Štvrtok, 17 november 2011
Ford s modelom Focus už od svojho uvedenia v roku 1998 mieril k špičke nižšej strednej triedy. Už jeho prvá generácia si získala priazeň záujemcov. Dôvodov bolo viac, napríklad originálny dizajn, priestranná kabína, kvalitné materiály, výborné a úsporné motory, znamenité jazdné vlastnosti a rad ďalších výnimočností. Navyše Focus si aj po rokoch ako jazdené auto drží cenu hodne vysoko.
Ponuku testovať jazdené auto sme dostali od spoločnosti AAA Auto. Nemali sme špeciálnu požiadavku na konkrétnu značku ani typ auta. Výber sme ponechali na nich. Uvítali sme, že nám ponúkli Ford Focus vo verzii kombi, rok výroby 2008 s turbodieselom 1,6 TDCi s výkonom 110 koní.
Tabuľa za predným sklom oznamovala cenu 6 800 eur bez dane, s DPH 8 299 eur. Vysoká, pomysleli sme si, aj keď pred nami stál exemplár, ako keby práve zišiel z výrobného pásu. To zrejme súvislo aj s tým, že doteraz ho vlastnil len jeden majiteľ, ktorý s ním za tri roky najazdil podľa tachometra niečo vyše 94 tisíc kilometrov.
Zachovaný nielen na pohľad
Či aj v skutočnosti testovaný Ford Focus je tak zachovaný ako vyzerá na pohľad, na to nám malo dať odpoveď niekoľkodňové jazdenie s testovaným exemplárom od najväčšieho predajcu jazdených áut v Českej republike a na Slovensku, spoločnosti AAA Auto. Pri preberaní nám nemohlo ujsť, že testovaný kus je už na pohľad veľmi zachovaný zvonku, s pekným tmavosivým metalizovaným lakom.
Podobne zachovaný bol aj jeho interiér. Auto údajne pochádza z Belgicka a vlastnil ho jediný majiteľ. Nevoňal síce úplnou novotou, ale na približne trojročný automobil vyzeral veľmi zachovalo a možno povedať, že jeho prechádzajúci majiteľ s ním zaobchádzal ako v rukavičkách. Na tachometri pri počte najazdených kilometrov svietilo päťčíslie 94 619. Palivomer ukazoval o niečo menej ako polovicu nádrže.
Karoséria moderná ešte aj dnes
Model ako testované kombi Ford Focus malo faceliftovú premiéru na autosalóne vo Frankfurte na jeseň roku 2007. Najväčšie zmeny sa udiali na prednej časti karosérie. Najvýraznejšie na dynamicky tvarovaných pretiahnutých predných svetlometoch a maske chladiča lichobežníkového tvaru, menšie zmeny sa dotkli aj ostatných častí karosérie. Tento Focus sa už priblížil novému Mondeu i S-Maxu, len vzadu zostali ešte zvislé koncové svetlá, dostali však LED osvetlenie. Až následná modernizácia má vodorovne orientované koncové svetlá v štýle Mondea.
Stav zodpovedá veku a kilometrom
Pozrime sa bližšie na náš testovaný exemplár. Na jeho vonkajšom vzhľade sme nenašli najmenšiu chybu krásy. Tri roky v prevádzke sa nijako negatívne nepodpísali pod vzhľad auta. Perfektný lesk laku prezrádza, že predchádzajúci majiteľ sa o auto primerane staral. Žiadne škrabance a zachovalosť laku vypovedajú o tom, že auto mohlo byť garážované. Pri jazde sa v interiéri neozývali žiadne vŕzgavé zvuky, ktoré by upozorňovali, že karoséria si užívala nekvalitné cesty.
Aj z málo opotrebovaného venca volantu sme usúdili, že počet najazdených kilometrov zodpovedá skutočným. Radenie päťstupňovej prevodovky mal testovaný Focus kombi hladké, ľahké a veľmi presné. Na jednotku hodnotíme riadenie, presné a intuitívne ako na máloktorom aute tejto kategórie, to je však o focusoch už dlho známe. Podobný dojem sme mali aj z páčok, ktorými sa ovládajú stierače, smerovky, tempomat a ďalšie.
Komfort a výbava
Testovaný Focus kombi bodoval u nás aj svojou výbavou. Aj tá bola zrejme dôvodom, prečo sa jeho cena vyšplhala nad hranicu osem tisíc eur. Spočiatku sme boli z ceny div že nie omráčení, po detailnom zoznámení sme pripustili, že aj za takúto sumu sa nájde záujemca. Auto bolo z vnútra perfektne zachované, takmer ako nové. Vo výbave prakticky nič potrebné a užitočné nechýbalo. Tak z bezpečnostnej ako aj komfortnej výbavy, ako ABS, ESP, čelné, bočné a hlavové airbagy, predpínače bezpečnostných pásov, kotviace body Isofix pre detské sedačky, klimatizácia, tempomat, palubný počítač, navigácia a ďalšie.
Motor a jazdné dojmy
Pohonnou jednotkou testovaného Focusa je vznetový štvorvalec 1,6 TDCi s výkonom 110 koní. Má veľmi kultivovaný chod a už po naštartovaní je pomerne tichý, aj ako nezohriaty pri voľnobežných otáčkach. S nárastom rýchlosti sa prenikanie jeho zvuku do kabíny postupne zoslabuje a pri bežnej cestovnej rýchlosti sa potom úplne stráca. Motor má dobrý záťah už od nízkych otáčok, a to aj pri plne obsadenom vozidle.
Táto generácia Focusu ponúka aj slabší turbodiesel s výkonom 90 koní, ale aj výkonnejší dvojliter s výkonom 136 koní. Veľký záujem na trhu s jazdenými autami je aj o focusy s benzínovými motormi. Z ponuky benzínových agregátov je najväčšia zhánka po motoroch 1,4/80 k a 1,6/100 k a 115 k. Náročnejší uprednostňujú výkonnejšie 1,8/125 k alebo 2,0/145 k.
Chválime úspornosť Focusa
Náš testovaný turbodiesel chválime okrem spomínaného dobrého záťahu a tichého a kultivovaného chodu aj pre nízku spotrebu. Po približne štyristo najazdených kilometroch bola 5,3 litra na stovku kilometrov. A to sme nejazdili s ľahkou nohou a nestrážili spotrebu na palubnom počítači.
Prečo Ford a prečo Focus?
Značka Ford patrí medzi jazdenými autami k najviac vyhľadávaným. Najväčší záujem je o modely Fiesta a Focus. Kladom fordov je priestranný interiér a atraktívny dizajn. Pri focusoch sa záujem sústreďuje najviac na päťdverové hatchbacky a kombi. Dôvodom je praktickosť oboch, pričom pri kombi viac zaváži variabilita a veľký batožinový priestor. A ten podvozok! Má povesť jedného z najlepších v nižšej strednej triede. Perfektne tlmí nerovnosti a znamenite drží jazdnú stopu. Tiež brzdy, u nášho testovaného kusa kotúčové aj na zadnej náprave. Zatlačíte pedál a auto zastaví ako na povel. Prednosťou focusov je aj ich spoľahlivosť, dostupnosť náhradných dielov a široká servisná sieť.
Chyby a poruchovosť
Mínusom predchádzajúcich generácií modelov Focus bývalo opotrebovanie zadnej nápravy, čo malo potom vplyv na zhoršenie jazdných vlastností. Pri prvej generácii focusov boli problémy aj so zväčšenou vôľou dielov prednej nápravy. Opravy však neboli zložité ani finančne príliš nákladné. Často sa na podvozkových dieloch objavovalo ich hrdzavenie, pri novších modeloch sa však už takmer nevyskytuje. Pomerne časté bolo tzv. vlnenie predných brzdových kotúčov, opotrebovávanie kľúčov, čo pri focusoch mohlo spôsobiť nedostupnosť batožinového priestoru, ktorý sa otváral kľúčom.
Z histórie modelu Focus
1998
-premiéra v marci na autosalóne v Ženeve, nahradil model Escort. Výroba a predaj sa rozbehli na jeseň v tomto roku. Modelové verzie: troj- a päťdverové hatchbacky, štvordverový sedan a päťdverové kombi.
2001
-prvá modernizácia a 2,0 agregát s automatickou prevodovkou.
2004
-jeseň, autosalón Frankfurt – prichádza druhá generácia Focusu.
2005
-nový dieselový agregát 1,6 TDCi.
2007
-facelift, autosalón Frankfurt.
2010
-svetová premiéra v januári na autosalóne v Detroite, uvedenie v Európe koncom roku 2010.
Technické údaje testovaného auta
Model | Ford Focus kombi 1,6 TDCi |
Motor | preplňov. vznetový štvorvalec |
Zdvihový objem | 1560 cm³ |
Najvyšší výkon | 80 kW/110 k |
Max. krút. moment | 240 Nm/1750 ot |
Najvyššia rýchlosť | 188 km/h |
Zrýchl. 0-100 km/h | 11,1 s |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Vonkajšie rozmery | 4475/1840/1490 mm |
Rázvor náprav | 2400 mm |
Objem batož. priestoru | 480/1525 litrov |
Objem paliv. nádrže | 55 litrov |
Komb. spotreba | 4,8 l/100 km |
Rok výroby | 2008 |
Najazdené km | 94 982 |
Cena | 8 299 € |
Zapožičané od | AAA Auto |
Ceny nových modelov Ford Focus
Najnižšia modelu | 14 990 eur - 1,6 Duratec-VCT/105 k Trend X 5dv. |
Najnižšia modelu kombi | 17 880 eur - 1,6 TDCi Duratorq/105 k Sport X |
Kombi s test. motorom | 21 570 eur - 1,6 TDCi Duratorq/115 k Champion X |
Sorry, ale nedalo sa to docitat dokonca.