Sú emisné kontroly povinné?

Pondelok, 19 február 2018

Nejasnosti motoristickej verejnosti okolo technických prehliadok motorových vozidiel a činnosti staníc technickej kontroly riešime seriálom článkov Technické kontroly od A po Z, ktoré sme pripravili v spolupráci s Testekom. Pokračujeme v ich uverejňovaní a veríme, že možno práve tu nájdete odpoveď na vaše nejasnosti.

Ilustracna snimka 3
Ilustračná snímka

Rozdiel medzi technickou kontrolou a emisnou kontrolou. Treba absolvovať obe a naraz?

Technickú kontrolu definuje zákon č. 725/2004 Z. z. ako prehliadku a posúdenie "technického stavu vozidla, jeho systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek". Emisnú kontrolu zasa ako kontrolu "stavu motora vozidla a jeho systému, ktoré ovplyvňujú tvorbu znečisťujúcich látok vo výfukových plynoch".

Technická kontrola sa zameriava predovšetkým na bezpečnosť používania vozidla. Jej cieľom je odhaliť vozidlá, ktorých technický stav nie je dostatočne dobrý na to, aby mohli byť používané na cestách. Ekologický aspekt je v technickej kontrole tiež obsiahnutý, i keď v menšej miere.

Emisná kontrola je naopak zameraná práve na selekciu vozidiel poškodzujúcich životné prostredie nadmernou tvorbou škodlivých emisií vo výfukových plynoch. Obe kontroly sa navzájom dopĺňajú. Väčšina STK je súčasne aj pracoviskom emisnej kontroly, spravidla sa preto dajú obe kontroly absolvovať naraz.

Vozidlá, na ktoré sa vzťahuje povinnosť absolvovať technickú kontrolu pravidelnú, sme uviedli už v prvej časti nášho seriálu. Podobne vozidlá, pre ktoré je povinná emisná kontrola pravidelná, sú uvedené v nasledujúcej odpovedi.

Sú emisné kontroly povinné? Pre ktoré vozidlá?

Obdobne, ako v prípade technických kontrol, zákon č. 725/2004 Z. z., vo svojom paragrafe 21 ustanovuje prevádzkovateľovi vozidla, ktoré je v premávke, tiež povinnosť v určených lehotách bez vyzvania a na vlastné náklady podrobiť vozidlo emisnej kontrole pravidelnej.

Povinnosť sa vzťahuje na vozidlá prihlásené v evidencii vozidiel (majú pridelené osvedčenie o evidencii časť I a časť II a evidenčné číslo) týchto základných kategórií:

- M – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu osôb,
- N – štvor- a viackolesové motorové vozidlá na dopravu nákladu
- T – kolesové traktory.

Emisnej kontrole prirodzene nepodliehajú vozidlá základných kategórií O a R (prípojné vozidlá), rovnako aj vozidlá kategórie M1 (osobné automobily) s motorom mazaným zmesou paliva a mazacieho oleja (napr. niektoré dvojtaktné motory) a všetky vozidlá kategórie L (motocykle a od nich odvodené).

Ustanovenia týkajúce sa emisných kontrol sa podľa paragrafu 1 odseku 3 zákona nevzťahujú na historické vozidlá (tie, ktoré majú preukaz historického vozidla, boli vyrobené pred viac ako 30 rokmi, sú uchovávané a udržiavané v historicky správnom stave a nie sú určené na každodenné používanie) a na športové vozidlá (tie, ktoré majú preukaz športového vozidla). Na týchto vozidlách sa technická kontrola nevykonáva.

Zákon sa tiež podľa paragrafu 3 odseku 5 nevzťahuje na nasledovné vozidla, ktoré nie sú prihlásené v evidencii vozidiel podľa zákona č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov:

- vozidlá Ministerstva obrany Slovenskej republiky a rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v jeho pôsobnosti,
- vozidlá ozbrojených síl Slovenskej republiky,
- vybrané vozidlá Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a jeho rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií,
- vozidlá Policajného zboru,
- vozidlá Zboru väzenskej a justičnej stráže,
- vozidlá Slovenskej informačnej služby,
- vozidlá Hasičského a záchranného zboru,
- vozidlá hasičských jednotiek určené na základe dohody Ministerstva vnútra Slovenskej republiky s ich vlastníkmi,
- vozidlá tvoriace mobilizačné rezervy.

Podrobnejšie informácie o emisných kontrolách možno nájsť na internetovej stránke poverenej technickej služby emisnej kontroly vozidiel S-EKA s.r.o.

(red-gold)
Zdroj: TESTEK, a.s., www.testek.sk

Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.