Streda, 26 marec 2008
Linea je jedným z modelov, ktorými sa Fiat vracia na bojiská o svetové trhy. Je odpoveďou na globálne modely iných značiek, ktorých úlohou je dobývať svet. A práve o to sa usiluje aj Fiat Linea.
TEST Fiat Linea 1,4 T-Jet
Prvý raz sa Linea predstavila svetu v závere roka 2006 na autosalóne v Istanbule. V rodnom liste bude mať zapísané ako rodisko tureckú Bursu, aj keď po rodičoch má talianske občianstvo. V Turecku sa bude spočiatku vyrábať pre európske i mimoeurópske trhy v predpokladanom množstve približne 60 tisíc kusov ročne. Neskôr sa výroba modelu Linea, ktorý má byť globálnym modelom, rozšíri aj do ďalších štátov, okrem iných do Brazílie, Indie a Ruska. Do predaja uviedol Fiat model Linea v druhej polovici minulého roka.
Model Linea je významným medzníkom v stratégii automobilky Fiat, a to z viacerých dôvodov. Tento vyvážený sedan je postavený na báze Fiata Grande Punto. Predĺžený rázvor na 2603 mm v kombinácii s dĺžkou 4560 mm robí z modelu Linea elegantný sedan. Fiat na rozdiel od iných automobilových výrobcov postupoval pri "prestavbe" hatchbacku na sedan decentne a s veľkým citom pre harmóniu. Na elegantnom sedane preto ťažko rozpoznať, že vznikol z hatchbacku, čo o iných sedanoch postavených touto cestou sa to povedať nedá. Najmä preto je Linea iný, a bez zveličovania, mimoriadne vydarený model.
Fiat Linea je dlhý 4,56 metra, široký 1,73 metra, má výšku 1,5 metra (čo sú rozmery takmer zhodné so Škodou Octavia II) a do jeho úložného priestoru sa vojde 500 litrov batožín. Pri pohľade na tento sedan by iba málokoho napadlo hľadať súvislosť medzi ním a Fiatom Punto. Takže o Linei môžeme hovoriť ako o veľmi vydarenom diele, ktorý svojimi rozmermi konkuruje aj sedanu Ford Focus, skvele zapadá do nižšej strednej triedy a rád by sa stal po Punte druhým najpredávanejším Fiatom. Aj preto ho do tvrdého boja o zákazníka dobre vyzbrojili. Platí to o kvalite použitých materiálov rovnako ako o dielenskom spracovaní.
Testovaný automobil patril z ponuky modelu Linea k tým stredne drahým, takže okrem luxusnejšieho dvojfarebného interiéru mal viacero ďalších nadštandardných prvkov výbavy. Napríklad dvojzónovú automatickú klimatizáciu, rádio s CD a MP3 prehrávačom. Z bezpečnostných prvkov šesť airbagov, protiblokovací brzdový systém ABS, stabilizačný systém ESP. Vyzbrojený bol aj komunikačným systémom Blue and Me, ktorý slúži na prepojenie mobilného telefónu so zabudovanou audiosústavou a v poruke bol aj vstup USB.
Priestor na predných a zadných sedadlách vyhovuje tomuto rodinne zameranému automobilu. Polohu sedenia za volantom si môže každý vodič prispôsobiť individuálne, čo mu dovoľuje rozsah nastavenia volantu i sedadla. Tak, aby mal pohodlie, ale aj dobrý výhľad na všetky strany. Rodinnému zameraniu je prispôsobený aj batožinový priestor s objemom 500 litrov, ktorý v prípade potreby možno zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Takto vzniknutý priestor s takmer rovným dnom je aj vzhľadom na pomerne veľký spojovací otvor dobre využiteľný.
Pod kapotou testovaného modelu Fiat Linea bol preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1,4 litra s výkonom 120 koní. Dojem z jazdy s týmto motorom nás potešil. Už od 1900 otáčok je ochotný poriadne zabrať, od týchto otáčok už s podporou turbodúchadla (kompresor?). Má tichý a kultivovaný chod a neobťažuje svojim zvukovým prejavom ani pri vyšších otáčkach. Motor sa veľmi ochotne vytáča až k maximálnym otáčkam a je vždy pripravený odovzdať pri akcelerácii alebo rýchlej jazde všetkých svojich 120 koní a 206 Nm.
Pre tých, ktorí obľubujú naftové motory, ponúka Linea štvorvalcový turbodiesel s objemom 1,3 litra a výkonom 90 koní. Tretím alternatívnym motorom je atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1,4 litra a výkonom 90 koní. My by sme však určite volili "náš" benzínový turbomotor 1,4 litra: pre jeho 120 koní a dynamickú jazdu, kultivovaný a tichý chod v celom režime otáčok, ale aj pre svoju úspornosť.
Spokojní počas testu sme boli aj so spotrebou. Najnižšia pri dodržiavaní rýchlostných limitov a bez prudkého zrýchľovania po cestách s vynechaním diaľnic činila 5,7 litrov benzínu Natural na sto kilometrov. Na trase s diaľničnými úsekmi sme namerali spotrebu 6,5 l/100 km. Celková spotreba počas testu bola vynikajúca – len 7,3 l/100 km. Najviac ju ovplyvnili merania pružného zrýchľovania, jazda na krátke vzdialenosti a jazda v meste. K nízkej spotreba prispieva svojim dielom aj dobre odstupňovaná päťstupňová prevodovka. Radila síce ľahko a presne, nie však precízne.
Fiatu sa model Linea vydaril. Je to veľmi elegantný automobil. Napriek tomu, že vznikol na báze hatchbacku, ale na rozdiel od niektorých konkurenčných modelov, ktoré vznikali podobne z hatchbackov, je Linea proti nim trieda. Práve preto si Fiat za tento model vyslúžil veľkú pochvalu a uznanie.
Páčilo sa
- dizajn karosérie
- jedinečný bočný profil
- priestranný a pohodlný interiér
- výkonný a kultivovaný motor
- jazdné a dynamické vlastnosti
- batožinový priestor
- priaznivá cena
Mohlo by byť lepšie
- presnejšie radenie
- zatváranie batožinového priestoru
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový štvorvalec, benzín, turbo, 1368 cm³ |
Výkon | 120 k (88 kW) pri 5000 ot/min |
Krút. moment | 206 Nm pri 2500 ot/min |
Spotreba komb. | 6,8 l/100 km |
Emisie CO2 | 159 g/km |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 195 km/h |
0 – 100 km/h | 9,0 s |
Hmotnosť | 1275 kg |
Cena
najnižšia modelu | 376 900 Sk* (1,4 77 k Active) |
testovaný model | 481 900 Sk* (1,4 T-JET 120 k Dynamic) |
* akčné ceny
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 |
50 – 80 km/h | 5,1 | 6,4 | ||
80 – 110 km/h | 4,9 | 9,1 | ||
60 - 90 km/h | 4,7 | 6,7 | ||
90 - 120 km/h | 7,2 | 8,7 | ||
60 km/h | 4450 | 2700 | 1950 | 1500 |
90 km/h | 4000 | 2950 | 2200 | |
130 km/h | 3200 | |||
Max. rých. km/h (pri 6400 ot/min) | 90 | 140 |
Spotreba počas testu: 7,3 l/100 km
Bezpečnosť
- ABS + EBD (elektronický rozdelovač brzdnej sily)
- ESP + ASR / MSR, HBA a Hill Holder
- Airbag vodiča a spolujazdca
- Bočné airbagy vpredu
- Okenné airbagy
- Predné hmlové svetlomety
Komfort
- Klimatizácia
- Výškovo a osovo nastaviteľný volant
- Posilňovač riadenia
- Centrálne zamykanie
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Palubný počítač
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Automatická klimatizácia s peľovým filtrom
- Elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá s vyhrievaním
- Ovládanie autorádia na volante
- Autorádio s CD prehrávačom
- Blue and Me hands-free s technológiou Bluetooth,
- Blueand Me hands-free s technológiou Bluetooth, ovládanie na volante 8 tlačidiel, jazyk
- anglický, nemecký alebo poľský
Foto: autor
Autorevue zase na okreskách 9,5 l pri "aktívnej jazde" a na dialnici 10,3 l pri dodržiavaní rýchlosti,pri úspornej jazde 8 l.
Čo si z toho má vybrať záujemca o toto auto pri dnešných cenách benzínu?