Piatok, 29 február 2008
Bravo je po dlhšom čase Fiat, ktorému nechýba charizma a zaujme aj príťažlivým dizajnom. Ak túžite po modernom a šarmantnom automobile z Apeninského polostrova, potomje Bravo dobrou voľbou.
TEST Fiat Bravo 1,9 Multijet Sport
Taliani sú majstrami dizajnu. Platí to nielen o automobiloch, ale aj o móde, architektúre, priemyselnom dizajne a pod. A duplovane to platí aj o novom Fiate Bravo. Fiat sa po nie veľmi úspešných modeloch starších generácií Brava, Bravo a Stilo blysol po menšom modeli Grande Punto aj novým Bravom a zahnal tak chmáry, ktoré sa dlhší čas vznášali nad talianskou značkou. Fiat najmä novým Bravom dal jasne najavo, že nudným modelom už odzvonilo.
Nové Bravo vzniklo za krátkych 18 mesiacov a Fiat ním začal písať novú históriu. Za tak krátky čas mohol vzniknúť aj vďaka tomu, že výrobca použil mnohé diely zo Stila, ktoré prispôsobil a modernizoval pre nový model. Podobne modifikoval a použil aj podvozok Stila s tým, že vpredu použil vzpery MacPherson a vzadu pozdĺžne ramená s torznou tyčou. Vyhol sa tým komplikovanejšiemu viacprvkovému zaveseniu, ale použitím rôznych doplnkov a vylepšení si Bravo zvýšil stabilitu a jazdné vlastnosti.
Fiat sa veľkoryso správal aj pri navrhovaní interiéru, keď nešetril pri výbere materiálov a záležalo mu okrem vzhľadu aj na kvalite. Či už na prístrojovom paneli, čalúnení sedadiel, stropu a dverí. Pravé materiály, napríklad kožu a pochrómované diely dopĺňajú kvalitné a vzhľadovo perfektné syntetické materiály, takže celý interiér vyzerá i pôsobí elegantne a originálne. Originálne pôsobia aj hlboko zapustené kruhové prístroje, škoda len, že pre nesprávny sklon skiel sú za dňa a pri rozsvietených svetlách zle čitateľné. Priestranný interiér poskytuje pasažierom vpredu i vzadu dostatok miesta.
Bravo oproti Stilu narástlo okrem výšky v každom rozmere, najviac v dĺžke o 8 cm na 434 cm (šírka Brava je vyše 179 cm). Aj keď rázvor náprav je zhodný s tým, aký mal Stilo (260 cm), priestor v kabíne je o dosť väčší. Tak na predných sedadlách ako aj pre cestujúcich vzadu. Majú dostatok priestoru nielen pre nohy, ale pre postavy do 185 cm aj nad hlavou. Poteší veľkosť batožinového priestoru, jeho tvarovanie a prístupnosť. Oproti Stilu je väčší o 40 litrov, má rovných 400 litrov, po sklopení zadných nesymetricky delených sedadiel je jeho objem až 1175 litrov, pričom obe hodnoty patria medzi najväčšie v nižšej strednej triede.
Celý interiér Brava je na svoju triedu až nezvykle priestranný, má štýl, je atraktívny. Na pohľad príjemne pôsobí stredový panel, mierne natočený k vodičovi, i športové prístroje hlboko zapustené do prístrojového panela. Dobrá je ergonómia, dostupnosť a rozmiestnenie ovládacích prvkov, v interiéri je množstvo praktických a použiteľných odkladacích priestorov, kvalitné materiály a ich spracovanie. Sedadlá vpredu okrem toho, že sú bohato dimenzované, ponúkajú aj vysoký komfort sedenia a aj celkom dobré bočné vedenie v zákrutách. Päť hviezdičiek by mal dostať štýlový multifunkčný osemtlačidlový kožený volant s ovládaním Blue and Me – hlasom aktivovaný systém ponúka MP3, port USB a komunikáciu s telefónom prostredníctvom Bluetooth.
Za komfort bude posádka vďačná bohatej výbave, ktorej nechýba automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat, elektrické ovládanie bočných okien vpredu i vzadu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické vyhrievanie predných sedadiel, posilňovač riadenia Dualdrive, systém odpruženie podvozku a iné. Z bezpečnostných prvkov ABS v kombinácii EBD (elektronické rozdeľovanie brzdnej sily) a ESP, protipreklzový systém ASR/MSR na optimalizovanie trakcie, 7 airbagov – čelné, bočné, hlavové vpredu i vzadu a kolenný pre vodiča, trojbodové bezpečnostné pásy s predpínačmi na predných sedadlách, kotúčové brzdy vpredu i vzadu a mnoho ďalších. Vysoký stupeň bezpečnosti potvrdil aj crashtest Euro NCAP, kde model Bravo získal plný počet päť hviezdičiek.
Bravo má na výber tri benzínové a dva naftové motory, všetky štvorvalcové. Len najslabší benzínový 1,4 16v je nepreplňovaný a má výkon 90 koní. Ďalšie dva benzínové majú turbo, objem 1,4 litra a výkony 120 a 150 koní. Slabší z dvoch naftových 1,9 MultiJet má 120 k a silnejší 150 koní. My sme skúšali výkonnejší turbodiesel. Páčil sa nám jeho tichý a kultivovaný chod, dobrý záťah už od nižších otáčok i jeho malé nároky na spotrebu a pochvaľujeme aj dobre odstupňovanú 6stupňovú prevodovku s ručným radením.
Bravo zvláda stovku za 9 sekúnd, "maximálku" má 209 km/h a vďaka krútiacemu momentu 305 Nm už od 2000 otáčok má aj vynikajúce dynamické zrýchlenie, čo vodič ocení najmä pri predbiehaní. Auto skvele zatáča, brzdí a v zákrutách dobre drží stopu. Riadenie je intuitívne, radenie prevodových stupňov presné. Brzdy účinné s pomerne rýchlym nástupom. Bravo nás veľmi príjemne prekvapilo nízkou spotrebou. Najnižšiu na trase cez mesto, po diaľnici a okresných cestách bez obmedzovania, ale aj bez prudkej akcelerácie dokázalo za 4,8 l/100 km. Najvyššia pri razantnejšej jazde bola 6,5 litra a priemer počas týždňového testu 5,7 l/100 km.
Záujemca o Bravo si môže vybrať zo štyroch stupňov výbavy. Prvý Active obsahuje štandardné prvky ako posilňovač riadenia, ABS s EBD, centrálne zamykanie, airbagy vodiča a spolujazdca. Druhý stupeň Dynamic má už napríklad šesť airbagov, manuálnu klimatizáciu a iné. Emotion má okrem iných prvkov automatický kolenný airbag, dvojzónovú klimatizáciu a systém Blue and Me. Najlacnejší model sa predáva od 437 900 korún, v najvyššej výbave Sport s motorom 1,9 MultiJet s výkonom 150 koní sa predáva od 779 900 korún.
Novému modelu Bravo nechýba šarm ani emócie, je príťažlivý, interiér je dostatočne komfortný, motor kultivovaný i efektívny, ale aj úsporný. Jazdné vlastnosti i komfort sú na úrovni konkurencie, a tak na ceste k úspechu by Fiatu Bravo nemali stáť žiadne väčšie prekážky.
Páčilo sa
- atraktívny dizajn
- priestranný interiér
- výkonný, pružný a úsporný motor
- veľkosť a tvar batožinového priestoru
- jazdné vlastnosti
- úroveň bezpečnosti
Mohlo by byť lepšie
- horší výhľad dozadu a do strán pri cúvaní
- chýba rezervné koleso (nahrádza ho lepiaca sada)
- zlá čitateľnosť prístrojov za denného svetla
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový štvorvalec, nafta, 1910 cm³ |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min |
Krút. moment | 305 Nm pri 2000 ot/min |
Spotreba komb. | 5,6 l/100 km |
Emisie CO2 | 149 g/km |
Prevodovka | 6stup. manuál |
Naj. rýchlosť | 209 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 9,0 s |
Hmotnosť | 1360 kg |
Cena
základný model | 437 900 Sk* (1,4 16v Active) |
model s test. motorom | 669 900 Sk * (1,9 MultiJet Dynamic) |
testovaný model | 759 900 Sk (1,9 MultiJet Emotion) |
* akčná cena
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
40 – 80 km/h | 4,6 | 6,9 | |||
80 – 90 km/h | 3,8 | 4,6 | 6,8 | ||
90 - 120 km/h | 5,4 | 7,5 | 9,2 | ||
60 km/h | 2300 | 1600 | 1300 | ||
90 km/h | 3400 | 2450 | 1900 | 1500 | |
130 km/h | 2300 | ||||
Max. rých. km/h | 80 | 122 |
Spotreba l/100 km | 5,7 l/100 km |
Spotreba najnižšia | 4,8 l/100 km |
Najvyššia spotreba | 6,5 /100 km |
Bezpečnosť
- ABS + EBD (elektronický rozdeľovač brzdnej sily)
- Sedem airbagov
- ESP - zahŕňa ASR / MSR, HBA a Hill Holder
- Kotúčové brzdy vpredu a vzadu
Komfort
- Automatická dvojzónová klimatizácia
- Kožené čalúnenie interiéru: 55 000 Sk
- Palubný počítač
- Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Športový volant, hlavica radiacej páky a rukoväť ruč. brzdy potiah. kožou
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Kolesá z ľahkých zliatin 18", pneumatiky 225/40 R18: 15 000 Sk
- Metalická farba: 10 000 Sk
- Elektricky posilňovač riadenia Dualdrive
- Elektricky ovládané predné a zadné okná
- Elektricky ovládané vonkajšie zrkadlá
Foto: autor