Piatok, 04 január 2013
Rallye Dakar štartuje 5. januára v peruánskej Lime a končí 19. januára v chilskom Santiagu. Tento rok pritiahol na pomyselnú štartovú čiaru dobrodruhov 53 národností – spolu 471 pretekárskych strojov, z ktorých je 195 motocyklov, 40 štvorkoliek, 160 automobilov a 76 kamiónov.
Chýbať pochopiteľne nebudú ani slovenskí a českí jazdci. Držať palce budeme predovšetkým siedmim Slovákom – motocyklistom Štefanovi Svitkovi, Ivanovi Jakešovi, Dušanovi Čipkovi, Jánovi Zaťkovi; automobilovým jazdcom Štefanovi Svitkovi staršiemu a Jánovi Rumplimu a v kategórii kamiónov nás bude zastupovať Jaroslav Miškolci.
Vyše osemtisíc kilometrov
Dĺžka trate sa pre každú z kategórií líši. Zatiaľ čo motocyklisti musia zdolať 8423 kilometrov, na automobily čaká o stopäťdesiat kilometrov viac. Najkratšiu púť pred sebou majú kamióny: 8121 km. Meraných kilometrov bude však asi polovica, zostatok trasy sú prejazdy.
Tri štáty – Argentína, Chile a Peru – sa opäť podelia o trasu dakarskej rallye, hoci v odlišnom poradí. Začiatok v peruánskej púšti aj dlhá a rýchla pasáž v Argentíne však vnášajú do taktického pojatia pretekov zásadnú zmenu.
Úseky pre motocykle a štvorkolky a pre automobily s kamiónmi
Hneď v siedmich etapách usporiadateľská Amaury Sport Organisation (ASO) rozhodla o rozdelení rallye na špeciálne úseky pre motocykle i štvorkolky a automobily s kamiónmi; v dvoch "erzetách" dokonca kamióny pôjdu iba určitý skrátený úsek. Ukazuje sa, že dakarská rallye sa stále viac vzďaľuje svojmu pôvodnému maratónskemu charakteru a stáva sa šprintérskou záležitosťou. S negatívnym vplyvom na rýchlosť (teda v náraste nebezpečenstva), opotrebenie techniky (ktorá sa na kratšej vzdialenosti viac pohybuje v maximálnom nasadení) či v spotrebe výmenného materiálu (hlavne pneumatiky a brzdy). Ale napríklad i v potrebe kvalitného servisu.
Otázkou zostáva, či ide iba o umenie možného a obetu stále rastúceho tlaku ekologických aktivistov, ktorí Dakar vytláčajú z púšte Atacama, alebo dlhodobý zámer. Veď napríklad dlhá argentínska časť na prvý pohľad nemá s tradičnými terénmi dakarskej rallye veľa spoločného, ak nepočítame klasický biely piesočný erg pri Fiambale. Priemerná dĺžka špeciálneho úseku pre kamióny sa skrátila na "zanedbateľných" 253 kilometrov. Možno sa iba domnievať, že chýbajúca dĺžka bude adekvátne kompenzovaná technickou náročnosťou špeciálnych skúšok.
Púšť hneď na úvod
Po štarte v Lime uvíta pretekárov hneď na úvod peruánska púšť s mäkkými dunami a tiež rovnaké etapové stanovište ako v 34. ročníku. Z Limy sa trasa presunie do Pisca. Hneď druhý deň bude nasledovať púštna "loop erzeta" (tzv. slučková etapa) – akési rozdelenie na tých, čo chcú ďalej bojovať o najvyššie priečky, a tých, ktorým možno v Peru aj preteky "odzvonia". Nasledujú etapy do Nazcy a Arequipy – i s dlhými úsekmi hustých oblakov piesku Guadal. Práve piesočný a dunový začiatok súťaže vnáša nové meradlo do taktiky boja.
Vzhľadom k tomu, že dunové etapy znamenajú vždy veľké časové rozstupy, pôjde v tejto pasáži nielen o vysoké nasadenie, ale predovšetkým o neinkasovanie zbytočných časových strát. Slabšie posádky budú postavené pred nemilosrdné sito hneď v úvode a je možné očakávať aj podstatne viac upchanejšiu trať pre posádky kamiónov, ktoré ju inak v roku 2012 išli v obrátenom garde v popredí celkového poradia.
Po peruánskej púšti chilská Atacama
Nasleduje prvá ochutnávka chilskej púšte Atacama – etapa z Arequipy do Ariky zavedie súťažiacich do Chile. Nasledujúca "erzeta" do Calamy nehostinnou krajinou najsuchšej púšte sveta sľubuje najdlhšiu - 454 kilometrovú – špeciálku celého ročníka. Pretekárov teda nečaká tradičná bašta súťaže, legendárny púštny zjazd do Iquique, ba ani prašná púšť pri Antofagaste.
Argentína ako hostiteľský štát prehovorí do trasy súťaže viac, než sa pôvodne predpokladalo. Súťažiaci do nej vstúpia cez 4975 metrov vysoký andský priesmyk Paso de Jama (súťaž ním prechádzala už v roku 2011), ktorý bude tentoraz trochu technickejší – hneď v prvej fáze súťažiaci zdolajú špeciálku vo výške 3000, resp. 4000 metrov nad morom.
Až po ôsmich etapách deň odpočinku
Potom príde špeciálka do Salty. Až po ôsmich etapách, teda v San Miguel de Tucumán, bude – na už značne rozlámanú dakarskú karavánu – čakať deň odpočinku. Nasledujúca "erzeta" zavedie súťaž do Cordoby a po šotolinových tratiach WRC v miestnych horách opäť do bivaku v La Rioja. Ani v roku 2013 nebude chýbať tradičný biely erg pri Fiambale. Trate v Argentíne budú vedené napospol po rýchlych prašných cestách s malým potenciálom pre časové rozstupy. Pretekárom v tejto fáze pôjde o to, nepremrhať časové výdobytky z tej časti súťaže, ktorá prechádzala prvému prejazdu Ánd.
Záver: do Santiaga de Chile
Návrat do Chile sa pôjde opäť cez Paso San Francisco a nezostáva než dúfať, že sa plánovaná "erzeta" cez Copiapo, 319 km dlhá, skutočne odjazdí v plnej dĺžke - na rozdiel od rokov minulých. Špeciálka z Copiapo do La Serena bude vedená z väčšej časti v miestnych dunách, aby usporiadatelia pretekárom vykompenzovali absenciu tradičnej atacamskej osi. Záverečný úsek z La Sereny do Santiaga pravdepodobne prinesie skôr kratší test technického charakteru a dlhý prejazd do chilskej metropoly.
Máme sa teda na čo tešiť – 35. ročník Rallye Dakar Lima – Santiago 2013 štartuje už zajtra!
Autor: Andrej Haverda