Štefan Svitko: Bol to môj najťažší Dakar

Sobota, 23 január 2016

Slovenský motocyklista Štefan Svitko žiaril po návrate z 38. ročníka Rallye Dakar 2016 napriek únave spokojnosťou. Na najnáročnejších vytrvalostných pretekoch obsadil druhé miesto, čo je historicky najlepšie umiestnenie rodáka spod Tatier na prestížnom podujatí.

1 Štefan Svitko
Štefan Svitko si na tohtoročnom Dakare vylepšil svoj sen a v cieli rallye bol druhý

Najlepší európsky motocyklový jazdec prešiel 9320 kilometrov, veľkú časť v nadmorskej výške až 4600 metrov. Spotreboval 1124 litrov benzínu, zodral 24 pneumatík. Jeho mechanik Zlatko Novosad bol extrémne unavený, údržba motocykla mu dala zabrať viac ako zvyčajne. "Štefan bol taký rýchly, že každý deň na motocykli odtrhol nejakú súčiastku," poznamenal.

Z trinástich etáp deväťkrát skončil v TOP 5, jednu aj vyhral. Svoju siedmu účasť na púštnej rallye, ktorá sa tento rok išla v Argentíne a Bolívii, pretavil do historického výsledku. Tohtoročný Dakar označil za najnáročnejší v kariére."Bolo to veľmi náročné, najmä po psychickej stránke. Veľa som jazdil sám, musel som navigovať, vyrovnať sa s tlakom. Keď som prešiel cieľom poslednej etapy, chcelo sa mi plakať," uviedol po návrate na stretnutí s novinármi.

Pred štartom podujatia si chcel vylepšiť svoje maximum, dve konečné piate miesta z rokov 2012 a 2015. Sníval o umiestnení v prvej trojke. "Na to, že skutočne môžem skončiť na pódiu, som začal myslieť tak päť etáp pred koncom. Mal som vysnívanú pozíciu do tretieho miesta. Tomu, že skutočne skončím druhý, som uveril až po prejdení posledného kilometra, kým som nebol v cieli, nič nebolo isté" priznal.

2 Slovnaft Team
Štefan Svitko (druhý sprava) a "dakarský" mechanik Zlatko Novosad (druhý zľava)

Kľúčová z jeho pohľadu bola jedenásta "erzeta". Štartoval z prvého miesta, keďže etapu predtým vyhral. Musel si sám navigovať a tak išiel opatrnejšie. Potom ho dobehli Toby Price a Kevin Benavides a prišiel o náskok.

Mal aj veľa pádov, prišiel o zadnú brzdu a sedem kilometrov pred tankovaním mi došiel benzín. Domorodci vytiahli fľašu od kokakoly a doniesli mu v nej dva litre benzínu na dojazd. Na druhej strane mal, ako priznal, aj šťastie.

Porovnal aj tohtoročný Dakar s minuloročným. Tento rok nemusel robiť okolo motorky nič a mohol sa sústrediť na seba, ísť do karavanu, vyspať sa a pripravovať na ďalšiu etapu. Aj preto bol potom na trati rýchlejší a lepšie pripravení.

Z náročnej rallye sa vrátil nezranený, hoci mal počas nej viacero pádov. "Nebolí ma nič, len trocha oči. Boli sme všetci unavení, nikto nebol schopný oslavovať.

3 Svitko na TK
Záujem novinárov na tlačovej konferencii po Svitkovom návrate z Dakaru bol veľký

Veľmi si cení prínos všetkých členov Slovnaft Teamu, ktorí mu pomáhali priamo na rallye: Zlatko Novosad, Martin Kubačka, Viliam Tóth a Marián Jacina. Nie je všetko len o fabrickom tíme, pre neho bola dôležitejšia psychická podpora práve od nich. A tú mal.

Od prvého dňa museli na motocykli stále niečo meniť a opravovať. Priznal, že aj padal, ale často šlo aj o opotrebovanie materiálu. Čím sa ide rýchlejšie, tým sa motocykel viac kazí. A ich diely neboli z takého kvalitného materiálu ako majú fabrické stroje.

Svitkovi priali úspech aj mnohí konkurenti z púštnej rallye. Po víťazstve v desiatej etape cítil podporu. Priali mu to aj preto, že nebol z nefabrického tímu. V poslednej etape mu fandili aj organizátori. Zastavil sa pri ňom napríklad kameraman z vrtuľníka a povedal mu, že pre neho je on víťazom.

4 Soško beduína
Trofej Dakaru, soška beduína, odmena za dvojtýždňové strádanie

"So Štefanom sme dlhoroční kamaráti," vraví mechanik Zlatko Novosad a pokračoval: "Veľmi mu prajem to, čo dosiahol. Už počas prvého Dakaru som sa pýtal sám seba, či mi ten stres stojí za to. Teraz vravím, že to stálo zato."

Už teraz myslí Štefan Svitko na ďalší ročník Dakaru. Či sa mu raz podarí Dakar aj vyhrať? Povedal, že to je vo hviezdach, ale že urobí všetko pre to.

Autor: Andrej Haverda
Foto: Alena Haverdová
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.