Mazda 3: šťuka z japonského rybníka

Sobota, 20 október 2007

Klasický sedan s príťažlivým charakterom a výborným motorom.

TEST: Mazda 3 1,6 CE

Mazda 3 Mazda 3 Mazda 3

Mazda vždy vsádzala viac na konvenčnosť ako na extravaganciu. Platí to aj o jej modeloch pre Európu. Typickým predstaviteľom tento filozofie je sedan nižšej strednej triedy Mazda 3, ktorá sa k nám dostala vo faceliftovanej podobe. Zmeny na karosérii nie sú príliš výrazné, a tak laik len ťažko rozpoznáva pôvodný model od nového. My sme testovali model s benzínovým motorom objemu 1,6 litra v základnej výbave CE, ktorý sa predáva za 539 900 korún.

Mazda 3 patrí k najdlhším sedanom nižšej strednej triedy a z toho sa odvíja aj vnútorný priestor. Po facelifte vyzerá dynamickejšia a elegantnejšia najmä vďaka pozmeneným nárazníkom, maske chladiča a novým hmlovkám. V interiéri je to nový materiál na čalúnení sedadiel a výplni dverí. Menšie zmeny sú aj na podvozku a odpružení, zlepšilo sa odhlučnenie a lepšie je vystužená karoséria.

Mazda 3 Mazda 3

Bočná silueta vzhľadom na silne klesajúcu strechu pripomína kupé, druhý pár dverí však jasne identifikuje karosériu sedan. Kabína je vďaka veľkému rázvoru 2640 mm priestranná a je v nej dosť miesta vzadu aj pre ľudí vyšších postáv. Menej náročných uspokojí aj veľkosť batožinového priestoru 413 litrov. Nepraktické je však otváranie veka batožinového priestoru. Otvára sa stlačením zámku a chýba akékoľvek madlo, takže pri otváraní i zatváraní dochádza ku kontaktu s karosériou a znečisteniu rúk. Naopak – pochvalu vyslovujeme viacprvkovému závesu veka batožinového priestoru.

Mazda 3 Mazda 3

Interiér je príťažlivý napriek svojej jednoduchosti. Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné veľkosťou sedacej i operadlovej časti. Páčilo sa nám aj usporiadanie ovládacích prvkov a ich rozmiestnenie. Prakticky riešená je palubná doska s hlboko zapustenými prístrojmi, horšia je však ich čitateľnosť pri protisvetle. Kvalita spracovania palubnej dosky je na dobrej úrovni, celkovú úroveň však znižujú použité tvrdé plasty.

Perfektnú prácu odvádza podvozok, aj keď jazdné vlastnosti nestráži ani stabilizačný ani protipreklzový systém. Riadenie je až ukážkovo presné. Brzdy s ABS a brzdovým asistentom reagujú rýchlo a veľmi účinne, a ani pri opakovanom brzdení sa ich účinok nezmenšuje. Automobil sa ani v rýchlych a prudkých zákrutách viditeľne nenakláňa a nevadia mu ani priečne nerovnosti či výtlky, za čo mazda vďačí aj pneumatikám s vyšším profilovým číslom 65 na 15palcových ráfkoch.

Mazda 3 Mazda 3

Výnimočnú pochvalu si zasluhuje motor s objemom 1,6 litra. Výkon 105 koní dosiahne pri 6000 otáčkach a najvyšší krútiaci moment 145 Nm pri 4000 otáčkach. Ochotne sa však vytočí až do šesť a pol tisíc a obmedzovač otáčok sa zapne o dvesto otáčok vyššie. Už od troch tisíc je však veľmi agilný, od štyroch tisíc už doslova ostrý. Prenos výkonu a krútiaceho momentu na kolesá dobre zvláda päťstupňová prevodovka s ručným a veľmi presným radením. Prevodovka si zasluhuje pochvalu aj za perfektné odstupňovanie. Poteší aj mimoriadne sympatický zvukový prejav motora, ktorý zvyšovanie otáčok sprevádza.

Stopäť koní atmosférického štvorvalca dokáže pekne zrýchliť pomerne ľahký automobil. Poteší aj to, že na bežné cestovanie má motor ťah už od dvetisíc otáčok. S tým súvisí aj komfort cestovania, kedy v kabíne auta motor takmer nepočuť a začíname ho vnímať až pri vyšších otáčkach. Ale súvisí to aj so spotrebou. Pri bežnej jazde sa pohybuje okolo šesť až šesť a pol litra a nad sedem litrov stúpne až pri ostrejšej športovej jazde. My sme počas testu mali priemernú spotrebu 7,2 l/100 km, čo považujeme za veľmi solídny priemer.

Mazda 3 Mazda 3

Až na maličkosti, ktoré sme spomenuli, je Mazda 3 s motorom 1.6 litra takmer ideálnym sedanom nižšej strednej triedy. Najmä pre toho, kto chce mať dynamické auto so stredne silným benzínovým motorom, pomerne veľkým vnútorným priestorom, výbornými jazdnými vlastnosťami a nižšou spotrebou, a nepotrpí si na vysoký komfort a špičkovú výbavu, ktorú nami testovaný automobil nemal. Aj tu však existuje jednoduché riešenie: stačí siahnuť po komfortnejšej výbave, ale aj hlbšie do peňaženky.

Páčilo sa

  • Dizajn karosérie
  • Výborný podvozok
  • Priestranný interiér
  • Dynamický a pružný motor
  • Jazdné vlastnosti
  • Kvalitne spracovaný interiér

Mohlo by byť lepšie

  • Otváranie batožinového priestoru
  • Plasty palubnej dosky

Najdôležitejšie údaje

Motor radový štvorvalec, benzín, 1598 cm3
Výkon 105 k (77 kW) pri 6000 ot/min
Krút. moment 145 Nm pri 4000 ot/min
Spotreba komb. 6,9 l/100 km
Emisie CO2 162 g/km
Prevodovka 5stup. manuál
Naj. rýchlosť 185 km/h
Zrých. 0-100 km/h 11,2 s
Hmotnosť 1180 kg

Cena

zákl. model 1,4 CE 499 900 Sk
testovaný model 1,6 CE 539 900 Sk

Namerané hodnoty

Prevod. stupeň2345
60 – 90 km/h4,96,8
80 – 120 km/h9,711,9
60 km/h280021001750
90 km/h32002750
130 km/h4000
Max. rých. km/h98140

Spotreba l/100 km: 7,2

Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.