Streda, 27 máj 2009
Rallye na ostrove Sardínia bola plná paradoxov. Nevyhral ju žiadny z dvoch najvážnejších favoritov – Loeb, ani Hirvonen. Skončila sa spanilá jazda Sebastiena Loeba, ktorý vyhral všetkých päť tohtoročných súťaží seriálu majstrovstiev sveta. Neprerušil ju však Hirvonen, Loebov najväčší protikandidát na titul majstra sveta, ale smoliar Latvala, ktorý v tomto roku približne toľkokrát havaroval ako Loeb vyhral. Latvala tak dokonale zastúpil svojho kolegu Hirvonena z tímu Ford. Do réžie nezasiahol ani tímový šéf Fordu Malcolm Wilson, aby uprednostnil Hirvonena, ktorý má neporovnateľne väčšie šance na titul ako Latvala. A tak "zametač" tratí z druhého i tretieho dňa to obom favoritom naložil ako sa patrí.
Ukázalo sa, že prvý jazdec štartového poľa, ktorý čistí trať pre tých, ktorí štartujú za ním, nemusí to mať až tak zlé. Potvrdil to druhý pilot Fordu Latvala, ktorého na záver prvého z troch súťažných dní pustili pred seba vedúci jazdci dovtedy priebežnej klasifikácie sardínskej rallye i seriálu majstrovstiev sveta – Loeb aj Hirvonen. Obaja akoby manifestačne zostali na trati viac sekúnd stáť, aby klesli na druhé a tretie miesto, prepustili tak vedúcu pozíciu Latvalovi a tak neštartovali na druhý deň z čelnej pozície a nezametali pre ostatných trať. Tieto sekundy však koniec-koncov v cieli tretieho dňa aj tak nerozhodovali, pretože Hirvonenovi chýbalo v cieli na Latvalu takmer tridsať sekúnd, čo je viac, ako si Hirvonen postál na trati v záverečnom rýchlostnom teste prvého dňa.
Prečo sa šéf tímu Fordu rozhodol nevziať tímovú réžiu do vlastných rúk, o tom môžeme len špekulovať. Možno to prepískol, pretože do konca seriálu je ešte ďaleko. Ak totiž Ford má získať titul majstra sveta v tomto roku, môže ho získať jedine Hirvonen a tak dva body zo Sardínie by mohli veľmi-veľmi chýbať. Ak si však Malcolm Wilson myslí, že titul na tento rok je pre Hirvonena stratený, potom urobil dobre pre Latvalu, ktorému víťazstvo poriadne zdvihne sebavedomie a Ford môže zabojovať aspoň o víťazstve v Pohári konštruktérov. Double zo Sardínie je pre tento možný budúci úspech určite dobrým vkladom, najmä keď Loeb s prvým Citroënom skončil až štvrtý a druhý pilot tímu Dani Sordo až 23.
Situácia sa však pre Loeba mohla vyvíjať aj inak, nebyť defektu, ktorý mal počas druhého dňa na trati rýchlostnej skúšky a kde stratil veľa drahocenných sekúnd. Navyše ho postihla aj dvojminútová penalizácia v predposlednej rýchlostnej skúške za nepripútanie sa bezpečnostnými pásmi po výmene kolesa s prerazenou pneumatikou. Tak sa vidina ďalšieho pokračovania víťaznej série stala nereálnou. Na Sardínii sa Loeb nedostal dokonca ani na stupne víťazov, kam sa k Latvalovi a Hirvonenovi postavil za tretie miesto Petter Solberg s Citroënom Xsara a pripísal si ako jazdec súkromného tímu so starším autom veľmi cenný úspech. Piaty skončil nádejný ruský jazdec Jevgenij Novikov, ktorý štartuje za juniorský tím Citroënu. Šiesty prišiel do cieľa Mat Wilson, siedmy Mads Östberg, len šesť desatín sekundy pres ôsmym Henningom Solbergom.
Najbližšie seriál majstrovstiev sveta automobilových súťaží pokračuje v Grécku 11. až 14. júna známou Rallye Akropolis.
Výsledky Rallye Sardínia
1. J.-M. Latvala | 4:00:55,7 hod |
2. M. Hirvonen | +29,4 s |
3. P. Solberg | +1:57,6 min |
4. S. Loeb | +3:43,7 |
5. J. Novikov | +5:11,8 |
6. M. Wilson | +7:29,3 |
7. M. Östberg | +13:20,6 |
8. H. Solberg | +13:21,2 |
9. C. Rautenbach | +19:31,1 |
10. N. Al-Attiyah | +19:43,7 |
11. P. Sandell | +19:45,2 |
12. J. Nikara | +21:17,4 |
13. M. Prokop | +22:44,9 |
14. M. Kosciuszko | +22:58,1 |
15. A. Araujo | +23:27,8 |
Priebežné poradie jazdcov
1. S. Loeb | 55 bodov |
2. M. Hirvonen | 38 |
3. D. Sordó | 31 |
4. H. Solberg | 21 |
5. P. Solberg | 20 |
6. J. Latvala | 19 |
7. M. Wilson | 15 |
8. F. Villagra | 9 |
9. S. Ogier | 5 |
10. M. Ostberg | 5 |
11. J. Novikov | 4 |
12. C. Atkinson | 4 |
13. K. Al Qassimi | 3 |
14. C. Rautenbach | 3 |
15. U. Aava | 1 |
Priebežné poradie tímov
1. Citroën | 89 bodov |
2. Ford | 61 |
3. Stobart | 44 |
4. Citroën Junior | 20 |
5. Munchi's | 12 |
Foto: wrcford