Piatok, 10 apríl 2009
Zatúžili ste mať na svojom aute moderné xenónové svetlá a našli ste aj spôsob ako svoj zámer realizovať? Ak ste doteraz svoj plán neuskutočnili, tak radšej od neho upusťte. A tí, čo si ich už stihli vymeniť, nech zvážia, čo ďalej. Výmena bežných halogénových žiaroviek za xenónové svetlá totiž odporuje našim zákonom a mohli by ste zažiť pri policajnej kontrole alebo na technickej prehliadke nepríjemné sklamanie.
Zákon č. 725/2004 Z. z. v paragrafe 21 ods. 2 písm. b) zakazuje v premávke na pozemných komunikáciách používať vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom, alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky. Ak sa zistí, že k takejto úprave vozidla došlo, môže byť prevádzkovateľovi vozidla od obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie uložená pokuta 331,94 eur podľa § 107 odsek 3 zákona a vozidlo v konečnom dôsledku podľa paragrafu 24 ods. 3 písm. b) a c) zákona vyradené z premávky na pozemných komunikáciách natrvalo. Tieto ustanovenia sa vzťahujú aj na náhradu pôvodných svetlometov s halogénovou žiarovkou za svetlomety s výbojkovým svetelným zdrojom tzv. xenónové.
Pre svetelné zariadenia vozidiel sa na Slovensku vyžaduje európske schválenie, a to buď podľa predpisov EHK OSN, alebo podľa smerníc ES/EHS. Schválené zariadenia sú označené príslušnou schvaľovacou značkou. V blízkosti schvaľovacej značky svetlometov sa nachádzajú ďalšie symboly a označenia, z ktorých sa dá okrem iného zistiť, aký svetelný zdroj má byť v danom prípade použitý. Práve podľa označenia svetelného zdroja svetlometu pri schvaľovacej značke možno odhaliť najjednoduchšie prípady nelegálneho nahradenia pôvodnej žiarovky výbojkou v svetlometoch, ktoré boli schválené na použitie výlučne s halogénovými žiarovkami.
Zo schvaľovacích predpisov, ktoré upravujú podmienky montáže zariadení na osvetlenie a svetelnú signalizáciu vozidiel vyplýva, že montáž svetlometov so svetelným zdrojom, ktorý má svetelný tok vyšší ako 2000 lúmenov (to sa týka najmä svetlometov s výbojkami), je možná výhradne v kombinácii so schváleným zariadením na čistenie svetlometov a zariadením na automatické nastavovanie sklonu stretávacích svetlometov. Dôvodom týchto požiadaviek je, že nečistoty na krycom skle alebo nesprávne nastavený sklon svetlometu (napríklad už pri zaťažení batožinového priestoru v zadnej časti vozidla) môžu spôsobiť oslnenie vodičov vozidiel idúcich v protismere, obzvlášť nepríjemné a nebezpečné práve pri svetlometoch svietiacich s vyšším svetelným tokom.
Nelegálne úpravy spočívajúce v náhrade halogénových svetlometov výbojkovými možno často identifikovať podľa pôvodného zariadenia na nastavenie sklonu stretávacích svetlometov manuálne ovládaného z miesta vodiča a chýbajúceho zariadenia na čistenie svetlometov. V danom prípade môže byť samotný vymenený svetlomet schválený na použitie s výbojkou (označený príslušným symbolom "D" pri schvaľovacej značke), ostatné znaky na vozidle však jasne svedčia o neoprávnenom zásahu.
Legálnym spôsobom, ako vozidlo dodatočne vybaviť xenónovými svetlometmi, je odborná montáž sady (systému) xenónových svetlometov obsahujúcej všetky požadované zariadenia, ktorá je na tento účel a pre konkrétny typ vozidla schválená. Takáto sada je spravidla v porovnaní s nelegálnou úpravou výrazne drahšia. Keďže vybavenie vozidla xenónovými svetlometmi sa do osvedčenia o evidencii nevyznačuje, odhalenie nelegálnej montáže je možné len na základe prehliadky príslušných častí vozidla.
Postup kontroly možno zhrnúť nasledovne:
- Identifikácia svetlometu (schvaľovacia značka, symbol zdroja svetla pri schvaľovacej značke, príslušnosť svetlometu ku kontrolovanému vozidlu) a posúdenie toho, či mu namontovaný zdroj svetla skutočne zodpovedá.
- Kontrola zariadenia na čistenie svetlometov (posúdenie montáže na vozidle, prípadne kontrola funkčnosti).
- Kontrola zariadenia na automatické nastavovanie sklonu svetlometov (identifikácia jednotlivých súčastí zariadenia a ich montáže na vozidle, prípadne kontrola funkčnosti, ak ide o dynamické zariadenie).