Streda, 06 február 2008
Ak nový Fiat 500 chcel zapôsobiť na emócie tých, čo čakali na znovuzrodenie ikony Fiata a obdivovateľov retromodelov, tak sa mu to dokonale vydarilo. Vrátil sa na deň presne po päťdesiatich rokoch, aby nie jednoduchosťou svojho predchodcu, ale štýlovosťou a prémiovou kvalitou upútal na seba pozornosť populácie na väčšej pologuli zeme.
TEST Fiat 500 1,4 16v Sport
Predstavenie nového Fiata 500 bolo vari najviac očakávanou udalosťou minulého roka, možno väčšou ako by bolo uvedenie najnovšej novinky z Maranella. Mnohotisícový dav prívržencov malého fiata, ktorý prišiel v Turíne 4. júla minulého roku na jeho prvé predstavenie, by sa s určitosťou nezišiel ani na znovuuvedení Silvia Berlusconiho do premiérskeho kresla, ak by k nemu ešte niekedy došlo. Aj to hovorí o tom, čo pre Talianov, a nielen pre nich, znamená Fiat 500.
Prvá päťstovka predstavená v júli 1957 bola konštrukčne jednoduchým automobilom. Nahradila na mnoho rokov populárne Topolino. Do polovice sedemdesiatych rokov, dokedy sa Fiat 500 vyrábal, sa ho vyprodukovalo takmer 3,7 milióna exemplárov, z ktorých viaceré jazdia dodnes. Jednoduchý vzduchom chladený dvojvalec s objemom necelých 500 kubíkov umiestneným vzadu s výkonom 13, neskôr 18 koní, poháňal kolesá zadnej nápravy malého štvormiestneho (!!!) automobilu s dĺžkou necelé tri metre a jazdil rýchlosťou vyše 100 km/h. Fiat 500 vážil len 470 kg a spotreboval priemerne len 4,5 litra benzínu na sto kilometrov. Môže byť niečo sladšie na tomto svete!
Nahradiť tak úžasnú prvú generáciu cinquecenta preto nebolo jednoduché. Dizajnéri a konštruktéri Fiata sa však pustili do práce s jasným cieľom vytvoriť retromodel, ktorý bude pripomínať každým cólom pôvodný model z druhej polovice minulého storočia, ale v ničom nebude zaostávať technikou, použitým materiálmi, komfortom a vybavením za súčasnými modelmi svojej triedy. Zámer vyšiel na sto percent. Podarilo sa to napriek tomu, že nový Fiat 500 je väčší vo všetkých rozmeroch – je dlhší o 576 mm, (meria 3546 mm), širší o 307 mm (1627 mm), vyšší o 153 mm (1488 mm), má väčší rázvor o 460 mm (2300 mm) a rozchod kolies vpredu o 292 mm (1413 mm) a vzadu o 272 mm (1407 mm).
Silueta nového Fiata 500 napriek značne väčším vonkajším rozmerom verne kopíruje svojho predchodcu a svojim dizajnom majstrovsky nadväzuje na svojho predchodcu. Takmer presnou kópiou pôvodných kruhových svetlometov sa javia tie, ktoré má nový Fiat 500, podobne aj koncové svetlá, chrómované kľučky dverí, "krídla" po bokoch loga Fiat na prednej časti auta, lišta s osvetlením zadnej registračnej značky a okrem verzie Sport aj úzke nárazníky vpredu i vzadu (verzia Sport ich má vo farbe karosérie). Fiat takto novým retromodelom dokonale zahral na city najmä tej generácie, ktorá si ešte pamätá pôvodný model. Vyvolal v nich nadšenie pre nový model, až také, že každý ho hneď chcel. Aj preto je budúca produkcia už na niekoľko mesiacov dopredu vypredaná.
Fiat s novým modelom 500 nezostal len pri nostalgických spomienkach. Vyzbrojil nové cinquecento kvalitnými materiálmi a doplnkami prinajmenšom ako nižšiu strednú triedu a vdýchol mu väčší imidž. Kvalitné a pohodlné sedadlá s vysokými operadlami, výborné materiály na prístrojovom paneli i spracovanie. A ak sme spomínali, že exteriér a mnohé jeho prvky pripomínajú zovňajšok pôvodnej päťstovky, tak podobný príbuzenský vzťah panuje aj v interiéri.
Palubná doska má tvar ako tá spred 50 rokov, len s tým rozdielom, že plechový diel nahrádza teraz estetický plast. Podobne výplne dverí, teraz obložené kvalitným čalúnením. Interiér skvele dopĺňa kvalitná audiosústava s výbornou reprodukciou a ovládaním na volante a automatická klimatizácia. A ak by ste si náhodou mysleli, že vzadu je miesta najviac tak pre dvoch nedorastených stredoškolákov, tak aj postavy do výšky 180 cm môžu sedieť vzpriamené a za ich chrbtom je ešte 185 litrový priestor na batožiny.
Náš testovací fiatík mal pod kapotou 1,4 litrový benzínový štvorvalec, bez turba, so 100koňovým stádočkom a 6stupňovou prevodovkou. A ten vie robiť divy! Stovku za 10,5 sekundy, "vytiahne" 182 km/h a spotrebuje priemerne (podľa výrobcu) len 6,3 l/100 km. Menšia 1,2-ka dvojka potiahne z nádrže iba 5,1 litra a naftový 1,3 litrový štvorvalec dokonca len 4,2 litra (uvažuje sa aj o dvojvalci 0,9 l s turbom, výkonom 95 k a veľmi nízkou spotrebou!!! ). Realita je však trošku iná. Priemerná spotreba sa pohybovala na hranici 7 litrov, najvyššiu spotrebu sme zaznamenali v meste 8,2 l/100 km, najnižšiu s ľahšou nohou bez prudkého zrýchľovania však len 5,8 litra na stovku kilometrov. Počas týždňového testu bola priemerná spotreba 7,5 l/100 km.
Ako sa 100koňový Fiat prejavuje na ceste? Je pôžitok s ním jazdiť. Je svižný, dobre akceleruje, ale na športovanie sa žiada ešte vyšší výkon. Na ceste sedí ako prikovaný, s pneumatikami 195/45 R 16 dokonale drží stopu, na výtlkoch však v kabíne aj pričinením tuhého podvozku a nízkoprofilovým pneumatikám urobí bum-bum – ale také sú už naše cesty. Zatáča podľa pokynov, so štyrmi kotúčmi brzdí s rýchlym nábehom a kilometre hltá s veľkým nadšením. Okrem jazdy po meste a okresných cestách má rád aj diaľnice, kde ani pri rýchlostnom limite nemusíte takmer zvyšovať hlasitosť autorádia.
Fiat 500 nie žiadna malá škatuľka, nebezpečná v prípade nehody. V bariérovom teste Euro NCAP dostal päť hviezdičiek. Aj vďaka tuhosti karosérie a štandardným 7 airbagom vrátane kolenného. K bezpečnosti prispieva aj ABS a stabilizačný ESP a protipreklzový ASR systém – môžu ich mať všetky motorizácie, 100koňová 1,4 ich už v štandarde. Vybavený môže byť aj brzdovým asistentom, ktorý zvyšuje účinnosť pri panickom brzdení a systémom, ktorý pomáha vodičovi pri rozjazde do kopca.
Tak kúpiť či nekúpiť? Kto odolá pokušeniu, môže neskôr ľutovať. Kto sa rozhodne pre kúpu, počká si nejaký mesiac. Tak či onak, malé šarmantné autíčko si určite nájde svojich zákazníkov. Pre svoju príťažlivosť, a v tých nižších výbavách aj pre vcelku výhodnú cenu. Pokiaľ by ste boli príliš vyberavý, potom si určite nakonfigurujete niektorú z vyše 500 tisíc (slovom päťstotisíc) rôznych kombinácií, ktoré fiatom pripravený program umožňuje.
Páčilo sa
- štýlový dizajn
- jazdné vlastnosti
- prívetivý a kvalitný interiér
- volant s ovládaním audiosústavy a telefónu
- riešenie združeného prístroja
- kultivovaný a pružný motor
- účinné brzdy
- vpredu sedenie s dobrou oporou
- obratnosť v meste
Mohlo by byť lepšie
- volant len s výškovým nastavením
- malý batožinový priestor
- v meste vyššia spotreba
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový štvorvalec, benzín, 1368 cm³ |
Výkon | 74 kW (100 k) pri 6000 ot/min |
Krút. moment | 131 Nm pri 4250 ot/min |
Spotreba komb. | 6,3 l/100 km |
Emisie CO2 | 149 g/km |
Prevodovka | 6stup. manuál |
Naj. rýchlosť | 182 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 10,5 s |
Hmotnosť | 930 kg |
Cena
základného modelu | 309 500 Sk (1,2 Naked) * |
základného modelu | 339 500 Sk (1,2 Pop) |
s testovaným motorom | 399 500 Sk (1,4 16v Pop) |
testovaný model | 465 900 Sk (1,4 16v Sport) |
* verzia 1,2 Naked bude v ponuke od polovice roku 2008
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
50 – 80 km/h | 4,2 | 7,3 | 9,9 | ||
60 – 100 km/h | 10,6 | 14,6 | |||
80 - 110 km/h | 7,9 | 10,2 | 13,9 | ||
60 km/h | 3050 | 2500 | 2000 | ||
90 km/h | 3500 | 3050 | 2400 | ||
130 km/h | 4200 | 3500 | |||
Max. rých. km/h | 94 | 132 |
Spotreba l/100 km : 7,5 l/100 km
Bezpečnosť
- ABS + EBD (elektronický rozdeľovač brzdnej sily)
- Sedem airbagov
- ESP (zahŕňa ASR / MSR, HBA a Hill Holder)
- Kotúčové brzdy vpredu a vzadu
- Predné hmlové svetlá
Komfort
- Automatická klimatizácia
- Autorádio s CD a MP3
- Palubný počítač
- Elektrické ovládanie okien
- Posilňovač riadenia Dualdrive
- Volant s vencom potiahnutým kožou
- Posilňovač riadenia
- Centrálne zamykania s diaľkovým ovládaním
- Elektricky ovládané spätné zrkadlá
- Výškovo nastaviteľný volant
- Kolesá z ľahkých zliatin 16" s pneu 195/45 R16
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- Delené zadné sedadlá
Foto: autor