Piatok, 07 september 2007
Vyzerá výborne, má skvelý dizajn, je veľmi dobre ovládateľný, poskytuje zážitok z kvalitnej jazdy, je úsporný a má štýl.
TEST Mini Cooper D - radosť i potešenie z jazdy!
K zopár superlatívom by sme mohli pridať aj ďalšie, pretože Mini Cooper D ich má. Presvedčili sme sa o tom počas týždenného jazdenia, v priebehu ktorého sme mohli auto "prevetrať" zvnútra i zvonku. Aj preto by sme sa v nasledujúcich riadkoch o zážitkoch z jázd s malým kultovým automobilom s vami radi podelili.
Už sme načrtli, že Mini je niečo viac ako obyčajné malé auto. S tým súvisí aj jeho cena, ktorá nie je nízka. Za výnimočný tovar sa však platí. A to platí aj v tomto prípade. "Náš" Mini Cooper D je z druhej generácie. Tá prvá mala tiež verziu s naftovým motorom. Bol osemventilový, mal objem 1,4 litra a výkon 75 koní. Neskôr ho vystriedal silnejší, už 16ventilový s výkonom o dvadsať percent vyšším – prerátané na kone, tak 90. To už bola iná, dynamickejšia jazda, hoci ani ten s pôvodným motorom nebol žiadny lenivec. S novým motorom však Mini zvládlo 100 km/h z nuly za 11,9 sekundy, čo je už slušný šprint. Navyše zvýšil sa aj najvyšší krútiaci moment na 190 Nm už od 1800 otáčok do 3000. Mini dokázalo ísť najviac 175 km/h a neskonzumovalo na sto kilometrov v kombinovanom cykle pri bežnej jazde viac ako 4,8 litrov nafty.
Reč je stále o naftovej verzii, aj keď Mini malo aj tri benzínové – najslabšie Mini One s výkonom 90 koní, Cooper so 115 koňmi a najvýkonnejší Cooper S s kompresorom so 163 konskými silami. Posledný dosiahol 100 km/h za 7,4 sekundy a ručičku tachometra vyhnal až na 218 km/h. Mini sa môže ďalej pochváliť modelmi kabriolet a Cooper Works, ktorý z objemu 1,6 litra, aký majú aj všetky ostatné benzínové verzie, dokáže vydolovať až 210 koní. A to je tá výnimočnosť, ktorú zo starého Mini od Rovera urobilo mníchovské BMW, nový vlastník anglickej automobilky. Tých výnimočností je, samozrejme, ďaleko viac, a my sa ich budeme snažiť v ďalšom poodkryť.
Druhá generácia Mini je oproti prvej nový automobil, aj keď silueta sa takmer nezmenila a len ťažko sa na prvý pohľad rozpozná starší model od nového. Nový je dlhší oproti predchodcovi o 7,5 cm, pričom rázvor zostal nezmenený, rovnako aj ostatné rozmery. Rozhodnutie o vývoji Mini druhej generácie padlo ešte v roku 2002. Viac ako štyri roky stačili na to, aby nový model bol lepší, dokonalejší, atraktívnejší a ešte príťažlivejší ako jeho predchodca. A práve týždeň strávený za jeho volantom nám mal dať odpoveď na to, či a do akej miery sa prognózy naplnili.
Prvé dve verzie nového Mini, Cooper (120 k) a Cooper S (175 k) poznáme od vlaňajška, Mini One a Mini Cooper D od marca tohto roku. Testovaný model Cooper D má už v základnej špecifikácii slušnú bezpečnostnú výbavu – napríklad osem airbagov, liatinové kolesá, klimatizáciu a ďalšie komfortné doplnky. Ak k takto bohatej základnej výbave pridáte ďalšie doplnky za vyše 280 tisíc korún, napríklad dvojitú sklenenú panoramatickú strechu, predné športové kožené sedadlá s vyhrievaním, pravé anglické drevené doplnky čalúnenia interiéru, parkovacie cúvacie senzory, xenónové svetlomety, rádio Mini Boost s CD a iné, vznikne nadštandardne luxusný automobil s kožou potiahnutým interiérom, elegantným multifunkčným volantom s kožou potiahnutým vencom a úžasným interiérom s pohodlnými sedadlami.
Nový turbodiesel pod kapotou s výkonom 109 koní z objemu iba 1,6 litra dokáže očariť hádam každého. Ten je tak zžitý so zvyškom automobilu, teda s jeho plechovým kabátom a dobre vyladeným podvozkom, že jazda je ódou na radosť. Veď ak "krútiak" motora vrcholí na 240 Nm už pri 1750 otáčkach, krátkodobo pomocou funkcie overboost až 260 Nm pri 2000 otáčkach, môžete sa na sedadle vodiča zblázniť od radosti. A to spôsobuje pohonná jednotka, ktorá produkuje len 118 gramov CO2 na kilometer, má navyše filter pevných častíc a konzumuje podľa výrobcu len 4,4 litra nafty na 100 km. Táto spotreba sa síce dá dodržať len pri bežnej jazde bez prudkých zrýchľovaní. Vodič Mini však len ťažko udrží opraty plynu na uzde a žiada sa mu jazdiť športovo. Tak to bolo aj v našom prípade. So spotrebou 5,8 litra na sto kilometrov počas celého testu sme však boli mimoriadne spokojný, rovnako so 6,2 l/100 km pri meraní pružnosti a zrýchľovania. Dosiahnuť však priemer 5,5 l/100 km je bežné a reálne.
Precíznosť, a akou sa druhá generácia Mini pripravovala a na čo všetko sa už v príprave realizácie projektu kládol najvyšší dôraz, nie je vždy bežná. Pri konštrukcii nového Mini sa dbalo napríklad aj na také detaily, aký má byť zvuk výfuku alebo aký odpor má klásť riadenie v závislosti na rýchlosti, akú oporu poskytujú sedadlá posádke na predných sedadlách alebo aký zvuk smú vydávať dvere pri zatváraní. Výsledkom práce tímu konštruktérov je potom automobil, práve taký, ako je nové malé Mini.
Sadnete do auta, zabuchnete dvere a ozvenou je dobre utlmený zvuk. Sedadlá svojou šírkou i výškou a rozsahom nastavenia poskytujú skvelú pozíciu a oporu vodičovi i spolujazdcovi a koženým čalúnením aj nebývalý komfort a pohodu. Menej miesta na výšku a na nohy je vzadu, keď sa však už usadíte, a vodič a spolujazdec sa uskromnia, môže byť Mini aj pre štyroch. Celý interiér, zvlášť však prístrojový panel a ovládacie prvky sú akoby vystrihnuté z prospektu lietadla či vrtuľníka. Ďalším poznávacím znakom kabíny sú elipsovité tvary častí interiéru i niektorých ovládačov. Unikátny je rozmerný rýchlomer v strede prístrojového panela. Jednoducho: zo všetkého tu vyžaruje absolútna jedinečnosť a precíznosť.
Precíznosť je to, čo charakterizuje mini druhej generácie. Tak napríklad volant vyžaduje iný cit pri nízkej rýchlosti, iný pri rýchlej jazde, a vy to jednoducho nemôžete necítiť – najmä vďaka elektrickému posilňovaču riadenia. Alebo radenie: každý zo šiestich stupňov mechanickej prevodovky zapadá hladko, bez odporu. Pridávate plyn a ohyb členku má prirodzený sklon, a tak ani pri dlhšej jazde nepociťujete únavu. Pri bežnom brzdení cítite jemný nábeh brzdy, pri prudkom zasa okamžitú a vysokú účinnosť s rýchlym nábehom.
Novej pohonnej jednotke nechýba sila ani chuť ochotne ísť do otáčok. Kultivovaný chod motora sa prejavuje v celom spektre otáčok, od najnižších až po maximálne. Je bez vibrácií a jeho zvukový prejav možno prirovnať benzínovému. Z dobre odhlučneného motorového priestoru preniká jeho hluk do kabíny minimálne, a to platí aj pri limitnej rýchlosti na diaľnici. Mini nemá problém pri zrýchľovaní a má dosť síl pri predbiehaní – vtedy najmä v strednom pásme otáčok je jeho záber priam ukážkový. Nezaváha ani pri zrýchľovaní zo sto či stodvadsať kilometrovej rýchlosti.
Tuhá karoséria a výborne nastavený podvozok umožňujú malému Mini hravo a bez zaváhania zdolávať série zákrut, ale aj skvele držať smerovú stabilitu pri vysokých rýchlostiach. Rozhádzať ho môžu len priečne nerovnosti, ktoré ho na moment môžu zneistiť.
A sme na konci rozprávania, hoci o malom "veľkom" automobile Mini Cooper D by sa dalo povedať omnoho viac. Mini aj s dieselovým motorom je individualita, jedinečný automobil s neopakovateľným štýlom z kategórie malých, ktorý však akoby medzi ne ani nepatril. On sa totiž na ceste správa ako dospelý automobil, ktorý dokáže rozdávať radosť a potešenie z jazdy.
Páčilo sa
- Dizajn karosérie
- Jedinečný interiér
- Dynamická jazda
- Jazdné vlastnosti
- Vyladený podvozok
Mohlo by byť lepšie
- Viac priestoru vzadu
- Väčší batožinový priestor
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový štvorvalec, nafta, 1560 cm3, turbo |
Výkon | 109 k (80 kW) pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 240 Nm pri 1750 ot/min / 260 Nm (Overboost) pri 2000 ot/min |
Spotreba komb. | 4,4 l/100 km |
Emisie CO2 | 118 g/km |
Prevodovka | 6stup. manuál |
Naj. rýchlosť | 195 km/h |
Zrých. | 0-100 km/h 9,9 s |
Hmotnosť | 1110 kg |
Cena
zákl. model Mini One | 548 700 Sk |
zákl. Mini Cooper D | 678 300 Sk |
test. Mini Cooper D | 964 160 Sk |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
60 – 90 km/h | 4,2 | 5,7 | |||
90 – 130 km/h | 8,6 | 10,2 | |||
60 km/h | 2100 | 1600 | 1200 | ||
90 km/h | 2200 | 2000 | 1700 | ||
130 km/h | 2900 | 2300 | |||
Max. rých. km/h | 85 | 130 |
Spotreba l/100 km: 5,8
Autor: J. GoldbergerFoto: autor