bočné a hlavové airbagy, ukotvenie detských sedačiek Isofix, dažďový senzor, svetlomety do hmly a rad ďalších.
Jazda s Mazdou2 pôsobí športovo. Už po prvých kilometroch sme mohli konštatovať, že je s ňou zvezenie ako s dobre ovládateľným strojom, kde všetko funguje ako podľa najlepšieho scenára. Riadenie je citlivé a presne reaguje na každý aj najmenší povel vodiča a pohyb volantu. Výborné je radenie päťstupňovej (žiaľ, že nie šesťstupňovej, pretože k tomuto motoru by sa viac hodila) prevodovky s krátkou radiacou pákou a krátkymi dráhami preraďovania. Skvelý podvozok dokazuje, že najlepšie sa cíti pri prechádzaní sérií zákrut, bez väčšieho nakláňania, a ani priečne nerovnosti mu nespôsobia paniku. Ak do toho zapojíme účinné brzdy s rýchlym nástupom, tak jazda s Mazdou2 je príjemná, rýchla, ale aj bezpečná. To všetko ešte prifarbuje pocit zo skutočne športovej jazdy.
Brzdou pri rozhodovaní a následnej kúpe môže byť cena Mazdy2. Vo verzii 1,5 GT zákazník za ňu zaplatí 550 tisíc korún (najlacnejší model stojí však necelých 320 tisíc a aj ten dokáže až nadmieru uspokojiť), čo nevyzerá ako dobrý pomer ceny a hodnoty. Treba si však uvedomiť, že je to špičková verzia malého supermini, niečo, čo sa síce ani zďaleka nepribližuje svojimi parametrami "horúcim" kompaktným hatchbackom, ale užiť si s ňou môžete až-až. Je rýchla, obratná, dynamická, má vyvážený podvozok, je ľahká, má nízku spotrebu, skvele jazdí a rovnako dobre vyzerá. Je tým supermini, ktoré v tomto segmente chýbalo. Je to skutočne výnimočne dobrý automobil, a za taký sa musí aj viac platiť.
Páčilo sa
- "šmrncový" dizajn
- nízka hmotnosť automobilu
- dynamická jazda
- príjemný a ergonomický interiér
- silný a tichý motor
- jazdné vlastnosti
- dobre odhlučnený vnútorný priestor
Mohlo by byť iné
- hodil by sa šiesty prevodový stupeň
- nižšia cena verzie so silnejším motorom
- o pár desiatok litrov väčší batožinový priestor
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, benzín, 1498 cm³ |
Uloženie | vpredu naprieč |
Výkon | 103 k (76 kW) pri 6000 ot/min |
Krút. moment | 137 Nm pri 4000 ot/min |
Spotreba komb. | 5,9 l/100 km |
Emisie CO2 | 140 g/km |
Prevodovka | manuálna 5stupňová |
Naj. rýchlosť | 188 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 10,4 s |
Hmotnosť | 960 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 3885/1695/1475 mm |
Rázvor náprav | 2490 mm |
Rozchod kolies vpredu/vzadu | 1475/1465 mm |
Rozmer pneumatík | 195/45 R 16 |
Objem batož. priestoru | 250 – 785 litrov |
Objem paliv. nádrže | 43 litrov |
Cena
najnižšia modelu 3dv. | 319 900 Sk (1,3 MZR CE 75 k) |
najnižšia modelu 5dv. | 339 900 Sk (1,3 MZR CE 75 k) |
testovaný model | 550 900 Sk (1,5 MZR GT 103 k) |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 |
50 – 80 km/h | 3,4 | 5,2 | 6,8 | |
60 – 90 km/h | 5,3 | 7,2 | 9,2 | |
80 - 110 km/h | 7,46 | 10,63 | ||
60 km/h | 4100 | 2900 | 2100 | 1600 |
90 km/h | 4400 | 3200 | 2600 | |
Max. rých. km/h (pri 6600 ot/min) | 95 | 140 |
Spotreba l/100 km: 6,3 l/100 km
Z bezpečnosti
- Airbagy čelné, bočné a okenné vpredu a vzadu
- ABS - protiblokovací systém bŕzd
- EBD – systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily
- EBA- brzdový asistent
- DSC – systém riadenia jazdnej stability
- Predné svetlomety do hmly
- Imobilizér
- Kontrola zapnutia bezpečnostných pásov
- Ukotvenie detskej sedačky Isofix
- Dažďový senzorový spínač
Vonkajší vzhľad
- Zliatinové disky kolies 16" - pneu 195/45 R 16
- Vonkajšie kľučky dverí vo farbe karosérie
- Vonkajšie zrkadlá vo farbe karosérie
Z komfortu
- Bezkľúčový vstup
- Automatická klimatizácia
- Elektrické ovládanie predných a zadných okien
- Palubný počítač
- Kožený veniec volantu a hlavice radiacej páky
- Autorádio s CD meničom a MP3 prehrávačom
- Ovládanie rádia a palubného počítača na volante
- Prípojka na externý prehrávač
- Vyhrievanie predných sedadiel
- Automatická aktivácia svetlometov
Foto: autor