Utorok, 29 júl 2008
Kia po klasickom kompaktnom päťdverovom hatchbacku Cee'd uviedla aj jeho trojdverový derivát, odlišný svojim vzhľadom, s agresívnejšími a športovejšími tvarmi – model Procee'd. Už pohľad napovedá, že ak tak jazdí ako vyzerá, môže ísť o mimoriadne zaujímavý automobil.
TEST Kia Procee'd 1,6 CRDi EX
Keď sa na Procee'd pozrieme z boku alebo zozadu, môžeme si ho pomýliť s jedným z modelov jednej veľmi známej prémiovej značky. Nebudeme ju menovať, ale skúste len tak pre seba tipovať. Nie je to Alfa 147, aj keď by si to s ňou a jej krásnym dizajnom Kia Procee'd určite rada rozdala. Takže prvého konkurenta pre procee'd by sme už mali. Ďalším by mohol byť aj trojdverový Opel Astra. Procee'd , podobne ako päťdverový Cee'd, sa vyrába v Tepličke pri Žiline, oproti päťdverovému je však viac zoštíhlený a športovejší. Najmä preto bude pútať väčšiu pozornosť mladých ľudí, ale nezaujímavý nebude ani pre iné vekové kategórie.
Trojdverová a päťdverová Kia majú spoločných len pár dielov na prednej časti karosérie. Napríklad blatníky a kapotu, všetko ostatné je odlišné, práve tak ako sa od seba odlišujú oba modely. Zmenené nárazníky vpredu i vzadu, užšie bočné presklenie, nižšia strecha a väčšia celková dĺžka pri rovnakom rázvore náprav dávajú trojdverovej verzii agresívnejší a športovejší vzhľad. Oproti základnému modelu trojdverový procee'd má mierne upravený aj podvozok. Preprogramovaný elektrický posilňovač riadenia, dusíkom plnené tlmiče a silnejší zadný skrutný stabilizátor majú za úlohu vniesť viac citu do riadenia, zlepšiť jazdné vlastnosti a postarať sa aj o to, aby automobil bol menej nedotáčavý, bezpečnejší a poskytoval aj radosť z jazdy. Jazdu skvalitňuje najmä nezávislé viacprvkové zavesenie kolies zadnej nápravy, vďaka ktorému procee'd lepšie sedí, najmä v zákrutách. A navyše, je oproti 5dverovej verzii aj dynamickejší, pretože je ľahší približne o 80 kilogramov.
Podobne ako exteriér aj vnútrajšok procee'du je príjemný a úhľadný. S päťdverovou verziou má veľa spoločného. Palubnú dosku dekoruje nepravý hliník na viacerých miestach. Nepôsobí to síce až tak rušivo, ale mohlo ho byť aj menej. Kvalitné, príjemné a mäkké materiály a dobré spracovanie radia palubnú dosku i celý interiér k tomu lepšiemu v tejto kategórii. Výhrady nemáme ani k ergonomickému usporiadaniu ovládacích prvkov. Príkladom je jednoduché ovládanie vetrania a klimatizácie. Iné namiesto svetlo červeného by mohlo byť podsvietenie prístrojov a displeja.
Dobrú známku dávame predným sedadlám za pohodlnosť a proporčnú vyváženosť sedacej a operadlovej časti, ktorá má však menej výrazné bočné vedenie. Zadné sedadlá sú navrhované skutočne pre tri osoby, takže každý z pasažierov vie, kde začína a kde končí jeho priestor. Napriek zníženej streche procee'du je aj nad hlavami cestujúcich vpredu i vzadu dostatok priestoru. Praktickosť interiéru je aj v tom, že sklápanie zadných sedadiel delených v pomere 60/40 sa zaobíde bez vyberania hlavových opierok. Takto zväčšený batožinový priestor má potom namiesto 340 až 1210 litrov (nie však v rovnou plochou) a pomerne veľký vstupný otvor, avšak s vyššie položenou nakladacou hranou.
Už základný model LX ponúka veľmi bohatú výbavu, okrem iného ABS (vrátane EBD), predné, bočné a hlavové airbagy, kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách, imobilizér, palubný počítač, rádio s CD a MP3 prehrávačom, tónované sklá, posilňovač riadenia, výškovo i pozdĺžne nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, centrálne zamykanie, elektrické ovládanie bočných okien a ďalšie. Navyše k tejto základnej výbave si za rozumné ceny možno dokúpiť napríklad stabilizačný systém ESP s brzdovým asistentom BAS, systém trakčnej kontroly TCS, či manuálnu klimatizáciu. Vyšším stupňom výbavy EX a TX nechýba vari nič, čo sa v tejto kategórii nosí.
Z pohonných jednotiek ponúka procee'd na výber tri benzínové 1,4/105 k, 1,6/115 k a 2,0/143 k a tri naftové – 1,6 CRDi (90 k), 1,6 CRDi (115 k) a 2,0 CRDi (140 k). Vyznačujú sa pomerne vysokými výkonmi a navyše aj úspornosťou. My sme skúšali prostredný CRDi s výkonom 115 koní. Dynamiku mu dodáva krútiaci moment 255 Nm v rozsahu otáčok od 1750 do 2750, ktorý vodičovi pripadá v skutočnosti vyšší. Motor však nevädne ani po prekročení týchto otáčok a ochotne sa vytáča až k červenému políčku najvyššieho výkonu 4000 otáčok. S týmito parametrami je zárukou veľmi dobrej akcelerácie i pružného zrýchľovania, podmienkou je len správne využívanie päťstupňovej mechanickej prevodovky s ručným radením, ktorá má "dlhšie" odstupňovanie, takže absenciu šestky ani príliš nepociťujeme. Určite by však bola prínosom – tak pre komfort jazdy, ako aj pre ešte väčšiu úsporu paliva.
Motor procee'd má dostatok výkonu i krútiaceho momentu a jeho prísun so stláčaním plynového pedála nám dáva istotu, že s dynamikou nebudeme mať žiadny problém. Turbodieselová jednašestka bezpečne zvláda predbiehanie, je dostatočne rýchla na rovine i do kopca, takže ak si s autom chceme užívať dynamickú jazdu, tak procee'd vie byť aj radostná i zábavná. Pritom tých 115 koní pod kapotou testovaného modelu je tá slabšia verzia motora z dvoch ponúkaných.
Silnejšia pohonná jednotka 2,0 CRDi a jej 140 koní dokáže zrejme vyčarovať ešte širší úsmev na tvári vodiča ako základná naftová 1,6 CRDi. Pritom už slabšia verzia dokáže presvedčiť, že je správnou voľbou aj z pohľadu kultivovanosti chodu, aj keď porovnávať ju s benzínovým motorom by nebolo namieste. Má predsa ako správny diesel hlbší zvuk a "brumlavejší" zvukový prejav ako benzínový motor, ale najmä pri ustálenej jazde, a to ani na diaľnici, sa hlasito akusticky neprejavuje.
Ak by sme však trvali na zaradení vyššieho prevodu ako to jazda vyžaduje, teda ak motor "podtáčate", ten zaprotestuje alebo zhasne. A naopak, nemali by sme prekračovať rozsah otáčok najvyššieho krútiaceho momentu, ale včas preradiť na vyšší prevod, a to tak z pohľadu pružného zrýchľovania, ako aj ekonomiky jazdy. Pri takejto jazde sa nám procee'd odvďačí vynikajúcou spotrebou okolo päť a pol litra nafty na sto kilometrov. Avšak ani vtedy, ak plyn často a prudšie stláčame a využívame dynamické danosti cee'du, hodnota priemernej spotreby na palubnom počítači nestúpne nad šesť a pol až sedem litrov. Auto ľahko a pomerne presne radí, veľmi dobre brzdí a aj riadenie s elektrickým posilňovačom je dostatočne citlivé a presné.
Kia Procee'd je automobil, ktorý už svojim agresívnym a mierne športovým vzhľadom dokáže pritiahnuť pozornosť, je kultivovaný, s pomerne dobrou cenou, s priestranným interiérom, dobrými dynamickými i jazdnými vlastnosťami a sedemročnou zárukou (!). Výborne dopĺňa staršieho päťdverového súrodenca, čo ocenia najmä tí, pre ktorých je jazda aj vítanou zábavou.
Páčilo sa
- pútavý dizajn
- príjemný a variabilný interiér
- bohatá základná výbava
- bezpečnostná výbava
- úsporný motor
- jazdné vlastnosti
Mohlo by byť iné
- podsvietenie prístrojov
- "hliníková" dekorácia interiéru
- nie päť, ale šesť prevodov
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, nafta, turbo, 1582 cm³ |
Uloženie motora | vpredu naprieč |
Výkon | 115 k (85 kW) pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 255 Nm pri 1900 – 2750 ot/min |
Spotreba komb. | 4,7 l/100 km |
Emisie CO2 | 125 g/km |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 188 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 11,4 s |
Hmotnosť | 1357 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4250/1790/1450 mm |
Rázvor náprav | 2650 mm |
Rozchod kolies vpredu/vzadu | 1546/1544 mm |
Rozmer pneumatík | 205/55 R16 |
Objem batož. priestoru | 340/1210 l |
Objem paliv. nádrže | 53 l |
Cena
základná modelu | 414 700 Sk (1,4 CVVT LX) |
model s testovaným motorom | 474 700 Sk (1,6 CRDi LX) |
testovaný model | 569 700 Sk (1,6 CRDi EX) |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 |
50 – 80 km/h | 4,5 | 6,8 | ||
80 – 110 km/h | 5,9 | 6,8 | 9,8 | |
100 - 125 km/h | 7,5 | 10,3 | ||
60 km/h | 3800 | 2200 | 1500 | |
90 km/h | 3400 | 2500 | 1900 | |
130 km/h | 2700 | |||
Max. rých. km/h (pri 4800 ot/min) | 75 | 125 | 172 |
Spotreba počas testu (l/100 km): 5,5 l/100 km
Bezpečnosť
- ABS + EBD (elektronický rozdeľovač brzdnej sily)
- Airbagy predné, bočné a hlavové
- Pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov
- Kotúčové brzdy na všetkých kolesách
- Imobilizér
- Disky z ľahkej zliatiny, pneu 205/55 R16V: 15 900 Sk
- Dojazdové rezervné koleso
- Predné svetlomety do hmly
- Svetlomety so športovou optikou
- Svetlomety s funkciou "Escort" (zhasínanie svetlometov s oneskorením)
- Elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá
- Stierač a ostrekovač zadného okna
Komfort
- Posilňovač riadenia
- Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Manuálna klimatizácia
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Elektrické ovládanie bočných okien
- Dažďový senzor
- Otáčkomer, digitálne hodiny, ukazovateľ vonkajšej teploty
- Palubný počítač
- Kožou potiahnutý volant, hlavica radiacej páky a ručná brzda
- Vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí v čiernej farbe
- Predná lakťová opierka s odkladacím priestorom
- Rádio s CD a MP3, ovládanie na volante
- USB a AUX vstup
- Delené a sklopné operadlá zadných sedadiel 60/40
- Dvojité dno batožinového priestoru s odkladacím priestorom
- Sieť v batožinovom priestore
- Tónované sklá
Foto: autor