Trinásta etapa, alebo ohliadnutie za Dakarom 2014

Nedeľa, 19 január 2014

Než súťažiaci mohli obdivovať krásne kopce s domami vo Valparaise, museli ešte zdolať nástrahy v podobe terénu posiateho kaktusmi v poslednej 157 kilometrovej rýchlostnej skúške. Radosť z prekročenia cieľovej čiary už bola na dosah, štatistiky však sú nekompromisné: v každom ročníku jeden alebo viacero jazdcov v poslednej fáze pretekov odpadne. Preto bola opatrnosť na mieste. Aj keď boli jazdci už blízko cieľa, vytrvalosť im bola najlepším spojencom, ktorý zaistil miesto na cieľovej rampe.

1 Ruská radost - Karginov
Ruská "kamiónová" radosť – posádka Karginov-Mokejev-Devjatkin oslavuje víťazstvo

V Južnej Amerike sa v tomto roku konal najťažší Dakar. Iba 205 vozidiel – 78 motocyklov, 15 štvorkoliek, 61 automobilov a 50 nákladných áut, alebo 47 % z tých, ktorí na začiatku odštartovali – dorazilo až do cieľa. Triumfovali najmä Španieli – Marc Coma a Jordi Viladoms figurujú na dvoch najvyšších priečkach v kategórii motocyklov – nehovoriac o víťazstve Laii Sanzovej medzi ženami a "Nani" Roma ako víťaz medzi automobilmi. Za dvojicou jazdcov na motocykloch KTM si tretie miesto udržal Francúz Olivier Pain (Yamaha), ktorý dokázal odraziť oneskorené útoky svojho krajana i tímového druha Cyrila Despresa.

Na čele triedy osobných áut sa zoradili tri Mini s Romom, Peterhanselom a Al Attiyahom. Tiež Ignacio Casale pripísal svoje meno na prestížny zoznam víťazov. Mladý jazdec štvorkolky ako domáci jazdec vyvolal svojim prvenstvom vo Valparaise búrlivé ovácie. V kategórii kamiónov zvíťazil Rus Andrej Karginov s truckom Kamaz, porazil Holanďana Gerarda De Rooya. Hoci iba o vlások. Poďme však po poriadku.

Motocykle

V minulom roku mali Cyril Despres a jeho stajňový kolega Ruben Faria z Portugalska podpísanú zmluvu s tímom KTM. Rovnako ako tohto roku Marc Coma, ktorý dosiahol svoje štvrté víťazstvo. Jeho tímový druh Jordi Viladoms ho sprevádzal na stupne víťazov rovnako, ako tomu bolo v rokoch 2006 a 2009. Comova stratégia budovania si veľkého náskoku na súperov sa nezmenila ani po víťazstve v roku 2011. Zatiaľ čo v tomto "vydaní" jeho súperi trpeli technickými a navigačnými chybami, Coma sa im vzďaľoval.

2 Pain - Coma - Voiadoms
Tretí Olivier Pain, víťaz Marc Coma a druhý Jordi Viladoms, víťazné trio motocyklistov - takto pózovali v cieli pred objektívmi fotoreportérov

Prví dvaja jazdci, ktorí z pretekov vypadli, boli tí, ktorí vlani stáli na stupňoch víťazov vedľa Cyrila Despresa – Ruben Faria a Chiľan Francisco Lopez Contardo (toho vyradil pád). V piatej "erzete" zase Portugalec Paulo Gonçalves videl svoju Hondu v plameňoch. Prišiel ale i závan čerstvého vzduchu zo stajne Sherco – Francúz Alain Duclos vyzeral ako vážny uchádzač o celkové prvenstvo, prinajmenšom sa tak javil až do dňa odpočinku v Salte. Jeho stroj ho napokon v 9. etape zradil.

Marc Coma posledné dni jazdil svojim vlastným tempom a iba kontroloval svojho prenasledovateľa krajana Joana Barredu Borta. Toho však zradili technické problémy jeho Hondy, a to zhodou okolností práve vo chvíli, kedy to vyzeralo na súboj o prvú a druhú priečku. Jeho nádeje na prvenstvo sa rozplynuli v dunách Copiapo v deň, kedy stratil takmer dve a pol hodiny a skĺzol na siedme miesto.

Medzitým Cyril Despres pokračoval v "operácii comeback". Päťnásobný víťaz sa krok za krokom blížil na vrchol, až skončil pri bránach pódia, hneď za tímovým kolegom Olivierom Painom. Dve Yamahy na treťom a štvrtom mieste nasleduje Honda s jazdcom Helderom Rodriguesom. Čerešničkou na torte je Španielka Laia Sanz, ktorá Dakar dokončila ako prvá žena v poradí na 16. pozícii a zaslúžila sa tak o jeden z najlepších výsledkov ženskej jazdkyne na Dakare, hneď za Francúzkami Christine Martinovej, ktorá v roku 1981 skončila desiata, a Nicole Maitrotovej, ktorá v roku 1982 bola štrnásta a Véronique Anquetilovej – tá bola v roku 1984 pätnásta.

3 Joan Barredo Bort
Joan Barredo Bort mal veľkú smolu, keď zo súboja o celkové víťazstvo bolo len 7. miesto

Slovenský motocyklista Štefan Svitko obsadil v záverečnej "erzete" s poradovým číslom trinásť dvanáste miesto a celkovo skončil na výbornom deviatom mieste. Tridsaťjedenročný jazdec ORAVing Slovnaft Teamu štartoval na svojom piatom Dakare, najlepší výsledok dosiahol v roku 2012, keď bol piaty. V tomto ročníku zajazdil svoje najlepšie etapové umiestnenie v deviatej etape, keď bol štvrtý a do TOP 10 sa prepracovával zo 17. priečky z úvodnej "erzety".

Ivan Jakeš sa po minuloročnom slovenskom maxime, keď skončil štvrtý, nedokázal na tohtoročnom Dakare prebojovať do TOP 10. Člen NAD-RESS Adventure Teamu skončil v celkovom hodnotení na 11. priečke, v sobotňajšej poslednej špeciálke prišiel do cieľa na rovnakom mieste so stratou 10:35 min na Despresa. Pre Jakeša bol tohtoročný Dakar siedmym v poradí. Podobne ako Svitko, aj on si najlepšie počínal v deviatej "erzete" (skončil v nej šiesty) a svoju cestu k hranici prvej desiatky začínal 26. miestom v úvode.

Najúspešnejším motocyklistom histórie Rallye Dakar naďalej zostáva Francúz Stephane Peterhansel so šiestimi víťazstvami (1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998) ešte počas konania na africkom kontinente. Peterhansel v roku 1999 presedlal do súťaže automobilov, kde do vlaňajška pridal ďalších päť titulov.

Štvorkolky

V pretekoch tejto kategórie dominoval Čiľan Ignacio Casale na Yamahe. Vedenia sa ujal už na trase z Rosaria do San Luis. Musel však odolávať opakovanému náporu Poliaka Rafala Sonika a Uruguajca Sergia Lafuenta. Lafuente sa však musel vzdať po poruche motora v jedenástej etape. Ku koncu súťaže sa začal presadzovať i Holanďan Sebastian Husseini a odmenou za bojovnosť mu napokon bola spodná priečka na stupňoch víťazov - tretie miesto. Na štvrtú priečku sa prebojoval katarský pretekár Mohamed Abu-Issa, za ním skončil talentovaný nováčik Victor Gallegos Lozic z Chile.

4 Polská oslava Rafala Sonika
Poľská oslava štvorkolkára Rafala Sonika – za druhé celkové miesto, najlepšie poľské

Automobily

Dakarské "vydanie" s letopočtom 2014 začalo prekvapením – Portugalec Carlos Sousa po šiestykrát kraľoval v etape, avšak vôbec premiérovo s čínskym automobilom Haval. Pôsobivé výkony podával tiež Španiel Carlos Sainz s buginou SMG a celkovo viedol až do štvrtej etapy. V desiatej bol však nútený kvôli nehode odstúpiť. Juhoafričan Giniel De Villiers bojoval po celý čas s automobilmi Mini, jeho Toyota skončila nakoniec štvrtá.

Takmer ako sa očakávalo, na konci dvojtýždenného maratónu to bol festival vozidiel Mini – päť z celkových jedenástich vozidiel sa umiestnilo v TOP 6 vrátane troch na stupni víťazov. Všetkých jedenásť rallye dokončilo. "Nani" Roma si vychutnal svoje prvé dakarské víťazstvo v automobiloch, desať rokov po triumfe na motocykli.

Podľa stajňovej réžie mal však Roma zvíťaziť. Jeho tímový kolega a súčasne najväčší rival Stephane Peterhansel sa s tým samozrejme nehodlal zmieriť, ale nedalo sa nič robiť. Na 130. kilometri "Monsieur off-road" zastavil - rovnako ako ďalší člen zostavy britského výrobcu Nasser Al-Attiyah z Kataru – a "Nani" s prejazdom popri nich sa vydal v ústrety celkovému prvenstvu. Peterhansel si tak nemohol pripísať svoje šieste víťazstvo v kategórii automobilov.

5 Nani Roma a Mini
Nani Roma, spolujazdec Michel Perin a ich víťazné Mini v cieli v meste Valparaise

Nasser Al-Attiyah dokončil Dakar po tretíkrát na stupni víťazov, bude však ešte dlho ľutovať navigačných chýb, ktorých sa dopustil, predovšetkým v desiatej etape, jeho španielsky "čitateľ dakarských nôt" Lucas Cruz. Následná penalizácia ich možno stála aj celkové víťazstvo, ktovie. Argentínčan Orlando Terranova (Mini) a Giniel De Villiers (Toyota) boli pozadu za stupňami víťazov, ale aj napriek tomu chceli "tlačiť na pílu".

Zvláštnu pozornosť si zasluhuje Poliak Marek Dabrowski (Toyota), ktorý premenil vôbec svoj premiérový štart na Dakare hneď v siedmu priečku! Francúz Christian Lavieille získal s čínskym vozidlom Haval ôsme miesto.

Kamióny

V tomto roku sme sa stali svedkami súboja titanov medzi Ivecom a Kamazmi – až do samého konca to bolo skutočne "o chlp". Výsledok bol plný napätia, pripomínal niektoré bitky podobné poľu motocyklov a štvorkoliek z posledných rokov. Už sa zdalo, že Andrej Karginov si ide pre jasné celkové prvenstvo, v poslednej špeciálke sa však zdržal desať minút, keď pomáhal jednému z prevrátených osobných automobilov. Naopak Gerard De Rooy (Iveco) havarované vozidlo obišiel a v ústrety sa vydal k víťazstvu v etape. Viac-menej, organizátori Karginovi stratu odpočítali, čo pre neho znamenalo potvrdenie jeho vôbec premiérového víťazstva. Jeho náskok troch minút a jedenástich sekúnd pred Holanďanom je po odjazdení tisícov kilometrov v extrémne náročných pretekoch zanedbateľným.

De Rooy teda skončil tentoraz druhý. Za ním sa zoradili tri továrenské Kamazy v poradí jazdcov Eduard Nikolajev (obhajca prvenstva teda neobhájil), Dmitrij Sotnikov a Anton Šibalov. Škoda, že sa boje odohrávali bez ďalšieho Rusa Ayrata Mardejeva (Kamaz), Čecha Martina Kolomého (Tatra) či Holanďana Petra Versluisa (MAN). Všetci traja Dakar predčasne ukončili.

6 Gerard de Rooy a Iveco
Gerard de Rooy a Iveco bojovali do poslednej chvíle, víťazstvo im však vyfúkol Karginov

Radosť nám okrem Štefana Svitka a Ivana Jakeša urobili aj kamionisti. Jaroslav Miškolci sa so spolujazdcami Tomášom Vrátným a Milanom Holáňom síce v poslednej etape trápili s technickými problémami ich Tatry, súťaž však napokon dokončili na 17. pozícii. Najlepším umiestnením tejto česko-slovenskej trojice v etape bolo 10. miesto v piatej špeciálke; ich konečnému umiestneniu predchádzal postup z 34. priečky, na ktorej figurovali po druhej etape.

Róbert Kasák v úlohe vodiča rýchlej asistencie pre austrálsko-český tím RallyOZ dokončil Dakar hneď pri svojej premiére na 43. celkovej pozícii. Pripomeňme, že jeho putovanie juhoamerickými terénmi s množstvom najrôznejších nástrah odštartovala 64. pozícia po úvodnej "erzete", pričom najlepší čas v etape získal 23. miestom medzi mestami Antofagasta a El Salvador 16. januára.

Aleš Loprais kraľoval s tatrovkou v dvoch etapách – okrem desiatej aj v tej záverečnej. Celkovo skončil šiesty a nebyť problému s kompresorom v predposlednej "erzete", mohol bojovať o stupne víťazov. Druhým najlepším českým jazdcom sa stal Vlastimil Vildman (LIAZ). Dakar odjazdil na istotu a obsadil konečnú 13. priečku. Jan Tománek (Tatra) získal konečné 18. miesto. Kazacha Artura Ardavičiusa (Tatra 163 Jamal) odmávli na konečnej 14. pozícii, Holanďana Pierra Bloma (Tatra Phoenix) na 29. mieste.

Výsledky 36. ročníka Rallye Dakar 2014

MOTOCYKLE:

1. Marc COMAESP/KTM54:50:53
2. Jordi VILADOMSESP/KTM-01:52:27
3. Olivier PAINFRA/Yamaha-02:00:03
4. Cyril DESPRESFRA/Yamaha-02:05:38
5. Helder RODRIGUESPRT/Honda-02:11:09
6. Kuba PRZYGONSKIPOL/KTM-02:31:46
7. Joan BARREDA BORTESP/Honda-02:54:01
8. Daniel GOUETCHL/Honda-03:10:34
9. Štefan SVITKOSVK/KTM-03:50:10
10. David CASTEUFRA/KTM-03:58:09
11. Ivan JAKEŠSVK/KTM-04:19:35
16. Laia SANZOVÁESP/Honda-08:03:02 (prvá žena)

ŠTVORKOLKY:

1. Ignacio CASALECHL/Yamaha68:28:04
2. Rafal SONIKPOL/Yamaha-01:26:49
3. Sebastian HUSSEININLD/Honda-05:40:24
4. Mohammed ABU-ISSAQAT/Honda-10:07:11
5. Victor Manuel GALLEGOS LOZICCHL/Honda-10:23:41
6. Jeremias Gonzales FERIOLIARG/Yamaha-11:50:17
7. Sergey KARYAKINRUS/Yamaha-15:40:01
8. Daniel MAZZUCCOARG/CAN-AM-17:47:48
9. Santiago HANSENARG/Yamaha-17:51:45
10. Daniel DOMASZEWSKIARG/Honda-20:25:13
13. Camelia LIPAROTIOVÁITA/Yamaha-43:21:30 (prvá žena)

AUTOMOBILY:

1. Joan "Nani" ROMA/Michel PERINESP/Mini50:44:58
2. Stéphane PETERHANSEL/Jean-Paul COTTRETFRA/Mini-00:05:38
3. Nasser AL-ATTIYAH/Lucas CRUZQAT/Mini-56:52:00
4. Giniel DE VILLIERS/Dirk VON ZITZEWITZZAF/Toyota-01:19:07
5. Orlando TERRANOVA/Paulo FIUZAARG/Mini-01:27:44
6. Krzysztof HOLOWCZYC/Konstantin ZHILTSOVPOL/Mini-03:55:42
7. Marek DABROWSKI/Jacek CZACHORPOL/Toyota-05:34:25
8. Christian LAVIEILLE/Jean-Pierre GARCINFRA/Haval-05:35:50
9. Martin KACZMARSKI/Filipe PALMEIROPOL/Mini–06:58:12
10. Vladimir VASILYEV/Vitaliy YEVTYEKHOVRUS/Mini-06:59:34
26. Isabelle PATISSIEROVÁ/Thierry DELLI-ZOTTIFRA/Delli-Zotti Buggy-17:51:51
(prvá žena)

KAMIÓNY:

1. Andrey KARGINOV/Andrey MOKEEV/Igor DEVYATKINRUS/Kamaz55:00:28
2. Gerard DE ROOY/Tom COLSOUL/Darek RODEWALDNLD/Iveco-00:03:11
3. Eduard NIKOLAEV/Evgeny YAKOVLEV/Vladimir RYBAKOVRUS/Kamaz-01:34:52
4. Dmitry SOTNIKOV/Vyatcheslav MIZYUKAEV/Andrey AFERINRUS/Kamaz-03:22:10
5. Anton SHIBALOV/Robert AMATYCH/Almaz KHISAMIEVRUS/Kamaz-04:37:25
6. Aleš LOPRAIS/Serge BRUYNKENS/Radim PUSTĚJOVSKÝCZE/Tatra-05:04:01
7. Hans STACEY/Detlef RUF/Bernard DER KINDERENNLD/Iveco-05:14:57
8. Rene KUIPERS/Moises TORRALLARDONA/Jan VAN DER VAETNLD/MAN-06:31:08
9. Marcel VAN VLIET/Marcel PRONK/Artur KLEINNLD/MAN-07:06:53
10. Pep VILA ROCA/Peter VAN EERD/Xavi Colome ROQUETAESP/Iveco-07:53:35
...
17. Tomáš VRÁTNÝ/Milan HOLÁŇ/Jaroslav MIŠKOLCICZE-SVK/Tatra-17:38:43
43. Róbert KASÁK/Chris WATMANSVK-AUS/Tatra-215:38:46

Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.