Streda, 16 apríl 2008
Transformovaná kórejská značka Daewoo sa nehrdí len novým emblémom amerického Chevroletu, ale si užíva aj jeho imidž. Platí to aj o modeli nižšej strednej triedy Chevrolet Lacetti.
TEST Chevrolet Lacetti 1,6 Elite
Ak chcete niekoho presvedčiť, že Chevrolet Lacetti je dobrá voľba, posaďte ho do päťdverového športovo ladeného hatchbacku s motorom 1.6 16V a balíkom doplnkov WTCC a predveďte mu ako sa s ním jazdí. Až po tom čo zistí, že Lacetti nie je len lacnejšie premiestňovadlo, ale milý a schopný automobil, uverí tomu, čo by ste mu museli dlho vštepovať do hlavy. A ani potom by sa výsledok presviedčania nemusel dostaviť. Aj preto, že by sa možno iba ťažko rozhodoval o tom, či si kúpiť hatchback, sedan alebo kombi, ktorých tvary navrhovali talianski dizajnéri, podvozok anglickí konštruktéri a komponenty pochádzajú z Nemecka.
My sme sa v rámci týždňového testu zviezli v peknom červenom päťdverovom hatchbacku Lacetti. Pod kapotou mal prostredný z troch ponúkaných benzínových jednotiek s objemom 1,6 litra. Jeho výkon 109 koní bol dostatočný na to, aby nás uspokojil svojim výkonom, dynamikou i tichým a kultivovaným chodom, ale aj spotrebou. Lacetti si s týmto motorom, päťstupňovou mechanickou prevodovkou a výbavou Elite, ale aj svojou cenou dokáže získať zákazníka. Ako nástupca modelu Daewoo Lanos nepatrí síce k módnym trhákom, ponúka však solídny dizajn, dobrý podvozok a priestranný interiér.
Lacetti sa na európske trhy dodáva od roku 2004. Okrem testovaného motora 1,6 16V ponúka ďalšie dve benzínové jednotky – 1,4 16V s výkonom 95 koní a 1,8 16V s výkonom 121 koní. Uložené vpredu naprieč poháňajú kolesá prednej nápravy, štandardne spolupracujú s 5stupňovými prevodovkami a na oboch nápravách majú kotúčové brzdy. Od vlaňajška si zákazník môže vybrať aj dvojlitrový turbodiesel s výkonom 121 koní, aj ten však len s 5stupňovou prevodovkou. V ponuke pre všetky verzie okrem najslabšej benzínovej s motorom 1,4 l je aj štvorstupňová automatická prevodovka.
Benzínové motory si podľa výrobcu vypýtajú od 7,1 do 7,4 l/100 km pohonných látok, turbodiesel 5,7 litrov nafty. Dobré chýry o spotrebe potvrdili aj naše jazdy, keď počas jedného týždňa sme namerali priemernú spotrebu len 6,9 litrov benzínu na sto kilometrov, teda nižšiu, ako udáva výrobca. Okrem spotreby sa modely Lacetti vzhľadom na svoju pomerne nízku hmotnosť môžu hrdiť aj veľmi dobrými dynamickými vlastnosťami, keď akceleráciu z nuly na stovku zvládajú od 11,6 do 9,8 sekúnd. Náš to zvládol za pekných 10,7 sekundy.
Podvozok Lacetti je dobre odpružený, vyvážený i dobre utlmený. Aj vďaka prednej a zadnej náprave, ktoré používajú princíp modifikovaných vzpier McPherson. V priamej jazde i v zákrutách sa vďaka tomu Lacetti správa sebaisto, bezpečne drží stopu a v zákrutách sa nakláňa iba minimálne. Pruženie je stredne tvrdé, takže jazdný komfort aj na horšom povrchu si zachováva príjemný štandard. Kotúčové brzdy na všetkých kolesách so štandardne dodávaným ABS brzdia síce spoľahlivo i účinne, ale úprimne povedané, čakali sme od nich viac.
Vzhľadom na svoje rozmery 4295 x 1725 x 1445 mm a rázvor náprav 2,6 metra ponúka Lacetti pre posádku priestorovo veľkorysý interiér. Má ho dvojica na predných sedadlách, pričom si vodič ľahko nájde za volantom tú najlepšiu polohu a aj na zadných sedadlách je dostatok miesta pre nohy i priestor nad hlavou aj pre postavy vyššie ako 185 centimetrov. Estetická dvojfarebná prístrojová doska je z tvrdších plastov, ktoré korešpondujú s poslaním i cenou auta. Sedadlá chválime nielen kvôli ich tvarovaniu a veľmi slušnému pohodliu sedenia, ale aj použitému materiálu. Menší, iba 275 litrový batožinový priestor sa sklopením zadných sedadiel dá síce zväčšiť až na 1045 litrov a prevážať tak aj objemnejšie predmety, ale jeho dno netvorí rovinu, pretože sa sklápa len nesymetricky delené operadlo a nie aj sedadlová časť.
Model Lacetti si nás získal aj svojou výbavou. Už v sériovej mal náš päťdverový model dva čelné a dva bočné airbagy, ABS, kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách, posilňovač riadenia, trojbodové bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách, svetlomety do hmly, manuálnu klimatizáciu, elektrické ovládanie okien na predných i zadných dverách, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, autorádio s CD prehrávačom a iné. Pre vonkajší efekt však najmä paket WTCC, ktorý autu dodáva športovejší vzhľad.
Páčilo sa
- priestranný interiér
- kultivovaný i výkonný motor
- solídna základná výbava
- jazdné vlastnosti
- schopný podvozok
- dynamika jazdy
- spotreba
- cena
Mohlo by byť lepšie
- priestrannejší batožinový priestor
- plasty prístrojového panela
- presnejšie radenie
Najdôležitejšie údaje
Motor | radový 4valec, benzín, 1598 cm³ |
Výkon | 109 k (80 kW) pri 5800 ot/min |
Krút. moment | 150 Nm pri 3600 ot/min |
Spotreba komb. | 7,1 l/100 km |
Emisie CO2 | 169 g/km |
Prevodovka | 5stupňová manuálna |
Naj. rýchlosť | 187 km/h |
Zrých. 0-100 km/h | 10,7 s |
Hmotnosť | 1250 kg |
Cena
najnižšia modelu | 369 900 Sk (1,4 16V Start) |
testovaného modelu | 468 900 Sk (1,6 16V Elite) |
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 |
50 – 80 km/h | 5,1 | 7,1 | ||
60 – 90 km/h | 5,4 | 7,7 | ||
90 - 120 km/h | 8,6 | 12,4 | ||
60 km/h | 4100 | 2900 | 2200 | 1750 |
90 km/h | 4250 | 3200 | 2550 | |
130 km/h | 3900 | |||
Max. rých. km/h (pri 6500 ot/min) | 90 | 130 |
Spotreba počas testu: 6,9 l/100 km
Bezpečnosť
- airbagy čelné a bočné
- ABS
- posilňovač riadenia
- predné hmlové svetlá
- kotúčové brzdy vpredu i vzadu
Komfort
- manuálna klimatizácia
- centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
- elektricky ovládané okná vpredu i vzadu
- výškovo a osovo nastaviteľný volant
- kožený volant a hlava radiacej páky
- rádio s CD a MP3 prehrávačom
- paket WTCC:
- - disky kolies z ľahkej zliatiny 15"
- - bočné prahy dverí
- - pochrómovaná koncovka výfuku
- - predný a zadný športový nárazník
- - zadný spojler
Foto: autor