Utorok, 28 august 2007
Chcete si užiť motocykel a neviete sa rozhodnúť, či s ním budete vyrážať častejšie do terénu, na bežné cesty, alebo občas si s ním zašportujete na asfalte, šotoline i v ľahšom teréne? Alebo by ste najradšej vlastnili špeciály zvlášť do terénu, na asfalt a potom aj na turistiku? Možné to je, má to však dva háčiky. Dostatok financií na ich kúpu a potom priestor na garážovanie. A aj ďalšie, ako napríklad výstroj pre každú z týchto disciplín.
BMW pre tých, čo takto zmýšľajú, ponúka od vlaňajška riešenie, keď na výstave motocyklov Intermoto predstavilo hneď tri verzie motocyklov modelového radu G650 s novým jednovalcovým motorom. Univerzálny Xcountry, do terénu Xchallenge a kompaktný Xmoto na všetko, či už ako motard, supermoto, prípadne iba tak na výjazdy pre potešenie na kľukaté okresky, na horské cestičky či sa len previezť po ulici.
Vyskúšať sme mohli BMW G650 Xmoto, zapožičané na jedno krátke popoludnie od slovenského importéra Tempus AWT Bavaria. Samotná jazda bola o to korenistejšia, že len pár kilometrov od brán Tempusu nám z nádrže, v ktorej bolo sotva pol litra benzínu, sme zostali trčať na diaľničnom obchvate a motocykel odtlačili, našťastie iba asi poldruha kilometra, k najbližšej čerpačke. Určite väčšou zábavou už bola jazda, ktorú sme si naplno vychutnali v okolí Dunaja a priehrady pri Čuňove.
Prvá skúsenosť: motocykel sa z vysoko položeného úzkeho sedadla veľmi ľahko ovláda. Keď však máte stáť, napríklad na križovatke na červenú, a môžte merať aj 185 cm, sotva dosiahnete špičkami nôh na zem. To nie je kritika, len konštatovanie, že ak meriate menej ako 170 cm, mohli by byť problémy. A tak sme si predstavili takto vysokého jazdca, ktorý by problém vyriešil zrejme presunutím svojej zadnej časti tela tak, aby ľavou dosiahol na vozovku. Ponaučenie: táto bariéra padla.
Samotná jazda: krátka jednotka je len na minirozbeh, dvojka a trojka vzhľadom na široké rozpätie využiteľných otáčok motora už od 1200 až do 7000 by možno začiatočníkom vystačila na rekreačnú, ale aj celkom rýchlu jazdu. Pravda, pokiaľ chcete šetriť motor, benzín a svoju peňaženku, odporúča sa využívať všetkých päť prevodových stupňov, všetkých 53 koní, ktoré je jednovalec s objemom 652 cm3 schopný poskytnúť. Navyše, ak sa nebojíte vyšších otáčok, tak najvyšší krútiaci moment 60 Nm je až od 5250, a práve od týchto čísiel vyššie možno silu motora najlepšie využiť. Budete mať síce problém nielen s prúdením vzduchu okolo vášho tela, keďže krytie z malého ochranného štítu je minimálne (ale aj s odhadom otáčok motora, pretože na malom panelovom prístroji okrem kontroliek a digitálneho tachometra nič také ako otáčkomer nenájdete). Na to, ako sa udržať v sedle, je jednoduchý recept: pevne sa držať riadidiel, pretože pri zaradenej päťke a otáčkach blízko maximálnych by ste mohli ísť rýchlosťou až 170 km/h. To je rýchlosť, ktorú výrobca udáva ako maximálnu.
Jazdné vlastnosti BMW G650 Xmoto najlepšie vystihuje slovíčko motard. Motardy sú konštruované na pretekárske jazdenie na tratiach, kde sa striedajú rôzne povrchy ciest – od asfaltu až po drobný štrk, ale aj na bežné denné jazdenie. Xmoto je obratný motocykel, ľahko ovládateľný aj v meste, dokonca sa s ním dá kľučkovať pomedzi autá. Neprekážajú mu ani horšie mestské komunikácie. Je výborne odpružený, čo platí o prednej teleskopickej i zadnej kývnej vidlici, obe s dostatočným zdvihom. Vynikajúce sú jednokotúčové brzdy Brembo, vpredu štvorpiestikové, vzadu s jedným piestikom. Xmoto je však menej vhodné na dlhšie trasy pre menej pohodlné úzke sedadlo.
Ak by ste chceli na tomto stroji zviezť priateľa či kamarátku, museli by ste svoje želanie predostrieť predajcovi už pri kúpe motocykla. BMW G650 Xmoto je totiž jedným z mála tých, pre ktoré sa stupačky pre spolujazdca objednávajú zvlášť. Ak tak urobíte, treba sa potom snažiť absolvovať iba kratšie jazdy kvôli menšiemu komfortu sedenia vzadu. Spolujazdec vám však musí uznať, že ho neveziete na komfortnom turistickom motocykli, ale na ostrom motarde.
Základné údaje
Rozmery | 2 155 x 907 x 1 190 mm |
Rázvor/výška sedadla | 1 500 mm / 880 mm |
Motor | 4taktový jednovalec |
Zdvihový objem | 652 cm3 |
Vŕtanie x zdvih | 100 x 83 mm |
Kompresný pomer | 11,5:1 |
Počet ventilov/chladenie | 16/kvapalina |
Výkon | 39 kW/53 k 7000 ot/min |
Krútiaci moment | 60 Nm pri 5250 ot/min |
Sekundárny prevod | reťaz |
Prevodovka | 5stupňová |
Kolesá | 17" z ľahkej zliatiny |
Pneumatiky vpredu/vzadu | 120/70 ZR17, 160/60 ZR17 |
Brzdy vpredu | 1x kotúčové Brembo, 320 mm |
Brzdy vzadu | 1x kotúčové, 240 mm |
Rám | rúrkový, oceľový |
Predná vidlica | teleskopická, zdvih 270 mm |
Zadná vidlica | kývna s centrálnym tlmičom, zdvih 215 mm |
Nádrž | 9,5 l |
Priemer. spotreba | 5,1 l/100 km |
Hmotnosť | 147 kg |
Cena
bez ABS | 257 970,- Sk |
s ABS | 276 080,- Sk |