Utorok, 08 september 2009
Aktéri desiateho podujatia majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach sa sťahovali do vzdialenej Austrálie, na opačnú zemskú pologuľu. Vyhrať sa tu chystali dvaja najvážnejší kandidáti na titul tohtoročného majstra sveta. Kalkuloval s ním päťnásobný majster Francúz Sebastien Loeb na Citroëne, ale aj Fín Mikko Hirvonen, ktorý majstrom sveta ešte nebol.
Loeb mal v tohtoročnom seriáli veľmi dobrý úvod a vyhrával jednu súťaž za druhou. Už to vyzeralo tak, že vyhrá každé tohtoročné podujatie, čo by sa zapísalo zlatým písmom do histórie rallye športu. Jazdil v takej forme, že vari len zázrak alebo veľká smola by ho mohli pripraviť o ďalšie víťazstvá. V pätách mal však vždy Fína Hirvonena, ktorý sa tak len s malým bodovým mankom držal v priebežnom poradí na druhom mieste.
Loeb vyhral prvých päť súťaží, v ďalšej na Sardínii skončil až štvrtý a Hirvonen bol druhý. Na Akropolis rallye v Grécku, v Poľsku i doma vo Fínsku však vyhral Hirvonen a dostal sa do čela priebežného hodnotenia. Aj preto teraz v Austrálii chcel Loeb vyhrať a priblížiť sa tak k titulu majstra sveta po šiesty raz. Aby to bolo reálne, veľmi potreboval zvíťaziť u protinožcov. Rovnaký cieľ mal však aj Hirvonen.
Na šotolinovej trati dlhej 1734 kilometrov s 35 rýchlostnými skúškami v okolí mestečka Kingscliff sa aj veľa taktizovalo, na druhej strane Loeb i Hirvonen zvádzali medzi sebou neľúty boj. Aj keď v úvode dominoval iný Francúz, Ogier, neskôr Hirvonenov tímový kolega Fordu Latvala, v závere po víťazstve siahali predsa len Loeb a Hirvonen.
V cieli bol Loeb prvý s náskokom 12,5 sekundy pre Hirvonenom, ale odlišnosť na bezpečnostnej klietke automobilov C4 Citroën WRC oproti fotografiám zaslaným na homologizáciu boli dôvodom na udelenie minútových penalizácií pre Loeba, Sorda i Ogiera. Loeb tak prišiel o víťazstvo, ktoré pripadlo Hirvonenovi. Francúz tak skončil druhý a druhý pilot Citroënu Sordo tretí. Štvrtý bol Latvala, piaty Ogier a šiesty Brit Wilson. Posledné dve bodované miesta patrili Nórovi H. Solbergovi a Argentínčanovi Vilagrovi.
Dve záverečné súťaže – Rally RACC v dňoch 2. až 4. októbra a Rally Wales 23. až 25. októbra – rozhodnú o tom, kto bude majstrom sveta pre rok 2009. Aj v prípade, že Loeb obe vyhrá a Hirvonen by skončil druhý, majstrom nebude Francúz, ale Fín. Takže to bude ešte veľmi napínavé a máme sa na čo tešiť.
Výsledky
1. M. HIRVONEN | FORD Focus RS WRC 09 | 02:53:06,5 hod |
2. S. LOEB | CITROËN C4 WRC | +47,5 s |
3.D. SORDO | CITROËN C4 WRC | +1:04,6 min |
4. J.-M. LATVALA | FORD Focus RS WRC 08 | +1:52,0 |
5. S. OGIER | CITROËN C4 WRC | +2:23,3 |
6. M. WILSON | FORD Focus RS WRC 08 | +5:26,3 |
7. H. SOLBERG | FORD Focus RS WRC 08 | +7:17,8 |
8. F. VILLAGRA | FORD Focus RS WRC 08 | +7:39,4 |
9. H. PADDON | MITSUBISHI Lancer Evo IX | +15:36,1 |
10. M. PROKOP | MITSUBISHI Lancer Evo IX | +15:44,7 |
Priebežné poradie jazdcov
1. Hirvonen | 78 b. |
2. Loeb | 73 |
3. Sordo | 50 |
4. Latvala | 36 |
5. H.Solberg | 29 |
6. P.Solberg | 25 |
7. Wilson | 23 |
8. Ogier | 20 |
9. Villagra | 15 |
10. Rautenbach | 8 |
Priebežné poradie tímov
1. CITROEN | 133 b. |
2. BP-FORD | 120 |
3. STOBART | 69 |
4. CITROEN jun. | 37 |
5. MUNCHI'S | 21 |