Piatok, 27 júl 2007
Toyota Motor Corporation vyvinula automobil s hybridným pohonom, ktorý umožňuje dobíjanie batérií priamo z elektrickej siete, teda prostredníctvom zástrčky, a stáva sa tak prvým výrobcom, ktorý má osvedčenie na používanie takéhoto automobilu na verejných komunikáciách v Japonsku.
Automobil Toyota Plug-in HV používa benzínový spaľovací motor v kombinácii s elektromotorom. Vďaka vyššej kapacite akumulátorov má však automobil dlhší dojazd pri jazde len s elektromotorom a dobíjanie akumulátorov je navyše upravené tak, aby užívateľ mohol automobil dobíjať priamo z elektrického zdroja v domácnosti. Takto vylepšený automobil môže efektívnejšie fungovať v čisto elektrickom režime (bez použitia spaľovacieho motora), napríklad pri krátkych jazdách po meste. Zlepšenie účinnosti znamená menej emisií CO2 a nižšiu spotrebu fosílnych palív, a tak i nižšiu mieru znečistenia ovzdušia. Dobíjanie akumulátorov na nočný elektrický prúd znamená tiež nižšie prevádzkové náklady, teda finančnú úsporu.
Viaceré otázky z oblasti vývoja automobilov s čisto elektrickým pohonom však zostávajú ešte nedoriešené, napríklad obmedzený dojazd a vysoké náklady. Toyota vidí hybridné automobily s možnosťou dobíjania priamo z elektrickej siete ako sľubnú technológiu, kedy elektrina môže automobilom slúžiť ako životaschopný zdroj energie. Japonská automobilka bude pokračovať vo vývoji týchto automobilov aj preto, že predstavujú kľúčovú technológiu v oblasti ochrany životného prostredia.
Toyota pripravuje testy ôsmich automobilov Toyota Plug-in HV na verejných komunikáciách v Japonsku, kde overí ich akčný rádius s čisto elektrickým pohonom a optimálnou kapacitou akumulátorov pre tieto automobily. Poskytne tiež vládnym organizáciám údaje pre nadefinovanie metodológie testovania emisií a spotreby paliva. Spoločnosť plánuje testovať tieto automobily aj na verejných komunikáciách v Spojených štátoch a Európe.
Parametre automobilu Toyota Plug-in HV
- Dĺžka/šírka/výška: 4445/1725/1490 mm
- Hmotnosť: 1360 kg
- Počet miest: 5 osôb
Parametre pre režim elektrického pohonu
- Dojazd: 13 km
- Najvyššia rýchlosť: 100 km/h
Spaľovací motor
- Zdvihový objem: 1496 cm3
- Najvyšší výkon: 56 kW (76 k)/5000 ot/min.
- Najvyšší krútiaci moment: 110 Nm pri 4000 ot/min.
Elektromotor
- Typ: synchronný motor AC
- Najvyšší výkon: 50 kW (68 k)/1200 až 1540 ot/min
- Najvyšší krútiaci moment: 400 Nm/0 až 1200 ot/min
Sekundárny akumulátor
- Typ: nikel-metal-hydrid
- Kapacita: 13 Ah (6,5 Ah x 2)
- Napätie: 202 V
Systém celkom
- Najvyšší výkon*: 100 kW (136 k)
- Napätie: 202 až 500 V
Dobíjanie akumulátorov
- Zdroj: elektrická sieť v domácnosti
- Nabíjacia doba: 1 až 1,5 h (200 V), 3 až 4 h (100 V)
* výkon s využitím spaľovacieho motora a elektromotora
Autor: J. GoldbergerFoto: Toyota