Piatok, 25 február 2011
Je viac dôvodov, prečo má Honda model CR-Z. Ten hlavný tkvie pravdepodobnejšie v tom, že ide o ekologický hybridný automobil, ktorý je milosrdný k životu na planéte Zem. Druhý vyplýva z prvého: najprv bol Insight, auto s obdobným princípom pohonu, ibaže o generáciu mladším. Tretím dôvodom môže byť chýbajúca náhrada za malý športiak CR-X z konca minulého storočia, resp. tisícročia, ktorý pre svoj vzhľad a pomer výkon/cena milovala minimálne polovica športovo založenej generácie.
Honda CR-Z – excelentný športový hybrid
Už prvý hybrid Hondy naznačil, že japonský výrobca to s ekológiou myslí vážne. Insight bol prvým hybridom, ktorý sa začal predávať v Európe. Prevzaté a zdokonalené pohonné ústrojenstvo bolo základom pre nový športovo orientovaný model CR-Z, ktorý je oproti modelu Insight menší, váži len 1245 kg a je výkonnejší. Má prepracovaný interiér a výbornú ergonómiu. Celý interiér boduje v plnom rozsahu. Či už sú to skvelé sedadlá vodiča a spolujazdca, nové kvalitné materiály, podmanivé podsvietenie displejov, flexibilné riešenie zadných núdzových sedadiel a kufra.
Exteriér kompaktného kupé 2+2 vyzerá skutočne športovo, nič a nikoho nekopíruje, za čo dostáva hneď na začiatku známku výborný. Dizajn, podobne ako CR-X pred rokmi, pôsobí "šmrncovo" a dynamicky. Karoséria v štýle kupé s pozvoľna sa zvažujúcou strechou priaznivo vplýva na aerodynamiku CR-Z. Široké zadné c-stĺpiky dotvárajú športový profil malého kupé. Netradičné vrchné okno vzadu spolu s malým zadným oknom pôsobia síce efektne, ale výhľad dozadu nie je najlepší a treba si naň zvykať. Najhoršie je to pri parkovaní cúvaním, kedy navyše stoja v ceste dobrému výhľadu aj široké zadné stĺpiky.
Elegantne až extravagantne pôsobí interiér CR-Z. Sedenie na predných sedadlách i polohu vodiča za volantom možno len chváliť. Iné je to na zadných "sedadlách". Sú iba núdzové, ale aj za tie pán boh zaplať, pretože môžete tam v prípade núdze dvoch pasažierov poskladať. Stiesnený priestor za prednými sedadlami sa však dá využiť veľmi prakticky na zväčšenie batožinového priestoru, ktorý má v základe na kupé už slušných 225 litrov. Po jednoduchom zložení zadných sedadiel vznikne dobre využiteľný priestor s rovnou podlahou.
Uchvacujúco pôsobí v interiéri farebný prístrojový panel. Podsvietenie displeja sa mení v závislosti na štýle jazdy a v závislosti od spotreby. Ak noha tlačí pedál plynu príliš k podlahe, upozorní na to červené podsvietenie. Po ubratí plynu sa červená zmení na modrú a pri úspornom štýle jazdy na zelenú. V takomto prípade poteší spotreba okolo päť litrov na stovku kilometrov.
Medzi prístrojmi je jeden taký (eco-drive bar), ktorý znázorňuje, či energiu z batérií čerpáte, alebo, naopak, energia do batérií prúdi. Ekonometer zasa graficky znázorňuje toky energií potrebných na pohon vozidla. Do tretice: na ekonomickú jazdu navádza vodiča aj "našepkávacia" šípka radenia prevodových stupňov. Ak vodič jazdí skutočne úsporne, môže sa potom zamilovane pozerať na kvetinky na prístroji v ekozáhradke.
A čo podvozok a jazda? Ak nazveme CR-Z kompaktným športovým kupé a nemáme prehnane vysoké nároky, potom nás podvozok svojimi schopnosťami uspokojí. Podvozok je dostatočne čitateľný, viete predvídať jeho správanie, auto s ním hravo zatáča a dobre drží stopu. Riadenie má celkom slušnú citlivosť. Aby Honda CR-V bola viac športová, musela by mať vyšší výkon a 114 koní z benzínového motora a 14 koní z elektromotora. Ak k tomu pridáme krútiaci moment 145 a 78 Nm spaľovacieho motora a elektromotora, potom necelých dvesto newtonmetrov dokáže celkom slušne zatiahnuť. Ale – keďže ide športový hybrid, tak minimálne ako výkon je dôležitá aj ekológia. A práve to je poslaním Hondy CR-Z.
Ako sme už povedali, Honda CR-Z nie je pravý športový automobil. Dokáže jazdiť rýchlo, aj veľmi slušne akcelerovať, a ak stlačíte tlačidlo Sport, zvýšia sa reakcie na plyn, elektromotor dodáva viac krútiaceho momentu a stuhne aj riadenie. Stovku takto zvládnete za približných desať sekúnd a keby ste boli v Amerike na soľnom jazere alebo na nemeckej diaľnici, potom by sa vaša CR-Z priblížila k 200 km/h. Avšak, čím dynamickejšia jazda, tým väčší podtlak v palivovej nádrži a vyššie číslo spotreby na palubnom počítači. Ak sa však budete držať pri zemi a nebudete tlačiť na plyn príliš ťažkou nohou, potom sa vám CR-Z odmení spotrebou okolo 5,5 až 6,0 litrov na sto kilometrov. S ľahkou nohou sa nám podarilo dosiahnuť priemernú cestovnú spotrebu 5,2 l/100 km, čo je takmer zhoda s výrobcom udávanými 4,6 l/100 km.
Honda CR-Z má prvú cena 21 700 eur (CR-Z 1,5 IMA S). Testovaný model v najvyššej výbave GT Top (CR-Z 1,5 IMA GT Top) stojí už 25 300 eur. To už je väčší balík, no kupujúci sa môže poobzerať po niektorých prémiových modeloch konkurenčných značiek. Síce nie hybridných modeloch (ale aj po nich), ale zato s údajmi emisií veľmi blízkymi testovanej CR-Z. Možno nebudú mať tak vzhľadovo príťažlivé auto ako je Honda CR-Z, kožené športové sedadlá s vyhrievaním, zliatinové disky kolies, športové hliníkové pedále, trojfarebné podsvietenie prístrojov, kvalitnú a výkonnú audiosústavu, xenónové svetlá, tempomat, presklenú strechu a mnoho ďalších zaujímavých či špičkových prvkov výbavy. Ale ani ekologický hybrid.
Honda CR-Z má prvú cena 21 700 eur (CR-Z 1,5 IMA S). Testovaný model v najvyššej výbave GT Top (CR-Z 1,5 IMA GT Top) stojí 25 300 eur. To už je väčší balík, takže náročnejší kupujúci sa môže poobzerať po niektorých prémiových modeloch konkurenčných značiek. Síce nie hybridných (ale aj po nich), ale zato s údajmi emisií veľmi blízkymi testovanej CR-Z. Potom však nebudú mať tak vzhľadovo príťažlivé auto ako je Honda CR-Z, v ňom kožené športové sedadlá s vyhrievaním, zliatinové disky kolies, športové hliníkové pedále, trojfarebné podsvietenie prístrojov, kvalitnú a výkonnú audiosústavu, xenónové svetlá, tempomat, presklenú strechu a mnoho ďalších zaujímavých či špičkových prvkov výbavy. Ale ani ekologický hybrid. Myslíme si však, že cena, za ktorú sa Honda CR-Z predáva, je za tak výnimočné a technologicky pokrokové a zdatné auto mimoriadne zaujímavá.
Páčilo sa
- atraktívny dizajn
- komfortný interiér
- predné sedadlá
- variabilný zadný priestor
- dynamika a jazdné vlastnosti
- bohatá výbava
- tichý a kultivovaný a úsporný motor
Páčilo sa menej
- výhľad dozadu
- priestor na zadných sedadlách
- absencia zadného stierača
- menej výkonné ako sa tvári
Technické údaje
Pohonná jednotka | zážih i-VTEC SOHC + elektromotor IMA |
Spaľovací motor | radový 4valec |
Uloženie motora | vpredu naprieč |
Počet valcov/ventilov | 4/8 |
Zdvihový objem | 1497 cm3 |
Max. výkon | 84 kW/114 k/6100 ot. |
Max. krút. mom. | 145 Nm/4800 ot. |
Elektromotor | IMA |
Max. výkon | 10 kW/14 k/1500 ot. |
Max. krút. mom. | 78 Nm/1000 ot. |
Max. výkon kombinovaný | (spaľov. motor + IMA) 91 kW/124 k |
Spotreba paliva komb. | 5,0 l/100 km |
Emisie CO2 | 117 g/km |
Emisná norma | Euro 5 |
Prevodovka | 6stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 200 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 9,9 s |
Hmotnosť prevádzková | 1245 kg |
Vonkajšie rozmery d/š/v | 4080/1740/1395 mm |
Rázvor náprav | 2435 mm |
Rozchod kolies p/z | xx45/xx55 mm |
Rozmer pneumatík | 205/45 R17 |
Objem batož. priestoru | 225 litrov |
Objem paliv. nádrže | 40 litrov |
Ceny
Prvá cena modelu | 21 700 eur – 1,5 IMA S |
Testovaný model | 25 300 eur – 1,5 IMA GT T |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 km/h | 3200 | 2300 | 1800 | |||
90 km/h | 4100 | 3300 | 2700 | 2200 | ||
110 km/h | 4050 | 3250 | 2600 | |||
130 km/h | 4000 | 3100 |
AKCELERÁCIA
km/h | čas (s) |
0-50 | 3,6 |
0-80 | 8,1 |
0-100 | 10,1 |
0-125 | 14,7 |
PRUŽNÉ ZRÝCHLENIE (s)
30-60 | 3,4 |
50-80 | 3,8 |
60-90 | 4,3 |
80-110 | 5,1 |
100-125 | 5,4 |
NAJVYŠŠIA RÝCHLOSŤ (km/h/ot)
1. | 55/6100 |
2. | 93/6100 |
3. | 134/6100 |
4. | nemerané |
5. | nemerané |
Spotreba počas testu: 6,2 l/100 km
Bezpečnostná výbava
ABS + EBD, VSA-stabilizačný systém, airbagy čelné, bočné a hlavové, predpínače bezpečnostných pásov, kotúčové brzdy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, predné hmlové svetlá, HID-xenonové svetlomety, svetlá pre denné svietenie z LED, ostrekovače predných svetiel, predné aktívne opierky hlavy, systém podpory ekologickej jazdy, systém pohonu s 3 režimami, elektricky ovládané predné okná, elektricky ovládané, vyhrievané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, výškovo i osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, sklopné operadlo zadného sedadla, uchytenie detskej sedačky ISO FIX vzadu, kontrolka zapnutia bezpečnostných pásov, indikátor radenia ekonomickej jazdy.
Komfortná výbava
Tempomat, panoramatická strecha, zatmavené bočné a zadné sklá, automatická klimatizácia, peľový mikrofilter, kožený multifunkčný volant, kožený interiér, dažďový senzor, palubný počítač, vyhrievané sedadlá, modré ambientné osvetlenie priestoru pre nohy vodiča a spolujazdca, parkovacie senzory, športové hliníkové pedále, multiinformačný display, systém pripomenutia servisu Honda, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, ovládanie autorádia na volante, integrovaná anténa do zadného skla, strešná anténa, konektor vstupu AUX a USB, hands-free Bluetooth.
Vonkajšia výbava
Disky kolies z ľahkých zliatin 17", smerové svetlá v spätných zrkadlách, metalická/perleťová farba.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor